در دوره فعلی، شهر متوقف است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4741
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۴۵ |
گفت‌و گوی تفصیلی رسالت با مهدی چمران از موضوع آمریكا تا حجاب

در دوره فعلی، شهر متوقف است

گفت و گو با مهندس مهدی چمران، به اقتضای ابعاد مختلف شخصیت او، طیف وسیعی از موضوعات را دربر گرفت. ریاست طولانی بر شورای شهر تهران، قائم مقامی جمنا، صاحب نظر بودن در امور اجتماعی، قائم مقامی و سپس سرپرستی ستاد جنگ های نامنظم....
در دوره فعلی، شهر متوقف است

گفت و گو با مهندس مهدی چمران، به اقتضای ابعاد مختلف شخصیت او، طیف وسیعی از موضوعات را دربر گرفت. ریاست طولانی بر شورای شهر تهران، قائم مقامی جمنا، صاحب نظر بودن در امور اجتماعی، قائم مقامی و سپس سرپرستی ستاد جنگ های نامنظم در دوران دفاع مقدس و نسبت برادری با یکی از اسطوره های تاریخ معاصر، از چمران چهره ای ساخته که هرچه گفت و گو طولانی هم شود، باز هم بعضی سوالات از قلم می افتد. مرد خوشنام و خوش بیان عالم سیاست که چند دوره در انتخابات شورای شهر منتخب اول مردم پایتخت بوده، بسیار با احتیاط و سنجیده سخن می گفت و حتی رضایت نداد برخی از خاطرات و گفته های نابش ضبط شود. او معتقد است که ناچار، با آمریکا به برخورد خواهیم رسید، شهر تهران در دوران بیست ماهه تصدی اصلاح طلبان متوقف و خنثی است و وقتی بحث به محمد سرافراز
رئیس مستعفی سازمان صدا و سیما رسید، پس از چند بار تمجید از سابقه انقلابی او خانواده اش، به گفتن این جمله بسنده کرد که «امیدوارم دیگر خیلی سر و صدا نکند.» بعضی مواضع درخور توجه مهندس چمران در ارتباط با مسائل اجتماعی به ویژه وقتی از سیاسی شدن مقوله حجاب سخن
می گوید، برای اولین بار است که در گفت‌و‌گو با یک رسانه رسمی اعلام می شود. گفت و گوی نود دقیقه ای
مجله تصویری رسالت را در ادامه بخوانید.

*آخر کار ما با آمريکا به کجا مي‌رسد؟
**آخر کار را که تنها خداوند مي‌داند به کجا مي‌رسد؛ شايد افرادي اين موضوع را پيش‌بيني کنند، اما تنها مي‌توان در اين موضوع به تحليل پرداخت. اين که آخرش به کجا خواهد رسيد را نمي‌توان دقيقا پيش‌بيني کرد.
*با توجه به تعارض منافعي که ما با آمريکا داريم و روزبه‌روز اين تعارض افزايش پيدا مي‌کند،انتهاي کار ايران و آمريکا از نظر سياسي به کجا مي‌انجامد؟
**دو فرضيه در اين زمينه وجود دارد. فرضيه ابتدايي اين است که ما با آمريکا درگير خواهيم شد مبني بر اين که بايد شرايط‌مان را به گونه‌اي تنظيم کنيم تا از نظر نظامي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي آماده باشيم يا چگونه مي‌توان درمقابل اين برخوردها کشورمان را آماده کنيم. يعني آن حالت نهايي را روي بدترين فرم و شکل قرار دهيم و بر اساس آن کشور را آماده کنيم. به‌واقع بايد از نظر سياسي، تبليغي و رواني نسبت به وضعيت کنوني، قوي‌تر آماده شويم چراکه دربرخي موارد ضعيف عمل کرده‌ايم. آنها در تمام شبکه‌هاي جهاني‌شان از جمله خبرگزاري‌ها، سايت‌ها و سايت‌هايي که باپول‌هاي فراوان به‌وجود آوردند