حماسه جوانان ایرانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1436
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ |
چهار فاز پارس جنوبی با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی وارد مدار شد؛

حماسه جوانان ایرانی

حسن روحاني، روز يکشنبه 26 اسفندماه در ادامه سفر به استان بوشهر چهار فاز پارس جنوبي را افتتاح و در جريان روند احداث مجموعه عظيم پالايش گاز و محصولات گوناگون مربوطه و طرح فازهاي پارس جنوبي قرار گرفت.
حماسه جوانان ایرانی

حسن روحاني، روز يکشنبه ۲۶ اسفندماه در ادامه سفر به استان بوشهر چهار فاز پارس جنوبي را افتتاح و در جريان روند احداث مجموعه عظيم پالايش گاز و محصولات گوناگون مربوطه و طرح فازهاي پارس جنوبي قرار گرفت.
روز گذشته فازهاي ۱۳،۲۲،۲۳،۲۴ پارس جنوبي در کنگان با دستور رئيس جمهور به طور رسمي به بهره برداري رسيد، در اين افتتاحيه با حضور حسن روحاني رئيس جمهور، بيژن زنگنه وزير نفت و سعيد محمد فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء اين فازها به طور رسمي افتتاح شد.
به گفته رئيس جمهور توليد بنزين ايران دو برابر افزايش و ظرفيت توليد گاز در کشور ۱۰۰ ميليون متر مکعب افزايش پيدا مي‌کند.
حسن روحاني عصر يکشنبه در آيين افتتاح چهار فاز ميدان گازي پارس جنوبي، ضمن قدرداني از وزارت نفت، قرارگاه خاتم و همه مديران و مهندسان بابت اين افتخارآفريني گفت: از ۱۰ فاز، به فعاليت ۲۵ فاز در پارس جنوبي رسيديم و با اين چهار فاز،
روزانه ۱۰۰ ميليون مترمکعب بر توليد گاز افزوده مي شود.
روحاني با بيان اينکه بهره‌برداري از اين فازها براي ملت ايران مبارک و خوشحال کننده است، اذعان داشت: اين بهره‌برداري ضربه محکمي به دشمنان اين مرز و بوم به ويژه آمريکاست که با اعمال تحريم هاي غيرانساني و غيرقانوني، تصور مي کردند تمامي طرح ها و پيشرفت هاي ملت ايران متوقف مي شود.رئيس جمهور بهره‌برداري از ۱۵ فاز پارس جنوبي و نيز ۱۵ طرح پتروشيمي، در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم را افتخاري ملي دانست و گفت: ملت ايران قدردان اين تلاش‌ها هستند و اين تلاش‌ها نشان مي‌دهد دولت، سپاه، بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران در اين امور، هنگامي که کنار هم قرار مي‌گيرند، پيروزي‌ها و موفقيت‌ها زودتر حاصل خواهد شد.
روحاني با بيان اينکه در طول دولت يازدهم و دوازدهم، پنج بار براي بهره‌برداري از فازهاي مختلف پارس جنوبي به اين منطقه سفر کرده‌ام، گفت: بهره‌برداري از فازهاي گسترده پارس جنوبي، نشان‌دهنده اين است که ملت ايران مسير پيشرفت و تعالي خود را به حول و قوه الهي به خوبي انجام داده و ادامه خواهد داد.
رئيس جمهور گفت: اين که از ابتداي دولت يازدهم تا امروز، توليد بنزين دوبرابر شد نشان دهنده تحرک و ايثار همه ملت ايران به ويژه فعالان صنعت نفت است، از ۵۲ ميليون ليتر توليد بنزين به ۱۰۱ ميليون ليتر بنزين رسيده ايم که آقاي زنگنه گفت اين مسير تا ۱۰۵ ميليون ليتر افزايش پيدا مي کند.
روحاني ضمن ابراز اميدواري از اينکه مراحل اجراي سه فاز دريايي ديگر پارس جنوبي با تلاش متخصصان و کارگران کشور به زودي و با سرعت بيشتري انجام شود و پارس جنوبي با ۲۷ فاز به فعاليت خود ادامه دهد، از تلاش‌هاي ارزنده‌اي که شرکت ملي گاز ايران به‌ويژه در روستاها انجام مي‌دهد تقدير کرد.
