خشم ترامپ از بلاتکلیفی سیاسی در لندن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11901
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰:۱۰ |
مداخله‌جویی علنی کاخ سفید در امور داخلی انگلیس؛

خشم ترامپ از بلاتکلیفی سیاسی در لندن

دخالت مستقيم کاخ سفيد در امور داخلي ا نگليس همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از بوريس جانسون نخست وزير و نايجل فاراژ رهبر حزب برگزيت خواست تا براي محافظت از پيمان تجاري آمريکا-انگليس پس از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، با يکديگر متحد شوند
خشم ترامپ از بلاتکلیفی سیاسی در لندن

دخالت مستقيم کاخ سفيد در امور داخلي ا نگليس همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از بوريس جانسون نخست وزير و نايجل فاراژ رهبر حزب برگزيت خواست تا براي محافظت از پيمان تجاري آمريکا-انگليس پس از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، با يکديگر متحد شوند.ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفيد گفت: بوريس جانسون و فاراژ هر دو دوستان من هستند ولي جانسون در شرايط کنوني، فرد مناسبي براي اداره امور است.
فاراژ اخيرا تأکید کرده است که براي تصاحب کرسي در پارلمان انگليس در انتخابات ۱۲ دسامبر شرکت نخواهد کرد و به جاي آن همه تمرکز خود را براي مقابله با توافق برگزيت که بين جانسون و اتحاديه اروپا حاصل شده، معطوف خواهد کرد.پس از مخالفت پارلمان انگليس با توافق برگزيت بين لندن و بروکسل، جانسون که وعده داده بود تا پايان اکتبر با توافق يا بدون توافق از اتحاديه اروپا خارج خواهد شد، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام ۱۲ دسامبر يعني ۲۱ آذرماه شده‌است.جانسون پس از شکست هاي متوالي طي هفته هاي اخير، سرانجام به يک پيروزي کم سابقه در پارلمان دست يافته و نمايندگان مجلس عوام با۴۳۸ رأي موافق در برابر ۲۰ رأي مخالف با اين درخواست موافقت کرده‌اند. اين طرح اکنون بايد در مجلس اعيان به تصويب برسد.
وي در پاسخ به اين سؤال که از کدام يک از رهبران انگليس حمايت مي کند، گفت: من هر دو را دوست دارم و تصور مي کنم بوريس فرد مناسبي در شرايط کنوني است هر دو دوست من هستند. به نظر من نايجل و بوريس بايد با يکديگر متحد شوند.ترامپ افزود: خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا بايد به گونه‌اي برنامه ريزي شود که تجارت بين بريتانيا و ايالات متحده را تسهيل کند!
ترامپ هفته گذشته نيز در امور سياسي انگليس دخالت کرد و گفت: جرمي کوربين رهبر حزب کارگر در صورت پيروزي در انتخابات انگليس، براي اين کشور بسيار بد خواهد بود.
واقعيت امر اين است که ترامپ با پارادوکس پيچيده اي در قبال لندن مواجه شده است. نخست وزير انگليس در بن بست سياسي بسيار سختي گرفتار شده است: او بايد ميان يک پيروزي بسيار وحشتناک و البته يک مرگ سياسي سخت دست به انتخاب بزند! او از يک سو با جرمي کوربين رهبر حزب کارگر و ليبرال دموکرات‌هايي مواجه است که رسما تلاش خود را براي جلوگيري از خروج انگليس از اتحاديه اروپا آغاز کرده اند. اما از سوي ديگر، جانسون با ملي گراياني رو به روست که به جز برگزيت سخت، پذيراي گزينه ديگري نبوده و توافق مدنظر جانسون و اتحاديه اروپا را نيز توافقي بيهوده و سرتاسر زيان آور تلقي مي کنند.
بوريس جانسون اخيرا پيشنهاد «نايجل فاراژ» رهبر حزب برگزيت در خصوص ايجاد ائتلاف انتخاباتي را رد کرد . فاراژ شرط کرده بود که در ازاي ائتلاف انتخاباتي با جانسون و گردش آراي حاميان برگزيت به سبد رأي وي، نخست وزير انگليس از برگزيت نرم چشم بپوشد و برگزيت سخت ( برگزيت بدون توافق با اروپا) را در دستور کار قرار دهد. با اين حال جانسون و سران حزب محافظه کار رسما اين پيشنهاد را رد کردند. آنها ائتلاف با ملي گرايان انگليس را آغازي براي پيوند خود و جريان راست افراطي در اين کشور مي دانستند. اين مسئله به خودي خود، منجر به رويگرداني بسياري از هواداران حزب محافظه کار مي شد. در مقابل، «فاراژ» اعلام کرده است که حزب متبوعش
( حزب برگزيت) به تلافي اين اقدام جانسون، در انتخابات سراسري شرکت نخواهد کرد. به عبارت بهتر، جانسون در انتخابات سراسري پيش رو نمي تواند بر روي گردش آراي ملي گرايان افراطي ( که جمعيت زياد و تعيين کننده اي را در حال حاضر شامل مي شوند) حساب باز کند.
از سوي ديگر، با توجه به مخالفت ليبرال دموکرات‌ها و حزب کارگر با بقاي جانسون در مسند نخست وزيري، او تنها مي تواند بر روي آراي محافظه کاران متمرکز شود. در ميان محافظه کاران نيز جانسون به صورت سنتي مخالفاني دارد. نبايد فراموش کرد که حدود ۴۰ درصد از اعضاي حزب کارگر، از ابتدا با حضور وي در مسند نخست وزيري موافق نبوده و خواهان حضور افرادي مانند جرمي هانت در قدرت بودند. مجموع اين عامل سبب شده است تا استمرار نخست وزيري جانسون در هاله اي از ابهام قرار گيرد. امروز کمتر کسي در انگليس بر روي بقاي جانسون در قدرت حساب باز مي کندو حتي برخي رسانه ها پيشاپيش از وي به عنوان سومين قرباني برگزيت( پس از ديويد کامرون و ترزامي ) ياد کرده اند.
ماجرا به اين نقطه ختم نمي شود! دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا که پس از استعفاي اجباري ترزا مي از قدرت، حمايت خود را از بوريس جانسون اعلام کرده و از او به عنوان نخست وزيري باهوش ياد مي‌کرد، اکنون معتقد است که طرح نخست وزير انگليس براي خروج از اروپا به هيچ عنوان مناسب نيست و مناسبات اقتصادي واشنگتن- لندن را به خطر خواهد انداخت. استناد ترامپ به بندهايي از توافق است که متضمن ادامه تعلق اقتصادي لندن به اتحاديه اروپا ، طي ۵ سال آينده مي باشد. ترامپ از يک سو تأکید کرده است که توافق لندن- بروکسل بسيار بد و غير قابل پذيرش است. البته او به صورت همزمان، نسبت به حضور جرمي کوربين در رأس معادلات سياسي لندن هشدار داده است! هر چند کليت دخالت ايالات متحده در امور داخلي انگليس، محصول بازي دو حزب کارگر و محافظه کار در زمين واشنگتن (در دهه هاي گذشته و اخير) بوده است، اما اظهارات رئيس جمهور آمريکا نشان مي دهدکه ترامپ از نخست وزير بعدي انگليس تنها يک چيز مي خواهد:خروج سخت و بدون توافق از اتحاديه اروپا!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.