رکوردشکنی معکوس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20289
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۹ |
بررسی میزان مصرف بنزین در تعطیلات نوروز سال جاری؛

رکوردشکنی معکوس

ورود ویروس کرونا به کشور تمام کسب‌وکارها، امور روزانه و سنت‌های دیرینه کشور به‌ویژه سفرهای نوروزی را تحت تأثیر قرار داد. هر ساله سفرهای مردم در ایام نوروز به اوج خود می‌رسید و مصرف بنزین نیز در این مدت بسیار افزایش پیدا می‌کرد. اما در سال جاری  با الزام ماندن در خانه و کاهش چشمگیر سفرها، میزان مصرف بنزین نیز به‌شدت پایین آمد.
رکوردشکنی معکوس

| گروه اقتصادی |
ورود ویروس کرونا به کشور تمام کسب‌وکارها، امور روزانه و سنت‌های دیرینه کشور به‌ویژه سفرهای نوروزی را تحت تأثیر قرار داد. هر ساله سفرهای مردم در ایام نوروز به اوج خود می‌رسید و مصرف بنزین نیز در این مدت بسیار افزایش پیدا می‌کرد. اما در سال جاری  با الزام ماندن در خانه و کاهش چشمگیر سفرها، میزان مصرف بنزین نیز به‌شدت پایین آمد. به‌طوری که می‌توان گفت شاهد یک رکورد زنی بی‌سابقه در میزان مصرف بنزین بودیم. میزان مصرف بنزین در ایام نوروز سال ۹۸ در مدت ۱۹ روزه، بین بیست و هفتم اسفندماه سال ۹۷ تا روز شانزدهم فروردین سال ۹۸، یک میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع و مصرف شد که این مقدار (معادل توزیع میانگین روزانه ۹۷ میلیون و ۴۴۷ هزار لیتر بنزین) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۷ اسفند ۹۶ تا شانزدهم فروردین ۹۷) با یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون و ۹۳۰ هزار لیتر،۱/۹ درصد افزایش یافته بود. مصرف بنزین کشور در روزهای یازدهم تا شانزدهم فروردین‌ سال ۹۸  نیز در مجموع ۵۳۱ میلیون و۶۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور بود که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقم ۵۳۰ میلیون و ۹۷ هزار لیتر، ۲/۰ درصد افزایش یافته بود. با توجه به این موضوع میزان مصرف بنزین در سال جاری باوجود به شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری میزان قابل‌توجهی پایین آمد.
میزان مصرف بنزین ۵۰ میلیون لیتر کاهش داشته است
شهرام رضایی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «میزان مصرف بنزین در سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته ۵۰ میلیون لیتر کاهش داشته است. میانگین توزیع روزانه بنزین در ۱۵ روز اول فروردین‌ماه سال جاری ۴۴ میلیون لیتر بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۰ میلیون لیتر کمتر مصرف شده است.» 
وی افزود: «کاهش سفرهای نوروزی و رعایت فاصله اجتماعی با در خانه ماندن و کم شدن رفت‌وآمدهای دورن شهری و برون‌شهری عامل کاسته شدن میزان مصرف بنزین است. این در حالی است که کشور در سال‌های گذشته هیچ‌وقت با چنین کاهش چشمگیری روبه‌رو نبوده است.»
تاکنون دستورالعمل واریز سهمیه بنزین نوروزی را دریافت نکرده‌ایم
رضایی تصریح کرد: «براساس دستورالعمل ابلاغی به این شرکت، جایگاه‌های سوخت به دلیل نیاز کشور به‌صورت ایمن  و ۲۴ ساعته مانند گذشته در حال ارائه خدمات به مردم کشور هستند و هرگونه شایعه نسبت به تعطیلی برخی از جایگاه‌های سوخت تکذیب می‌شود و تمامی خدمات سوخت‌رسانی به هم‌وطنان به‌صورت مستمر در حال انجام است.» 
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان تأکید کرد: «تاکنون دستورالعملی مبنی میزان و یا واریز سهمیه بنزین نوروزی به کارت‌های سوخت هم‌وطنان دریافت نکرده‌ایم اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌محض رسیدن دستورالعمل از طرف دولت آمادگی کامل برای شارژ کارت سوخت‌ها را دارد.» 
«رسالت» دراین‌باره با اسدالله قره خانی الوستانی و غلامرضا شرفی اعضای کمیسیون انرژی مجلس به گفت‌وگو پرداخت:
سال‌های گذشته میزان مصرف بنزین روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتربوده است
اسدالله قره خانی الوستانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به کاهش مصرف بنزین در نوروز ۹۹ بیان کرد: «پیک مصرف بنزین در کشور همواره در ایام نوروز و تعطيلات تابستان بوده است و میزان مصرف روزانه در این ایام به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسید. اما در سال جاری برخلاف تمام سال‌های گذشته با کاهش چشمگیر مصرف روبه‌رو شدیم.»وی افزود: «میزان مصرف بنزین در ایام نوروز سال جاری به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسید. این مقدار کاهش حتی در سال ۸۸ با اجرای کارت هوشمند سوخت نیز صورت نگرفته بود. علت کاهش مصرف نیز تبعیت کردن مردم از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا بوده است که خود نشان از فرهنگ بالای مردم دارد. این امر باعث صرفه‌جویی در میزان مصرف شده است بنابراین می‌توانیم مازاد تولید بنزین را به فروش برسانیم.» قره خانی الوستانی تصریح کرد: «کاهش سفرهای نوروزی و به‌تبع آن پایین آمدن مصرف بنزین نکته مثبت دیگری نیز به همراه داشت و از میزان تصادفات و خسارات که در ایام نوروز بسیار اتفاق می‌افتاد، کاسته شد. نکته دیگر این است که کم شدن سفرها و مصرف بنزین، آلودگی هوا را نیز از بین برد و شاخص‌های هوا در بیشتر کلان‌شهرها و شهرهای کوچک نشان‌دهنده پاک بودن هوا است.»
عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این‌که آیا میزان بنزین در کارت سوخت افراد ذخیره خواهد شد یا خیر؟ تأکید کرد: «علت کاهش مصرف بنزین به دلیل شرایط بحرانی و بیماری بوده است پس سهمیه بنزین افراد در کارت سوخت آن‌ها ذخیره خواهد شد و هر فرد می‌تواند ۳۶۰ لیتر بنزین را  به مدت ۹ ماه در کارت سوخت خود ذخیره کند.»
میزان سهمیه باقی‌مانده در کارت سوخت افراد ذخیره خواهد شد
غلامرضا شرفی، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به ذخیره یا حذف شدن سهمیه بنزین افراد به علت کاهش شدید سفرهای نوروزی بیان کرد: «مردم نگران نباشند، سهمیه بنزین باقیمانده در کارت سوخت آن‌ها ذخیره می‌شود. اگر در گذشته تصمیم بر حذف ذخیره سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد بود این تصمیم در شرایط عادی گرفته شده بود، اما اکنون به دلیل شرایط خاص کشور سهمیه بنزین در کارت سوخت افراد از بین نخواهد رفت.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان تأکید کرد: «مردم در این دوران با تصمیمات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری بسیار مطلوبی داشتند. همین موضوع باعث شد شیب آمار مبتلایان کمی تعدیل شود، زیرا نمی‌توان زمان مشخصی را برای از بین رفتن این ویروس پیش‌بینی کرد، پس دولت و مسئولان نیز باید برای رفاه حال مردم در تلاش باشند.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.