در ادامه لازم به ذکر است اين ميدان، بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان است. تعداد چاه درحال بهره برداري از اين ميدان مشترک در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ايران ۱۱۰ و قطر ۴۰۲ حلقه بوده است. اين ميزان در اسفند ماه سال ۹۶ در ايران به ۲۵۲ رسيد و در قطر همان ميزان باقي ماند.
همچنين توليد روزانه گاز غني از اين ميدان در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ايران ۲۸۵ ميليون مترمکعب و در قطر ۵۶۶ ميليون مترمکعب بود؛ اما اين ميزان تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ در قطر ثابت و در ايران به ۵۷۰ ميليون مترمکعب رسيد.
برداشت تجمعي گاز غني در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ايران ۱۲۳۲ و در قطر به ۲۲۸۰ ميليارد مترمکعب رسيد و ظرفيت برداشت از لايه هاي نفتي پارس جنوبي در مردادماه سال ۱۳۹۲ در طرف ايراني صفر اما در اسفندماه سال ۱۳۹۶ به ۲۵ هزار بشکه در روز رسيد اما در طرف قطري در سال مشابه ۹۲ ،۳۰۰ هزار بشکه در روز و تا اسفندماه ۱۳۹۶ به همين ميزان باقي ماند.
مقدار برداشت از پارس جنوبي توسط ايران بعد از افتتاح اين چهار فاز در استان بوشهر بيشتر خواهد شد و پيشرفتي بزرگ در زمينه نفتي و گازي خواهد بود.
طبق گفته هاي وزير نفت، قطر هم اکنون روزانه ۶۰۰ ميليون مترمکعب از مخزن مشترک پارس جنوبي برداشت مي کند.
فاز ۱۳ با هدف توليد روزانه ۵۶ ميليون متر مکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه ميعانات گازي، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه يک و نيم ميليون تن ال پي جي و
يک و نيم ميليون تن اتان در ساحل کنگان اجرا شده و ارزش توليدي محصولات اين فاز پنج ميليون دلار در روز است.
و اما فاز ۲۳،۲۲ و ۲۴ پارس جنوبي با چهار سکوي دريايي، ۳۸ حلقه چاه و سه خط لوله در فاصله ۱۰۵ کيلومتري ساحل کنگان بنا شده است و اين فازها با تجهيزات کاملا ايراني دو ميليارد فوت مکعب گاز را از دريا به خشکي منتقل مي کنند، فازهاي ۲۲، ۲۳ و ۲۴ براي توليد روزانه ۵۶ ميليون ليتر مکعب گاز، ۷۷ هزار بشکه ميعانات گازي، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه يک و نيم ميليون تن گاز مايع يا ال پي جي و يک ميليون تن اتان طراحي شده اند که ارزش محصولات توليدي اين پالايشگاه روزانه ۳۰ ميليون دلار برآورد شده است.
با بهره برداري از اين فازها روزانه ۱۱۳ ميليون متر مکعب گاز غني، ۱۰۰ ميليون متر مکعب گاز متان، ۱۵۰ هزار بشکه ميعانات گازي و ۸۰۰ تن گوگرد گرانول به ميزان توليد افزوده مي شود، به طور مثال توليد روزانه گاز غني ايران در اسفند سال ۹۶، ۵۷۰ ميليون مترمکعب بود که ۱۱۳ ميليون مترمکعب ديگر به آن اضافه مي شود و توليد ايران از قطر که در اسفند ماه سال ۹۶ ، ۵۶۶ ميليون مترمکعب توليد روزانه داشت بيشتر مي شود.
همچنين ساليانه دو ميليون و ۱۰۰ هزار تن گاز مايع و دو ميليون اتان به عنوان مواد اصلي صنايع پتروشيمي توليد خواهد شد. تمامي اين مراحل جمعا با اعتباري بيش از ۱۱ ميليارد دلار ساخته شده و ايران براي اولين بار در برداشت گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي از قطر پيشي مي گيرد.
اميد است موفقيت هاي بيشتر ايران اسلامي درخششي بزرگ تر در سطح جهان ايجاد کند و کورسوي اميد دشمنان هر روز تاريک تر شود .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.