راهنمای کامل بازسازی ساختمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87893
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵ |

راهنمای کامل بازسازی ساختمان

اگر به بازار خرید و فروش املاک در شهر خودتان سر زده باشید، حتما متوجه قیمت بالای خرید خانه شده‌اید. متاسفانه آنقدر قیمت ها بالا رفته اند که فروش یک خانه قدیمی و خرید یک خانه نوساز اصلا به صرفه نیست.
راهنمای کامل بازسازی ساختمان

اگر به بازار خرید و فروش املاک در شهر خودتان سر زده باشید، حتما متوجه قیمت بالای خرید خانه شده‌اید. متاسفانه آنقدر قیمت ها بالا رفته اند که فروش یک خانه قدیمی و خرید یک خانه نوساز اصلا به صرفه نیست. به خصوص در شرایطی که هر روز به قیمت خانه‌ها افزوده می شود و حتی ممکن است نتوانید با همان قیمت فروش خانه، یک خانه کوچک تر و نقلی تر بخرید. بازسازی ساختمان، راه حلی عالی برای کاهش هزینه‌ها است. بازسازی ساختمان فقط مربوط به خانه‌های مسکونی نیست و حتی ساختمان‌ها اداری و تجاری را نیز تحت پوشش خود قرار می دهد. اگر میخواهید با اصول بازسازی ساختمان، هزینه‌های پیش رو، تفاوت بازسازی با نوسازی و موضوعاتی از این قبیل آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

چرا یک ساختمان نیازمند بازسازی می باشد؟

بازسازی ساختمان به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای افزایش طول عمر و عمر مفید یک ساختمان انجام می شوند. یک ساختمان قدیمی که دارای زیر ساخت‌های بسیار کهنه و فرسوده است، نیاز به بازسازی دقیق و اصولی دارد. در غیر این صورت ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه هزینه‌های تعمیرات ساختمان بسیار افزایش پیدا کند. از نظر اقتصادی بازسازی انواع ساختمان تجاری، اداری و مسکونی نیز می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

اما احتمالا یکی از سوالات رایج در میان افراد این است که چرا یک ساختمان نیاز به بازسازی دارد؟ اصلا آیا ارزشی برای بازسازی ساختمان‌های کلنگی و قدیمی وجود دارد یا خیر؟ عوامل زیادی می توانند باعث شوند تا یک ساختمان نیاز به بازسازی داشته باشد. درک این عوامل و توجه به آنها، می تواند شما را از شر هزینه‌های تعمیرات راحت کند. در ادامه به نشانه‌هایی که نشان می دهند ساختمان نیازمند بازسازی است، اشاره می کنیم.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\4.jpg

  • بالا رفتن هزینه های تعمیرات

تعمیرات پر هزینه‌ترین اقداماتی هستند که باید برای ساختمان‌های قدیمی و فرسوده انجام شوند. اگر هزینه‌های تعمیرات یک ساختمان بالا رفته باشد، هیچ راهی بهتر از بازسازی ساختمان نیست. چون در غیر این صورت ممکن است همان هزینه‌ای که برای بازسازی ساختمان پرداخت می کنید را برای تعمیرات نیز پرداخت کنید، ولی باز هم ساختمان دارای ظاهر مناسب و زیر ساخت اصولی نخواهد بود. هر بخش از ساختمان ممکن است دوباره دچار خرابی شود.

  • کهنه و فرسوده شدن تجهیزات و تاسیسات ساختمان

تجهیزات و تاسیسات ساختمان‌ها دارای یک طول عمر مشخصی هستند. در صورتی که بیش از طول عمر آن‌ها، از این تجهیزات و تاسیسات استفاده شده باشد ممکن است شاهد بروز مشکلات بسیار زیادی در ساختمان باشیم. به طور مثال، هر بار بخشی از لوله‌های خانه دچار مشکل می شوند. یا اینکه سیستم سیم کشی ساختمان نمی تواند بار برق مصرفی ساختمان را تحمل کند.

