روش پاک کردن لکه های لاستیکی از روی فرش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67396
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ |

روش پاک کردن لکه های لاستیکی از روی فرش

لکه های لاستیکی روی فرش شما می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. از جمله دلایل ایجاد لکه های لاستیکی روی فرش، می توان به کشیده شدن تسمه جاروبرقی، ساییده شدن کف کفش یا کف دمپایی، نگهدارنده های لاستیکی قفسه ها و ... اشاره کرد.
روش پاک کردن لکه های لاستیکی از روی فرش

روش پاک کردن لکه های لاستیکی از روی فرش

لکه های لاستیکی روی فرش شما می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. از جمله دلایل ایجاد لکه های لاستیکی روی فرش، می توان به کشیده شدن تسمه جاروبرقی، ساییده شدن کف کفش یا کف دمپایی، نگهدارنده های لاستیکی قفسه ها و … اشاره کرد.

بهرحال لکه لاستیکی ایجاد شده روی فرش شما، از هر نوعی که باشد باید به سرعت تمیز شود. در غیر این صورت احتمالا با لکه های مقاوم و دائمی روی فرش خود مواجه خواهید شد. پس این مقاله قالی شویی را تا انتها بخوانید و روش های ذکر شده در آن را برای تمیز کردن لکه های لاستیکی روی فرش خود، دنبال کنید.

مواد و وسایلی که برای پاک کردن لکه های لاستیکی روی فرش نباز دارید

توجه داشته باشید که حذف لکه لاستیکی از الیاف فرش زمان بر است و نیاز به مواد شیمیایی دارد. پس اگر نمی خواهید یا نمی توانید از مواد شیمیایی بر روی فرش خود استفاده کنید، بهتر است این کار را به قالیشویی شهید محلاتی بسپارید.

پس ابتدا لوازم و مواد زیر را آماده کنید:

  • روغن معدنی یا مینرال اویل (از روغن معدنی برای شکستن اجزاء لاستیک استفاده می شود تا بتوان آن را از فرش جدا کرد)
  • تربانتین (ماده ای که از درختان مختلف کاج گرفته می شود)
  • پارچه های قدیمی و نرم
  • آب
  • شامپو فرش یا مایع ظرفشویی
  • دستکش لاستیکی

مراحل حذف لکه لاستیکی از روی فرش

از آن جایی که برای پاک کردن لکه لاستیکی فرش، نیاز به مواد شیمیایی دارید، دقت کنید که همیشه ابتدا باید مواد شیمیایی را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به رنگ یا بافت فرش شما آسیبی وارد نمی کند. آزمایش کردن را باید روی یک نقطه از فرش که دید زیادی ندارد، انجام دهید.

برای پاک کردن لکه لاستیکی از روی فرش، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا تست کنید

ابتدا مقدار کمی روغن معدنی را روی یک پارچه نرم بمالید و آن را روی قسمت کوچکی از فرش که دید زیادی ندارد، بکشید. اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت روی فرش بماند. سپس بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیب یا تغییر رنگی در منطقه وجود ندارد.

اگر ناحیه مورد آزمایش آسیبی ندیده، می توانید از روغن معدنی بر روی قسمت لک شده فرش خود نیز، استفاده کنید.

پارچه به الکل معدنی آغشته کنید و روی لکه بزنید

یک پارچه تمیز بردارید و با روغن معدنی مرطوب کنید. سپس آن را روی ناحیه آغشته به لاستیک بمالید.

اسکراب کنید

پس از اینکه روغن را روی محل موردنظر استفاده کردید، یک برس اسکراب بردارید و ناحیه مورد نظر با آن تمیز کنید تا تکه های لاستیکی بیشتر بشکنند و راحت تر از فرش جدا شوند.

همانطور که لاستیک از الیاف فرش جدا می شود، آن را برس بکشید.

از تربانتین استفاده کنید

پس از برداشتن تمام لاستیک، احتمالاً یک لکه تیره روی فرش شما باقی خواهد ماند. این لکه تیره نیز با تربانتین حذف می شود.

