روسياهي کاخ سفيد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12002
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۳ |
«رسالت» در گفت و گو با حميدرضا آصفي به بررسي رفتار خصمانه آمريکا با ايران پرداخت؛

روسياهي کاخ سفيد

رويکرد خصمانه کاخ سفيد عليه ايران با توجه به پيشينه تاريخي ارتباط با اين کشور، موضوع امروز و ديروز نيست؛ اين کشور بارها در بزنگاه هاي سياسي نشان داده که کشور قابل اعتمادي نيست و به اصطلاح «رو» بازي نکرده است.
روسياهي کاخ سفيد

|نفيسه امامي|
رويکرد خصمانه کاخ سفيد عليه ايران با توجه به پيشينه تاريخي ارتباط با اين کشور، موضوع امروز و ديروز نيست؛ اين کشور بارها در بزنگاه هاي سياسي نشان داده که کشور قابل اعتمادي نيست و به اصطلاح «رو» بازي نکرده است. مصاديق دشمني آمريکا با ايران فراوان است و بخشي از کينه ورزي و رفتار خصمانه اين کشور با ايران را مي توان در کمک به حرکت هاي تروريستي، تصرف دارایي هاي ايران، کمک به صدام در جنگ با ايران، شليک به هواپيماي مسافربري، اهانت به ملت ايران، تحريم ‌هاي همه ‌جانبه و خروج يک جانبه آمريکا از برجام مشاهده کرد.
خروج از برجام آخرين تلاش مذبوحانه يانکي ها براي ايجاد فشار حداکثري بر کشور بود، تا از اين طريق فضاي داخلي ايران را تحت تأثير قرار داده و جمهوري اسلامي را راضي به انجام توافق جديدي با آمريکايي‌ ها بکند، غافل از اينکه اگر قرار بود چنين اتفاقي رخ بدهد، بايد طي چهل سالي که از عمر انقلاب مي گذرد، اين اتفاق مي ‌افتاد. رهبر معظم انقلاب نيز در بيانات اخير خود به اين مسئله اشاره کرده اند که: «مذاکره با آمريکا را حقيقتا بي‌ نتيجه مي دانم زيرا هيچ نتيجه ‌اي از گفت‌وگو با آمريکايي ‌ها حاصل نخواهد شد.»
با وجود تحريم هاي مجدد آمريکا بر افراد و نهادهاي مختلف که بعد از خروج از برجام از سوي آنها به کشور عرضه شد، هنوز هستند خيالبافاني که تصور مي کنند سياست مداراني در واشنگتن خيرخواه دولت و مردم ايران هستند، غافل از اينکه امروز علي رغم تاييد دولتمردان آمريکايي، مواد غذايي و دارويي در ليست تحريم هاي آمريکا قرار گرفته است؛ دو مولفه مهمي که براي مردم هر کشور از ارکان مهم و حياتي قلمداد مي شود. حال بايد پرسيد آيا با وجود چنين اقدامات خصمانه اي مي توان از دولت آمريکا که بر بلندي ديوار بي اعتمادي کمک کرده، انتظار رفتار متعهدانه و مسئولانه داشت!
حميدرضا آصفي سخنگوي اسبق وزارت امورخارجه در گفت و گو با «رسالت» دليل رفتار خصمانه دولت هاي مختلف آمريکا با ايران را برمي شمرد و مي گويد: آمريکا اساسا با کشورهاي مستقلي که از اين کشور پيروي نکنند، دشمني مي کند. جرج بوش رئيس جمهور اسبق آمريکا در گذشته گفته بود: «کشورها يا با ما هستند و يا دشمن ما هستند.» اين جمله دکترين سياست خارجي آمريکا محسوب مي شود. يعني کشورها را پيرو و دنباله روي خود مي خواهند. اين اصل کلي است که در سياست خارجي آمريکا مدنظر قرار مي گيرد.
وي سياست خارجي ايران را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مستقل بيان مي کند و مي افزايد: ايران به آمريکا «نه» گفت، کمااينکه همان زمان به اتحاد جماهير شوروي هم «نه» گفت. ما مي توانستيم در دوران جنگ تحميلي از شوروي سابق اسلحه و ادوات جنگي خريداري کنيم اما اين کشور شروط حذف شعار مرگ بر شوروي و عدم مخالفت ايران با حضور نظامي اين کشور در افغانستان بود، اما ايران آن شروط را نپذيرفت، زيرا داراي سياست مستقلي بود و اکنون نيز دارد، در حالي‌که بعد از فروپاشي شوروي سابق و شکل گيري روسيه و رويکرد متفاوت اين کشور با ايران، داراي روابط مستحکم و خوبي با اين کشور گرديد.
سفير اسبق ايران در فرانسه با يادآوري اينکه آمريکا سياست مستقل ايران را برنتابيده است، مي افزايد: آمريکايي ها از ابتداي شکل گيري جمهوري اسلامي ايران با آن عناد داشتند و براي ساقط کردن آن کودتا طراحي کرده و در امور کشور مداخله داشتند. قوميت ها را تحريک کردند و گروه هاي تروريستي مانند منافقين را حمايت نمودند و در زمان جنگ در کنار عراق ايستادند. استقلال ايران باعث شد آمريکا از هر توطئه و دسيسه اي براي دشمني فروگذار نکند.
*سياست صهيونيسم محور آمريکا
آصفي، سياست خارجي آمريکا را صهيونيسم محور مي خواند و مي گويد: همه دولت ها در آمريکا چه دموکرات و چه جمهوري خواه از رژيم غاصب اسرائيل حمايت مي کنند و ايران اين رژيم را به رسميت نمي شناسد و مواضع آن در قبال اين کشور کاملا مشخص و شفاف است. اين موضوع نيز يکي از دلايل جدي رفتار کينه توزانه آمريکا با ايران است.