  • عدم پاسخگویی ساختمان به نیازهای ساکنین

ساختمان‌های قدیمی با زیرساخت‌های کهنه نمی توانند به نیازهای ساکنین خودشان پاسخ بدهند. قطعی آب، عایق نبودن ساختمان‌ها، ورود یا عدم ورود نور مناسب به داخل ساختمان و … از جمله مشکلات ساختمان‌های قدیمی هستند که البته این مشکلات با بازسازی خانه و ساختمان از بین خواهند رفت.

  • نیاز به زیباسازی ساختمان‌های کهنه و کلنگی

به دلیل اینکه اکثر ساختمان‌های جدید با زیبایی فوق العاده‌ای ساخته می شوند، بسیاری از مردم نیز به زیبایی ساختمان‌ها اهمیت زیادی می دهند. بنابراین، بازسازی ساختمان می تواند باعث جذب مشتریان برای خرید املاک موجود در ساختمان و بهبود کاربری آن شود. بحث زیبایی شناسی ساختمان‌ها برای بازسازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بازسازی با نوسازی ساختمان چه تفاوت هایی دارد؟

اگر میخواهید با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان آشنا شوید، ابتدا باید یک تعریف کلی از هر دو روش را به شما توضیح دهیم. «بازسازی» به کلیه اقداماتی گفته می شود که برای بازسازی و بهبود زیر ساخت‌های ساختمان انجام می شود تا طول عمر مفید یک ساختمان افزایش پیدا کند. «نوسازی» شامل مجموعه اقداماتی است که برای برای نو کردن یک ساختمان انجام میشوند.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\5.jpg

طبق تعاریف ذکر شده می توان متوجه شد که بازسازی بیشتر روی زیر ساخت‌های ساختمان تمرکز می کند. در واقع ساختمان‌های قدیمی که به دلیل قدیمی شدن عملکرد مناسبی ندارند و هزینه‌های تعمیرات آن ها افزایش پیدا کرده است، باید بازسازی شوند. اما در شرایطی که فقط نیاز به تغییر سطحی مانند تغییر دکوراسیون داخلی یا تغییر کابینت‌ها و مواردی از این قبیل باشد، می توان اقدام به نوسازی ساختمان کرد. بنابراین، تفاوت بازسازی و نوسازی در اقداماتی است که روی ساختمان انجام می شوند. برای اینکه درک بهتری از این موضوع پیدا کنید، چند تفاوت دیگر برای بازسازی و نوسازی ساختمان را ذکر می کنیم:

  • برای بازسازی ساختمان می توان نقشه و طرح ساختمان را نیز تغییر داد. اما در نوسازی ساختمان نقشه اصلی ساختمان هیچ تغییری نمی کند.
  • در بازسازی انواع ساختمان به زیر ساخت ها و شرایط آنها توجه می شود و در صورت نیاز تعویض خواهند شد. اما در نوسازی ساختمان، زیر ساخت‌ها مورد توجه نیستند و بیشتر به ظاهر ساختمان توجه میشود.
  • برای بازسازی ساختمان نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی است تا تمامی مراحل کار به درستی انجام شوند. اما نوسازی ساختمان می تواند در عرض چند روز تا چند هفته انجام شود.

هزینه بازسازی هر متر مربع ساختمان چقدر است؟

اگرچه بازسازی ساختمان می تواند از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد؛ اما باز هم این نگرانی برای افراد وجود دارد که هزینه بازسازی هر متر مربع ساختمان چقدر است و آیا قادر به پرداخت این هزینه می باشند؟ عوامل زیادی می توانند روی هزینه بازسازی خانه و ساختمان موثر باشند. درک این عوامل و میزان تاثیر آن ها روی هزینه و تعرفه بازسازی ساختمان، می تواند به شما کمک کند تا در صورت نیاز هزینه‌های مربوط به بازسازی را پایین‌تر بیاورید.