درحال بمباران ملت ما هستند که متاسفانه عده‌اي در داخل هماهنگي دارند که برخي اوقات شاهد هستيم که عکس‌العمل سخت مردمي را در مقابل آنها داريم. دشمن جنگ شديد اقتصادي ايجاد کرده است. آنها مدت‌ها است اين جنگ را آغاز کرده‌اند و ممکن است شديدتر هم دنبال کنند. ما بايد در تمام موضوعات آمادگي دفاع و مقابله خوب داشته باشيم. ما بايد توان دفاع، مقاومت جانانه، مقتدرانه و باصلابت داشته باشيم که خوشبختانه داريم؛ بنابراين موضوع از يک جهت بايد آمادگي‌ها را به خوبي ايجاد کنيم که اگر چنين شرايطي به‌وجود آمد آمادگي داشته باشيم نه اينکه بگوييم ما فکر نمي‌کرديم، حدس نمي‌زديم و گمان نمي‌کرديم! دنياي سياست اينگونه نيست که بگوييم اين تحليل صددرصد صحيح باشد، حتي ممکن است به ظاهر به‌گونه‌اي ديگر خود را نشان دهد، اما اين موضوعات همه شگردهاي سياسي و رواني است که در باطن فعاليت ديگري صورت مي‌پذيرد و خطرات ديگري را به‌دنبال خواهد داشت؛ بنابراين بايد براي حالت نهايي بيانديشيم، چراکه بسياري معتقدند يک درگيري ميان ايران و آمريکا به‌وجود مي‌آيد.
*درگيري سخت؟
**بله درگيري نظامي؛ حال اين درگيري چه زماني به وجود مي‌آيد مشخص نيست. تاکنون درگيري سياسي، اقتصادي، رواني و تبليغاتي ميان ايران و آمريکا به‌وجود آمده و تنها درگيري نظامي باقي مانده است.البته در گذشته شاهد بوديم که آمريکا با ما وارد درگيري نظامي شده است، از جمله زدن هواپيماي ايران، حمله‌شان به طبس ، اقداماتي که از ۲۸ مرداد در کشور انجام دادند و منجر به به وجود آمدن کودتا شد. بنابراين آمادگي‌ها بايد وجود داشته باشد و اين آمادگي بايد از نظر نظامي به‌وجود بيايد. سوالي که اينجا مطرح مي‌شود آن است که آمريکايي که داراي تمام قدرت‌هاي نظامي است بايد چگونه برخورد کنيم؟ به طور مثال مي‌گوييم در تهران تهران حتما زلزله مي‌آيد، حال زمانش مشخص نيست، شايد هيچ زماني هم زلزله نيايد اما بايد در شهر برنامه و ساخت و سازي را داشته تا آمادگي زلزله را داشته باشيم. آنچه که در حال حاضر مشاهده مي‌کنيد آن است که آقاي ترامپ، پمپئو يا بو لتون و حتي نتانياهو و … که آمريکا را حمايت کرده و تشويق به جنگ هم مي‌کنند، به‌دنبال منافع خود هستند و اين چيزهايي است که آنها در اين شرايط نمي‌خواهند جنگي را آغاز کنند، چراکه مي‌دانند اگر بخواهند جنگ را زود به اتمام برسانند عملي نيست. الان تمام خاورميانه در معرض خطر است. درست است که کشور ما نيز در معرض خطر است اما آنها هم در خطر هستند. يعني هيچ پايتختي نيست که طرفدار آمريکا باشد و در خطر نباشد، هيچ پايگاه نفتي، نظامي و بندر امني وجود ندارد و تمام اين‌ها حتي هم‌پيمانان ما بيخ گوش اسرائيل هستند. ما خودمان پشت مرزهاي اسرائيل هستيم. يمن زير گوش سعودي است. يعني اينکه فکر کنند چند موشک و چند کروز بزنند و فرار کنند نيست. اگر به ايران حمله كنند از هر گوشه‌اي مورد تهاجم قرار مي‌گيرند و اين را خودشان به‌خوبي اطلاع دارند. ما هم ملتي نيستيم که جنگ ‌نکرده باشيم، چراکه تجربه جنگ هشت ساله را داريم و جنگ هشت ساله هم فقط جنگ با صدام