رونمایی از بهشت غرب! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19661
  پرینتخانه » بین الملل, ویژه تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۴ |
واکاوی دلایل وضعیت نابسامان جوامع غربی و اروپایی با شیوع بیماری کرونا؛

رونمایی از بهشت غرب!

کرونا، ویروس منحوسی است که یک جهان را به خود مشغول‌کرده‌است. هر روز خبرهای مختلفی از  اثر گذاری این مهمان ناخوانده بر جان مردم و دیگر مسائل مهم جهان به گوش می‌رسد. در این میان تصاویر شهروندان جوامع غربی و اروپایی که با بی‌مهری روی برانکارد بیمارستان‌های شلوغ رها شده‌اند نیز ذائقه انسان را تلخ می‌کند.
رونمایی از بهشت غرب!

‌|مهدیه هاشمی‌|
کرونا، ویروس منحوسی است که یک جهان را به خود مشغول‌کرده‌است. هر روز خبرهای مختلفی از  اثر گذاری این مهمان ناخوانده بر جان مردم و دیگر مسائل مهم جهان به گوش می‌رسد. در این میان تصاویر شهروندان جوامع غربی و اروپایی که با بی‌مهری روی برانکارد بیمارستان‌های شلوغ رها شده‌اند نیز ذائقه انسان را تلخ می‌کند. کووید۱۹ گرچه موجودی نافرخنده بود اما حقایق بسیاری در سرتاسر کره زمین به نمایش گذاشت. جوامع غربی و اروپایی، همان مرز و بومی که نامشان یادآور بهشت و مهد رفاه برای برخی به ظاهر ایرانی بود، امروز در آسمان، اقلام و امکانات بهداشتی و ضروری دیگر کشورها را می‌دزدند و حاکمان آن‌ها در جواب مردمی که می‌گویند ماسک نداریم می‌گویند لباس و روسری را ماسک کنید!
مردم ایتالیا به جرم کهولت سن درمان نمی شوند و اگر شخص با نفوذی در جامعه کشور اسپانیا نباشید، خواهید مرد. اگر کمی در رسانه های خارجی چرخی بزنید، فریادهای تلخ جامعه پزشکی آمریکا و اروپا را خواهید شنید. حال باید دید که این شواهد دلیلی برای دست کشیدن غرب پرستان کشورمان و جیره خواران استکبار جهانی از عناد با کشورمان خواهد بود؟ بعید می‌دانم. چرا که آن ها به عمد سر خود را در برف فرو می کنند و هر لحظه به دنبال راهی برای سرکوب قدرت ایران می گردند. در روزهای اول شیوع این بیماری نیز جیره خواران استکبار جهانی سعی داشتند تا ویروس کرونا را دستمایه ای برای تخریب چهره کشورمان قرار دهند اما مغموم شدند. اکنون همان افراد باید در این جوامع به اصطلاح قدرتمند و پیشرفته به فکر نجات جان خودشان باشند و این دلیلی برای تغییر موضع رسانه های غربی در شرایط کنونی است.
«رسالت» در بررسی دلایل وضعیت نابسامان فعلی جوامع غربی و اروپایی با سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل، سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل و سعید رضائیان، پژوهشگر حوزه رسانه به گفت وگو پرداخت که در ادامه می خوانید.
 بحران بیماری کرونا، ابعاد جدی تری درپشت پرده دارد
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل، ضمن اشاره به سخنان آیت الله میرباقری در مورد فراگیری ویروس منحوس کرونا در جهان، در تکمیل این موضوع به «رسالت» می گوید: «بیماری‌ای‌ که این روزها فراگیر و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیده چندوجهی است. ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و حتی فرارشته‌ای روبه رو هستیم که باید ابعاد مختلف این پدیده به شکل جدی مورد تأمل قرار بگیرد.»
 وی ادامه داد: «بعدی از این پدیده، جنبه بهداشتی مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی، فلسفه، تاریخ، حوزه رسانه و امثال این‌ها است. حتی جنبه امنیتی و جنگ بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است. به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی درباره دنیای پساکرونا شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیده یک‌بعدی بهداشتی و پزشکی است.»
