حیثیت آمریکا با ائتلاف دریایی برنمی‌گردد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8526
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۰۳ |
کارشناسان بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس را بررسی کردند؛

حیثیت آمریکا با ائتلاف دریایی برنمی‌گردد

طرح ائتلاف دريايي آمريکا در خليج‌فارس که با ادعاي تأمين امنيت عبور و مرور کشتي‌هاي تجاري در تنگه هرمز ارائه شد به‌طور رسمي آغاز به کارکرد. مارک اسپر، وزير دفاع آمريکا مدعي شد که حضور آمريکا در منطقه توانسته از انجام اقدامات ايران در منطقه جلوگيري کند.
حیثیت آمریکا با ائتلاف دریایی برنمی‌گردد

|معصومه شمسيني غياثوند|
طرح ائتلاف دريايي آمريکا در خليج‌فارس که با ادعاي تأمين امنيت عبور و مرور کشتي‌هاي تجاري در تنگه هرمز ارائه شد به‌طور رسمي آغاز به کارکرد. مارک اسپر، وزير دفاع آمريکا مدعي شد که حضور آمريکا در منطقه توانسته از انجام اقدامات ايران در منطقه جلوگيري کند. وي عنوان کرده آمريکا به دنبال تعامل ديپلماتيک و حل‌وفصل مسائل خود با ايران است و يکي از اهداف تشکيل اين ائتلاف، جلوگيري از خروج مسير ديپلماتيک با تهران است.
آمريکا چند روز بعدازآنکه ايران يک فروند پهپاد آمريکا را بعد از تجاوز به حريم سرزميني ايران در نزديکي تنگه هرمز ساقط کرد تصميم خود براي تشکيل يک ائتلاف دريايي را اعلام کرد. باوجود تبليغات آمريکا براي جلب حمايت کشورها جهت حضور در اين ائتلاف، تنها انگليس، بحرين و استراليا به آن پيوستند و آلمان چند هفته پيش دعوت آمريکا براي پيوستن به اين ائتلاف را رد کرد.
سياست بازدارندگي و تاکتيک موازنه وحشت عليه ايران
رضا سيمبر، کارشناس مسائل بين‌الملل، در گفت‌وگو با «رسالت» اقدام آمريکا در تشکيل اين ائتلاف را سياست بازدارندگي در مواجه با ايران دانست و گفت: «سياست ژئوپليتيکي آمريکا از قديم در منطقه وجود داشته است. آمريکايي‌ها در مواجه با اين مسائل از سياست بازدارندگي و تاکتيک موازنه وحشت استفاده مي‌کنند درنتيجه هرچه ميزان قدرت ائتلاف بيشتر باشد باعث مي‌شود آنها به اهداف خود دست پيدا کنند.»
وي بابيان اينکه تشکيل اين ائتلاف دريايي در منطقه خليج فارس براي آمريکايي‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، خاطرنشان کرد: «آمريکا از چند ماه قبل براي تشکيل اين ائتلاف تلاش مي‌کند و سعي دارد از موازنه وحشت عليه ايران استفاده کند، چراکه آنها از قدرت سابق در منطقه برخوردار نيستند.»
اما تشکيل اين ائتلاف دريايي يادآور شکست سنگين آمريکا در جنگ نفتکش‌ها در دهه ۸۰ ميلادي است. اين کارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به حمله آمريکايي‌ها به سکوهاي نفتي ايران در آن زمان عنوان کرد: «توان و قدرت نظامي ايران در مقايسه با آن دوران اصلا قابل‌مقايسه نيست و نيروهاي نظامي کشورمان طي اين سال ها پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته اند.»
وي، قدرت نظامي آمريکا را در سال‌هاي اخير رو به افول دانست و گفت: «قدرت نظامي آمريکا در حمله به سکوهاي نفتي ايران در زمان جنگ نفتكشها، به‌مراتب بيشتر از حال حاضر بود و نياز به اينکه بخواهد ائتلاف دريايي با ساير کشورها در منطقه خليج فارس داشته باشد تا اين اندازه نبود. با اينحال آمريکايي‌ها در اين زمينه موفق عمل نکردند و بعيد است که موفق هم شوند.»