نبوده. همين آمريکا هم با ما مي‌جنگيده. تمام اطلاعات در منطقه را به عراق مي‌داده و فرانسه هواپيماهاي پيشرفته به عراق مي‌داده آلمان تمام سلاح‌هاي شيميايي عراق را تامين مي‌کرد حتي آمده در نزديک بغداد در آنجا اصلا کارخانه شيميايي براي صدام ساخت تا خودش توليد کند. با شرايط آن زمان کاملا متفاوت است شرايط روز و آمادگي‌هايي که آمريکا مي‌خواهد ايجاد کند. ترامپ به خصوص از خرج کردن براي جنگ مي‌خواهد بپرهيزد، ترامپ تاجر است و منابع مالي و ملي اقتصادي کشور را بسيار اهميت مي‌دهد و با همين شرايط اقتصادي توانسته وضع بيکاري را در آمريکات کاهش دهد. بنابراين شرايط با آن روز تفاوت دارد که آنها قصد داشته باشند بزنند و در بروند، چراکه بدجوري گير مي‌افتند و ممکن است براي ما هم دستاوردي نداشته باشد اما مهمترين دستاورد آن مقاومت و دفاع جانانه است.
* پيش‌بيني شما اين است که در دوره اول يا احيانا دوره دوم ترامپ، ما برخورد نظامي با آمريکا نخواهيم داشت؟
**فکرنمي‌کنم،‌ زيرا ممکن است آمريکايي‌ها هر روز شرايط‌شان متفاوت باشد، در شرايط فعلي به دنبال جنگ نيستند، زيرا مي‌دانند اين اتفاق قطعا به ضررشان تمام خواهد شد. از لحاظ اقتصادي هم براي آمريکا اوضاع وخيم مي‌شود و جايگاه ترامپ کاهش پيدا مي‌کند و ‌مردم آمريکا هم با جنگ مخالف هستند. هرچقدر هم بخواهند هزينه اين جنگ را از عربستان و امارات بگيرند ضررهايشان تمامي ندارد و سربازان آمريکايي بسياري کشته مي‌شوند و هيچ چيز هم عايدشان نخواهد شد و در اين بين آنچه که متوجه مي‌شوند قدرت بيشتر ايران است. آمريکايي ها به شدت از جنگ با ايران هراس دارند و مي‌خواهند اين شبهه را در دل مردم بيندازند که قراراست جنگ شود برويد خريد کنيد همه چيز مي‌خواهد گران شود.‌ به طور مثال رب در زندگي ما چه جايگاهي دارد که يک روز کمياب مي‌شود؟ اين کارها همه حساب شده و تنظيم شده است به عقيده من پادوهاي آمريکا دانسته يا نداسته اهداف آن‌ها را دنبال مي‌‌کنند.
* رهبري فرمودند كه اسرائيل ۲۵ سال آينده را نخواهد ديد؛ فکر مي‌کنيد اين مسئله با يک حرکت نظامي اتفاق خواهد افتاد يا اسرائيل از درون فرو مي‌پاشد؟
**اولا رهبرانقلاب نگفتند اسرائيل ۲۵ سال آينده نابود خواهد شد بلكه فرمودند ۲۵ سال طول مي‌کشد تا از بين برود. ايشان گفتند معلوم نيست تا ۲۵ سال آينده اسرائيلي باشد يا نباشد، ‌يعني ممکن است دو سال ديگر يا حدود ۲۵سال ديگر نباشد، ‌من معتقدم اسرائيل از بين خواهد رفت. دليل وجود اصلي اسرائيل در جنگ، ترساندن و کشتن مسلمانان کشورهاي اطراف است و اگر اين جنگ‌هاي نظامي نبود نمي‌توانست خودش را حفظ کند. اگر هم اسرائيل از جنگ سخن مي‌گويد براي اين است که موجوديت خودش را در اين جنگ‌ها مي‌بيند و اگر جنگي نشود نمي‌تواند خودش را جمع و جور و از آمريکا و لابي هاي صهيونيستي استفاده کند. اگر جنگي نباشد دليل فلسفي وجود اسرائيل از بين خواهد رفت. اسرائيل زماني توانست خيلي سريع جلو بيايد که جنگ را شروع کرد و در جنگ ها پيروز شد. اما اکنون بين کشورهاي اسلامي محاصره شده و در شرايط نابه‌ساماني هستند.
