خوش‌رقصی لس‌آنجلسی‌ها برای آل سعود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18447
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۲۷ |
خشایار اعتمادی، اهداف اجرای برخی از خواننده‌های ایرانی در عربستان را تشریح کرد:

خوش‌رقصی لس‌آنجلسی‌ها برای آل سعود

رژیم آل سعود در طول دوران حیات کوتاه خود از هیچ جنایتی برای تسلط بر شبه‌جزیره عربستان کوتاهی نکرده و در این مسیر برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات جنایتکارانه‌اش از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از اقدامات پلید خود منحرف نماید.
خوش‌رقصی لس‌آنجلسی‌ها برای آل سعود

‌|معصومه شمسینی غیاثوند‌|
رژیم آل سعود در طول دوران حیات کوتاه خود از هیچ جنایتی برای تسلط بر شبه‌جزیره عربستان کوتاهی نکرده و در این مسیر برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات جنایتکارانه‌اش از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از اقدامات پلید خود منحرف نماید. این رژیم که در آخرین اقدام وحشیانه خود دستانش به خون کودکان یمنی آغشته است از هر اقدامی برای پاک کردن این جنایت استفاده می‌کند. حتی برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های فرهنگی نیز جنایت‌های این رژیم منحوس در حق مردم عربستان و یمن را به فراموشی نخواهد سپرد. به‌تازگی بن‌سلمان پادشاه عربستان به بهانه برگزاری جشن‌هایی بانام سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان از خواننده‌های ایرانی مقیم لس‌آنجلس برای ترویج ابتذال و بی‌بندوباری و اجرای کنسرت در ریاض دعوت کرده است که این اقدام مقامات عربستان، به‌ویژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که به دنبال رسیدن به پادشاهی این کشور است حاکی از اسلام‌ستیزی در سرزمین وحی به شمار می‌رود.
جشنواره زمستان طنطوره یک جشنواره سالانه است که در شهر باستانی العلا در نزدیکی مدینه منوره در عربستان سعودی برگزار می‌شود. اولین دوره این جشنواره در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و خوانندگان و هنرمندانی از سرتاسر جهان در این جشنواره شرکت کردند. در سومین دوره این جشنواره و برای اولین بار هفت خواننده ایرانی نیز در این جشنواره شرکت کردند و دو شب آخر این جشنواره به موسیقی ایرانی با عنوان «شب فارسی» اختصاص یافت. «موسیقی بدون مرز» هم به‌نوعی شعار این فستیوال است. حضور خوانندگان ایرانی در جشنواره طنطوره صرفا یک فعالیت هنری نیست و رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. اینکه عربستان سعودی به موزیسین‌های مخالف نظام بهاداده و دو شب را به اجرای آن‌ها اختصاص داده است و از طرف دیگر هیچ خواننده و گروهی از داخل ایران به این جشنواره دعوت نشده، معنادار است. گویی که این جشنواره فقط خوانندگان مخالف جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.
در این کنسرت‌ها اجرای نامتعارف یکی از خواننده‌های بی‌هویت به نام «ساسی مانکن» با موضوع کودک‌آزاری و حمله به آموزش‌وپرورش و استفاده از عبارت‌های جنسی، با انتقادهای فراوان اهالی فرهنگ و هنر همراه بوده است و آن‌ها این اجرا را باعث آسیب جدی به قشر کودک و نوجوان می‌دانند. این اجرا که به‌تازگی در فضای مجازی منتشرشده موج گسترده‌ای از اعتراضات فعالان عرصه موسیقی را هم به همراه داشت که چگونه این خواننده برای رسیدن به دلارهای سعودی اقدام به هر عمل زشت و سخیفی حتی در قبال کودکان و نوجوانان می‌زند.
