دسترسی ایران به مدیترانه با راه‌آهن شلمچه_بصره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20595
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1399 - 22:04 |
دلایل تعویق در راه‌اندازی حمل‌ونقل ریلی ایران و عراق؛

دسترسی ایران به مدیترانه با راه‌آهن شلمچه_بصره

کشور ما با ۷ کشور همسایه مرز مشترک زمینی دارد که برقراری روابط اقتصادی با آن‌ها و صادرات کالا می‌تواند تأثیرات زیادی بر اقتصاد ایران بگذارد. 
دسترسی ایران به مدیترانه با راه‌آهن شلمچه_بصره

| گروه اقتصادی|
کشور ما با ۷ کشور همسایه مرز مشترک زمینی دارد که برقراری روابط اقتصادی با آن‌ها و صادرات کالا می‌تواند تأثیرات زیادی بر اقتصاد ایران بگذارد. 
در میان کشورهای همسایه عراق یکی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران و مصرف‌کننده تولیدات کشورمان است که حجمی در حدود سالانه ۱۲ میلیون تن کالا را شامل می‌شود، درحالی‌که این میزان از صادرات بیشتر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای به عراق منتقل می‌شود. 
 طبق نظر کارشناسان حمل بار با حجم بالا از طریق جاده منطقی نیست و جابه جایی کالا از طریق حمل‌ونقل ریلی با امنیت بیشتر، مقرون‌به‌صرفه تر و خسارات کمتر زیست‌محیطی همراه است  ولی میان ایران و عراق مرز ریلی وجود ندارد. 
راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه _ بصره پروژه‌ای است که سال‌ها قبل کلنگ احداث آن بر زمین‌خورده اما تاکنون بلاتکلیف مانده و خبری از تکمیل آن نیست. طبق گفته مسئولان شرکت‌های راه‌آهن و ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، عدم واگذاری زمین به مساحت ۳۲ کیلومتر از سوی طرف عراقی یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم تکمیل این پروژه است.
در صورت تکمیل این خط حمل‌ونقل ریلی و ارتباط ایران با بندر لاذقیه در سوریه و دریای مدیترانه هم فراهم می‌شود که این مزیت زیادی می‌تواند برای کشور به همراه آورد. 
 عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با« رسالت»، درباره اهمیت گسترش خطوط ریلی ایران با کشورهای همسایه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم در ساخت شبکه‌های ریلی ارتباط با همسایگانی است که با آن‌ها مرز زمینی داریم. ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود ، تأثیر بسزایی در مرتبط کردن شرق با غرب آسیا دارد و ما علاقه‌مند هستیم شبکه ریلی خود را با همسایگان  توسعه دهیم. 
وی با اشاره به اهمیت توسعه خط آهن ریلی میان ایران و عراق گفت: توسعه ریلی با توجه به مناسبات فرهنگی، تاریخی و مذهبی میان ایران و عراق و ارتباطی که ایران از طریق عراق می‌تواند به سوریه و دریای مدیترانه داشته باشد، هر دو کشور را متنعم می‌کند. باید از این فرصت طلایی استفاده شود و طرح‌هایی که برای توسعه بخش ریلی با کشور عراق وجود دارد عملیاتی گردد. بعضی از این پروژه‌ها انجام گرفته، اما طرح‌هایی مانند 
خط آهن شلمچه به بصره به‌طورجدی از سوی ایران در حال پیگیری است.
معاون شرکت ساخت با اشاره به مزایای راه‌اندازی خط راه‌آهن شلمچه_بصره تصریح کرد:  تکمیل این خط آهن به گسترش گردشگری کمک زیادی می‌کند زیرا مسافران ایرانی می‌توانند به دلیل تعلق‌خاطر برای سفر به عتبات عالیات از حمل‌ونقل ریلی استفاده نمایند. شیعیان عراقی هم که هرساله برای زیارت مشهد مقدس به ایران سفر می‌کنند از این طریق به کشور وارد می‌شوند.
خطیبی حمل بار و ترانزیت کالا در حجم زیاد را از طریق حمل‌ونقل ریلی مقرون‌به‌صرفه تر دانست و گفت: ما هرساله در حدود ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم که می‌تواند از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شود. به همین علت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و وزارت راه و شهرسازی مصمم و علاقه‌مند به تکمیل این پروژه هستند.
این مقام مسئول اضافه کرد:  در صورت اتصال خط آهن شلمچه_ بصره، به بغداد و سوریه هم متصل می‌شویم. این خط آهن می‌تواند ما را به بندر لاذقیه سوریه هم وصل نماید و از این طریق ایران به دریای مدیترانه می‌رسد. توسعه این خط آهن باعث اتصال عراق از طریق شبکه ریلی ایران به پاکستان و افغانستان نیز می‌شود.
 خطیبی درباره وضعیت تکمیل پروژه خط آهن شلمچه_بصره بیان کرد: ما برای تکمیل این 
خط آهن بارها جلساتی را با مدیرعامل راه‌آهن و کمیسیون سرمایه‌گذاری عراق داشتیم و در داخل هم مصوباتی را ازجمله ورود بنیاد مستضعفان و جانبازان در ساخت مشارکتی این پروژه  به تأیید رساندیم، اما با وجود مشکلاتی که در کشور عراق به وجود آمد امکان تکمیل این خط آهن فراهم نشد.
 معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، مشکلات و موانع موجود در مسیر تکمیل این خط آهن را برشمرد و افزود: ما از طرف عراقی خواستیم 
۳۲ کیلومتر زمین را برای ساخت این خط آهن در اختیار ما بگذارد و مقدمات اجرای کار را هم فراهم کردیم، اما به دلیل وجود مشکلات سیاسی و ناآرامی‌های چند ماه اخیر این بستر فراهم نشد. علاوه بر آن شیوع کرونا نیز مناسبات و رفت‌وآمدهای میان دو کشور را تحت‌الشعاع قرار داد. 
خطیبی با تأکید بر اینکه ایران از همه ظرفیت‌ها و بسترهای خود برای تکمیل خط آهن شلمچه_ بصره استفاده می‌کند، گفت: ایران از نظر اجرایی هیچ مشکلی برای انجام کار ندارد و از سال گذشته آمادگی برای آغاز کار وجود داشت، اما به دلیل سخت بودن هماهنگی در انجام کارها در کشور عراق و بروز ناآرامی‌های سیاسی‌کار برای ما نیز با سختی و مشکل همراه شد.
وی در پایان سخنانش راه‌اندازی این خط آهن را دارای مزایای زیادی برای ایران و عراق عنوان کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی فواید زیادی به لحاظ امنیت، سهولت در جابه جایی کالا در حجم بالا و صرفه اقتصادی برای  این دو کشور دارد، زیرا هم به سهولت صادرات کالای ایرانی به عراق کمک می‌کند و هم در تسهیل واردات از کشور چین به عراق تأثیرگذار است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دسترسی ایران به مدیترانه با راه‌آهن شلمچه_بصره بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.