* برويم سر موضوع سياست داخلي. در چند سال گذشته دو کنش اصلي از شما در سياست ديده شد،‌ يکي رياست شما بر شوراي شهر دوم، ‌سوم و چهارم و بحث دوم جبهه جمنا است؛‌ جبهه مردمي نيروي انقلاب اسلامي،‌ جمنا الان چه وضعيتي دارد؟
**جمنا درحال آماده‌سازي براي فعاليت گسترده بعدي است
*يعني اختصاصا براي انتخابات بعدي قرار است حضور فعالي داشته باشد؟
**قطعا همينطور است. جمنا سازماندهي دروني دارد و کمتر در جامعه بروز دارد، براي همين هم مردم مي‌پرسند چکار مي‌کنند؟ بايد گفت زمان انتخابات نيست که جمنا فعاليت‌اش را بروز دهد،‌ اما نشست و برنامه‌هايش را در استان‌ها و مرکز دنبال مي‌کند تا بتواند يک سازماندهي منسجمي به‌وجود بياورد، زيرا دفعه پيش اين کارها سريع انجام شد و اشکالاتي در پي داشت.
*شما از عملکرد دوره قبل جمنا راضي بوديد؟ يعني فکر مي‌کنيد جمنا به اهدافش رسيد؟
**مقدار زيادي به اهدافش رسيد اما آن اهدافي که ما مي‌خواستيم نبود.
*آقاي مهندس باهنر مي‌گويند همين که جمنا توانسته در دوره دوم انتخابات يک رئيس جمهور ۱۶ ميليون راي بگيرد براي يک کانديدا و ائتلافي ايجاد کند که درواقع هيچکس با آقاي رئيسي رقابت نکرده يعني جمنا به اهدافش رسيده است؛ بعضي هم مي‌گويند جمنا در نهايت بازنده انتخابات بوده و به اهدافش نرسيده ،‌شما برداشتتان کدام است؟
**جمنا براي اين به وجود آمده که پيروز انتخابات شود، اما اين موضوع هم که کانديدايي که معرفي کرده توانسته ۱۶ ميليون راي بياورد يک پيروزي بزرگ است که ما بعد از انقلاب نداشتيم. اين که يک رئيس جمهوري که هنوز مستقر هست و ۹۰ درصد مي‌توان احتمال داد که باز هم رئيس‌جمهور شود و اين در کشورمان سابقه داشته است. بنابراين در چنين شرايطي رقابت کردن کار بسيار پيچيده و سختي است. بعد هم جمنا در دوره قبلي طي فرصتي کوتاه شکل گرفت و ما چنين سازوکاري نداشتيم که در کل کشور چنين جبهه‌اي شکل بگيرد. البته اگر منصفانه بخواهم بگويم اين فقط جمنا نبود و شرايط ديگر هم دست به دست هم داد تا راي ۱۶ ميليوني براي آقاي رئيسي به‌وجود آيد و تنها کانديدايي بود که از اين جبهه معرفي شد. البته دونفر ديگر هم بودند اما اين‌ها کانديدايي نبودند که بخواهند با او رقابت کنند بلکه مي‌خواستند فقط حضور داشته باشند.
