دلار، سکه را بالا کشید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17319
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۹ |
بررسی دلایل افزایش قیمت طلا و سکه؛

دلار، سکه را بالا کشید

قیمت طلا و سکه در هفته‌های گذشته بی‌سروصدا افزایش زیادی پیدا کرده است به‌طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی به پنج میلیون و دویست هزار تومان و هر گرم طلای خام مرز 530 هزار تومان را گذراند.
دلار، سکه را بالا کشید

قیمت طلا و سکه در هفته‌های گذشته بی‌سروصدا افزایش زیادی پیدا کرده است به‌طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی به پنج میلیون و دویست هزار تومان و هر گرم طلای خام مرز ۵۳۰ هزار تومان را گذراند. بازارهای بین‌المللی طلا نیز برای هفتمین هفته متوالی با افزایش همراه بودند درحالی‌که قیمت طلا در داخل از بازارهای جهانی تبعیت می‌کند.
تغییر قیمت دلار هم باعث تحرک قیمت سکه در بازارها شد زیرا دلار به سمت کانال ۱۴ هزار حرکت کرد. کارشناسان بازار طلا، افزایش قیمت طلا و سکه را در روزهای اخیر تحت تأثیر رشد قیمت دلار و اونس، می‌دانند. به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی با روند صعودی قیمت طلا روبه‌رو باشیم و نوار نوسانات قیمت‌ها رو به‌سوی افزایش حرکت کند.
ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به تأثیرگذاری اخبار مختلف بر نرخ طلا گفت: قیمت طلا و سکه در بازار به اخبار مختلف واکنش نشان می‌دهد. قیمت طلای داخلی برگرفته از قیمت اونس جهانی است به همین علت هم به‌تدریج قیمت طلا در آینده افزایش پیدا می‌کند، زیرا با استخراج طلا و هزینه‌بر بودن آن به‌تدریج از میزان آن کاسته می‌شود و قیمت طلا بالا می‌رود.
وی با اشاره به عرضه و تقاضای طلا در بازار گفت: تقاضا در دنیا برای طلا بالاست، زیرا هنوز اعتقاد بر این است که ذخیره طلا حتی برای دولت‌ها بهتر از هر سرمایه دیگری است. ولی آنچه که امروز در جامعه ما بر قیمت طلا تأثیر گذاشته، مسئله تحریم‌هاست. برای کشور ما هر سال حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر می‌شود تا غرب بتواند به اهداف شوم استکباری خود دست پیدا کند، بنابراین کشورهایی که صنایع وابسته‌ای دارند بیشتر تحت‌فشار قرار می‌گیرند.
محمدولی با اشاره به افزایش قیمت طلا در بازار کشور گفت: همان‌طور که گفته شد بازار طلا به اخبار مختلف واکنش نشان می‌دهد از جمله FATF که چنانچه ایران به این معاهده نپیوندد، مشکلات مختلفی برای اقتصاد به وجود می‌آید. این اخبار بر بازار تأثیر می‌گذارند. به همین علت ازدحام زیادی برای خرید طلا ایجاد می‌شود و مردم برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید طلا می‌کنند. این اقدام باعث بالا رفتن قیمت طلا می‌شود. در غیر این صورت اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه اضافه کرد: ما سال جدید میلادی و چینی را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه سال جدید شمسی هستیم. علاوه بر این تسویه حساب‌های پایان سال هم وجود دارند که باعث بالا رفتن حجم تقاضا در بازار می‌شود که به نوسان قیمت طلا در این روزها منجر می‌گردد.
محمدولی درباره امکان بالا رفتن قیمت طلا در یک ماه منتهی به پایان سال گفت: بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و اقتصادی و با بهره‌گیری از تجربه سال‌های گذشته، طبیعی است تا شب عید، نرخ طلا در نرخ‌های فعلی بماند مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ بدهد. پیش‌بینی ما کنترل و ثابت نگه داشتن قیمت‌هاست.
وی برگزاری انتخابات مجلس را در قیمت طلا بی‌تأثیر عنوان کرد و گفت: انتخابات مجلس نمی‌تواند تأثیر چندانی بر قیمت طلا داشته باشد، زیرا مسائل اقتصادی تأثیرات زیادی بر قیمت‌ها دارند. ما در تولید طلا ضعیف عمل کرده‌ایم درحالی‌که منابع زیادی در کشور وجود دارد. اگر مدیران موفقی را در رأس اقتصاد و صنایع قرار داده بودیم، وضعیت امروز در کشور حاکم نبود.
محمدولی کم‌توجهی به تولید و اشتغال در کشور را تأثیرگذار بر قیمت طلا دانست و ادامه داد: متأسفانه کشور ما در سه دهه گذشته بر شاخص‌هایی مانند تولید و اشتغال کم‌کار کرده است. ارزش پول ملی کشوری که تولید ضعیفی داشته باشد و اشتغال آن پایدار نباشد و ارزآوری آن در تنگنا باشد، در مقابل دیگر ارزها پایین می‌آید و توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد. این مسئله برای پول ملی ما اتفاق افتاده است. با توجه به منابع خدادادی و همت مسئولان، اگر مدیریت خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تولید را احیا کرده و پول ملی خود را تقویت نماییم. وی در پایان با اشاره به بازار خریدوفروش طلا در کشور گفت: فروشنده‌های طلا، بازار مناسب فروش ندارند، زیرا کمتر کسی می‌تواند هر گرم طلا را به قیمت ۶۵۰ هزار تومان خریداری کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.