صدرالحسینی ضمن بیان این‌که گستردگی و بزرگی این واقعه و فرضِ پایداری این شرایط، این احتمال را به  وجود می آورد که مقصدی بزرگ‌تر در پشت‌صحنه وجود داشته، دارد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک نظم جدید جهانی است، در این باره بیشتر توضیح داد: «دست‌هایی در پشت صحنه شرایط کنونی جهان دیده می شود؛ کمااین‌که این دست‌ها در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس ، اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند.»
 جهان در انتظار پذیرش نظم جدید با ادعای صلح پایدار
 وی افزود: «دست های پشت پرده قدرت های جهانی، آسیب را به حدی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیمادرگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریق شبکه سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند. همان‌طور که بحران جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامن کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.»
این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر این‌که بدون شک تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است، ادامه داد: «این ویروس می‌تواند برخلاف همه طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکره مدرنیته وارد کند و به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهه غرب و جبهه اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجه متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد. راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی.»
 چهره واقعی تمدن غربی در شرایط کرونا زده جهان نمایان شد
وی بابیان این‌که چهره واقعی تمدن غربی در شرایط کرونا زده جهان، واضح تر از گذشته در منظر قضاوت عالمیان قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: «امروز دزدی های آشکار دولت غربی از یکدیگر در فرودگاه و دریا و بندر به‌عنوان خبرهای اول دنیا در رسانه ها مطرح می شود، غربی که رسانه های وابسته به امپراطوری سلطه روتوش شده آن را به جهانیان معرفی می کردند و بعضی از سلبریتی ها و غرب باوران داخلی آن را با نورپردازی کاذب به جوانان این مملکت می باوراندند، دستورالعمل هایی رسمی به مراکز درمانی و بیمارستان هایخود ابلاغ می کنند که به پیران، اوتیسی ها و معلولین سرویس درمانی ندهید تا جامعه بعداز کرونا از دست آنان راحت شود!»
صدرالحسینی ادامه داد: «این روزها صحنه های دردآوری از بعضی از رسانه هایغربی منتشر می شود که حاکی از اشغال بودن تخت های بیمارستانی و قرار دادن بیماران کرونایی در حیاط و کوچه های بیمارستان هاست؛ و یا این‌که کادر درمانی اعم از پزشک، پرستار و کادر خدماتی در بعضی از کشورهایی که این غرب باوران مبلغ زندگی در آن بودند و زایمان درآنجا را افتخارمی دانستند، مجبورند با کیسه های زباله برای خود لباس محافظ بسازند و بر سر بیماران کرونایی حاضر شوند! تمام این صحنه ها یک هزارم حقایق پوسته روئین  غرب بزک شده و بهشت واره ای است که غرب زدگان ساکن ایران برای جوانان این مرز بوم ساخته اند، در حقیقت فروپاشی باورهای غلطی است که در طول ۴۰ سال گذشته برای منافع مادی و ولنگاری یک عده کج فهم در این کشور تبلیغ می شود.»
تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: «جیره خواران غربی از حوزه های دانشگاهی و فرهنگی کشور با همه توان سعی نمودند تا در طول ۴۰ سال گذشته چهره ایران را عقب افتاده، غیرپیشرفته، ناآگاه به علوم روز، کم بهداشت و پربیماری، عدم توانمند در درمان بیماری های سخت، فرار همه دانشمندان و مبتکران هوشمند ایرانی به غرب، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی و تشخیصی و کشوری دارای هزار بلا   نشان دهند که این ویروس ناپیدا و منحوس همه دروغ های کوچک و بژرگ آنان را نقش برآب نمود.»
