خورشید من برآی که وقت دمیدن است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19524
  پرینتخانه » اسلایدر, فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ |

خورشید من برآی که وقت دمیدن است

هرسال نیمه شعبان، روز میلاد آخرین منجی بشریت یادآور شادی غوطه‌ور در غم بوده است. شادی برای میلاد کسی که در قاب دیدگان مان نیست. امسال اما جای خالی‌اش بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
خورشید من برآی که وقت دمیدن است

‌|  گروه فرهنگی‌|
هرسال نیمه شعبان، روز میلاد آخرین منجی بشریت یادآور شادی غوطه‌ور در غم بوده است. شادی برای میلاد کسی که در قاب دیدگان مان نیست. امسال اما جای خالی‌اش بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. نیمه شعبان امسال حال دیگری دارد. سال‌های پیش با شربت و ریسه‌های رنگی به استقبال آمدنش می‌رفتیم و چه شیرین بود صوت مناجات شعبانیه و دعای فرج خواندن مان. به خیال مان که می‌شود غم فقدانش را این‌گونه جبران کرد. این روزها اما تلخی نبودنش پنهان کردنی نیست. گویی دیگر تمام جهان می‌داند که یک‌چیزی سر جایش نیست. مگر غیرازاین است که در پس هر اتفاقی حکمتی از خدای متعال نهفته است؟! بی‌شک ضدعفونی شدن کره زمین از پلیدی‌ها و هر موجود منحوسی خبر از آماده شدن زمین برای پذیرش مولودی را می‌دهد.گویی او هم طاقتش طاق شده است و خداوند چه صبری به این مولود داده که هزاران سال است زشتی هارا به چشم می‌بیند و تحمل می‌کند بلکه زمان انتظارش به پایان رسد. باشد که گره خورد بهار امسالمان با میلادش، بهار دیگری را بسازد.
*عصر طلایی ظهور، دور یا نزدیک؟
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) ضمن برشمردن شاخص‌های مهم برای فراهم شدن زمینه ظهور حضرت ولیعصر به «رسالت» می‌گوید: «سه شاخصه مهم با توجه به آیات و روایات در مهدویت وجود دارد. یکی حق مداری، دوم توسعه عقل و عقلانیت است و سوم عدل مداری و عادلانه زندگی کردن است. بنابراین حق، عقل و عدل سه رأس مهم مهدویت و انتظار است.»او در پاسخ به این سؤال که چطور می‌تواند در زمره منتظران واقعی ظهور حضرت حجت باشیم، ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم از ما این سؤال را می‌پرسند. پاسخ این است که اگر این سه شاخصه را در اندیشه و رفتارمان داشته باشیم و آن‌ها را عملی کنیم جزء منتظران واقعی خواهیم بود.»استاد واعظ موسوی افزود: «زمانی که حق را بگوییم اگرچه به ضرر ما باشد و حق را انجام می‌دهیم اگرچه سود ما در آن نباشد و همچنین عاقلانه رفتارمی کنیم و عقل مدار باشیم نه هیجان مدار و عدالت را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم اگرچه به ضررمان باشد، می‌توان گفت جزء منتظران قرار خواهیم گرفت.»وی توسعه عقلانیت را از مؤلفه‌های زمینه‌ساز ظهور دانست و گفت: «یکی از مؤلفه‌های مهم ظهور، توسعه عقلانیت است و آنچه از روایات استنباط می‌شود این است که عقل یک انسان به‌اندازه چهل نفر است(به‌اندازه هزاران نفر) منظور از عدد چهل، هزاران انسان است. در عصر طلایی ظهور به این میزان توسعه عقلانیت را شاهد خواهیم بود.»حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ موسوی تصریح کرد: «شهید مطهری معتقد است عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، عصر توسعه علمی، اقتصادی است و عصر توسعه عقلانیت نیست. به این معنا که بشر امروز ممکن است عاقل و دانشمند باشد و اهل نظریه‌پردازی باشد اما عقلانیت لازم را هنوز در بشر امروز نمی‌بینیم. این‌یکی از  امتیازهای عصر طلایی ظهور است که در این زمان توسعه عقلانی را شاهد هستیم و علم یک راهکار و طریقه به سمت عقلانیت دارد، اما عقلانیت موضوعیت دارد. بنابراین علم خودش هدف نیست و موضوعیت ندارد.»او با اشاره به همه‌گیری کرونا و عالم‌گیر بودن آن، می‌گوید: «این اتفاق و فراگیری ویروس کرونا در تمام جهان استثنایی و برای نخستین بار است که هم‌زمان بین تمام انسان‌ها اتفاق می‌افتد. هیچ‌وقت بشریت در تاریخ این تجربه را نداشته است. اما هنوز زمانی را تجربه نکرده که تمام انسان‌ها عاقل باشند.»این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: «این وضعیت نه‌فقط در جامعه ما بلکه در تمام نقاط کره زمین باعث شده بشریت جوهر خود را نشان دهد و شیوع این ویروس به‌عنوان یک آزمایش کوچک آخرالزمانی است و در این شرایط هرکس خودش و قابلیت‌هایش را نشان می‌دهد. از انسان‌های فقیر و ثروتمند، ضعیف و قدرتمند، عالم و نادان و … با ویروس کرونا درگیر شدند.»او ادامه داد: «ویروس کرونا انتخاب‌گر نیست و این‌طور نیست که تنها فقرا را نشانه بگیرد. این‌یک آزمون کوچکی است برای اینکه انسان خودش را نشان و بروز دهد و از این به بعد شاهد آزمون‌های زیادی از این قبیل خواهیم بود و این نخستین آن است و پس‌ازاین در سراشیبی آخرالزمان قرار می‌گیریم.»حجت‌الاسلام واعظ موسوی درواکنش به این موضوع که آیا جامعه امروز ظهور یک منجی را احساس می‌کند بیان کرد: «نمی‌توانیم بگوییم فردا زمان ظهور است. ممکن است هزار سال دیگر، ۵۰۰ سال دیگر یا همین روزها باشد اما درعین‌حال در سرازیری آخرالزمان هستیم و قرار است بشریت مانند این اتفاق، زیاد ببیند و این امتحان‌ها بیشتر می‌شود.» 
*تا جهان مستأصل و ناچار نشود، ظهور اتفاق نمی‌افتد
وی با اشاره به این‌که ویروس کرونا تکان عجیبی برای تمام بشریت بود، خاطرنشان کرد: «باید خودمان را آماده کنیم و ویروس کووید ۱۹ تکان بسیار عجیبی برای تمام بشریت بود و احتمال می‌رود اهالی کره زمین زندگی جدیدی را بعدازاین ویروس آغاز کنند و برای همیشه از غفلت بیرون بیایند و مستعد ظهور شوند. آنچه در آیات و روایات هست و عقل نیز به آن‌ها حکم می‌کند این است که تا جهان مستأصل و ناچار نشود، ظهور اتفاق نمی‌افتد. لذا اکنون یک استیصالی جهان را در برگرفته و تمام مردم دستان خود را به سمت آسمان برده و تسلیم شدند و احساس ضعف هستند. این موضوع بسیار جالب و امیدوارکننده است.»استاد واعظ موسوی در پایان تأکید می‌کند که باید حواسمان باشد که در این برهه از زمان با امتحانات بیشتری آزمایش می‌شویم و خوشا به حال کسانی که مستعد این امتحان باشند و سربلند بیرون بیایند. گذشتگان، اجداد و نیاکان دینی ما از ظهور منجی عالم سخن گفته‌اند و حتی تمام ادیان الهی به یک منجی معتقد هستند. سال‌ها از پس دیگری می‌گذرند و بشریت در پی فطرت الهی خود، همواره در جستجوی خالق و خاتم انبیاء بوده و منجی عالم بوده است. شاعرانی که از فراق و درد انتظار می‌گویند تا مردان و زنان مسلمانی که امیدشان برای نجات از روزهای سیاه دنیا، تنها ظهور بوده و بس.
