راز حمایت ترامپ از مدیر کل جدید آژانس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11709
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
مانور کاخ سفید در سازمان‌های بین‌المللی

راز حمایت ترامپ از مدیر کل جدید آژانس

سرانجام لابي هاي قدرتمند در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي، رافائل گروسي ديپلمات 58 ساله آرژانتيني را به عنوان مدير کل جديد اين نهاد بين المللي انتخاب کردند.
راز حمایت ترامپ از مدیر کل جدید آژانس

سرانجام لابي هاي قدرتمند در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي، رافائل گروسي ديپلمات ۵۸ ساله آرژانتيني را به عنوان مدير کل جديد اين نهاد بين المللي انتخاب کردند. مطابق شواهد و مستندات موجود، ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي نقش به سزايي در انتخاب گروسي به عنوان مدير کل جديد آژانس ايفا کردند. مواضع سياسي و سرسختانه گروسي عليه فعاليت‌هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران ( از جمله مخالفت قبلي وي با بسته شدن پرونده PMD ) نقش به سزايي در ابراز چنين حمايتي از سوي واشنگتن و تل آويو داشته است.
تجربه تلخ سال هايگذشته نشان داده است سکون يا حرکت مديران آژانس در مناسبات آژانس –تهران متغيري وابسته به رويکرد سياسي غرب نسبت به ايران است. نبايد تصور کرد که مدير کل آژانس بر غرب و اعضاي ۱+۵ تأثيرگذار است، بلکه وي از آنها تأثيرپذير است. در اينجا به جاي آنکه آژانس بر اعضاي ۱+۵ و در رأس آن ها آمريکا محيط باشد، آنها بر آژانس احاطه دارند! به عنوان مثال زماني که در جريان امضاي توافق موقت ژنو (آذرماه ۱۳۹۲) مقامات آمريکايي صراحتا اساسنامه آژانس و ان پي تي
را زير سؤال برده و حق ذاتي غني سازي اعضا (از جمله ايران ) را منکر شدند، آمانو حاضر نشد در دفاع از متن صريح ان پي تي وارد کارزار شود. حتي کار به آنجا کشيد که هانس بليکس، مدير کل اسبق آژانس پس از مشاهده سکوت مقامات آژانس خود به ميدان آمد و مطابق بند ۴ ان پي تي، استدلال مقامات آمريکايي در خصوص ذاتي نبودن حق غني سازي براي اعضا را به صورت مطلق رد کرد.
چه بپذيريم يا خير،آژانس وظيفه دارد فضاي دوگانگي و ابهام و پارادوکس را در قبال برنامه هسته اي صلح آميز کشورمان حفظ کند. اگر بخواهيم مدير کل آژانس را در محاسبات خود به عنوان شخصيتي مستقل و فردي با دغدغه هاي فني و حقوقي فرض کنيم، اشتباه بزرگي کرده ايم. از اين رو هر گونه همکاري با آژانس بايد با اين پيش فرض صورت گيرد که اين سازمان و مدير کل و بازرسان آن غير قابل اعتماد مي باشد. در صورتي که اين پيش فرض را در ذهن خود ملکه سازيم، در مناسبات خود با آژانس راه و روش معقولي اتخاذ خواهيم کرد و اخم و لبخندهاي‌مدير کل آژانس منجر به سردرگمي ما نخواهد شد. آژانس بين المللي انرژي اتمي ماهيتي کاملا رئاليستي دارد و در بستر بازي قدرت هاي بزرگ به فعاليت خود ادامه مي دهد و حتي انتخاب مدير کل اين مجموعه نيز با اراده و نظر واشنگتن و متحدانش صورت مي گيرد. از اين رو نبايد با پديده اي رئاليستي برخوردي ايده آليستي نمود! سوابق مخدوش مدير کل جديد آژانس جايي براي خوشبيني( حتي حداقلي) نسبت به وي باقي نمي گذارد.
مدير کل جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از انتخابش به رياست اين نهاد بين‌المللي،مدعي شده است که درباره ايران بي‌طرفانه و منصفانه عمل مي‌کند.البته اين ادعا چندان با سوابق رفتاري گروسي و مواضع ضد ايراني وي در دوراني که معاون مدير کل آژانس بود، همخواني ندارد! واقعيت امر اين است که ايالات متحده، نسبت به حضور يوکيو آمانو در رأس معادلات آژانس، خصوصا پس از انعقاد توافق هسته اي با ايران رضايت نداشت. گروسي از جمله افرادي بود که در مسند معاونت آمانو، بارها نارضايتي خود را در خصوص عدم برخورد سخت با پرونده هسته اي ايران نشان داد. در نهايت، گروسي در سال ۱۳۹۲ از سمت خود در آژانس استعفا داد. نمايندگي آرژانتين در آژانس، رئيس کابينه در دفتر مديرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و سه سال فعاليت به عنوان رئيس کابينه مديرکل آژانس (آمانو) در امور سياسي از سوابق گروسي به شمار مي‌رود. بايد ميان دو مقوله تعامل با آژانس و اعتماد به آژانس تفکيک قائل شويم. همکاري و تعامل ما با آژانس (با حفظ تمامي اصول امنيتي و خطوط قرمزي که بايد در بازرسي هاي آژانس در نظر گرفته شود ) نبايد به اعتماد به آژانس تبديل شود، زيرا اين سازمان بين المللي اعتماد پذير نيست
هم اکنون گروسي اعلام کرده است که در قبال برنامه هسته اي ايران، رويکردي منصفانه و بي طرفانه در پيش خواهد گرفت. با اين حال ، حمايت مطلق دونالد ترامپ از انتخاب گروسي به عنوان مدير کل جديد آژانس، اين ادعاي وي را مخدوش مي سازد. نبايد فراموش کرد که حتي در دوران دبير کلي يوکيو آمانو و محمد البرادعي نيز بارها آژانس جايگاه خود را به عنوان يک نهاد حقوقي و فني مستقل بين المللي از دست داد و به محلي براي مانور سياسي ايالات متحده و بازيگران اروپايي در تقابل با کشورهايي مانند ايران و کره شمالي تبديل شد.
گروسي درست در زماني هدايت و سکانداري آژانس بين المللي انرژي اتمي را عهده دار شده است که جمهوري اسلامي ايران، در واکنش به خروج واشنگتن از برجام و بي تعهدي اتحاديه اروپا ( خصوصا تروئيکاي اروپايي) در عمل به تعهدات برجامي خود، برداشتن گامهاي کاهنده خود در قبال توافق هسته اي را آغاز کرده است. بديهي است که ايالات متحده و تروئيکاي اروپايي سعي خواهند کرد از اهرم اژآنس طي هفته ها و ماههاي آتي عليه گام‌هاي برجامي کاهنده جمهوري اسلامي ايران استفاده کنند. بدون شک نبايد انتظار داشت که گروسي در اين معادله، در زمين ترامپ و تروئيکاي اروپايي بازي نکند!در هر حال نبايد فراموش کرد که آژآنس بين المللي انرژي اتمي سابقه بسيار بدي در تقابل با برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران داشته است. حضور گروسي ديپلمات بدسابقه آرژانتيني در رأس معادلات آژانس نيز اين روند را تقويت کرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.