راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90997
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ |

راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم

نگهداری اضطراری به معنی تعمیر یا جایگزینی یک قطعه معیوب در وضعیت‌های ضروری است. این نوع از تعمیر و نگهداری که به عنوان نگهداری شکست نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در کاهش آثار منفی یک اتفاق غیرمنتظره دارد.
راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم

راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم

عبور از رویکرد نگهداری اضطراری و دست‌یابی به نت پیشگیرانه، نقش کلیدی در توسعه پایدار و کاهش خسارت‌های احتمالی دارد. نت اضطراری، بزرگ‌ترین کابوس کسب‌وکارها، همواره بدون هشدار اتفاق می‌افتد؛ زمان‌هایی که حادثه بزرگی اموال، دارایی‌ و زندگی افراد را تهدید می‌کند.

جاری شدن سیل در نزدیکی یک سیستم برقی، از کار افتادن حفاظ‌های یک دستگاه متحرک خطرناک و خاموش نشدن یک دستگاه بسیار داغ در کارخانه و آتش‌سوزی تنها مثال‌هایی از موقعیت‌های ضروری هستند که احتمال وقوع دارند. چطور می‌توان این خطرات را کنترل کرد؟

در شرایط بحرانی و غیر قابل پیش‌بینی، تعمیر و نگهداری اضطراری است که به ما کمک می‌کند؛ امری که منجر به رفع خرابی یا حل یک مشکل می‌گردد. اما نباید فراموش کنیم که این نوع از تعمیرات و نگهداری، هزینه بسیاری در بر دارد و درصد چشمگیری از بودجه عملیاتی را به خود اختصاص می‌دهد.

آیا می‌توان خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمنتظره را کاهش داد؟ پاسخ مثبت است! نگهداری و تعمیر پیشگیرانه راهبردی است که عمر مفید تجهیزات را افزایش می‌دهد و احتمال خرابی آن‌ها را به تعویق می‌اندازد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید یا با راه‌های رسیدن از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه آشنا شوید، با ما همراه باشید.

نگهداری اضطراری چیست؟

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم_files\images_1693648298_64f305aa57477.jpg

نگهداری اضطراری به معنی تعمیر یا جایگزینی یک قطعه معیوب در وضعیت‌های ضروری است. این نوع از تعمیر و نگهداری که به عنوان نگهداری شکست نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در کاهش آثار منفی یک اتفاق غیرمنتظره دارد.

حوادث غیر قابل پیش‌بینی اغلب خرابی‌های بزرگی هستند که خسارت بسیاری در پی دارند. یک عکس‌العمل سریع و کارآمد می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد؛ عملیات فوری که هدف از آن به حداقل رساندن خطرات ایمنی و خرابی سیستم است.

یک واکنش فوری و کاربردی نیازمند هماهنگی بین اعضای تیم تعمیر و نگهداری است. آن‌ها بلافاصله در محل حادثه حاضر می‌شوند تا وضعیت را ارزیابی کنند؛ پس از تعیین علت حادثه، باید تصمیمات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و بر اساس اطلاعات محدودی که در دست دارند، عملی کنند. گاهی اوقات همه تیم‌ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین شرایطی را به حالت تعلیق درآورند.

مزایای نگهداری اضطراری

نگهداری اضطراری روشی برای رسیدگی به شرایط اورژانسی است؛ موقعیت‌هایی که ممکن است در هر زمان و مکانی به وقوع بپیوندند. این روش از بروز تلفات و خسارات بسیار جلوگیری کند. همچنین می‌توان به مزیت‌های دیگر آن نیز اشاره کرد که عبارتند از:

  • کمک به واکنش سریع
  • تسریع فاز علت‌ یابی
  • کاهش مدت زمان تعمیرات
  • جلوگیری از آسیب‌های بیشتر
  • برقراری شرایط عادی در مدت زمانی کوتاه
  • حفظ محبوبیت برند

معایب نگهداری اضطراری

نگهداری اضطراری علاوه بر برخورداری از مزایای مختلف، معایبی نیز دارد. از آنجایی که وضعیت‌های فوری قابل پیش‌بینی نیستند، استرس و اضطراب بسیاری به همراه دارند. همین امر می‌تواند سبب تصمیم‌گیری‌های اشتباه شود و خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

سازمان‌ها و کسب‌وکارها هزینه‌های بسیاری صرف تعمیر و نگهداری اضطراری می‌کنند؛ به طوری که هر ساله ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه آن‌ها صرف این کار می‌شود. حوادث غیرمنتظره می‌توانند منجر به تاخیر در تولید، کاهش کیفیت محصول، افزایش مخارج نیروی انسانی و … گردند که همگی هزینه‌های مالی زیادی در پی دارند.

از دیگر ایرادهای نت اضطراری می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • کم‌تر شدن طول عمر تجهیزات
  • افزایش زمان توقف و کاهش بهره‌وری
  • بیشتر شدن هزینه‌ها در دراز مدت
  • افزایش خطر خرابی سیستم
  • عدم توانایی در پیش‌بینی و تعداد دفعات وقوع حادثه
  • عدم شناسایی فعال و رفع مشکلات احتمالی
  • کمبود زمان برای آزمایش و اعتبارسنجی راه حل

پیشگیری از نگهداری اضطراری

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم_files\images_1693648298_64f305aa613f7.png

نگهداری اضطراری می‌تواند به کمک داشتن آمادگی قبلی، آموزش کامل اعضای تیم، بازبینی مستمر و انجام تعمیرات لازم به تعویق بیفتد. بر هیچکس پوشیده نیست که مدیریت همواره با ریسک همراه است؛ اما راه‌هایی برای کاهش احتمال وقوع یک وضعیت اضطراری نیز وجود دارد.

