رویکرد ظریف به منطقه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7209
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۰ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با کارشناسان، مواضع جدید وزیر امورخارجه را بررسی کرد

رویکرد ظریف به منطقه

بعد از مدتها صبح روز گذشته نشست خبري محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به مناسبت روز خبرنگار در تهران برگزار شد. در اين نشست او به مواضع آمريکا نسبت به ايران اشاره کرد و گفت: «تحريم وزير خارجه يعني چه؟ يعني شکست در گفت وگو، شکست در ديپلماسي و مخالفت با گفت وگو. اين تفاوت دو گفتماني است که يک مسير را طي مي‌کنند.
رویکرد ظریف به منطقه
| انسيه ربيعي|
بعد از مدتها صبح روز گذشته نشست خبري محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به مناسبت روز خبرنگار در تهران برگزار شد. در اين نشست او به مواضع آمريکا نسبت به ايران اشاره کرد و گفت: «تحريم وزير خارجه يعني چه؟ يعني شکست در گفت وگو، شکست در ديپلماسي و مخالفت با گفت وگو. اين تفاوت دو گفتماني است که يک مسير را طي مي‌کنند.»
اين اظهارنظر ظريف بسيار قابل تامل است چرا که پيش از اين، موضع وزيرامورخارجه کشورمان در قبال آمريکا متفاوت تر از حال حاضر و همراه با نرمش و مدارا بود؛ اما روز گذشته ظريف در سخنان خود آمريکا را در عرصه بين الملل تنها دانست و عنوان کرد: « گفتمان شرارت در کاخ سفيد و توسط تيم B و گفتمان گفت وگو و صلح و دوستي توسط ايران مطرح مي شود، بنابراين امروز آمريکا در عرصه بين المللي تنهاست و کشورهايي هستند که از قرار گرفتن نام‌شان در کنار آمريکا خجالت مي‌کشند.»
اين اظهار نظر ظريف بيانگر اين است که نگاه دولت نسبت به آمريکا تغيير کرده و براي دولت مبرهن است که ديگر نمي توان آمريکا را «کدخدا» ناميد.
رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بين الملل در واکنش به صحبت هاي روز گذشته محمد جواد ظريف نسبت به اتخاذ مواضع جديد ايران در سياست خارجه ابراز خرسندي کرد و به «رسالت» گفت: «وزارت خارجه و شوراي عالي امنيت ملي سياست‌هاي کلان خود را اجرا مي کنند و در حال حاضر اين سياست کلان شايد ايستادگي و بازدارندگي در قبال فشارهاي آمريکا و از سوي ديگر دست دوستي دراز کردن به سوي کشورهاي منطقه است»
اين کارشناس مسائل بين الملل با بيان اينکه اين يک رويکرد جديد نبوده ولي در اجرا جديد است، تصريح کرد: «ظريف به شدت از آمريکا انتقاد و در عين حال امکان مذاکره با عربستان را بررسي و به نوعي از آن استقبال کرد. يکي از انتقاداتي که همواره به سياست خارجي دولت وارد بود اين بود که به حد کافي به سطح منطقه اهميت نمي دهد و تا حدودي آن را دستکم مي گيرد.»
وي خاطرنشان کرد: «اين سياست جديد را يک گام موثر مي دانم که اگر ادامه پيدا کند نتايج به مراتب مثبت تر و بيشتري براي ايران خواهد داشت و اميدواريم که ادامه پيدا کند.  شاهد هستيم که در يکي دو ماه اخير ايران به سطح منطقه هم اهميت داده و اتفاقاتي که در منطقه خليج فارس رخ داد نشان دهنده اين است که سطح منطقه اي براي ما اهميت استراتژيک دارد چرا که در آنجا قدرت بازيگري داريم و به نظر مي رسد آمريکا منافع استراتژيکي براي حضور در خليج فارس و خاور ميانه ندارد و بيشترمتوجه چين است.»
اين کارشناس بين الملل تاکيد کرد: «اين سياست الزاما به معناي ناديده گرفتن سطح بين المللي نيست بلکه تاکيدي بر اهميت سطح استراتژيک منطقه است و در اين راستا برخي از نظريه پردازان معتقدند کشورهايي مثل ايران که موقعيت خوب منطقه اي دارند بايد روي سطح منطقه اي خود سرمايه گذاري استراتژيک و بلند مدت کنند و آن را سکوي پرتابي براي افزايش قدرت خود در نظام بين الملل قرار دهند.»