اگر به شرکت هایی که خدمات مربوط به بازسازی خانه و ساختمان های تجاری را به شما ارائه میکنند، مراجعه کرده باشید؛ حتما متوجه سوال هایی که از شما پرسیده می شوند، خواهید بود. این سوالات برای برآورد هزینه و نحوه بازسازی ساختمان ها هستند. بنابراین، در همان موقعیت می توانید متوجه شوید که هزینه بازسازی هر متر مربع ساختمان بر چه اساسی تعیین می شود. در ادامه به عوامل موثر روی هزینه بازسازی هر متر مربع از ساختمان اشاره می کنیم:

  • قدمت ساختمان

یکی از عواملی که می تواند روی هزینه هر متر مربع ساختمان تاثیرگذار باشد، قدمت ساختمان است. در واقع هر چقدر ساختمان قدیمی تر، حجم کار و میزان تغییراتی که باید برای بازسازی انجام شوند نیز افزایش پیدا می کند. به همین خاطر اولین سوالی که از سوی شرکت ها برای برآورد هزینه بازسازی پرسیده می شود این است که ساختمان چند سال ساخت است؟ با توجه به قدمت ساختمان می توان شرایط بازسازی، حجم کار و نحوه ایجاد تغییرات را نیز تعیین کرد.

  • حجم کار انجام شده در ساختمان

حجم کار برای بازسازی ساختمان، بسیار روی قیمت بازسازی موثر است. حجم کار تحت تاثیر عوامل مختلفی است که یکی از آن ها، قدمت ساختمان است. به غیر از این موضوع، نظرات کارفرما و اقداماتی که برای بازسازی مد نظر دارد نیز روی حجم کار تاثیر می گذارد. هر چقدر حجم کار بیشتر، هزینه استخدام نیروهای کار نیز افزایش پیدا می کند. پیرو این موضوع قرارداد مربوط به بازسازی ساختمان نیز طولانی تر خواهد شد. در نهایت نتیجه اصلی این است که هزینه بازسازی با حجم کار بیشتر بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

  • نوع سبک دکوراسیون انتخاب شده

برای بازسازی ساختمان فقط تغییر زیر ساخت ها و تجهیزات مختلف مهم نیست. به هر حال به دلیل اینکه بخش زیادی از ساختمان تخریب و مجددا ساخته می شود، باید حتما مراحل تغییر طراحی داخلی و طراحی نمای خارجی را نیز انجام داد. سبک دکوراسیون و نحوه طراحی نمای خارجی و طراحی داخلی ساختمان می تواند تاثیر زیادی روی هزینه بازسازی هر متر مربع ساختمان داشته باشد.

  • متریال و مصالح مصرفی

نوع متریال و مصالح مصرفی نیز می توانند روی هزینه بازسازی هر متر مربع ساختمان تاثیرگذار باشد. در مواقعی کارفرمایان اصرار دارند که از بهترین متریال و مصالح برای بازسازی ساختمان آن‌ها استفاده شود. در بعضی از مواقع نیز کارفرمایان با توجه به بودجه خودشان، نیاز به استفاده از مصالح ارزان قیمت‌تر دارند. متریال و مصالح مصرفی، کیفیت آن‌ها، ایرانی یا خارجی بودن این مصالح همگی روی هزینه بازسازی ساختمان ها تاثیر می گذارند.

قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان چیست؟

پس از اینکه مشخص شد یک ساختمان نیاز به بازسازی دارد، لازم است که کارفرما با یک شرکت که در زمینه بازسازی ساختمان خدمات ارائه می کند، قرارداد ببندد. قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان، قراردادی است که میان فرد کارفرما و شرکت مربوطه بسته می شود.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\3.jpg

قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان می تواند به صورت بدون مصالح و با مصالح بسته شود. در قرارداد بدون مصالح، خود کارفرما موظف است که مصالح مورد نیاز برای بازسازی ساختمان را تامین کند. شرکت هیچ مسئولیتی در برابر کم و کاستی های مصالح ندارد. بنابراین، اگر کارفرما مصالح را به درستی انتخاب نکند، احتمال اینکه روند بازسازی ساختمان دچار مشکل شود افزایش پیدا می کند.