*انتظاری که به رنگ شعر می‌شود
شعر مهدوی یکی از مهم‌ترین اشعار آیینی محسوب می‌شود که محتوی این اشعار با مفاهیمی مثل «انتظار» و «عدالت» گره‌خورده است، معرفی حضرت ولیعصر(عج)  به‌عنوان تنها مصلح جهانی، ولایت تکوینی امام زمان (عج) و برقراری قسط و عدل در گستره جهان از موضوعاتی است که شعرای آیینی به‌ویژه در ایام بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به آن پرداخته‌اند.انتظار یک مضمون جهانی است و ظهور یک منجی در جهان اعتقادی عمومی در تمام ادیان توحیدی  است و در کتاب‌های آسمانی آمدن این منجی و برقراری عدالت در گستره هستی بشارت داده‌شده است. در قرآن کریم، آیه ۱۰۵سوره انبیا آمده است « وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ » به این معنی که «پیشوایان دیـنی ما برای فرج و طلوع سپیده عدالت مهدوی دعا می‌کردند.» مصطفی محدثی، از شعرای برجسته کشور در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد انتظار در شعر فارسی ضمن پر مفهوم دانستن این واژه بیان کرد: «انتظار معانی و تفاسیر مختلفی دارد اما پرکاربردترین آن برای توصیف صبر انسان به امید روزهای بهتر زندگی است. البته مفهوم انتظار دارای مفاهیم ارزشمندتر و در اشعار شاعران آیینی به معنی انتظار برای آمدن منجی بشریت و ظهور امام زمان (عج) است که شعرا در اشعار خود به این مفهوم پرداخته‌اند. دراین‌باره اشعاری نیز سروده شده است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این اشعار توجه جدی‌تری صورت گرفته است.»این شاعر با اشاره به برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های شب‌شعر آیینی از سوی شعرا با مضمون مهدویت خاطرنشان کرد: «شعرای کشور با توجه به اهمیت این موضوع با نگاه خاصی اشعاری را در وصف حضرت ولیعصر (عج) سروده‌اند که بیشتر این اشعار واگویه‌های شعرایی است از حضرت مهدی (عج) درخواست  ظهور و پایان دادن به انتظار را دارند.»محدثی افزود: «بخشی دیگر از این اشعار با مضامین اجتماعی است  که شعرا به مفهوم عدالت تأکیددارند اینکه حضرت ولیعصر (عج) با ظهور خود ظلم و ستمی که در این جهان وجود دارد را ریشه‌کن  و عدالت را در دنیا برقرار می‌سازند.»در ادامه به یک نمونه‌ از اشعار مرحوم قیصر امین پور، شاعر بلندآوازه قرن حاضر که در مورد منجی بشریت حضرت مهدی (عج) و مفاهیمی مانند انتظار و عدالت پرداخته‌اند، اشاره می‌کنیم.
بی تو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند/ سال‌ها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
از همان لحظه که از چشم یقین افتادند/ چشم‌های نگران آینه‌ی تردیدند
نشد از سایه‌ی خود هم بگریزند دمی/ هر چه بیهوده به گرد خودشان چرخیدند
چون به‌جز سایه ندیدند کسی در پی خود/ همه از دیدن تنهایی خود ترسیدند
غرق دریای تو بودند ولی ماهی وار/ بازهم نام و نشان تو زِ هم پرسیدند
در پی دوست همه جای جهان را گشتند/ کس ندیدند در آیینه به خود خندیدند
سیر تقویم جلالی به جمال تو خوش است/ فصل‌ها را همه بافاصله‌ات سنجیدند
تو بیایی همه ساعت، همه ثانیه‌ها/ از همین روز، همین لحظه، همین دم عیدند

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.