خوردنی‌های تشریفاتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17820
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ |
بررسی قیمت‌ها در بازار آجیل و خشکبار شب عید؛

خوردنی‌های تشریفاتی

یکی از بازارهایی که هرساله در آستانه شب عید، رونق زیادی می‌گیرد، آجیل و خشکبار است که با موج استقبال مردم مواجه می‌شود. این در حالی است که آجیل در این سال‌ها به کالایی تشریفاتی تبدیل شده و قیمت‌های سرسام‌آور و بعضا عجیب، به‌تدریج به کمتر شدن تقاضا برای خرید آن منجر شده است.  
خوردنی‌های تشریفاتی

| نفیسه امامی| 
یکی از بازارهایی که هرساله در آستانه شب عید، رونق زیادی می‌گیرد، آجیل و خشکبار است که با موج استقبال مردم مواجه می‌شود. این در حالی است که آجیل در این سال‌ها به کالایی تشریفاتی تبدیل شده و قیمت‌های سرسام‌آور و بعضا عجیب، به‌تدریج به کمتر شدن تقاضا برای خرید آن منجر شده است.  
آجیل و خشکبار محصول صادراتی محسوب می‌شوند، اما شیوع ویروس کرونا، به کاهش میزان صادرات این محصولات منجر شده و در مقابل نوسانات نرخ ارز نیز به گفته رئیس اتحادیه سراسری آجیل و خشکبار نتوانسته تأثیر چندانی بر قیمت آجیل و خشکبار بگذارد. درحالی‌که نمی‌توان صرفا با تکیه‌بر گفته ارزانی وممقانی، خوش‌بین به عدم بالارفتن قیمت‌ها بود.  
علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه سراسری آجیل و خشکبار کشور در گفت‌وگو با «رسالت» درباره افزایش نرخ ارز در قیمت آجیل و خشکبار گفت: آجیل و خشکبار جزو اقلام صادراتی هستند به همین علت نرخ ارز تأثیر مستقیمی در قیمت و بازار داخلی دارد. بالطبع وقتی قیمت ارز نوسان داشته باشد، بر قیمت خشکبار در داخل اثر می‌گذارد، اما این نوسان در میزان صادرات خشکبار تأثیر زیادی ندارد. قیمت جهانی پسته در هر کیلو ۱۰ تا ۱۲ دلار است. مشتری خارجی پسته را همیشه ۱۲ دلار خریداری می‌کند، ولی مصرف کننده داخلی با نوسان قیمت دلار، پسته را گران‌تر یا ارزان‌تر خریداری می‌کند. 
وی افزود: چنانچه نرخ ارز تثبیت پیدا کند، می‌توانیم بازار را مدیریت کنیم. ولی با توجه به شیوع بیماری کرونا صادرات خشکبار کمتر شده است. بنابراین نرخ ارز تأثیر کمتری گذاشته و افزایش قیمت زیادی نداشته‌ایم. ما سعی در ثابت نگه‌داشتن آجیل و خشکبار هستیم و جلوی بالا رفتن آن‌ها را می‌گیریم.
ارزانی ممقانی با اشاره به نزدیک شدن نوروز و اوج خرید آجیل و خشکبار در کشور گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه به مصرف خشکبار، میزان مصرف افزایش پیدا کرده است. هرساله فروش آجیل و خشکبار در نزدیکی نوروز افزایش پیدا می‌کند، اما امسال از ابتدای اسفند فروش ما آغاز شده است. مردم روی به خرید آجیل و خشکبار آورده‌اند و قول می‌دهیم با توجه به بازرسی‌های ویژه، خرید آجیل و خشکبار به وضعیت ماسک و وسایل شوینده تبدیل نشود. 
وی تولید محصول را در سال گذشته زیاد عنوان کرد و گفت: سال بسیار خوبی از نظر بارندگی داشتیم و هیچ کمبودی در بازار نداریم. جنس به‌اندازه کافی در بازار موجود است و کنترل بر آن وجود دارد و به علت کاهش صادرات قیمت‌ها هم کاهش پیداکرده و افزایش نرخ هم کمتر بوده است. 
ارزانی ممقانی اضافه کرد: ما در همه اقلام افزایش تولید داشته‌ایم و فقط از نظر بادام درختی کمبود داریم، زیرا تولید محصول پایین بوده است. همچنین ما نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸۰ درصد کاهش قیمت داشته‌ایم. در سال گذشته و همین زمان پسته اکبری کیلویی ۲۸۰ هزار تومان بود و اکنون بهترین پسته در خرده‌فروشی‌ها ۱۶۰ هزار تومان شده است. رئیس اتحادیه سراسری آجیل و خشکبار کشور درباره میزان بازگشت ارز صادرات به کشور گفت: به دلیل وجود تحریم‌ها برگشت ارز حاصل از صادرات آجیل و خشکبار به کشور با مشکل روبه روست و این مشکل همیشگی ما بوده و هست. ما برای این مسئله هیچ راهکاری هم نداریم. 
وی اضافه کرد: صادرات ما بیشتر شامل پسته، کشمش، خرما و انجیر است که بیشتر به چین، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. 
وی با اشاره به نقش دلالان و واسطه‌ها در نوسان قیمت‌ها در بازار گفت: دلالان همواره در بازار حاضر بودند، اما در صنف ما دلال تأثیر چندانی ندارد. همه محصول ما طی یک ماه تا چهل روز جمع‌آوری می‌شود. محصولات در طول سال انبار و جمع‌آوری می‌گردند و به این صورت سرمایه‌گذاری بر آن‌ها انجام می‌شود. به‌عنوان مثال شخصی آجیل و خشکبار را خریداری می‌کند و بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌نماید تا در زمان خود آن را به فروش برساند. بر چنین کاری نمی‌توان عنوان دلالی را گذاشت.
ممقانی  درباره احتمال بالارفتن مجدد قیمت آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال گفت: امیدواریم که افزایش قیمت نداشته باشیم و قیمت‌ها ثابت بماند. آجیل و خشکبار جزو اقلامی است که برای تقویت نیروهای دفاعی بدن تبدیل به نیاز جدی شده است. ما در کنار مردم خواهیم بود و قیمت‌ها را افزایش نخواهیم داد، اما درصورتی‌که نرخ دلار بالا برود، مجبور به افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.  رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پایان قیمت هر کیلو تخمه‌کدو گوشتی را ۵۲ هزار تا ۵۶ هزار تومان، تخمه آفتابگردان ۲۲ هزار تا ۲۸ هزار تومان، تخمه شمشیری ۲۸ هزار تومان، تخمه‌ژاپنی ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان، پسته اکبری ۱۲۰ هزار تا ۱۴۸ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۱۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۵۸ هزار تا ۷۸ هزار تومان، بادام‌هندی ۱۶۰ هزار
 تا ۱۹۰ هزار تومان، بادام‌زمینی ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار تومان، فندق ۵۲  تا ۵۹ هزار تومان، مغز گردو ۱۱۶  تا ۱۵۰ هزار تومان و بادام‌زمینی ۲ آتیشه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان اعلام ‌کرد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.