درمان سریع افسردگی با زعفران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89465
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 09 مرداد 1402 - 15:13 |

درمان سریع افسردگی با زعفران

قدم زدن در میان ادویه‌های خوش عطر و رنگ عطاری شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ طعم‌های تند و شیرین و قوی و غنی که بدون آن‌ها، اکثر غذاها مزه خاصی ندارند؟ یا شاید زمانی را به یاد بیاورید که از خوردن غذای تندی اشک چشم‌هایتان سرازیر شده؟
درمان سریع افسردگی با زعفران

قدم زدن در میان ادویه‌های خوش عطر و رنگ عطاری شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ طعم‌های تند و شیرین و قوی و غنی که بدون آن‌ها، اکثر غذاها مزه خاصی ندارند؟ یا شاید زمانی را به یاد بیاورید که از خوردن غذای تندی اشک چشم‌هایتان سرازیر شده؟

ادویه‌ها می‌توانند کارکردهای مختلفی در زندگی ما داشته باشند و بعضا کاربرد آن‌ها در درمان بیماری‌های جسمی و روانی فراتر از طعم قدرتمندشان است.

زعفران یکی از این ادویه‌های کمیاب است که مطالعات نشان داده‌اند می‌تواند اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی را درمان کند. در این مقاله به بررسی اثرات زعفران بر سلامت روان می‌پردازیم.

ترکیبات فعال زعفران چیست؟

ترکیبات فعال و اصلی زعفران، کاروتنوئیدها یا مشتقات کاروتنوئیدی آن هستند. کاروتنوئیدهای اصلی که امکان درمان سریع افسردگی با زعفران را فراهم می‌کنند، عبارتند از:

  • کروسین
  • پیکروکروسین
  • سافرانال

این کاروتنوئیدها رنگ، طعم تلخ و عطر زعفران را می‌سازند. در واقع این ترکیبات همان رنگدانه‌های زرد، نارنجی و قرمز روشن موجود در گیاهان مختلف هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی قوی نیز دارند.

سایر کاروتنوئیدهای شناخته شده مانند لوتئین، زآگزانتین و لیکوپن نیز فواید گسترده‌ای برای سلامتی دارند و تصور می‌شود که پیکروکروسین و سافرانال موجود در زعفران از زآگزانتین منشا می‌گیرند.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که کاروتنوئیدهای موجود در زعفران با هم به شیوه هم‌افزایی عمل می‌کنند تا فواید زیر را داشته باشند:

  • از بین رفتن رادیکال‌های آزاد
  • کاهش التهاب
  • مهار رشد سلول‌های مضر در بدن

البته اجزایی که از کلاله گیاه زعفران به دست می‌آیند، تنها قسمت‌هایی نیستند که پتانسیل آنتی‌اکسیدانی دارند و گلبرگ‌های بنفش روشن گیاه زعفران نیز به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان برای سلامتی مفید هستند.

سریع‌ترین درمان افسردگی چیست؟ برای درمان افسردگی در خانه چه کار کنیم؟

اختلالات خلقی، مانند افسردگی و اضطراب، دو مورد از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان در ایالات متحده هستند. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۶، تقریبا از هر ۱۲ بزرگسال آمریکایی، ۱ نفر در یک بازه زمانی دو هفته‌ای افسرده شده است.

یک نظرسنجی جدیدتر در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بیش از ۱۵٪ از بزرگسالان علائم اضطراب را در یک دوره زمانی دو هفته‌ای تجربه کرده‌اند. نتایج پژوهشی در سال ۲۰۲۰ نیز نشان می‌دهد که شیوع افسردگی بعد از همه‌گیری کرونا بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

تجویز داروهای مناسب، خط اول مبارزه با نگرانی‌های مربوط به سلامت روان هستند. ضمن اینکه عادات سالمی مانند یوگا، آواز خواندن، ورزش و وقت‌گذرانی با عزیزان نیز می‌توانند خلق‌وخو را بهبود بخشند. شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند زعفران یکی از موثرترین مکمل‌های طبیعی برای افسردگی است و حتی یک بسته زعفران ۵ گرمی می‌تواند حال شما را از این‌رو به آن‌رو کند.