*برخي معتقد هستند که جمنا در انتخابات رياست جمهوري سال ۹۶ موفق نبوده است اما برخي هم معتقد به اين هستند که جمنا پيروزي بزرگي کسب کرده است. برداشت شما در اين رابطه چيست؟ از عملکرد دوره قبل جمنا راضي هستيد؟
**خير، به آنچه مي‌خواستيم نرسيديم اما جمنا آن دوره براي پيروزي به عرصه انتخابات آمده بود و بايد پذيرفت که ۱۶ ميليون راي پيروزي بزرگي بود که بعد از پيروزي انقلاب سابقه نداشته است. حتي مي‌‌توان با توجه به دوره‌هاي انتخابات رياست جمهوري قبل پيش بيني کرد که در آينده به موفقيت هم برسد. در چنين شرايطي رقابت کردن کار سختي بود اما اين شرايط به همراه عوامل ديگري منجر شد تا راي ۱۶ ميليوني براي آقاي رئيسي حاصل شود و ايشان تنها کانديداي بود که سوي جمنا انتخاب شد البته در انتخابات چند کانديداي ديگر هم حضور داشتند که براي رقابت نيامده بودند و در انتخابات شرکت کردند تا ديده شوند. در هر حال انتخابات رياست جمهوري سال ۹۶ براي جمنا موفقيت بزرگي بود هر چند در دوره کوتاهي و در کل کشور شکل گرفت اما اينکه با شکست مواجه شد و آقاي رئيسي رئيس جمهور نشد امر طبيعي بود و بايد از اين تجربه استفاده کرد و براي آينده ساماندهي و برنامه ريزي کرد.
*اين ساماندهي اتفاق افتاده است؟ با توجه به ائتلاف شوراي اصولگرايان که شکل گرفته است جمنا رابطه خود را با اين ائتلاف چگونه تعريف مي‌کند؟
**بله ساماندهي اتفاق افتاده است، جمنا حالت تشکيلاتي و سازماندهي را انجام مي‌دهد و اين شورا ساماندهي ندارد. بدنه اصلي جمنا را مردم تشکيل مي‌دهند و مجموعه‌اي از احزاب و گروه‌ها را تشکيل داده است که بايد فعال شود و تا بتواند به شوراي وحدت برسد. ساز و کاري را ترتيب داديم که همه نظرات از پايين به بالا ارسال شود و تصميم گيري واحد اتخاذ و به احزاب اعلام شود اين ايده آل ما است و اميدواريم که با لطف و روشن بيني اعضا به نتيجه برسيم.
*آقاي چمران دو نقد در مورد جمنا وجود دارد، نکته اول مردمي بودن جمنا زير سوال است اينکه وابستگي به برخي نهادها دارد. نکته دوم جامع نبودن آن در بين اصولگرايان است اينکه مورد توجه همه نيست از جمله جبهه پايداري که به جمنا نپيوستند. نظر شما در اين رابطه چيست؟
**هر چند که جبهه پايداري به جمنا نپيوستند اما اکثريت گروه‌ها به جمنا پيوستند که اين ايده‌آل ماست اما اينکه صد درصد همه گروه‌ها به جمنا نپيوستند مشکلي را ايجاد نمي‌کند. با دوستان جبهه پايداري در ارتباط هستيم و اميدارم به جمنا بپيوند چرا که نتيجه‌اي در نپيوستن حاصل نمي‌شود و با اين حال براي همه احترام قائل هستيم. خود جبهه متشکل از ۲۲ تشکيلات و گروه و حزب است تا جبهه تشکيل شود زيرا خود جبهه حزب نيست و اگر اکثريت بپيوند کافي است و لازم نيست همه گروه‌ها بپيوندند در حالي که در جامعه تشکيلات و گروه‌هاي بسياري در خانه احزاب ثبت مي‌شود که در جامعه جايگاه والاي ندارند. نمي‌توان انتظار داشت همه گروه‌ها صددرصد به جمنا بپيوند ولي اينکه اکثريت بپيونند لازم اما کافي نيست. *كمي هم در مورد حوزه شهرداري تهران صحبت كنيم. وضعيت شهر تهران را نسبت به گذشته چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
**وضعيت شهر تهران را به دليل اينکه در شورا حضور ندارم نمي‌توانم قضاوت کنم، اما نظر مردم که با آنها در اتباط هستم اين است که شهر تغيري نکرده است و برداشت مردم اين است که فعاليت‌هاي شهري متوقف و خنثي مانده است. اين فعاليت‌ها براي شهر کافي نيست و باعث مي‌شود پيشرفتي را در شهر مشاهده نکنيم. انتظار دارم مسئولان شهري به پروژه هاي مترو توجه کنند. خط ۷ خوابيده است که بايد دوباره راه بيفتد. خط ۶ آماده بود که افتتاح شود و گفتند تا سال آينده آماده مي‌شود در حالي که بودجه آنها از ۱۰۰ درصد به بيش از ۱۰۰رسيده است. اگر پول کم آوردند بايد قرض مي‌کردند چرا که هزينه‌ها سال به سال افزايش مي‌‌يابد و در حالي که بودجه مترو افزايش نداشته است.