جلوگیری از نت اضطراری نیازمند یک استراتژی دقیق و کاربردی است. راه‌های مختلفی برای این پیشگیری وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. تعمیر و نگهداری روتین

تعمیر و نگهداری روتین در واقع برنامه‌ریزی برای بررسی و رفع مشکلات بالقوه در فواصل زمانی منظم است. تیم تعمیر و نگهداری فرصت کافی برای بررسی مشکل و برطرف ساختن آن دارند و می‌توانند برنامه‌های خود را قدم به قدم پیاده کنند.

داشتن یک روتین تعمیر و نگهداری، احتمال وقوع حوادث غیرمنتظره را کاهش و عمر تجهیزات شما را افزایش می‌دهد.

۲. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

گام بعدی در جلوگیری از نت اضطراری، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. در این روش باید دارایی و تجهیزات به طور منظم بازرسی شوند تا از کار کرد درست آن‌ها اطمینان حاصل گردد. کارهایی همچون تعویض روغن، تنظیم روغن، تنظیم تسمه، بازدید موتور و بررسی باتری مقدار چشمگیری از هزینه‌های تعمیر و نگهداری اضطراری شما را کاهش می‌دهند. نت پیشگیرانه در کاهش تلفات ناشی از حوادث غیر قابل پیش‌بینی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

نت پیشگیرانه طول عمر لوازم و سرمایه شما را افزایش می‌دهد و کارآیی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. یک استراتژی درست و دقیق می‌تواند از خرابی تجهیزات یا وقوع اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی جلوگیری کند؛ پیش از آن که سانحه ناگواری رخ دهد، علت مشکل یا خرابی سیستم شناسایی و برطرف می‌شود.

اگر می‌خواهید یک استراتژی تعمیر و نگهداری موثر داشته باشید، پیش از هر چیز باید به آموزش اعضای تیم بپردازید. مطمئن شوید که همه آن‌ها تفاوت بین انواع تعمیر و نگهداری را می‌دانند. نت پیشگیرانه مستلزم بررسی‌های منظم در فواصل زمانی مشخص است.

۳. استفاده از نرم‌افزار CMMS

استفاده از نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات کنترل کامل تعمیرات و نگهداری‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. یک سیستم مدیریتی که نقشی اساسی در به تعویق انداختن عملیات‌های اضطراری دارد. CMMS را با نام‌های دیگری همچون نرم‌افزار مدیریت تعمیر و نگهداری یا مدیریت دارایی نیز می‌شناسند.

مهم نیست کدام استراتژی، مناسب کنترل و مدیریت نت‌های یک کسب‌وکار باشد؛ نرم‌افزار CMMS شیوه‌های نظارت مدیران آن مجموعه را بهبود می‌بخشد. این برنامه، اطلاعات و داده‌های مربوط به یک تعمیر و نگهداری را ذخیره و سازماندهی می‌کند. علاوه بر این وظایفی همچون برنامه‌ریزی برای نت پیشگیرانه، ایجاد سفارش‌های کاری و تنظیم گزارش‌ها را بر عهده دارد.

هر صنعتی که نیازمند تعمیر و نگهداری است می‌تواند از برنامه CMMS بهره‌مند شود. ویژگی‌های مورد استفاده هر کسب‌وکار با توجه به مقیاس عملیات و نوع دارایی آن‌ها متغیر است، اما اغلب عملکردهای مهم تولیدی و مدیریتی یکسانی دارند. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولیدی
  • غذایی
  • توریستی
  • کشاورزی
  • راه‌سازی
  • عمرانی
  • سازمان‌های دولتی و شهرداری
  • مدیریت اموال و دارایی
  • آموزش و پرورش
  • حمل و نقل

نرم‌افزارهای جدید CMMS بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله تبلت، تلفن هوشمند و رایانه به راحتی قابل اجرا هستند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\راهکارهایی برای این که از نگهداری اضطراری به نت پیشگیرانه برسیم_files\images_1693648298_64f305aa640e0.jpg

نرم‌افزار CMMS مزایای بیشماری دارد؛ کنترل هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کاهش زمان توقف تولید، افزایش کارآیی، جمع‌آوری اطلاعات متمرکز، افزایش ایمنی افراد، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف تنها بخشی از آن‌ها هستند.

پیدا کردن یک برنامه قابل اعتماد و دقیق می‌تواند یکی از چالش‌های استفاده از نرم‌افزارهای CMMS باشد. نرم‌افزاری که بتوان عملکرد موفقی بر اساس برنامه‌ریزی‌های آن داشت و ردپای خرابی و خسارت را تا جای ممکن کمرنگ کرد. شرکت سازه‌های اطلاعاتی و ارتباطی سامان با طراحی نسخه‌های اختصاصی CMMS جهت استفاده در صنایع مختلف، ارائه مشاوره‌های تخصصی و ۶ ماه پشتیبانی رایگان توانسته است این انتخاب را برای شما آسان کند.

شما می‌توانید با ورود به وب‌سایت و ثبت درخواست دموی نرم افزار تعمیر نگهداری، از جلسه دموی این مجموعه برخوردار شوید تا نرم‌افزاری منحصر به کسب‌وکار خود دریافت نمایید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.