*دلیل خداحافظی از موسیقی به علت رواج کارهای سخیف
به‌منظور بررسی دلایل دعوت از خوانندگان ایرانی مقیم لس‌آنجلس با خشایار اعتمادی، خواننده باسابقه موسیقی پاپ که به‌تازگی از دنیای موسیقی خداحافظی کرده به گفت‌وگو پرداختیم که این خواننده به «رسالت» در خصوص ابتذال در موسیقی گفت: « دلیل خداحافظی من از خوانندگی و موسیقی حضور و وسعت این‌گونه آثار مبتذل بود که باوجود بیش از ۳۰ سال کار در حوزه موسیقی و خوانندگی تصمیم به کناره‌گیری کردم.»
وی با انتقاد از سیستم نظارت بر موسیقی در داخل کشور گفت: «اعتقاددارم که سیستم فرهنگی داخل کشور با مشکل مواجه است و هیچ نظارتی بر این‌گونه آثار مبتذل در عرصه موسیقی وجود ندارد. تا اوایل دهه ۸۰ آثار خوب و تأثیرگذاری در حوزه موسیقی ساخته می‌شد اما حرکت‌های هدایت‌شده باعث شد که ذائقه مردم به سمت کارهای مبتذل شنیداری سوق پیدا کند که امروز شاهد اوج گرفتن این آثار سخیف و مبتذل هستیم.» این خواننده موسیقی پاپ ادامه داد: « با افول موسیقی شاهد حمایت ازاین‌گونه موسیقی شدیم که به‌راحتی در رسانه ملی نیز ورود پیدا کردند. همزمان شبکه‌های معاند و رسانه‌های مجازی نیز این آثار را به‌طور مستمر پخش کردند درحالی‌که اگر ما یعنی حامیان و مسئولان، گوش مخاطبان موسیقی را درست تربیت می‌کردند الان نگران این ابتذال در موسیقی و حرکت‌های سخیف و تخریب‌کننده در جامعه نبودیم.»
*مخالفت با لومپن‌ها و پوپولیست‌ها در حوزه موسیقی
اعتمادی، با اشاره به تلاش‌های برخی از هنرمندان برای جلوگیری از پخش آثار مبتذل در حوزه موسیقی گفت: « در آن دوره اگر ما به انتقاد از این نوع موسیقی می‌پرداختیم این نقد به ما وارد می‌شد که حسادت می‌کنیم و از پیشرفت رقبا در حوزه موسیقی نگران هستیم درحالی‌که صحبت نسبت به ورود لومپن‌ها و پوپولیست‌ها به عرصه موسیقی هشدار می‌دادیم اما الان فضای رسانه‌ای کشور نگران وضعیت پیش‌آمده است.»
وی در خصوص اجرای برخی از هنرمندان در کشورهایی مثل عربستان سعودی و حضور در شبکه‌های معاند رژیم گفت: «به‌طور خاص از هیچ هنرمندی نام نمی‌برم و درباره او صحبت نمی‌کنم اما اگر فضای داخل کشور بستر حمایت را از هنرمندان ایجاد می‌کرد و مسئولان آسیب‌شناسی صحیح نسبت به این قضیه داشتند هنرمندان وارد این بستر نمی‌شدند لذا نباید به دنبال مقصر باشیم چراکه ما عرصه را خالی کردیم و اجازه حضور آن‌ها در شبکه‌های معاند را دادیم.»
این خواننده موسیقی پاپ با انتقاد از این‌که بعد از بی‌توجهی مسئولان به حوزه موسیقی کشور مسئله کاسبی از موسیقی پررنگ شد، خاطرنشان کرد: « درواقع مسئولان فرهنگی ما فراموش کردند که به مسئله فرهنگ و هنر جامعه توجه و بستر لازم را برای رشد فرهنگ و هنر کشور ایجاد کنند چراکه این نوع موسیقی با فرهنگ کشور ما همخوانی نداشت لذا رسانه‌های معاند گوی سبقت را از ما گرفتند و توانستند هنرمندان ما را جذب کنند برای همین باید بپذیریم که در این زمینه قصور جدی داشته‌ایم و نباید به دنبال مقصر بود هرچند من هم نسبت به جریانات موسیقی در کشور معترض هستم اما این گلایه‌مندی را با رسانه‌های داخل کشور مطرح کرده‌ام و به دنبال گفت‌وگو با رسانه‌های معاند نبوده‌ام.»

نویسنده : معصومه شمسینی غیاثوند‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.