دزدی شیک در روز روشن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6828
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 09 مرداد 1398 - 8:48 |
«رسالت» وضعیت سرویس‌های ارزش افزوده، فیشینگ و ستاره مربع‌ها را بررسی می‌کند؛

دزدی شیک در روز روشن

حتما درباره شرکت هاي ارزش افزوده و درآمدزايي غيرمجاز آنها بسيار شنيده ايد. به روايت وزير ارتباطات چنين شرکت هايي همچون اختاپوس بر کاربران سيطره پيدا کرده اند.
دزدی شیک در روز روشن

مسعود شجاعي نسب|
حتما درباره شرکت هاي ارزش افزوده و درآمدزايي غيرمجاز آنها بسيار شنيده ايد. به روايت وزير ارتباطات چنين شرکت هايي همچون اختاپوس بر کاربران سيطره پيدا کرده اند. اين سخن آقاي وزير از پيچيدگي ماجرا و دشواري‌هاي پيش رو حکايت دارد، آنقدر دشوار که صرفا وعده اجراي طرح‌هايي براي توقف آن در آينده داده شده است.
شايد باورش سخت باشد اما هرکدام از ما بدون اينکه بدانيم عضو سرويس هاي ارزش افزوده هستيم و روزانه مبلغي از کارت هاي بانکي مان کسر مي شود، اين به معناي تعدي به حقوق مردم و دزدي شيک در روز روشن است! اين شرکت‌ها، روش‌هاي مختلفي براي کلاهبرداري اعمال مي کنند، به عنوان مثال با ارسال پيامک، از کاربر درخواست مي شود، عددي را به همان شماره پيامک کند و با اين کار مي تواند برنده شارژ اعتباري يا يک گيگ اينترنت باشد و نکته اينجاست که با ارسال کدها، شرکت‌هاي ارزش افزوده، روزانه چندميليارد تومان به جيب مي‌زنند و يا نرم‌افزارهاي ناشناس تلفن همراه به هنگام نصب، از کاربر اجازه ارسال پيامک را دريافت و پيامکي براي ايجاد يک سرويس ارزش ‌افزوده ارسال مي کنند و به دليلي دسترسي به پيامک‌ها، خودشان کد تأييد را براي اپراتور مي‌فرستند.
​​​​​​​در نتيجه مشترکان بدون اطلاع از کم و کيف اين چرخه، متضرر مي‌شوند. گفته مي شود، جديدترين راهکار شرکت هاي ارزش افزوده براي کسب درآمد نامشروع، توزيع رايگان سيمکارت با چندارزش افزوده فعال است.
اما ماجرا به همين جا ختم نمي شود. مدتي قبل صداوسيما به منظور تامين هزينه ساخت برنامه‌هايش سياستي را در پيش گرفته بود تا هر برنامه داراي اسپانسر باشد و ما به يک‌باره با کد‌هاي دستوري يا همان ستاره مربع‌هايي مواجه بوديم که امکان انجام تراکنش‌هاي بانکي، خريد شارژ و… را در اختيار مشترکان قرار مي داد و آنها در واقع حاميان مالي بسياري از برنامه‌ها بودند. با اين حال دامنه اين اتفاقات به حدي گسترده شد که انتقادات متعددي از صداوسيما صورت گرفت و چهره هاي مختلف گستردگي کدهاي دستوري را به لاتاري و بليت بخت آزمايي تشبيه کردند. مراجع تقليد هم درآمدزايي از اين طريق را جايز ندانستند. به هر روي با اين جريان مقابله شد اما واقعيت اين است که مافيايي گسترده پشت اين جريان قرار دارد، مافيايي که در هم تنيده و بزرگ شده و ردپاي آن را مي توان
در قمارخانه هاي آنلاين و سايت هاي فيشينگ هم دنبال کرد. سرهنگ حميد کياني، رئيس اداره تشخيص جرايم سايبري مرکز تشخيص و پيشگيري پليس فتا با اشاره به قمار در فضاي مجازي گفته است: «سايت‌هاي شرط‌بندي و پيش‌بيني مسابقات به منظور جذب مشتري و جلوگيري از شک کاربران به روند فعاليت خود، افرادي را «به عنوان برنده اعلام و حتي اقدام به پرداخت جايزه‌هاي کوچک با مبالغ کم مي‌کنند تا از اين طريق کاربران را به سرمايه‌گذاري بيشتر ترغيب کنند که در ادامه با جلب اعتماد قرباني مبني بر فعاليت مجاز و سالم سايت و سرمايه‌گذاري با مبالغ کلان، سايت مذکور کليه سرمايه وي را بلوکه مي‌کند و ديگر به پيام‌هاي کاربران و قربانيان خود پاسخ نمي‌دهد.»