وي خاطرنشان کرد: «کشورهايي مانند برزيل، ترکيه، آلمان و مکزيک کشورهايي بودند که در دو دهه اخير با تکيه بر موقعيت منطقه اي، افزايش همکاري و تعامل با همسايگان و سرمايه گذاري در سطح منطقه اي توانسته اند 
قدرت چانه زني خود را در سطح بين الملل افزايش دهند و حتي قدرت اقتصادي خود را تقويت کنند لذا اين رويکرد اگر ادامه پيدا کند مي تواند نويد اتفاقات مثبت در رويکرد سياست خارجي کشور باشد.»
اما ظريف در ادامه نشست خبري خود بار ديگر آمريکا را مسئول تنش در خليج فارس و دنيا، معرفي کرد و گفت: «کسي که آتش افروز است نمي تواند آتش‌نشان باشد. آمريکا هر گاه به خليج فارس آمده است، جز خشونت و جنگ نتيجه اي به بار نياورده است.» 
ظريف با بيان اينکه ما دوست داريم همسايگانمان با ما رابطه خوبي داشته باشند، اظهارداشت: «سفره رابطه با ايران گسترده است و کشورهاي همسايه بايد تصميم بگيرند که آيا مي خواهند جنايت در يمن متوقف شود؟ آيا مي خواهند منطقه روي آرامش را ببيند؟ آيا آمادگي دارند که از خريد امنيت دست بکشند؟»
حسن هاني زاده کارشناس مسائل بين الملل نيز نشست خبري ظريف را يک کنفرانس کاملا استثنايي و متفاوت با کنفرانس هاي خبري گذشته دانست و به «رسالت» گفت: «نکته مهم اين است که آقاي ظريف مطرح کرد «ايران همواره سفره خود را براي کشورهاي همسايه گسترانيده و هميشه دست دوستي را به سمت کشورهاي عرب منطقه دراز کرده است.» البته اين نکته چيز جديدي نيست و ايران بارها اعلام کرده که آماده همکاري در همه حوزه هاي امنيتي، سياسي و اقتصادي با کشورهاي عرب منطقه است.»
اين کارشناس مسائل خاور ميانه با تاکيد برسخنان ظريف نسبت به سياست هاي ثابت ايران در رابطه با کشورهاي حوزه خليج فارس، بيان کرد: «به نظر مي رسد رويکرد جديد امارات و سفر هيئت اماراتي به ايران نشانه رويکرد جديد کشورهاي حوزه خليج فارس در رابطه با ايران است.که اين مي تواند نويد بخش تغيير رويکرد سياست خارجي دولت در منطقه باشد.»
 وي تاکيد کرد: «وزيرامورخارجه کشورمان در اين کنفرانس شيوه تهاجمي به کار گرفت و اين نشان دهنده اين است که ظريف در صدد بازنگري در سياست هاي خود و فاصله گرفتن از سياست هاي گذشته است و خود را يک چهره ضدآمريکايي نشان داد.»
هاني زاده با بيان اينکه به نظر مي رسد هدفي پشت اين کنفرانس ظريف نهفته است، تصريح کرد: «تغيير گفتمان ظريف و شيوه تهاجمي که وي در صحبت هاي خود به کارگرفت پيش از اين سابقه نداشت و در طول ۶سال گذشته همواره سعي مي کرد با ادبيات نرم و ملايم در برابر غرب ظاهر شود. البته ظريف يک ديپلمات کارکشته و توانمند است ولي استنباط مي شود يک هدف سياسي- انتخاباتي پشت کنفرانس آقاي ظريف است هرچند که وي اين مسئله را رد کرد.»
با توجه به سخنراني روز گذشته محمد جواد ظريف، گمانه زني ها حکايت از تغيير رويکرد دولت در سياست خارجي دارد. تغييري که شايد اگر پيش از اين اتفاق مي افتاد شاهد اتفاقات مثبت در منطقه و ايران بوديم. به هر حال با تکيه بر اين ضرب المثل که« جلو ضرر را هرجا بگيري،منفعت است» اميد آن مي رود شاهد اتخاذ مواضع جديد با رويکرد افزايش قدرت در سطح منطقه از سوي دولت باشيم.
نویسنده : انسيه ربيعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.