*كمي به گذشته برگرديم ، برخي شما را کاشف احمدي نژاد در شهرداري مي‌دانند و اينکه برنامه ريزي کرده بود تا در گروه آبادگران قرار بگيرند آيا ايشان از قبل خروجي اين برنامه را بسته بودند؟
**هيچ کدام مورد تأييد نيست. در دوره اول شوراي شهر بعد از شکست و انحلال آن مايوس بوديم و فکر نمي‌کرديم که به موفقيت برسيم اما بعد از اينکه از ليست ما خودمان گروهي تشکيل داديم و اسم آن را آبادگران انتخاب کرديم به دوستان گفتيم که ما را حمايت کنند. آقاي احمدي نژاد از اعضاي جامعه مهندسين خواستند که اوضاع را کنترل کند. فردي از اين شورا اين مسئوليت را پذيرفت و به گروه ما آمد که خوب هم فعاليت مي‌کرد. شروع به کار کرديم و تيمي در شوراي شهر تشکيل داديم که مهندسان حوزه‌هاي مختلف معماري و عمران در رابطه با مسائل شهري با ما در شوراي شهر همکاري مي‌کردند. از شوراي هماهنگي وقت گفته بودند شخصي حضور داشته باشد که ايشان آمد و فعاليت خوبي نيز داشت و افراد را دعوت مي‌کردند تا زماني که ما آمديم و فعاليت خود را در قالب تشکيل يک تيم از افرادي که مي‌شناختيم و در بحث شوراي شهر حرفي براي گفتن داشتند شروع کرديم. شوراي آن زمان از پانزده نفر، حدود پنج نفر مهندس معماري و ديگر اعضا مهندسين عمران و مکانيک، متخصصين علوم اجتماعي و پزشکي بودند که قطعا ارتباط بيشتري با مسائل شهري داشتند. اين موضوع موجب شد سيستم ما نسبت به سيستم هاي قبلي تغيير داشته باشد و کسي هم باور نمي کرد که ما راي بياوريم.
*در آن دوره چند نفر براي شهرداري کانديدا شدند؟
**ما ۳۵ نامزد را براي تصدي شهرداري انتخاب کرده و پس گفت‌و گو و مصاحبه با آنها و درخواست ارائه برنامه تعداد به ۲۵ نفر رسيد. اين جلسات در اسفند ماه برگزار شد و حتي در ايام عيد نيز فعاليت داشتيم.برخي افراد برنامه ارائه کرده و برخي ديگر تنها نظرات خود را بيان مي‌کردند و برخي با وجود توانمندي بالا اذعان مي‌کردند که توان کار شورايي را ندارند
*آقاي احمدي نژاد هم برنامه دادند ؟
**برنامه کتبي داده و مصاحبه حضوري نيز داشتيم.
*چند گزينه نهايي براي کرسي شهرداري تهران را به خاطر داريد؟
**آقايان سعيدي کيا، نوريان و جهرمي و افرادي ديگر بودند که البته آقاي نوريان جزو گزينه اي تاييد شده شورا بودند اما با پيشنهاد خودشان مبني بر اينکه اگر از معاونت سازمان بين المللي هواشناسي خارج شوند، ايران يک جايگاه جهاني را از دست خواهد داد؛ به اين حوزه ورود پيدا نکرند .
