دردسر بازار شب‌ عید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18386
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۱۶ |
بررسی بازار شب عید با توجه به شیوع بیماری کرونا؛

دردسر بازار شب‌ عید

هرساله با نزدیک شدن به فصل بهار از بهمن‌ماه مردم در تب‌وتاب خرید عید به بازار می‌روند و برای سالی نو لوازم نو تهیه می‌کنند تا سال جدید را با تازگی آغاز کنند، اما امسال یک مهمان ناخوانده به نام کرونا بازار کشور را بی‌رونق کرد.
دردسر بازار شب‌ عید

|سارا عسکری|
هرساله با نزدیک شدن به فصل بهار از بهمن‌ماه مردم در تب‌وتاب خرید عید به بازار می‌روند و برای سالی نو لوازم نو تهیه می‌کنند تا سال جدید را با تازگی آغاز کنند، اما امسال یک مهمان ناخوانده به نام کرونا بازار کشور را بی‌رونق کرد، مهمانی که نه‌تنها مرهم بر زخم اقتصاد آسیب‌دیده کشور نبود بلکه نمک بر زخم اقتصاد پاشید و کشور را بیش‌ازپیش با مشکل مواجه کرد. اگر کسی به بازار برود  سوزش این نمک را بروی زخم بازار و درنهایت اقتصاد کشور بیشتر حس می‌کند. امیدواریم با همکاری و تدبیر این دو مهمان ناخوانده یعنی کرونا و اقتصاد بیمار هر چه زودتر بار سفر ببند‌ند و از کشور خارج شوند. زیرابه قول قدیمی‌ها مهمان از مهمان خوشش نمی‌آید، صاحب‌خانه از هردوی آن‌ها.
دراین‌باره «رسالت» با روسای اصناف کشور به گفت‌وگو پرداخت.
 *کرونا قاچاق پوشاک را مختل کرد
بهرام شهریاری، نایب‌رئیس تولید و صادرات پوشاک  در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره تأثیرات ویروس کرونا بر بازار شب‌ عید بیان کرد: « بازار پوشاک کشور به فروش صفر درصدی رسیده است. اما برخی از کارخانه‌های داخلی در حال تولید هستند زیرا پوشاک فصلی استفاده می‌شود آن‌چنان ضرری به تولید وارد نکرده است اما در حال حاضر مشکل در بخش فروش است که به دلیل این ویروس با مشکل و کسادی بازار مواجه هستند.»
وی افزود: «واردات پوشاک مدتی است که ممنوع است اما اگر این ویروس تأثیری بر واردات داشته باشد تأثیر آن بر بخش قاچاق پوشاک است که برای ورود پوشاک قاچاق که بیشتر از کشور چین بوده است دیگر ممکن نیست. همچنین اگر در آینده با ریشه‌کن شدن این ویروس بازار با کمبود پوشاک مواجه می‌شویم این فکر کاملاً غلط است. در حال حاضر کشور با هیچ نوع کمبود پوشاک مواجه نیست. اما تنها مشکل بازار بی‌رونق فروش است.»
نایب‌رئیس تولید و صادرات پوشاک در پایان تأکید کرد: «کلیه فروشندگان پوشاک از ۶ ماه قبل خود را برای بازار شب‌ عید آماده کرده بودند و جنس‌ها به مقدار کافی موجود است.تنها کسانی که ممکن است با مشکل مواجه شوند فروشندگانی هستند که اجناس آن‌ها به‌صورت قاچاق و از چین وارد می‌شده است که با ممنوعیت‌ها در چین دیگر قادر به واردات پوشاک نیستند.»
*میوه شب عید با کمبود مواجه نیست
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به اوضاع کنونی بازار شب‌ عید بیان کرد: «ورود ویروس کرونا به کشور به‌طورقطع تأثیرات منفی خود را بر بازار خواهد گذاشت. با توجه به کاهش دیدوبازدیدها مصرف میوه نیز کاهش پیداکرده است و فروش کمتر شده است.»
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پایان تأکید کرد: «اما مردم نگران نباشند هیچ کمبود و مشکلی برای تأمین نیاز میوه شب عید نداریم. فقط ۴ قلم از میوه‌ها آناناس، موز، نارگیل و انبه وارداتی است که به‌طورمعمول در سبد خرید خانوارها به‌عنوان میوه شب عید قرار ندارد و تمام میوه‌های موردنیاز داخلی هستند. پس ازلحاظ واردات میوه نیز کشور با مشکل روبه‌رو نیست.»
*اقلام وارداتی قنادی‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است
همچنین علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی با اشاره به تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر بازار شب‌ عید در گفت‌وگو با «رسالت» مشکلات این صنف را بیان کرد: « صنف شیرینی فروشان
بیشترین آسیب را از ویروس کرونا متحمل شد زیرا ما از ۶ ماه قبل خود را برای بازار شب‌ عید آماده کرده بودیم اما در حال حاضر باوجود کمتر شدن دیدوبازدیدهای نوروزی فروش نیز کمتر شده است.»
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی تأکید کرد: « اکثر اقلام لازم برای صنف قنادی‌ها داخلی است و نیاز به واردات کمتر دارد. اما همان مقدار کم از اقلام موردنیاز را نیز می‌توانیم وارد کنیم اما به قیمتی بالاتر از قیمت قبل. بی‌رونق شدن بازار کنونی بیشترین مشکل این بخش است، نه واردات.»

نویسنده : سارا عسکری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.