راهنمای خرید CPU گیمینگ | بهترین پردازنده ‌های مناسب برای بازی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81664
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ |

راهنمای خرید CPU گیمینگ | بهترین پردازنده ‌های مناسب برای بازی

زمانی که قصد انتخاب قطعات مختلف کامپیوتر را دارید، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پردازنده مرکزی (CPU) است که در انتخاب آن، میزان توقع شما از سیستم تاثیرگذار است. برای توضیح بیشتر باید گفت که یک گیمر نیاز به سیستمی دارد که کارت گرافیک، پردازنده مرکزی و ظرفیت ذخیره‌سازی مناسب داشته باشد.
راهنمای خرید CPU گیمینگ | بهترین پردازنده ‌های مناسب برای بازی

راهنمای خرید CPU گیمینگ | بهترین پردازنده ‌های مناسب برای بازی

زمانی که قصد انتخاب قطعات مختلف کامپیوتر را دارید، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پردازنده مرکزی (CPU) است که در انتخاب آن، میزان توقع شما از سیستم تاثیرگذار است. برای توضیح بیشتر باید گفت که یک گیمر نیاز به سیستمی دارد که کارت گرافیک، پردازنده مرکزی و ظرفیت ذخیره‌سازی مناسب داشته باشد. درعین‌حال قیمت و بودجه نیز در انتخاب پردازنده اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر پردازنده‌های مرکزی متفاوتی در بازار یافت می‌شود که هرکدام برای فعالیت متفاوتی مناسب است. اگر شما هم یک گیمر هستید و به دنبال یک (CPU) هستید، همراه ما بمانید تا در ادامه چند مدل را باهم بررسی کنیم.

Intel Core i3-12100

این پردازنده مرکزی، گزینه مناسب برای کاربرانی است که می‌خواهند کارهای روزمره‌ را با سرعت مناسبی انجام داده و در زمان خود صرفه‌جویی کنند. درعین‌حال با استفاده از این پردازنده می‌توان سرعت انجام کارها را افزایش داد و امکان اضافه کردن کارت گرافیک مخصوص بازی هم در آن فراهم شده است.

این پردازنده ۴ هسته‌ای از نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل است که با نام Alder Lake شناخته می‌شود. همچنین از ۴ هسته‌ی پردازشی قدرتمند برخوردار است که با معماری Golden Cove طراحی شده است. هسته‌های گرافیکی نیز با مدل UHD 730، تولید و عرضه شده و گزینه مناسبی برای بازی با تنظیمات پایین یا متوسط محسوب می‌شود. این پردازنده ۶۵ واتی امکان رزولوشن ۷۲۰p/1080p را فراهم می‌کند و البته فقط ۳ مگابایت حافظه کش دارد. بااین‌حال از فناوری HT یا Hyper Threading برخوردار است. به همین دلیل در تمام برنامه‌ها ۸ هسته‌ی پردازشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

AMD Ryzen 5 5600G

این مدل پردازنده مرکزی نیز علاوه بر استفاده‌های عمومی، قابلیت کاربرد برای بازی‌های سبک و قدیمی را فراهم می‌کند. در این محصول از گرافیک قوی استفاده شده تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد. این پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای از سری APU-های Cezanne است و ۱۲ هسته‌ی منطقی و فرکانس توربوی ۴.۴ گیگاهرتز دارد.

درعین‌حال پردازنده بر پایه‌ی پلتفرم AM4 کار می‌کند و مهم‌ترین مزیت آن نسبت به پردازنده‌های دیگر که از برند اینتل هستند، برخورداری از هسته‌های گرافیکی یکپارچه و قدرتمند در داخل پردازنده است. این فاکتور کمک می‌کند که برای بازی‌های متوسط و یا با تنظیمات پایین مناسب باشد.

درنهایت اینکه اگر به دنبال تهیه لپ‌تاپی باکیفیت مناسب و پردازنده قوی با قیمت مناسب هستید، این پردازنده گزینه خوبی است. زیرا از مادربردهای سوکت AM4 از سری تراشه‌‌های X570 و B550 بهره برده و با کارکرد مستقل خود بدون نیاز به کارت گرافیک مجزا، دارای قیمت مناسبی نیز هست. البته برای خرید لپ‌تاپ روش‌های مقرون به‌صرفه و بهترین نیز وجود دارد. به‌طور مثال می‌توان از وام خرید لپ ‌تاپ ایسوس استفاده کرد و پردازنده قدرتمندی برای سیستم خود تهیه نمایید.

Intel Core i5-12400

اگر به دنبال پردازنده مرکزی نسبتا قوی هستید تا به‌راحتی تمام بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط و بالا به‌راحتی انجام دهید، این پردازنده را پیشنهاد می‌دهیم.

با داشتن این پردازنده و یک کارت گرافیکی مجزا و البته رده متوسط یا نسبتا قوی می‌توان بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط یا بالا اجرا کرد و راندمان نسبتا قابل قبولی را هم در برنامه‌های ویرایش، طراحی و گرافیک داشت. معمولا سریع‌ترین کارت‌‌های گرافیک هم راندمان نسبتا خوبی با پردازنده در این سطح خواهند داشت.