 وابستگان به غرب هنوزهم به دنبال پوشاندن حقایق اسفبار در آن مرز و بوم و دستاوردهای افتخار آفرین در این سرزمین هستند
وی با تأکید بر این‌که وابستگان به غرب هنوزهم به دنبال پوشاندن حقایق اسفبار در کشورهای اروپایی و آمریکایی و دستاوردهای افتخار آفرین در این سرزمین هستند،افزود: «فراموش نمی کنیم که در هفته های اول شیوع این ویروس در ایران، چند هزار دقیقه ویدئو و کلیپ از نابسامانی ها و هزاران سطر متن مطالب غیرواقعی از کاستی ها در فضای مجازی در کانال ها و گروه ها دست به دست شد تا شاید بتوانند کشور را به یک اغتشاش و ناامنی مانند اواخر سال گذشته دچار کنند.»
صدرالحسینی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان این‌که ایران پس از کرونا ایرانی دیگر خواهد بود، اظهار داشت: «جوانان باغیرت و مؤمن ایرانی باید با بهره گیری از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری این شرایط را غنیمت شمرده وبا استفاده از تجربه ۴۰ ساله  انقلاب اسلامی برای حضور در  عرصه های
پساکرونا وارد صحنه های مقابله با این ویروس منحوس شوند. جوانان باانگیزه حوزه های اندیشه ورزی را به گود تهیه طرح و نقشه جهان پس از کرونا وارد نمایند؛ باشد که به امید خداوند طلیعه نوید بخش تمدن نوین اسلامی هر چه زودتر آشکار گردد.»
 پول حرف اول  نظام کاپیتالیستی را می‌زند
همچنین سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل ضمن بیان این‌که شیوع این بیماری همه گیر قابلیت های کشور ما را در کنترل این اپیدمی برای کشورهای جهان و به‌ویژه غربگرایان عیان کرد، در توضیح این موضوع به «رسالت» چنین می‌گوید: «تعداد بالای ابتلا و تلفات، کمبود تجهیزات و مشکلات دیگری که مردم کشورهای غربی و اروپایی در میان این بحران ویروسی با آن درگیر هستند، به دو دولیل عمده رخ داده است. دلیل نخست دیدگاه سرمایه داری یا کاپیتالیستی است که کل اقتصاد و به‌ویژه نظام سلامت و بهداشت این کشورها بر پایه آن استوار شده است. به عبارت دیگر بار جلوگیری و درمان بر دوش بخش خصوصی این کشورهاست و پول حرف اول  قواعد نظام سرمایه داری را می زند.»
وی با بیان این‌که در نظام سرمایه داری، اقتصاد جایگاه برتری نسبت به جان و سلامتی انسان ها دارد، ادامه داد: «بر اساس سیاست های نظام سرمایه داری دستان دولت برای کمک رسانی به مردم و جامعه در شرایط اینچنینی بسته است. تبعیض در میان بیماران و شهروندان نیز معضل دیگری است که آمار مرگ‌و میر را در این کشورها افزایش داده است. برای مثال کهولت سن و میزان سودمندی شخص برای جامعه در ایتالیا دلیلی بر دریافت نکردن تسهیلات پزشکی است در کشور اسپانیا نفوذ و شأن اجتماعی افراد اولویت درمان را خواهد داشت. آمریکا نیز بیماران سندروم دان یا فلج مغزی را از دریافت درمان محروم می کند.»
 نجات جان مردم  با حفظ نظام سرمایه داری جوامع غربی در تقابل است 
تحلیلگر مسائل بین الملل توضیح داد: «صندوق های بیمه خصوصی هزینه درمان مردم در کشورهای آمریکا، اسپانیا و ایتالیا را  بر عهده دارند. بخش های خصوصی با توجه به شرایط کنونی و آمار بالای ابتلا، بیش از آن که خواهان درمان بیماران باشند، مایل هستند بار هزینه را از دوش خود بردارند. وضعیت نابسامان در این کشورها به خوبی نقاط ضعف مدیریت اقتصاد و نظام کاپیتالیستی را به جهانیان از جمله مردم ایران نشان می دهد.»
