دعوای نمایندگان بر سر گندم کابل و عدسی مجلس! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6311
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۰۲ |
ژرژیک آبرامیان در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:

دعوای نمایندگان بر سر گندم کابل و عدسی مجلس!

شايد بارها فرمايش امام راحل درباره مجلس که فرمودند: «مجلس عصاره همه فضائل ملت» است به گوش‌مان رسيده اما گويا هنوز برخي نمايندگان ملت در بهارستان هنوز نتوانستند خود را با اين جمله وفق دهند.
دعوای نمایندگان بر سر گندم کابل و عدسی مجلس!

شايد بارها فرمايش امام راحل درباره مجلس که فرمودند: «مجلس عصاره همه فضائل ملت» است به گوش‌مان رسيده اما گويا هنوز برخي نمايندگان ملت در بهارستان هنوز نتوانستند خود را با اين جمله وفق دهند.
چند سالي است که موضوع رفتارهاي ناشايست نمايندگان مردم در بهارستان موضوع بحث است. يک روز شاهد کوبيدن مشت نماينده‌اي بر صورت خبرنگار هستيم، روز ديگر شاهد کشيدن تريبون نماينده‌اي توسط نماينده ديگر که نتواند سخن بگويد، روز ديگر شاهد غروري هستيم که برخي از نمايندگان به علت قرار گرفتن در کرسي‌شان به مردم توجهي نمي‌کنند تا مشکلاتشان را حل کنند.
ماجرا از چه قرار بود؟
بحث جليل رحيمي‌جهان‌آبادي و جواد کريمي‌قدوسي فضاي خانه ملت را طي سه روز اخير تحت‌الشعاع قرار داده است. يک سوي ماجرا مي گويد براي ردصلاحيت من امضا جمع شده است و سوي ديگر ماجرا مي گويد در کلاس کار من اين روش ها نيست.
نکته قابل توجه آنجاست که نماينده‌اي در صحن علني نماينده ديگري را تحت انتقاد قرار داده که نماينده مورد نظر در صحن علني حضور نداشته است. اين موضوع يکي از بي‌اخلاقي‌ترين رفتارهاي يک نماينده مي‌تواند باشد که در زمان غيبت نماينده ديگر شروع به انتقاد از فردي کند.
رحيم‌جهان‌آبادي در صحن علني ادعا کرده بود کريمي قدوسي به مردم حوزه انتخابيه‌اش گفته براي ردصلاحيتش امضا جمع کنند. او در اين زمينه ادامه داد: طالبان يک قيف داشت که بر ريش مردان مي‌گرفت ببيند اندازه ريش آنها استاندارد است يا نه! مردم را کتک
مي زد اگر ريش با آن قيف طالبان استاندارد نبود. شما چه‌کاره مملکت هستيد که به وزير، به رئيس جمهور و حالا به نماينده مردم در مجلس مي تازيد و ما را غيرانقلابي مي ناميد و خطاب
مي کنيد؟! چه کسي به شما شناسنامه ايراني داده است، چه کسي به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازيد، چند روز سابقه جبهه داريد، چندتا عمليات شرکت کرده ايد که به درجه سرداري رسيديد؟ از کي شما ايراني شديد که ما ايراني نبوديم.
با توجه به اين که کريمي‌قدوسي در صحن حضور نداشت روز بعد در تذکري به رحيم‌جهان‌آبادي گفت: در يک جمله، آقاي رحيمي آنچه را در مورد بنده فرموديد حديث نفس خود شماست.شما هم چنين ويژگي‌هايي داريد. من نه ادعايي درباره حضور در دوران دفاع مقدس دارم نه گفته ام سردارم، ولي از آقاي
کرم پور نماينده فيروزآباد بپرسيد که من را چه‌طور ديده و شناخته است.آقاي رحيمي به شما گفته‌اند که اگر براي مجلس يازدهم رد صلاحيت شديد، شما را سفير ايران در کابل خواهيم کرد اما بايد بگويم که شما نه گندم کابل را خواهيد خورد و نه عدسي مجلس يازدهم را.