این محصول فقط از ۶ هسته با معماریGolden Cove برخوردار است و ت هسته‌های کم‌مصرف سری E در آن غیرفعال شده‌اند. درعین‌حال فرکانس توربوی ۴.۴ گیگاهرتزی این پردازنده می‌تواند راندمان بالای تک‌هسته‌ای و اجرای پردازش‌های موازی سنگین را به‌خوبی تضمین نماید. نکته قابل‌توجه دیگر، میزان مصرف انرژی و حرارت پایین در این پردازنده است و نیازی به استفاده از خنک‌کننده‌های گران‌قیمت ندارد.

Intel Core i5-12600K

یکی دیگر از پردازنده‌های مرکزی که اجرای چند نرم‌افزار را با سرعت مطلوب امکان‌پذیر می‌کند، پردازنده Intel Core i5-12600K است. این محصول به کاربر این امکان را می‌دهد که هر نوع برنامه کاربردی یا بازی را به‌راحتی اجرا کند و با تاخیر و کندی در آن روبرو نشود.

درعین‌حال به دلیل برخورداری از قابلیت HT در هسته‌های سری P، توان اجرای ۱۶ رشته‌ی پردازشی را به‌صورت موازی باهم دارد. این پردازنده از ۲۰ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم بهره‌مند است و سرعت، اجرای به‌موقع و راحتی در هنگام بازی‌های متوسط و سایر برنامه‌های نرم‌افزاری را فراهم می‌کند.

Intel Core i7-12700K

اگر در هنگام جمع‌کردن سیستم به دنبال این هستید که بازی‌های سنگین و به‌روز را با بهترین راندمان اجرا کنید، پردازنده مرکزی Intel Core i7-12700K پیشنهاد بسیار خوبی است. البته قیمت این پردازنده نیز کمی گران است، اما به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد و ممتاز خود، این هزینه کاملا توجیه‌پذیر است.

پردازنده مرکزی Intel Core i7-12700K رفع نیازهای روزمره و عادی و اجرای بازی‌های سنگین را به‌راحتی فراهم می‌کند. درعین‌حال قابلیتِ اورکلاک و Tuning دارد و اگر از یک کارت گرافیک رده‌بالا و حرفه‌ای در کنار آن استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید آخرین مدل‌های بازی روز را با رزولوشن بسیار خوب اجرا کنید. به عبارتی امکان اجرای بازی‌ها با رزولوشن مثل ۲۵۶۰*۱۴۴۰ و ۴K امکان‌پذیر است و هدست‌های واقعیت مجازی یا VR نیز با استفاده از این پردازنده قابلیت اجرای راحت دارد

Intel Core i9-13900K /AMD Ryzen 9 7950X

گزینه بعدی که به بررسی آن می‌پردازیم، پردازنده‌ای برای پردازش‌های سنگین و بازی‌های به‌روز و سنگین است. البته این پردازنده به کاربران امکان پردازش و تولید محتوای گرافیکی بسیار حرفه‌ای را می‌دهد. برنامه‌های مهندسی، محاسباتی، طراحی و رندر انیمیشن و گرافیک سه‌بعدی با این پردازنده به‌راحتی امکان‌پذیر است. درعین‌حال اگر قصد عکاسی حرفه‌ای و پردازش عکس‌ها و افکت‌ها دارید یا تولید افکت‌های ویدیویی و تدوین، طراحی سازه‌ها و محاسبات تخمینی و پیش‌بینی (هواشناسی، محيط زيست و…) را در ذهن دارید، این پردازنده را انتخاب کنید. در کنار این قابلیت‌ها، اجرای سریع و بدون تاخیر بازی‌های سنگین با این پردازنده وجود دارد تا با سرعت مطلوب به‌راحتی انواع گیم را بازی کنید.

اگرچه سیستم‌های کامپیوتری همراه با یک پردازنده قدرتمند، کارت گرافیک قوی و سایر قطعات مرغوب، امکان بازی‌های سنگین را با سرعت مطلوب امکان‌پذیر می‌کند. اما در کنار سیستم‌های کامپیوتری، گوشی‌های هوشمند و به‌روز نیز برای اجرای بازی‌های سنگین بسیار مناسب هستند. درعین‌حال نیازی نیست که حتما پشت سیستم بنشینید تا بازی کنید.

علاوه بر آن، گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های دیگری نیز دارند و در کنار دریافت و پاسخ به تماس‌ها، می‌توان فعالیت‌های روزمره دیگری مانند استعلام خلافی ماشین یا پرداخت قبوض را به‌سرعت و بدون صرف زمان زیاد انجام داد. با توجه به این موضوع، شاید بتوان گفت که در برخی مواقع، گوشی‌های هوشمند نسبت به سیستم‌های کامپیوتری دارای ویژگی‌های برتری هستند. با این وجود، سیستم‌های قدرتمند کامپیوتری امکان پردازش‌های سنگین و کاربردهای دقیق و حرفه‌ای فراهم می‌کند، چیزی که گوشی‌های هوشمند با همان کیفیت، از عهده آن برنمی‌آید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.