وی افزود: «همواره چرخه ای از سرمایه داری، تولید‌و  مصرف و توزیع در مدیریت این نظام کاپیتالیستی وجود داشته است. با وجود پاندمی کرونا و الزام رعایت سیاست های پزشکی، این چرخه ها با مشکل روبه رو شده است. زیربنای اصلی این چرخه ها، سرمایه داران کشور هستند و این قشر به حاکم کشور فشار آورده تا از راهی به این وضعیت نابسامان پایان داده تا ثروت خود را از دست ندهند. همچنین این کشورها تجربه کافی در مدیریت بحران ندارند.»
خوش چشم با اشاره به این‌که آماده نبودن کشورهای اروپایی و غربی  برای مقابله با چنین بحران هایی، چرخه اقتصاد آن ها را به مخاطره انداخت، خاطر نشان کرد: «ایران در سال ۹۸ بحران های مختلفی را به خود دید و به عبارتی آستانه تحمل مردم در اتفاقات متعدد افزایش یافت. از طرف دیگر دولتمردان کشور، راهکارهایی را برای مدیریت بحران های پیش بینی شده یا نشده در دستور کار قرار دادند و یاد گرفتند که چگونه می‌توان کنترل بحران ها
را به‌دست گرفت. بر این اساس ایران با توجه به پیش بینی هایی که در زمینه بحران تحریم در نظر داشت، تلاش کرد تا انبارهارا پر کرده و برای چرخه تولید و توزیع تمهیداتی را در نظر گیرد.»
  نوع برخورد ایران برای کنترل این ویروس را با شیوه برخورد آمریکا و اروپا مقایسه کنید
وی با تأکید بر این‌که شیوع این بیماری در جهان آسیب پذیری نظام سرمایه داری را فاقد از نام و مرز کشورها، به عنوان یک نظام اقتصادی ناکارآمد معرفی کرد، ابراز کرد: «بسیاری از کارشناسان غربی بیان کردند که در دوران پسا کرونا، نظم اجتماعی این کشورها و جهان تا اندازه زیادی تغییر خواهد کرد اما آن که چه خواهد شد نامعلوم است چرا که برخی کشورها هنوز به پیک اصلی این بیماری نرسیده اند. مقایسه بدون جانبداری در زمینه نوع برخورد ایران با این معضل و شیوه برخورد کشورهای غربی با آن بسیار قابل توجه است. کشورهای اروپایی و غربی ۳ الی۴ هفته زمان بیشتر برای پیشگیری از شیوع این ویروس داشتند. اما علی‌رغم این فرصت، موجی از تلفات را ثبت کرده و همچنان هم آمار ابتلا و مرگ و میر افزایش می‌یابد.»
این کارشناس همچنین تصریح کرد: «بار اصلی رفع این معضل در ایران، بر دوش بخش های کشوری و لشکری بوده است. بخش خصوصی نیز عملکرد ویژه خود را داشته است. مردم کشورما با وجود این حجم از مشکلات اقتصادی هنگام بیماری به طور  رایگان درمان می‌شوند و نگران این موضوع نیستند اما در کشورهای غربی اگر فردی بیمه نباشد هزینه هنگفتی را برای درمان تحمل خواهد کرد و با توجه به مشکلات اقتصادی مردم این کشورها به‌ویژه آمریکا، مصیبت مضاعف خواهد شد. هزینه تست کرونا در آمریکا نزدیک به هزار و پانصد دلار و معادل نیمی از حقوق یک کارمند پر درآمد است.»
خوش چشم در پایان اظهارداشت: «مشکل دیگر در این جوامع، کمبود امکانات و وسایل بهداشتی و درمانی است به گونه ای که پنتاگون دستور می‌دهد تا افسران و نظامیان، تی شرت خود را به ماسک تبدیل کنند. در حالی که ایران در هفته های اول حجم عظیمی از ماسک و مواد ضد عفونی را به کشور تزریق کرد. گسترش این بیماری جهانی، نه تنها به مردم ایران و ملل آسیایی بلکه مردم کشورهای اروپایی و غربی، شناخت جدیدی از وضعیت توانمندی کشور و دولتمردانش به‌دست آوردند.»