*آقاي سعيدي کيا با سابقه وزارتخانه رزومه قوي تري داشتند، چه شد که آقاي احمدي نژاد انتخاب شد ؟
**ما علاوه بر سابقه درخشان بيشتر به دنبال تحرک بوديم و اين تحرک در شخصيت آقاي احمدي نژاد بيشتر به چشم مي خورد.
*از ديدگاه شما آيا آقاي احمدي نژاد از ابتدا نيم نگاهي به رياست جمهوري داشتند يا بعد از اينکه موقعيت را مناسب ديدند اقدام کردند؟
**ايشان از همان ابتداي سال اول به صورت تمام وقت به موضوع شهرداري پرداختند و ما شاهد بوديم به ويژه در مراسم راهپيمايي ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۳ مردم از ايشان در خواست مي کردند که براي رياست جمهوري اقدام نمايد و البته ايشان نيز تعجب مي کردند.شايد همين مسائل در کنار گرايش هاي موجود در اين زمينه و اتفاقات خوبي که در تهران رقم خورد و اين جهش با آقاي قاليباف ادامه پيدا کرد سبب شد که به فکر کرسي رياست جمهوري نيز باشند.
*سوالي هم در حوزه فرهنگي داشتيم. اينكه ما در حوزه هاي سياسي و نظامي پيشرفت داشتيم ولي در برخي حوزه هاي فرهنگي پيشرفتي نداشتيم؛ مانند حجاب که خيلي جاها جنجال برانگيز بوده وخيلي از افراد از اين موضوع براي راي آوري سوءاستفاده کرده وحل اين مسائل را مطرح مي کنند درحالي کاري هم نمي‌توانند انجام دهند، چه کاري بايد کرد که از اين مسائل براي راي گيري استفاده نشود که بعد هم شاهد ناکارآمدي آنها نباشيم؟
**اين مسائلي است که تک پارامتري نيست و عوامل چندي در کنار هم قرار مي‌گيرد و موضوع را تشکيل مي‌دهد و به يک جا مي‌رساند. متاسفانه اين موضوعي که در زمان انتخابات ازآن استفاده کردند و عملي هم نشد و شايد اصلا نتوان آن را عملي کرد و به‌طور کامل فضاسازي کاذب و تبليغاتي بود که صورت پذيرفت. اولا کساني که به دنبال کانديداي رياست جمهوري و مجلس هستند بايد با خودشان صادق باشند که آيا مي توانند
از مسئوليت کار بر بيايند يا خير؟ گاهي رئيس جمهور در کشور ديگري به‌دنبال رسيدن به اين پست و مقام از هر طريقي است و از هر وسيله‌اي براي رسيدن به رياست جمهوري استفاده مي کند. اما در کشور ما فردي که به دنبال رياست جمهوري است بايد به اعتقادات خود پايبند باشد و مسائلي که در حيطه اختيارات و توان او نيست يا قانون به او اجازه ورود نمي‌دهد، به عنوان پيشنهاد و وعده به مردم ندهد. بعضي از نمايندگان مجلس در شهر خود وعده مي‌دهند که نه براي شهر خود بلکه براي ايران کار انجام مي‌دهند و افراد هم به او راي مي‌دهند. اين مسئله بي انصافي و فاصله گرفتن از اعتقادات مکتبي و مذهبي است.
ما به هر وسيله اي نبايد در انتخابات پيروز شويم؛ اينکه هدف وسيله را توجيه مي کند موضوعي قديمي است و ما با منافقان هم چنين مباحثي را مطرح مي‌کرديم. به هر وسيله‌اي نمي توان به هدف رسيد.
عده‌اي براي رسيدن به جايگاه حتي اقدام به خريد راي مي‌کنند البته براي رياست جمهوري چنين اتفاقي رخ نداده است اما اگر در انتخابات مجلس چنين مسئله‌اي پيش بيايد، راي‌ها باطل مي‌شوند. پيروزي از اين طريق براي ما هيچ ارزشي ندارد بلکه از اين روش متضرر هم مي‌شويم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.