رفع عطش ترامپ و بایدن؟هرگز! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23065
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۰ |
حنیف غفاری

رفع عطش ترامپ و بایدن؟هرگز!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روزهای آرامی را سپری نمی‌کند! مردودی کاخ سفید در آزمون کنترل ویروس کرونا از یک سو و شکل‌گیری و تشدید اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا از سوی دیگر، تردیدهای وی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر( آبان ماه) را دوچندان ساخته است.
رفع عطش ترامپ و بایدن؟هرگز!

|حنیف غفاری |
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روزهای آرامی را سپری نمی‌کند! مردودی کاخ سفید در آزمون کنترل ویروس کرونا از یک سو و شکل‌گیری و تشدید اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا از سوی دیگر، تردیدهای وی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر( آبان ماه) را دوچندان ساخته است. آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا( هم در سطح ملی و هم در سطح الکترال و ایالتی) نیز نشان می‌دهد اکثر شهروندان این کشور از عملکرد ترامپ ناراضی هستند. در این میان، شاهد بروز رفتارهایی خاص از ترامپ، آن هم در قبال کشورمان هستیم! رئیس‌جمهور آمریکا در عرض کم‌تر از ۲۴ ساعت، دوباره از ایران به علت آزادی مایکل وایت نظامی پیشین نیروی دریایی این کشور تشکر کرد. ذوق‌زدگی خاص ترامپ از این ماجرا را می‌توان در پیام توییتری وی مشاهده کرد، جایی که وی نوشت:
«بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. تازه رسیده است. بسیار هیجان‌انگیز است. ایران متشکریم.( به مقامات ایرانی می‌گویم که ) برای انجام «توافق بزرگ»، تا بعد از انتخابات صبر نکنید من پیروز انتخابات می‌شوم؛ الان شما توافق بهتری انجام می‌دهید.»ترامپ به خوبی می‌داند که در عرصه اقتصادی ( که بیشترین قدرت مانور را در برابر رقبای دموکرات خود داشت)، به دلیل از بین رفتن شغل بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی دیگر شانسی برای جذب آرای حداکثری شهروندان کشورش ندارد. در حوزه بهداشت و درمان نیز بایدن و دموکرات‌ها قصد دارند با شعار احیای بیمه‌های درمانی و اجتماعی موسوم به «اوباماکر»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را زمین‌گیر کنند. در چنین شرایطی ترامپ به خلق تصاویر کاذب در حوزه سیاست خارجی کشورش می‌اندیشد تا بلکه با استناد به این تصاویر و بزرگ‌نمایی در قبال آن‌ها، افکار عمومی کشورش را مجاب به بقای خود در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا کند.
در مقابل، بایدن نیز ساکت و آرام در گوشه‌ای نشسته و خطاها و نقاط آسیب ترامپ را یک به یک می‌شمارد! نبرد «ترامپ جنجالی» و « بایدن بی‌خاصیت» فعلا به ضرر کاخ سفید تمام شده است.
با همه این اوصاف، کلیدواژه «توافق بزرگ با ایران»، لحظه‌ای از دهان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نمی‌افتد! شکست یا پیروزی ترامپ در این معادله اهمیتی ندارد زیرا شواهد موجود نشان می‌دهد هر دو حزب سنتی آمریکا به دنبال تحمیل توافق جایگزین برجام به کشورمان هستند، توافقی که به قول آن‌ها بتواند سند «مهار همه‌جانبه ایران قدرتمند» باشد و ضمن دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران ، محدودیت‌های تازه‌ای را نیز در ابعاد منطقه‌ای، دفاعی و نظامی به کشورمان تحمیل کند. پاسخ و نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با چنین درخواستی مشخص است:هرگز!
بدون شک هرگونه پاسخی که از آن بوی پذیرش استراتژی آمریکا مبنی بر «مهار همه‌جانبه ایران » استشمام شود، مصداق خیانت به نظام و ملت ایران محسوب می‌شود. اساسا اهمیتی ندارد که چنین درخواستی با چاشنی اخم از سوی ترامپ یا با چاشنی لبخند از سوی بایدن و دموکرات‌ها مطرح شود! آنچه دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدنظر قرار دهد، «اصل درخواست آمریکا» و متعلقات این مطالبه وقیحانه است. بایدن و ترامپ هر دو تشنه تحمیل توافق جامع با ایران هستند، اما جمهوری اسلامی ایران در ذیل«استراتژی مقاومت فعال»، اجازه رفع عطش دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را نخواهد داد. ترامپ و بایدن به زودی عمق و معنای این استراتژی و کارآیی آن در مواجهه با توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را خواهند فهمید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.