برخي معتقدند که بحث ميان دو نماينده پايان خواهد يافت اما همچنان ادامه داشت چرا که جهان‌آبادي در واکنش به تذکر کريمي‌قدوسي و اظهارات مطرح شده درباره پيشنهاد سفارت کابل گفت: آقاي کريمي قدوسي اولا به دو سوالي که من مطرح کردم يعني بحث تابعيت ايشان و اينکه آيا خود و خانوادشان ايراني‌الاصل هستند يا اين تابعيت اکتسابي است پاسخ ندادند. ايشان همچنين سوالات درباره سابقه فعاليت‌هايشان در جبهه و جنگ و همچنين سپاه پاسداران را بي پاسخ گذاشتند. او به کنايه کريمي قدوسي که گفته بود عدسي مجلس يازدهم را نخواهي خورد نيز اشاره کرد و گفت: ايشان گفت من عدسی مجلس يازدهم را نخواهم خورد و به عبارتي من را تهديد به رد صلاحيت از سوي شوراي نگهبان کرد در اين رابطه بايد بگويم شوراي نگهبان يک نهاد مستقل است و نه نهاد سياسي که از آقاي کريمي قدوسي خط بگيرد.
تفاوت در بينش نمايندگان موجب اين گونه رفتارها مي‌شود
ژرژيک آبراميان، عضو کميسيون حقوقي و قضائي مجلس در اين باره به «رسالت» گفت: رفتارهاي ناپسند نمايندگان در صحن علني قابل توجيه نيست اما بايد توجه کرد که در رفتارها يک نگاه کمال‌گرايانه و يک نگاه واقع‌گرايانه هم وجود دارد. مجلس ما تنها مجلس در جهان نيست که بعضا با تنش‌هايي روبه‌رو شود، مي‌توان گفت که اين تنش‌ها در مجلس ما بسيار کمتر از مجالس ديگر کشورها وجود دارد.
نماينده مسيحيان ارامنه حوزه جنوب ايران همچنين با بيان اين که اينگونه رفتارها تا حدي طبيعي است، ادامه داد: هنگامي که افکار و بينش‌ها مختلف در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند بعضا امکان کنترل‌شان از دست خارج مي‌شود.
او افزود: در مجلس هم هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان وجود دارد که به اين موضوعات رسيدگي مي‌کند؛ نمايندگان باتجربه و صاحب نامي در اين هيئت، عضويت دارند که با صحبت و ارشاداتي به اين مسائل رسيدگي و آن را برطرف مي‌کنند.
آبراميان در پاسخ به اين سوال که چرا نمايندگان با توجه به اين که مي‌دانند گفته‌هايشان در راديو پخش شده و مردم مي‌شنوند، باز چنين رفتارهايي از خود نشان مي‌دهند، گفت: بله درست است نماينده مي‌داند که صدايش پخش مي‌شود اما بايد توجه داشت که او هم يک انسان و جايز‌الخطاست. نکته لازم به ذکر آن است، مردمي که اين سخنان را مي‌شنوند هم قدرت تميز کردن مسائل را دارند.
او با بيان اين که ماهيت مجلس ما مجلس عوام است، تصريح کرد: مجلس ما انتصابي نيست بلکه يک مجلس انتخابي است و مردم با اعتماد به نمايندگان در اين مجلس راي کسب کرده‌اند بنابراين نمايندگان هم از جنس مردم هستند.
رفتار نمايندگان تاثير به سزايي در راي‌شان دارد
عضو کميسيون حقوقي مجلس در پاسخ به اين سوال که رفتار‌هاي ناشايست نمايندگان در صحن علني تا چه اندازه در زمان انتخابات مجلس بار منفي در کسب راي‌شان دارد، گفت: بسيار زياد. عملکرد هر نماينده‌اي در مجلس شاخصي است که براي انتخاب دوره بعد به او امتياز مثبت يا منفي مي‌دهند و هر نماينده‌اي که طي خدمتش بتواند تاثيرات مثبت در جامعه داشته باشد قطعا در دوره بعد مشکلي با راي مردم نخواهد داشت.
او همچنين درباره اين که اين رفتارها تا چه اندازه در صلاحيت يا رد صلاحيت‌ نمايندگان تاثيرگذار است، گفت: به نظر نمي‌آيد که بر روي بحث صلاحيت‌ها تاثيري داشته باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.