سيمبر بابيان اينکه آمريکايي‌ها تمايل به انجام عمليات تلافي‌جويانه در قبال ايران ندارند، تأکيد کرد: «هدف آمريکايي‌ها از تشکيل ائتلاف دريايي موازنه وحشت است. عملکرد نيروهاي نظامي ايران نيز به‌طور متقابل در اين راستا است و نيروهاي نظامي ايران به‌راحتي توانستند پهپاد آمريکايي را سرنگون کنند و افسران نيروي دريايي انگليس را به‌زانو درآورند.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل، دررابطه با عدم پيوستن کشورهاي جهان به اين ائتلاف دريايي مي‌گويد: «رويکرد مشترکي بين کشورهاي اروپايي و آمريکايي وجود ندارد درحالي‌که آمريکا در جريان جنگ نفتکش‌ها کشورهاي بيشتري را همراه برنامه‌هايش کرد. البته بايد در مورد روابط ويژه انگليس با آمريکا در اين مورد استثناء قائل شد.»
آمريکا زماني فصل الخطاب در جنگ‌هاي جهان بود
از سوي ديگر عدم همراهي کشورهاي جهان در ائتلاف دريايي آمريکا حاکي از ناتواني اين کشور در روابط بين‌الملل است چراکه تاکنون کشورهاي آلمان، ژاپن و فرانسه از پيوستن به اين ائتلاف خودداري کرده‌اند.
مرتضي غرقي، کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» بابيان اينکه آمريکايي‌ها وقتي به بن‌بست مي‌رسند اقدام به يارکشي مي‌کنند، گفت: «آمريکا که زماني فصل الخطاب در جنگ‌هاي جهان بود حالا در مواجه با ايران از قدرت گذشته برخوردار نيست. براي همين اقدام به يارکشي از بين کشورهاي ديگر مي‌کند تا مشروعيت بين‌المللي در خليج‌فارس به دست بياورد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل همراهي کشورهاي بحرين، استراليا و انگليس را به دليل نياز و تهديد آمريکا به اين کشورها دانست و خاطرنشان کرد: « بحرين در بين اعراب جايگاهي نداشته و حکومت متزلزلي را دارد. انگليسي‌ها هم به دليل بي آبرويي در توقيف نفتکش شان از سوي نيروهاي نظامي ايران به اين ائتلاف پيوستند.»
وي با اشاره قدرت نظامي ايران در منطقه و مرزهاي آبي گسترده آن عنوان کرد: «اگر آمريکا توانايي برخورد با ايران را داشت به‌طور يقين کار را يکسره مي‌کرد و به يارکشي از بين ساير کشورها روي نمي‌آورد. ساير کشورها نيز به دليل مشکلاتي که دارند نمي‌توانند کمکي براي آمريکا باشند، براي همين تجربه نشان داد که تشکيل ائتلاف ناتو با کشورهاي عربي نيز با شکست مواجه شد.»
غرقي معتقد است که آمريکا و انگليس به دنبال اعتبار ازدست‌رفته خود هستند ، مي‌گويد: «ايران قدرت برتر در منطقه است اما اروپايي‌ها آسيب‌پذير هستند. هر درگيري در منطقه هشداري براي آنها است و در صورت درگيري، قيمت نفت افزايش مي‌يابد و کشورهاي مصرف‌کننده نفت ضرر مي‌بينند؛ چراکه اقتصاد اين کشورها بر انرژي استوار است. ۶۰ درصد نفت دنيا از خليج‌فارس تأمين مي‌شود درصورتي‌که ايران مي‌تواند مانع خروج نفت از خليج‌فارس شود.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با تأکيد بر اينکه ائتلاف دريايي آمريکا به موفقيت نخواهد دست‌يافت، گفت: «تجربه دخالت نظامي آمريکا در ساير کشورها ازجمله افغانستان و عراق و ساير کشورهاي عربي نشان داده است که ساير کشورها حاضر به همراهي با آمريکا نيستند درنتيجه دوام اين ائتلاف کوتاه‌مدت خواهد بود.»
وي بابيان اينکه اقدام آمريکا در ايجاد تشکيل ائتلاف دريايي يک نمايش نظامي است، به جنگ نفتکش‌ها در دهه ۸۰ ميلادي اشاره کرد و گفت: «قدرت نظامي ايران در مقايسه با دوره جنگ نفتکش‌ها بيشتر شده است و اگر درگيري نظامي در منطقه ايجاد شود آمريکايي‌ها بايد بساط خود را از منطقه جمع کنند. به دليل ضعف آمريکا در منطقه آنها به دنبال شريک جرم در منطقه هستند تا ائتلافي را تشکيل دهند.»
غرقي شرايط فعلي نظاميان آمريکا در خاورميانه را به‌شدت سرخورده از جنگ‌هاي منطقه توصيف کرد و گفت: «بيشترين مخالفان جنگ‌طلبي ترامپ خود نظاميان آمريکايي هستند، چراکه آنها وضعيت منطقه را مي‌دانند. اينکه قدرت برتر منطقه ايران است و اگر بخواهد مي‌تواند تمام پايگاه‌هاي نظامي آنها را در منطقه نابود کند. کشورهاي ديگر نيز از ايران حمايت مي‌کنند، اما ائتلاف دريايي آمريکا در منطقه خليج فارس تنها براي آبروداري آنهاست.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.