برای استفاده از تربانتین نیز ابتدا آن را روی یک قسمت خارج از دید فرش امتحان کنید. اگر ناحیه آزمایش آسیبی ندید، پارچه ای را با تربانتین مرطوب کنید و با آن ناحیه لکه دار را پاک کنید.

همچنان که لکه به پارچه منتقل می شود، به قسمت تمیز دیگر پارچه بروید و به تمیز کردن ادامه دهید.

تمیز کنید

وقتی تمام لکه پاک شد، محل را به خوبی با یک دستمال تمیز، پاک کنید تا تمام آثار شیمیایی مواد مورد استفاده، از بین برود.

بشویید

اگر امکان شستشو دارید، محل را به سادگی با آب گرم و صابون شستشو دهید. برای این کار کمی پودر صابون یا مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و روی محل موردنظر اسپری کنید. سپس با یک دستمال، محل را پاک کنید.

اگر نمی خواهید از مواد شوینده شیمیایی بر روی فرش خود استفاده کنید، می توانید از خدمات موکت شویی یا قالیشویی برای از بین بردن مواد شیمیایی فرش استفاده نمایید.

خشک کنید

در نهایت کار را با پاک کردن محل به کمک یک پارچه نمگیر تمیز یا حوله، خاتمه دهید و اجازه دهید محل در معرض هوای اطراف خشک شود. با باز کردن درب ها و پنجره ها، به خشک شدن فرش خود سرعت ببخشید.

جاروبرقی بکشید

قبل از جاروبرقی، اجازه دهی تا ناحیه کاملا خشک شود. پس از اینکه محل به خوبی خشک شد، با جاروبرقی الیاف را به سمت بالا برانید.

نکات و توصیه های اضافی پاک کردن لکه لاستیکی از روی فرش

  • روغن معدنی و تربانتین مواد شیمیایی هستند که باید با احتیاط استفاده شوند. در هنگام استفاده از این مواد، تهویه کافی در اتاق فراهم کنید و از دستان خود با دستکش محافظت نمایید.
  • استفاده از مواد شوینده و پاک کننده های لکه بدون رنگ همچون تربانتین و روغن معدنی، از ایجاد لکه دیگری در ناحیه جلوگیری می کند. توجه کنید که استفاده از شوینده های رنگی، گاهی اوقات رنگ دیگری روی فرش شما باقی می گذارند که خود معضل دیگری برای شما خواهد شد.
  • جاروبرقی کشیدن فرش بعد از خشک شدن؛ به بازیابی بافت الیاف فرش کمک می کند.

اگر با وجود انجام دادن مراحل فوق، لکه لاستیکی از روی فرش پاک نشد، اگر در منطقه امیرآباد تهران هستید با قالیشویی امیرآباد تماس حاصل نمایید

خدمات قالیشویی آنلاین

برای دریافت خدمات قالیشویی، دیگر نیازی به مراجعه فیزیکی به قالیشویی ها و یا حتی تماس تلفنی ندارید. برای دریافت خدمات حرفه ای موکت شویی یا قالیشویی در نزدیکی خود، کافیست وارد سامانه Tohidcarpet.com شوید و خدمات موردنظر خود را آنلاین درخواست دهید. قالیشویی محدوده شهید محلاتی با سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت خود، خدمات تضمین شده ای را به شما ارائه می نماید.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید با سابقه درخشان ۳۰ ساله خود، امروزه جهت دسترسی آسان همشهریان، شعبات مختلفی در سرتاسر تهران دایر کرده است. شما عزیزان می توانید جهت دریافت خدمات ما از نزدیک ترین شعبه به خود، همین حالا با ما تماس بگیرید و یا از طریق وبسایت مجموعه، با ما در ارتباط باشید.همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت سفارشات شما هستند.همچنین پیشنهاد میگردد مقالات قالیشویی توحید را نیز قبل از سفارش مطالعه نمایید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.