فيشينگ هم در حقيقت راهي است که «مجرمان سايبري اطلاعاتي از جمله نام کاربري، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمي عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طريق ابزارهاي الکترونيکي ارتباطات در شبکه‌هاي اجتماعي، سايت‌هاي حراجي و و درگاه هاي پرداخت آنلاين که شباهت بسيار زيادي به سايت‌هاي سالم و قانوني دارد به سرقت مي برند و از اين طريق اقدام به برداشت غير مجاز از کارت بدون اطلاع فرد يا فروش اطلاعات کارت‌هاي بانکي مي‌کنند.» (ايبنا)
* در آمد ميلياردي يکي از شرکت‌ها در بخش ارزش افزوده
برهمين اساس يک توسعه دهنده نرم افزار که نخواست نامش رسانه اي شود، در گفت و گو با «رسالت» اظهار کرد: «حوزه آي تي طي سال‌هاي اخير با چند آفت مواجه است، يکي ارزش افزوده و ديگري سايت هاي «پولشويي»، «فيشينگ» و «قمار» است، اين ها يکسري کارتل اند اما آنچه عجيب به نظر مي رسد، اين است که اقدام موثري از سوي
قانونگذار و قوه قضائيه صورت نگرفته است، بنابراين به يک معضل بزرگ در بستر آي تي تبديل شده و اقشار مختلف از اين طريق متحمل ضرر و زيان شده اند. در بخش ارزش افزوده، يکي از شرکت ها روزي يک ميليارد تومان درآمد دارد، اگر شما شرکت نفتي هم داشته باشيد و نفت هم صادر کنيد، بعيد است که اين حدود درآمد داشته باشيد! مسلما حجم زيادي کلاهبرداري از طريق پيام کوتاه به صورت ارزش افزوده از کارتهاي بانکي کسر مي شود، اکثرا هم کساني از اين مسئله ضربه خورده اند
که داراي تحصيلات کافي نبوده اند. به عنوان مثال پيرمردي در اردبيل، ستاره، ۸۰۰مربعي را وارد کرده و ۱۰ سرويس ارزش افزوده بر روي تلفن همراهش فعال شده و هيچ اطلاعي هم نداشته و حداقل روزي ۵ هزار تومان از حسابش کسر شده است.»
*رشد قارچ گونه شرکت‌هاي ارزش افزوده
وي با تاکيد بر اينکه بايد ارزش افزوده محدود شود نه اينکه تا به اين حد فراواني پيدا کند، افزود: «در حال حاضر شرکت‌هاي ارزش افزوده مثل قارچ رشد مي کنند اين ها به علت دارا بودن ثروت زياد سعي مي کنند، استارت آپ ها،
برنامه ريزها و متخصص ها را جذب کنند، اين اتفاق به جاي اينکه به ساختار آي تي کشور در شرايط تحريم کمک کند، جريان ديگري را رقم زده و باعث مي شود، همه در چرخه کلاهبرداري بزرگ بيفتند. بي ترديد بازنده اصلي اين جريان، مردم هستند. همين موضوع را ما در سايت هاي قمار و شرط بندي هم شاهد بوديم و حتي بحثي مطرح شده بود به عنوانotp ، پسوردي که قرار بود از طريق پيامک بانک ها ارسال شود، کلاهبرداري در اين زمينه، حجيم و گسترده است و پول هنگفتي هم جابه‌جا مي شود که هم از نظر اسلامي و هم انساني مشکل دارد.»
* پولشويي و قمار از طريق سرقت حساب بانکي
وي در ادامه با اشاره به اينکه سايت هاي زيادي فيشينگ کرده و يک سايت فيک را بالا آورده و به عناوين مختلف پيامک ارسال مي شود، عنوان کرد: «گزارش پليس فتا نشان مي دهد، اين سايت ها ظرف يک هفته با سرقت شماره کارت ها قمار کرده اند و پليس فتا به سراغ صاحبان شماره کارت رفته، درحالي که صاحبان کارت، روحشان هم خبر نداشته است. حتي مدتي قبل، هکري براي عده اي با عنوان ثبت نام کارت سوخت، پيامکي فرستاده بود و افراد با باز کردن صفحه ثبت نام که آرم فرآورده هاي نفتي بر روي آن قرار داشت، مشخصاتشان را وارد کرده بودند، حال آنکه اين صفحه فيشينگ و کلاهبرداري بود و گردانندگان اين سايت از طريق حساب بانکي افراد، پولشويي و قمار انجام مي دادند و دردناک اينجاست که نه دولت و نه پليس فتا و نه حتي قوه قضائيه هيچ واکنشي در برابر اين مسئله نداشته اند و اين اتفاق بسيار فجيع است.»