زعفران؛ درمان قطعی افسردگی بدون دارو

دانشمندان هنوز در حال کشف مکانیسم‌ عمل زعفران بر ذهن و سلامت روان هستند. با این حال به‌طور‌کلی زعفران احتمالاً مسیرهای انتقال‌دهنده عصبی خاصی را فعال کرده، التهاب را در مغز کاهش می‌دهد و از رشد و بقای نورون‌های ما حمایت می‌کند.

در سال ۲۰۱۵ یک کارآزمایی تصادفی روی ۴۰ بیمار مبتلا به اختلال افسردگی ماژور انجام شد. گروهی از بیماران با قرص کروسین (یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی زعفران) و گروهی دیگر با دارونما به مدت ۴ هفته تحت درمان قرار گرفتند.

در پایان کارآزمایی خلق‌وخو و کیفیت زندگی هر دو گروه بهبود یافته بود. اما مصرف کنندگان کروسین بهبودی بیشتری را تجربه کرده بوند.

همچنین بررسی و متاآنالیز ۱۱ مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که استفاده از زعفران خشک یا عصاره زعفران به مدت ۶ تا ۸ هفته به طور قابل توجهی در بهبود علائم مربوط به خلق‌وخو بهتر از دارونما عمل کرده و به طور کلی معادل درمان با داروهای استاندارد است.

چقدر از زعفران، قوی‌ترین داروی گیاهی ضد افسردگی، مصرف کنیم؟

محققان در پژوهشی در سال ۲۰۱۷ اثربخشی عصاره زعفران را بر خلق‌وخوی گروهی از بزرگسالان با مود پایین موردبررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان دوزهای متفاوتی از عصاره زعفران (۲۲ میلی‌گرم یا ۲۸ میلی‌گرم) یا دارونما را روزانه به مدت ۴ هفته مصرف کردند. در پایان کارآزمایی، افرادی که دوز ۲۸ میلی‌گرمی عصاره زعفران را مصرف کرده بودند، در مقایسه با دارونما، علائم استرس و اضطراب کمتری داشتند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم عصاره زعفران برای درمان افسردگی معجزه می‌کند. با این حال مانند هر مکمل دیگری، دوز موثر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

با وجود اینکه اکثر مطالعات روی زعفران توصیه ۲۰ تا ۳۰ میلی‌گرمی در روز را توصیه می‌کنند، بهتر است با ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم در روز شروع کنید تا نحوه پاسخ بدن شما ارزیابی شود. بر این اساس یک بسته زعفران ۱۰ گرمی برای بیش از ۳ سال درمان افسردگی با این معجزه طبیعت کافی است.

عوارض مصرف زیاد زعفران؛ آیا مصرف زعفران خطری دارد؟

زعفران به طور کلی در دوزهای توصیه شده آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز بی‌خطر است و به نظر نمی‌رسد که دوزهای زیاد آن هیچ اثر سمی روی سیستم‌های اصلی بدن داشته باشد. عوارض جانبی مصرف بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم زعفران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خونریزی

همچنین مکمل‌های زعفران ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کنند و خطر خونریزی را به خصوص در دوزهای بالا افزایش دهند.

بنابراین در صورتی که باردار هستید، در مصرف زعفران احتیاط کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی جدی، مصرف را قطع کرده و به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

با مصرف زعفران‌ اصل فروشگاه هیتا افسردگی خود را درمان کنید

در این مقاله درباره درمان سریع افسردگی با زعفران توضیح دادیم. بهره‌مندی از خواص فوق، در گروی آن است که زعفران اصل خریداری و مصرف کنید.

بر این اساس، پیشنهاد ما خرید زعفران از فروشگاه هیتا است. محصولات عرضه شده از این فروشگاه به صورت مستقیم از کشاورزان استان خراسان به دست شما می‌رسند و به همین دلیل کیفیت تضمین شده و در عین حال قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر فروشگاه‌ها دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش همین الان به سایت هیتا با نشانی hitasaffron.shop مراجعه کنید و اولین خرید خود را با کد تخفیف ۱۰ درصدی First انجام دهید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای درمان سریع افسردگی با زعفران بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.