نوع دیگری از قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان وجود دارد که با مصالح بسته می شود. یعنی شرکت مصالح مورد نیاز را به صورت تمام و کمال برای انجام مراحل بازسازی تهیه کرده و در اختیار کارگران قرار می دهد. در این نوع قرارداد هزینه های مربوط به مصالح و تجهیزات ساختمانی به طور دقیق درج می شوند. در این صورت کارفرما دیگر مسئولیتی در قبال بالا و پایین رفتن قیمت مصالح، تهیه مصالح با کیفیت مناسب و … ندارد.

بازسازی ساختمان و مجوز شهرداری

یکی از ابهامات اصلی افراد برای بازسازی ساختمان این است که نمی دانند آیا برای بازسازی نیاز به دریافت مجوز دارند یا خیر؟ به طور کلی، در اکثر موارد نیازی به دریافت مجوز شهرداری برای بازسازی نیست. چون طبق قانون املاک، تنها زمانی نیاز به دریافت مجوز است که خانه احداث شود. بنابراین، تعویض کفپوش، دیوارپوش، تعمیرات لوله کشی ها و تاسیسات برقی در ساختمان نیازی به دریافت مجوز شهرداری ندارد.

تنها زمانی باید اقدام به اخذ مجوز شهرداری کنید که می خواهید در ساختار خانه و نقشه آن تغییرات خاصی ایجاد کنید. در این صورت حتما باید شهرداری این تغییرات را تایید کرده و شما نیز با مجوز شهرداری پیش بروید. دریافت مجوز شهرداری سختی های خاص خودش را دارد. حتی ممکن است در حین دریافت مجوز با چالش های خاصی مواجه شوید. کمک گرفتن از یک شرکت پیمانکاری خوب برای بازسازی ساختمان های قدیمی، دغدغه شما را در رابطه با این موضوع برطرف خواهد کرد.

Description: C:\Users\eng7\Desktop\1.jpg

چگونه یک پیمانکار خوب برای بازسازی ساختمان قدیمی پیدا کنیم؟

برای بازسازی ساختمان های قدیمی و کلنگی، کمک گرفتن از یک پیمانکار متخصص و باتجربه در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انتخاب پیمانکار خوب جهت بازسازی خانه و ساختمان های تجاری و اداری، ابتدا باید نمونه کارهای پیمانکار را بررسی کنید. مدت زمان انجام پروژه، هزینه های دریافتی توسط پیمانکار، میزان رضایت کارفرمایان قبلی همگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

اگر به دنبال این هستید که یک پیمانکار خوب برای بازسازی ساختمان قدیمی پیدا کنید، باید حتما موارد بالا را بررسی کنید. توجه داشته باشید که بازسازی یک ساختمان به اندازه ساخت آن اهمیت دارد. اگر بدون تخصص مراحل بازسازی انجام شود، احتمال اینکه مجددا نیاز به صرف هزینه برای تعمیرات خانه داشته باشید، وجود دارد. پس برای انتخاب شرکت و پیمانکار خوب جهت بازسازی ساختمان وقت بگذارید و فقط به هزینه‌های دریافتی و تبلیغات توجه نداشته باشید. در مقاله پیمانکار بازسازی ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟” به این موضوع به صورت کامل پرداخته شده است.

بازسازی ساختمان را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع بازسازی ساختمان، باید یک شرکت معتبر را انتخاب کنید تا مراحل بازسازی را به آن بسپارید. قبل از انتخاب شرکت، بهتر است که در مورد مراحل بازسازی، روش‌های بازسازی و قوانینی که در این زمینه وجود دارند، اطلاعات کسب کنید. در این صورت می توانید با ایده های خوب از شرکت‌های بازسازی ساختمان کمک بگیرید.

شرکت سازین جزء شرکت های معتبر در زمینه بازسازی ساختمان است که توانسته خدمات خود را با تنوع بسیار بالا و تخصصی به شما ارائه کند. اگر متقاضی دریافت خدمات تخصصی در زمینه بازسازی هستند و کیفیت کار نیز برای شما مهم است، می توانید با مراجعه به وبسیات www.sazin.co از شرکت سازین و پرسنل باتجربه آن کمک بگیرید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.