اين توسعه دهنده نرم افزار به ماجراي ستاره مربع ها نيز گريزي زد و گفت: «کسي که کارشناس آي تي متوسط باشد، قضيه کلاهبرداري اين ها را متوجه مي شود و اساسا موضوع پيچيده اي نيست. احتياجي ندارد که شما تخصص عجيبي داشته باشيد، به هرحال حجم زيادي پول جابه‌جا مي شود،
شايد در آن برهه که اين ستاره مربع ها در صداوسيما رواج داشته، وضعيت مالي اين مجموعه بد بوده و يا مديران آگاهي لازم را نداشته اند اما بازهم اين مسئله قابل توجيه نيست. همين اپليکيشن روبيکا و کافه بازار، بدافزار نصب کرده و کاربر را به اجبار وارد يکسري کانال مي کردند که بتوانند پول بگيرند، اين اتفاق در هرکجاي دنيا رخ بدهد، فرد را مجازات مي کنند. در اين زمينه پيگيري هاي پليس فتا کافي نبوده و قانوني هم در اين زمينه وجود نداشته است. متاسفانه نيروهاي متخصص هم به سمت همين شرکت ها گرايش پيدا مي کنند و عملا شما متخصصان را وابسته مي کنيد به کساني که ارزش افزوده و قمار را مي چرخانند و چون پولهاي بادآورده دارند حقوق هاي بالا مي دهند و نيروي متخصص هم وسوسه مي شود. از طرفي
نيروهاي متخصص متعهد که نمي خواهند وارد جريانات اين چنيني شوند، در حال کوچ از ايران هستند. بزرگ‌ترين سرمايه يک کشور، نيروي انساني است و ما در حال از دست دادن نيروي متخصص واقعي و سودآوري شرکت هاي خطرناکي هستيم که براي کشور مضر هستند. به همين علت کشور نمي تواند پيشرفتي داشته باشد. در واقع اين جريان در حال شکل دهي يک فساد بسيار بزرگ است. پول‌هاي وحشتناک بادآورده که عملا جيب مردم را خالي مي کند.»
وي تاکيد کرد: سايت هاي قماربازي پس از خريد نرم افزار با يک‌سري شرکت که به صورت غيرقانوني کار مالي انجام داده، فعاليت مي کنند. در واقع شما مي توانيد مستقيم درگاه پرداخت داشته باشيد، شماره کارت بدهيد و دوباره بدون واسطه بانکي به شماره کارت ديگر انتقال دهيد. طبعا اگر شما بخواهيد پول را انتقال بدهيد بايد يک واسطه بانکي وجود داشته باشد، زيرا شفافيت مالي ايجاد مي شود. اما بحث ديگر مربوط به جايزه هاي اينترنتي است که از اعطاي ۲۰ گيگ اينترنت رايگان سخن مي گويند و به مناسبت هاي مختلف از مردم سوء استفاده مي شود، در حقيقت شما با اين اقدام، ارزش افزوده اي را روي خط خود فعال مي کنيد. اين ها کلاهبرداري سيستماتيک است و متاسفانه در تلويزيون هم تبليغ شده و حتي به عنوان استارت آپ از آنها تقدير مي شود. چرا متخصصان توسعه دهنده در حوزه نرم افزار جايي در صدا و سيما ندارند و کسي از آنها اسمي نمي برد؟ اما کلاهبرداران را نه تنها تقدير مي کنند بلکه به آنها بورسيه و وام هم اعطا مي کنند.»
اين موارد خلأ بزرگي بوده که مشخص نيست چرا جلوي آن گرفته نمي شود، طبعا يا به خاطر جهل مديران در لايه هاي بالاتر است و يا عدم آگاهي. هرچه که هست اين وضعيت نگران کننده است.

نویسنده : مسعود شجاعي نسب |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دزدی شیک در روز روشن بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.