دیر، نمایشی تکراری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13651
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱ |
«رسالت» سخنرانی رئيس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو را بررسی کرد؛

دیر، نمایشی تکراری

نمايش هاي ماه هاي اخير رئيس جمهور نخ نماتر از چندسالي است که بر مسند دولت نشسته و تکرار نمايش هاي خسته کننده موجب شده تا افکار عمومي کمتر از هميشه اقبالي به پيگيري برنامه ها و سخنراني هاي وي داشته باشند.
دیر، نمایشی تکراری

| راضيه فراهاني| 
نمايش هاي ماه هاي اخير رئيس جمهور نخ نماتر از چندسالي است که بر مسند دولت نشسته و تکرار نمايش هاي خسته کننده موجب شده تا افکار عمومي کمتر از هميشه اقبالي به پيگيري برنامه ها و سخنراني هاي وي داشته باشند.
روحاني در اين سال ها همواره از حربه فرار به جلو استفاده کرده و حتي همان زمان رقابت هاي انتخاباتي نيز با اينکه در بسياري از مواقع به انتقادات وارد شده واقف بود تلاش مي کرد تا موضوع را وارونه جلوه داده و خود را از گزند تقصيرها رهايي بخشد.
اظهاراتش در بي اطلاعي از موضوع اعلام سهمیه بندي بنزين هنوز از اذهان خارج نشده که بارديگر با تکرار موضوع برجام عموم مردم و نخبگان را به اين باور رساند که ديگر کفگير رئيس دولت به ته ديگ خورده و اظهارات تکراري ديگر براي خود او  هم تکراري شده است.
به گمان برخي دوستان، حضور با تأخير رئيس جمهور در مراسم روز دانشجو نيز يکي ديگر از نمايش هاي روحاني است که به نظر مي رسد با اظهارات مطرح شده در آن، اندک اعتبار باقيمانده از ايشان را نيز زير سؤال مي برد.
به هر روي، رئيس دولت روز گذشته بي سروصدا و در سکوت خبري و غياب رسانه ها در جمع دانشگاهيان حاضر شد و بارديگر با عنوان اين‌که دانشجو بايد قدرت را نقد کند تلاش نمود تا وجهه از دست رفته را بازيابد اما همانطور که در سطور بالا گفته شد ديگر این سخنان خريداري نداشت و انتقادات مطرح شده توسط دانشجويان نمايان گر اين موضوع بود.
يک کارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با «رسالت» علت حضور ديرهنگام آقاي روحاني در دانشگاه را فرار وي از چالش هاي پيش روي دولت دانست. همچنين يک استاد دانشگاه نيز در اين باره به «رسالت» گفت: «عدم حضور رسانه‌ها در سخنراني روحاني تنها به دليل وجود ابهامات در عملکرد دولت وي تلقي مي شود.» در ادامه مشروح گفت‌وگوي «رسالت» با صاحب نظران در اين حوزه را بخوانيد.
* روحاني در حال فرار از چالش است
مهدي محمدي، کارشناس مسائل سياسي با بيان اين‌که حسن روحاني در حال فرار از چالش هاي پيش آمده دولت  است، به «رسالت» گفت: «رفتار رئيس‌جمهور طي هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته نشان‌دهنده آن است که به شدت نگران قرار گرفتن در مقابل نقدهاي جدي است و در نتيجه از مواجه شدن با فضاهاي انتقادي فرار و در برابر چالش‌ها فرافکني مي‌کند.»
وي با بيان اين‌که روحاني دائم به دنبال مقصرتراشي است، افزود: «در بحث افزايش قيمت بنزين شاهد هستيد که وي به شدت علاقه‌مند است تا ديگران را مقصر خطاي فاحش خود معرفي کند، اگرچه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد مردم هيچ کدام از اين بهانه‌ها را نپذيرفتند، چراکه از آگاهي عميقي برخوردار هستند و مي‌دانند وجود آقاي روحاني و دولت وي ريشه اصلي مشکلات اقتصادي در کشور است.»
اين کارشناس مسائل سياسي با تأکيد بر اين‌که تلاش براي سياسي کردن اعتراضات اقتصادي راه به جايي نخواهد برد، افزود: «مردم با اساس نظام سياسي کشور مشکلي ندارند و تنها به دنبال راه حل در داخل نظام جمهوري اسلامي ايران هستند. از اين جهت بايد گفت، آقاي روحاني اعتماد به نفس لازم براي مواجهه با انتقادات را از دست داده است و روز دانشجو نشان داد که وي بيشتر درصدد آن است تا با موضوعات به شکل نمايشي مواجه شود.»
