راهکارهای قانونی مقابله با فرار مالیاتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6185
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۰۵ |
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با رسالت مطرح کرد

راهکارهای قانونی مقابله با فرار مالیاتی

در همه کشور‌ها ماليات يکي از منابع عمده درآمدي محسوب مي‌شود به ويژه در کشور‌هايي که از ذخاير انرژي و نفت برخوردار نيستند. اگر چه کشور ما متنعم به نعمت‌هاي الهي نظير نفت است، اما بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد که ما بايد نظام اقتصادي و بودجه ريزي خود را هر چه بيشتر به سمت اقتصاد و بودجه بدون نفت سوق دهيم
راهکارهای قانونی مقابله با فرار مالیاتی

در همه کشور‌ها ماليات يکي از منابع عمده درآمدي محسوب مي‌شود به ويژه در کشور‌هايي که از ذخاير انرژي و نفت برخوردار نيستند. اگر چه کشور ما متنعم به نعمت‌هاي الهي نظير نفت است، اما بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد که ما بايد نظام اقتصادي و بودجه ريزي خود را هر چه بيشتر به سمت اقتصاد و بودجه بدون نفت سوق دهيم و در تمام برنامه‌هاي توسعه کشور تاکيد شده است که اقتصاد ما وابسته به نفت نباشد و نظام بودجه و اقتصاد کشور به درآمد‌هاي ديگر از جمله ماليات وابسته شود.
پرداخت ماليات وظيفه تک تک آحاد جامعه است و نقش سازمان مالياتي که به تعبيري مي‌توان آن را پليس مالي کشور ناميد، در نظام اقتصادي کشور بسيار حائز اهميت است. بايد در اين سازمان نظارت‌هاي مالي صورت گيرد و سامانه هوشمندي در سازمان مالياتي برقرار باشد تا به صورت حساب شده و دقيق از درآمد‌هاي موديان خرد و کلان مالياتي مطلع شود.
آيت الله رئيسي، رئيس قوه قضائيه به تازگي گفته است بايد زيرساخت‌هاي لازم جهت ايجاد نظام هوشمند مالياتي فراهم شود و تدبيري اتخاذ شود و زيرساخت‌ها به گونه‌اي فراهم شود که فرار مالياتي در کشور به حداقل برسد و نهايتا فرار مالياتي از بين برود.
آمار‌ها حاکي از کاهش فرارمالياتي در کشور است و به گفته رئيس قوه قضائيه فرار مالياتي در کشور ما حدود ۲۸ هزار ميليارد تومان است. البته از آنجا که ارقام مختلفي پيرامون فرار مالياتي در کشور مطرح است اين نتيجه حاصل مي‌شود که رقم قابل توجهي فرار مالياتي در کشور وجود دارد.
اقداماتي که براي ايجاد نظام عادلانه و هوشمند مالياتي در کشور تاکنون صورت گرفته، کافي نيست و به گفته مسئولان قضائي کشور از جمله اقدامات بسيار موثر در امر فرهنگ‌سازي مالياتي برقراري عدالت در اخذ ماليات است بدين معنا که مردم بدانند ماليات از همه موديان اخذ مي‌شود و اين موضوع براي مردم بسيار اعتمادآور و اطمينان بخش است.
عدم شفافيت موجب فرار مالياتي در کشور مي‌شود
امير خجسته، رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با رسالت با اشاره به راه‌هايي که موجب فرار مالياتي در کشور مي‌شود، گفت: عدم شفافيت موجب فرار مالياتي مي‌شود و سامانه‌هايي که در زمينه فرار مالياتي وجود دارند مورد شفاف سازي قرار نگرفته‌اند که اين موضوع يکي از عوامل مهم در زمينه فرار مالياتي است.
رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر شفاف سازي مسئولان در رابطه با مسائل اقتصادي کشور گفت: براي مبارزه با فساد در چند سال گذشته در فراکسيون مجلس برنامه‌هاي بسياري براي مقابله با مفاسد اقتصادي تدوين شد و در صورت اثبات هر فسادي اگر مستندات کامل باشد از طريق قوه قضائيه براي برخورد با آن ورود مي‌کنيم.
خجسته با اشاره به نمونه هاي فرار مالياتي در کشور بويژه در بخش خودروسازي گفت: وقتي اعلام کرديم ۳۴ هزار خودرو غير قانوني ثبت سفارش شده اند، برخي مدعي شدند که اين مسئله واقعيت ندارد اما پس از اثبات اين موضوع مشخص شد که از اين تعداد ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو قطعي شده و هزار و ۹۰۰ خودروي ديگر وارد شده بود که با عوامل آن برخورد جدي صورت گرفت.
وي با اشاره به برنامه‌هاي مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با برخورد با فرار مالياتي گفت: اين فراکسيون براي مقابله با مفاسد اقتصادي بويژه فرار مالياتي عزم جدي دارد و هر مدرک و مستندي دست ما برسد را بررسي مي‌کند و فرقي ندارد که مربوط به چه کسي است قطعاً به آن ورود کرده و از طريق قوه قضائيه مسئله را دنبال مي‌کنيم.
رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براي مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس قوانين بسياري دارد اما متأسفانه ما در اجراي آنها مشکل داريم و مجلس فراکسيوني را تشکيل داده تا در هر جايي که فساد بود بتواند ورود کند و با هماهنگي که ميان سه قوه ايجاد کرده‌ايم موضوع فرار مالياتي را پيگيري مي‌کنيم چرا که اين کار به عنوان مطالبه مردم مي‌تواند در جلوگيري از بسياري از مفاسد اثرگذار باشد.
راه‌هاي مقابله با فرار مالياتي در عمل اجرا نمي‌شود
خجسته در رابطه با برنامه هاي اين فراکسيون براي مقابله با فرار مالياتي گفت: راهکارها و برنامه هاي ما در اين رابطه به دولت، قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي ارسال شده که در خصوص فرار مالياتي در گمرک و بانک‌ها چه شيوه‌هايي اتخاذ شود اما متاسفانه در عمل شاهد هستيم که قابل اجرا نيست و لازم است که در اين رابطه تدابير جدي تري اتخاذ شود.
راهکارهاي مختلفي براي مقابله با فرار مالياتي مطرح مي‌شود که به گفته رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، براي استحکام بيشتر نظام مالياتي و رفع معضلات در فرار مالياتي لازم است که همه دستگاه‌ها با سازمان امور مالياتي کشور همکاري کنند و دستگاه قضائي نيز تمام تلاش خود را براي برخورد با متخلفان پرونده‌هاي فرار مالياتي به کار بگيرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.