ذليل‌ترين نخست وزير تاريخ انگليس! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15957
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰:۱۳ |

ذليل‌ترين نخست وزير تاريخ انگليس!

بدون شک بايد از بوريس جانسون، به عنوان ذليل ترين نخست وزير تاريخ انگليس ياد کرد! اگرچه ديگر مقامات انگليسي ،از توني بلر گرفته تا ديويد کامرون و ترزامي نيز همواره در زمين ايالات متحده بازي کرده اند، اما هيچ کس به مانند جانسون وابستگي مطلق خود به کاخ سفيد را علني نکرده است.
ذليل‌ترين نخست وزير تاريخ انگليس!

بدون شک بايد از بوريس جانسون، به عنوان ذليل ترين نخست وزير تاريخ انگليس ياد کرد! اگرچه ديگر مقامات انگليسي ،از توني بلر گرفته تا ديويد کامرون و ترزامي نيز همواره در زمين ايالات متحده بازي کرده اند، اما هيچ کس به مانند جانسون وابستگي مطلق خود به کاخ سفيد را علني نکرده است. وي اخيرا صراحتا اعلام کرده است که بايد توافق برجام، با توافق ترامپ جايگزين شود! به عبارت بهتر، جانسون حاضر شده است استقلال ظاهري انگليس در عرصه سياست خارجي اين کشور را به تامين رضايت ترامپ بفروشد!
موضوع ديگر اين‌که وابستگي جانسون به ترامپ، احتمالا منجر به شکل‌گيري برگزيت سخت در انگليس خواهد شد. برگزاري انتخابات سراسري انگليس و پيروزي قاطع حزب محافظه‌کار در کسب اکثريت مجلس عوام،مولد مباحث و تحليل‌هاي زيادي در خصوص فضاي سياسي جديد شکل‌گرفته در اين کشور اروپايي مي‌باشد. برخي رسانه‌هاي غربي، پيروزي محافظه‌کاران در انتخابات سراسري انگليس را مترادف با تعيين تکليف نهايي برگزيت و مشخص شدن مسير خروج اين کشور از اتحاديه اروپا قلمداد مي‌کنند. با اين حال برخي تحليلگران، با احتياط بيشتري در اين خصوص برخورد کرده و به‌درستي معتقدند که بازي در لندن هنوز تمام نشده است!
اگرچه پيروزي بوريس جانسون و حزب محافظه‌کار تا حدود زيادي تضمين‌کننده خروج نرم انگليس از اتحاديه اروپا خواهد بود، اما اين به معناي شکسته شدن سد برگزيت در اين کشور نيست! تا قبل از برگزاري انتخابات سراسري اخير، دو حزب کارگر و ليبرال دموکرات با وعده برگزاري همه‌پرسي مجدد بر سر برگزيت به ميدان رقابت با محافظه‌کاران پا گذاشتند. هم‌اکنون با شکست اين دو حزب انگليسي و پيروزي محافظه‌کاران، گزينه برگزاري همه‌پرسي مجدد عملا در انگليس منتفي گرديده است. بديهي است که در اين معادله، دو گزينه برگزيت سخت( خروج بدون توافق از اروپا) و برگزيت نرم ( خروج همراه با توافق از اروپا) همچنان به قوت خود باقي مانده‌اند.
بدون شک دونالد ترامپ طي روزهاي آتي، از جانسون خواهد خواست تا به جاي تحقق گزينه برگزيت نرم،رو به برگزيت سخت و خروج بدون توافق با اروپا بياورد. از اکنون، تلاش‌هاي ترامپ براي هدايت و مديريت تحولات داخلي و اقتصادي انگليس به سمت پذيرش برگزيت سخت وارد فاز تازه و علني‌تري خواهد شد. در اين معادله، شهروندان انگليسي و حتي سياستمداران اين کشور براي رئيس‌جمهور آمريکا صرفا حکم مهره‌ها و ابزارهايي را دارند که بتوانند وي را به هدف از پيش تعيين شده خود برسانند. در اين ميان، مقاومت بوريس جانسون در مقابل ترامپ و اصرار وي بر روي گزينه برگزيت نرم، مي‌تواند منجر به تقابل ايالات‌متحده ( دولت ترامپ) و دولت و پارلمان انگليس شود. در اين صورت، هرگونه عقب‌نشيني مجلس عوام انگليس و دولت اين کشور در برابر فشارهاي ترامپ، مترادف با خيزش مردمي گسترده عليه دولت جانسون خواهد بود. موضوعي که بوريس جانسون قطعا قدرت مديريت آن را نخواهد داشت.
در هر حال، جانسون از اکنون يک بازنده بزرگ خواهد بود! وي درنهايت ناچار خواهد بود تا هزينه‌هاي بازي مستقيم و وقيحانه خود در زمين کاخ سفيد را به سخت‌ترين نحو ممکن پرداخت کند. بدون شک تا تحقق اين مسئله، زمان زيادي باقي نمانده و جانسون زماني به خود خواهد آمد که براي جبران بسيار دير خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.