محمدي با اشاره به اين‌که رئيس‌جمهور به شدت وعده‌هاي گذشته خود را انکار مي‌کند، تصريح کرد: «گويا آقاي روحاني جامعه را فاقد حافظه سياسي مي‌داند و حواسش نيست ما از عصر ديجيتال عبور و در عصر اطلاعات هوشمند قرار داريم و به همين جهت يک کاربر ساده مي‌تواند با استفاده از تلفن همراه خود مجموعه وعده‌هاي آقاي روحاني را طي سال‌هاي گذشته فهرست کند.»
اين کارشناس مسائل سياسي در پايان گفت: «انکار پي‌در‌پي وعده‌ها و تلاش براي خوب جلوه دادن شرايط کنوني، بيش از گذشته به رئيس‌جمهور لطمه خواهد زد، زيرا شرايطي به وجود خواهد آورد که شيب نزولي محبوبيت وي به کمتر از ۷۰ درصد برسد. تا آنجا که حتي هسته سخت رأي‌دهندگان به آقاي روحاني نيز توان ابراز علاقه به وي را ندارند. از اين جهت راهبرد پيش‌گرفته روحاني اشتباه است و با انکار وعده‌ها و قول‌هاي گذشته خود تنها به اعتبار ناچيز اين دولت بيش از گذشته ضربه مي‌زند.»
* عدم حضور رسانه‌ها در سخنراني روحاني؛ وجود ابهامات در عملکرد دولت 
سيدمحمد حسيني، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين باره به «رسالت» گفت: «در روزهايي مانند ۱۶ آذر انتظار مي‌رود تا رئيس‌جمهور در جمع دانشجويان حضور پيدا کرده و از عملکرد خود گزارشي بيان کند و در ادامه به تمام سؤالات و ابهامات موجود پاسخ دهد اما در روز دانشجوي سال جاري ايشان در دانشگاه‌ها حضور نداشتند و تنها شاهد حضور حجت الاسلام رئيسي در دانشگاه بوديم که از حضور ايشان استقبال شد.»
وي با بيان اين‌که حضور حجت الاسلام رئيسي در دانشگاه‌ها موجب شد تا علامت سؤالي مبني بر چرايي عدم حضور رئيس‌جمهور در دانشگاه‌ها به وجود بيايد گفت: « ما شاهد حضور آقاي روحاني در دانشگاه‌ها در گذشته بوديم. وي هيچ زماني اجازه نداد تا دانشجويان به صورت آزادانه سخن گفته و از عملکرد دولت انتقاد کنند. نکته جالب آن است که روحاني تأکيد دارد، جوانان و دانشجويان بايد قدرت و حکومت را نقد کنند، در حالي که وي سعه صدر لازم را چه در محافل عمومي و چه در محافل خصوصي (شوراي عالي انقلاب فرهنگي) ندارد.»
استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: «چندين بار شاهد بوديم که روحاني برخوردهاي تندي در شوراي انقلاب فرهنگي داشته و اجازه نداده است تا ديگران اشکالات و ضعف‌هايش را بيان کنند بنابراين حضور روز گذشته آقاي روحاني نيز نمي‌تواند پاسخگوي جدي به مطالبه دانشجويي باشد.»
حسيني ادامه داد: «شايد علت اين‌که روحاني اجازه نمي‌دهد خبرنگاران، دانشجويان و اساتيد از وي سؤال کنند به جهت وجود ابهامات بسيار در کارنامه عملکردي‌ و تصميمات نادرستي است که تاکنون گرفته است. بحث بنزين که باعث ايجاد مشکلات و هزينه‌هاي بسياري براي کشور شد تنها به جهت عملکرد نادرست دولت بوده است يا عدم تحقق وعده‌هاي روحاني در زمان انتخابات باعث به وجود آمدن سؤالات جدي شده است و وي پاسخي براي آن‌ها ندارد. رئيس‌جمهور به نحوي سعي مي‌کند تا با افراد رودررو نشود حتي اگر هم رودررو شد چندان مجالي به سؤال‌کنندگان داده نشود.»
اين استاد دانشگاه تهران با بيان اين‌که رئيس‌جمهور در امور بسياري با تأخير عمل مي‌کند، گفت: «ما هرسال با آغاز سال تحصيلي در انتظار حضور آقاي رئيس‌جمهور در دانشگاه هستيم اما وي با ۴ هفته تأخير به دانشگاه مي‌آيد. اين سؤال وجود دارد که چرا وي در دانشگاه‌ها به‌موقع حضور پيدا نمي‌کند يا کارهاي کشور به موقع انجام نمي‌ شود. اين موضوعات نشان مي‌دهد آقاي روحاني اهتمام لازم براي انجام کارها ندارد.»
وي در پايان گفت: «رئيس‌جمهور تنها به جهت فشار افکار عمومي و سؤالاتي مبني بر اين‌که چرا روحاني در دانشگاه حضور پيدا نکرد ناچار شد با تاخير به سخنراني بپردازد وگرنه در شرايط عادي و نبود اعتراضات و سؤالات در اين جلسه نمايشي شرکت نمي‌کرد.»

نویسنده : راضیه فراهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.