اين ديپلمات پيشين درباره شرايط و امکان پايان يافتن خصومت و عناد آمريکا با دولت و ملت ايران بيان
مي‌کند: در دنياي سياست هيچ موضوعي قطعي و ابدي نيست. شايد روزي شرايطي ايجاد شود که روابط ما با دولت آمريکا دگرگون گردد و شکل ديگري به خود بگيرد، بنابراين نمي توان چنين مسئله اي را منتفي کرد، اما با توجه به رفتاري که دولت آمريکا داشته و نگرشي که آنها دارند و سياست هاي مداخله گرانه و زورگويانه آمريکا، بعيد به نظر مي رسد در کوتاه مدت يا ميان مدت، تحول خاصي در رابطه به وجود بيايد زيرا اين اتفاق به رفتار دولتمردان آمريکايي بستگي دارد.
آصفي اضافه مي کند: ايران در گذشته در مقاطع مختلفي با آمريکايي ها مذاکرات چندجانبه اي داشت و در همه موارد اين کشور خلف وعده کرده است. جمهوري اسلامي همواره با حسن نيت و مسئولانه، اقدامات خود را انجام داده اما آمريکايي ها زيرقول خود زده و عهد و پيمان خود را زير پا گذاشتند. يکي از اين موارد بدقولي آمريکايي ها در بيانيه الجزاير بود، زيرا آنها متعهد شده بودند که در امور ايران مداخله نکنند اما به اين قول خود عمل نکردند.
*فتنه اقتصادي آمريکا
وي در ادامه به تحريم هاي آمريکا بر ايران و اعمال فشار حداکثري اشاره مي کند و مي افزايد: نبايد به اظهارات دولت آمريکا به عنوان دولت دروغگو توجه کرد. اينکه آنها در بيانات خود تحريم مواد غذايي و دارو براي ايران را رد مي کنند، دروغ آشکاري است زيرا براي ارسال دارو و مواد غذايي مشکل ايجاد کرده اند. کاري که آمريکا براي ايران انجام مي دهد فراتر از جنگ اقتصادي است، آنها فتنه اقتصادي به پا کرده اند که جنگ اقتصادي، بخشي از آن است. آمريکا با رذالت در امور مختلف جمهوري اسلامي از جمله سياسي و اقتصادي فتنه گري کرده است.
آصفي ايجاد فشار حداکثري آمريکا را براي آوردن ايران به پاي ميز مذاکره قلمداد مي کند تا خود را موفق جلوه دهد و مي گويد: درخواست هاي اين دولت براي انجام مذاکره به راحتي قابل پيش بيني و نتيجه مذاکره کاملا مشخص است زيرا اساسا هيچ نتيجه اي حاصل نمي شود. آنها نتيجه مذاکرات را پيش شرط مذاکره گذاشته اند که عقلايي نيست. وقتي مذاکره به نتيجه نرسد، تحريم ها همچنان پابرجا مي مانند و آمريکا اعلام مي کند مقاومت ايران شکسته شده و مذاکره را پذيرفته است.
سفير اسبق ايران در امارات آثار و تبعات مذاکره ايران و آمريکا را برمي شمرد و مي افزايد: کشورهايي که به ما اميد بسته اند و ما الگوي آنها محسوب مي شويم و راه استقلال و مقاومت را در پيش گرفته اند،در صورت مذاکره ايران و آمريکا دچار ترديد و ياس مي شوند، لذا مذاکره با آمريکا هرگز به مصلحت نيست. آمريکا از گفت و گو با ايران به دنبال رسيدن به راه حل نيست بلکه به دنبال اضافه کردن مشکلات براي کشور است. بنابراين مذاکره با منافع ملي کشور در تضاد است.
*گفت و گو با ايران بهترين کادو براي ترامپ
آصفي اظهار تمايل ترامپ براي گفت و گو با ايران را راهي براي رفع مشکلات خود عنوان مي کند و مي گويد: ترامپ به دنبال پيدا کردن راه حل چالش هاي ميان ايران و آمريکا نيست. ترامپ نياز به گفت و گو با ايران دارد تا آن را به عنوان دستاوردي در سياست خارجي خود مطرح کند. ترامپ در نظرسنجي ها و نزد افکار عمومي چهره خوبي ندارد و براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا بايد در حوزه سياست خارجي داراي امتياز شود که گفت و گو با ايران بهترين کادو براي آقاي ترامپ محسوب مي شود.
وي تصريح مي کند: ترامپ براي رفع مشکلات خود به دنبال گرفتن عکس يادگاري با رئيس جمهور ايران بود تا مشکلات خود را حل کند. ايران اعلام کرده براي انجام گفت و گو ابتدا بايد تحريم ها برداشته شوند. وقتي ترامپ چنين کاري را انجام نمي دهد و فقط به دنبال گرفتن امتياز براي خود است، ايران هرگز چنين کمکي به آمريکا نمي کند زيرا هيچ گرهي از وضعيتي که ترامپ براي ايران ايجاد کرده، گشوده نمي شود.
آصفي در پايان سخنانش موضع اروپايي ها در قبال ايران را بيان مي کند و مي گويد:
سياست مداران و رسانه هاي اروپايي ها مي دانند، مواضع ايران به حق و صحيح است و اخباري که عليه ايران عنوان مي کنند، صرفا در راستاي انجام جنگ تبليغاتي و به فرموده محافل صهيونيستي و آمريکايي انجام مي گيرد و نبايد خيلي به گفته هاي آنها توجه کرد.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.