دوراهي ملت ، چارسو
|زينب السادات حسيني فر|
مدتهاست غوغاي انتخاب محل مناسب براي اهالي رسانه در جشنواره سيوهشتم فيلم فجر بالا گرفته است و بعد از تجربه دو ساله پرديس سينمايي ملت، زمزمههايي از نقل مکان دوباره به برج ميلاد به گوش ميرسد؛ فضايي که اساسا سينمايي نيست.
تجربه سال هاي گذشته به طور قطع و يقين بايد به مدد مديران اجرايي جشنواره آمده باشد که براي انتخاب محلي مناسب حضور اهالي رسانه گزينه مناسبي داشته باشند و از آزمون و خطاهاي گذشته دوري کنند. آنچه در مورد انتخاب احتمالي برج ميلاد مي تواند ذهن هر مخاطبي را به خود مشغول کند نبود امکانات لازم براي خبرنگاراني است که قرار بر پوشش کامل رويداد مهمي مانند جشنواره فيلم فجر را دارند. نبود اينترنت مناسب، مشکلات اياب و ذهاب، مکان نامناسب نشستها و البته پارکينگ مشکلاتي است که باعث صفآرايي مخالفان براي باقي ماندن جشنواره در پرديس ملت شده است. نمونهاش مصاحبه بهروز غريبپور، مدير کاخ جشنواره فيلم فجر در دوره سي و چهارم و سي و پنجم است که در آن صراحتا گفت: «به نظرم اين سينما مطلقا براي چنين اجتماعي طراحي نشده است.» برخي رسانههاي مخالف ميزباني پرديس سينمايي ملت هم معتقدند که پرديس ملت شور جشنواره فجر را کشته و از دستهاي پشت پرده براي کوچک و خنثيسازي مهمترين رويداد سينمايي کشور نوشتهاند. از سوي ديگر منتقدان سالن همايشهاي برج ميلاد هم بر کمبود فني آن ايراد ميگيرند و معتقدند يکي از دلايل کوچ جشنواره از برج ميلاد عدم کنترل و حضور افراد متفرقه از کارمندان شهرداري تا خانواده کارکنان ارگانهاي مختلف بوده و تا زماني که اين مشکل باقي است با بازگشت به برج ميلاد گلايه کردن حتي موافقان آن هم دوباره شروع خواهد شد. براي ارزيابي دو تجربه سالهاي اخير يعني برج ميلاد (از سال ۸۸ تا ۹۵) و پرديس سينمايي ملت (۹۶ و ۹۷) سراغ منتقدان قديمي سينما ميرويم. ميگويند چند سالي است از سينماي اهالي رسانه فاصله گرفتهاند و ترجيحشان اين است که در سينمايي به دور از شلوغي سالهاي اخير سينماي رسانه فيلمها را ببينند؛ هياهويي که از سال ۸۸ و بهدنبال نگراني از تحريم جشنواره به مهمترين رويداد سينمايي کشورمان گره خورده است. در آن سال برگزارکنندگان وقت جشنواره که حتي در قبول داوري جشنواره از سوي اهالي سينما با مشکل روبهرو بودند، به خاطر دلواپسي از بايکوت جشنواره، بهمنظور پرازدحام نشان دادن اين جشن براي ارگانها و نهادهاي مختلف کارت دعوت فرستادند و حالا آنها جزء مهمانان هميشگي جشنواره شدهاند. از سوي ديگر با گسترده شدن رسانههاي مجازي، آمار اهالي رسانه هم بالا رفته و هر کدام خواهان سهمي برابر در استفاده از امکانات سينماي رسانه هستند. در نهايت اين مجمع که در اصطلاح عموم با عنوان «کاخ جشنواره» جا افتاده، به جاي اينکه محفلي براي فيلم ديدن باشد به شوي رسانهاي تبديل شده است.
محمد کلهر کارشناس حوزه سينما و روزنامه نگار در گفت وگو با «رسالت» درمورد محل مناسب براي اهالي رسانه مي گويد: طي جلسه اي که هفته گذشته با حضور تعدادي از اهالي رسانه با داروغه زاده دبير سيوهشتمين جشنواره فيلم فجر داشتيم تمامي حاضران درجلسه با انتخاب برج ميلاد مخالف بودند و تنها يک نفر حامي حضور رسانه ها در برج ميلاد بودو دوستان انتظار داشتند سالن چهارسو براي اين منظور در نظر گرفته شود. همانطور که دوستان سال گذشته با مشکلات زيادي در برج ميلاد از جمله در زمينه رفت و آمد با آن روبه رو بودند اين مجموعه به هيچ عنوان گزينه مناسبي براي رسانه ها نيست. ضمن اينکه حضور افراد متفرقه در برج ميلاد که نه منتقد هستند نه نويسنده و نه از اصحاب رسانه مشکلات زيادي را موجب مي شود.وي افزود: البته انتخاب سالن چارسو نيز در حالي است که شرايط و امکانات آن مهيا شود زيرا به دليل ازدحام جمعيت مشکلات زيادي براي نمايندگان رسانه ها فراهم مي شود. ضمن اينکه نبود سالن مناسب نقد وبررسي فيلم ها نيز از ديگر مشکلات موجود در اين سالن است که بايد رفع شود.
اين کارشناس حوزه سينما در پايان گفت: بيشتر نظر اهالي رسانه بر روي سينما چارسو است و اگر اين سينما بتواند شرايط لازم را مهيا نمايد فضاي بهتري را شاهد خواهيم بود؛ درغير اينصورت پرديس سينمايي ملت بهترين گزينه براي حضور اهالي رسانه محسوب مي شود.
در ادامه «رسالت» در گفت و گو با يکي از مسئولان جشنواره فيلم فجر از آخرين وضعيت سالن مخصوص رسانه ها جويا شد که اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه شواهد و قرائن نشان دهنده اين مسئله است که احتمال ميزباني اهالي رسانه در پرديس سينمايي ملت بسيار بالا است خاطرنشان کرد: به دليل اينکه طي دو سال گذشته هم محل نمايش فيلم هاي جشنواره براي خبرنگاران در پرديس ملت بوده تلاش مي شود تا اين مجموعه ميزبان خبرنگاران باقي بماند. در اين صورت برخي اشکالات و نقاط ضعف اين مرکز مانند پارکينگ نيز بايد حل شود که در اين زمينه قول مساعد داده شده است.
اين مقام مسئول در مورد دلايل انتخاب احتمالي پرديس سينمايي ملت نيز گفت: به چند دليل دوباره پرديس سينمايي ملت انتخاب شد؛ يکي اينکه اين مجموعه از ظرفيت بالايي برخوردار است و از سوي ديگر فضاي مناسبي براي برپايي نشست هاي نقد و بررسي و حضور اهالي رسانه به ويژه رسانه ملي دارد.
در اين مينه داروغه زاده دبیرجشنواره فيلم فجر در گفت و گو با يکي از خبرگزاري ها خاطرنشان کرده بود «تنها چيزي که فعلا با قطعيت ميتوانم بگويم اين است که جشنواره سيوهشتم فيلم فجر را براي اهالي رسانه حتما در مجموعهاي سينمايي که سالن «سينما» داشته باشد، برگزار خواهيم کرد.»
به اين ترتيب به نظر مي رسد انتخاب برج ميلاد تا اينجاي کار منتفي شده و بايد منتظر ماند و ديد بين پرديس سينمايي ملت و چارسو کدام ميزبان اهالي رسانه در جشنواره سي و هستم فيلم فجر خواهند بود.
جشنواره فیلم فجر , چهارسو , زينب السادات حسيني فر , ملت
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.