«رسالت» همچنین در گفت وگو با سعید رضائیان، پژوهشگر حوزه رسانه به بررسی حمله های رسانه ای دشمنان علیه ایران در طول بحران کرونا پرداخت.
 کرونا ابزار مذبوحانه سیاسی رسانه های ضد ایرانی بود
سعید رضائیان، پژوهشگر حوزه رسانه با بیان این‌که سوءاستفاده از کوچک‌ترین اتفاقات جهان برای ضربه به یک کشور، یکی از راه های بدیهی است که دشمن به کار می‌برد، درمورد هجمه های اخیر دشمنان برای متهم جلوه دادن در انتشار ویروس کرونا به «رسالت» گفت: «ایران هجمه های اینچنینی دشمن را در مدت اخیر بارها تجربه کرده و این اتفاق امری تکراری‌است. حتی می‌توان گفت دیگر دست سودجو و بدخواه دشمنان برای مردم ایران رو شده است. از سقوط هواپیمای اوکراینی تا کلید زنگ رهبر معظم انقلاب و هزاران موضوع دیگر که گاهی نیز به روشنی نادانی دشمن را فریاد می‌زند، همواره دستاویزی برای ایجاد تشنج در فضای مجازی و کشور بوده است. بی شک ویروس کرونا نیز از الطاف دشمنان بی نصیب نمی ماند.»
وی تصریح کرد: «جیره خواران استکبار جهانی با استفاده از ابزار اغراق به موضوعات بدیهی و حتی روشن در جهان ضریب داده و آن را به حمله ای علیه کشور مورد نظر خود به‌ویژه ایران تبدیل می کنند. در مورد ویروس کرونا نیز دشمن سعی دارد تا تلاش های مؤثر و قدرتمند جامعه پزشکی ایران علیه این ویروس را زیر سؤال برده یا تضعیف کند. بر این اساس آن را به سلاحی سیاسی تبدیل کرده است.»
رضائیان ضمن اشاره به این‌که سابقه مسئولین در پنهان کاری برخی آمار ها نیز به ابزاری برای حمله سیاسی تبدیل شد و اعتماد مردم را نشانه گرفت، ابراز کرد: « دشمن با ابزار بزرگنمایی و اغراق یک اتفاق را بحرانی جلوه داده وسپس برای جلب اعتماد مردم و باور پذیر کردن آن دروغ، به مردم تزریق می کنند که مسئولین شمارا درجریان حقایق قرار نداده یا دروغ گفته اند.»
 سریال شکست جیره خواران با شواهد موجود
وی افزود: «آمار کرونا نیز از این دست موضوعاتی بود که دشمنان ایران با ارائه آمار های دروغین،تعداد مبتلایان یا تلفات را افزایش داده و وزارت بهداشت کشور را دروغگو جلوه می دادند و از این مسیر موجب ایجاد اضطراب و تنش در جامعه می‌شدند. با این حال سازمان بهداشت جهانی آمار ایران را دقیق و موثق اعلام کرده و دشمن در این مورد نیز سرخورده شد. حال می‌بینیم که خبرهایی از گوشه کنار جهان آمار ابتلای  کشورهایی چون آمریکا یا چین را تکذیب می کند.»
رضائیان در انتها با تأکید بر این‌که رصدها در فضای مجازی و بررسی بازخوردهای مردم کشور نشان می دهد که دیگر حنای این جیره خواران برای مردم ایران رنگی ندارد، اظهار داشت: «مردم با تمام وجود تلاش های وزارت بهداشت کشور و جامعه پزشکی را می بینند و آثار و اقدامات آن ها برای کنترل و جلوگیری از همه گیر شدن این اپیدمی برای مردم مستند شده است. افرادی که ایران را کشوری عقب مانده می خواندند اکنون باید در کشورهای به اصطلاح جهان اولی به فکر یافتن تنها یک عدد ماسک برای حفظ جانشان باشند یا به گفته رئیس جمهورشان روسری را ماسک کنند.» 

نویسنده : مهديه هاشمي‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.