حقوق قامت‌خمیده بازنشستگان! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19998
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۴۱ |
بررسی طرح همسان‌سازی حقوق جوانان دیروز؛

حقوق قامت‌خمیده بازنشستگان!

طرح همسان‌سازی یا در واقع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در ادوار مختلف مجلس و دولت‌ها همواره مطرح بوده و به‌منظور افزایش حقوق و تناسب درآمد حقوق‌بگیران با تورم سالانه تصویب شده است.
حقوق قامت‌خمیده بازنشستگان!

|سارا عسکری| 
طرح همسان‌سازی یا در واقع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در ادوار مختلف مجلس و دولت‌ها همواره مطرح بوده و به‌منظور افزایش حقوق و تناسب درآمد حقوق‌بگیران با تورم سالانه تصویب شده است. دولت در روزهای اخیر با موافقت افزایش حقوق کارگران در اقدامی جدید و طبق مصوبه هیئت‌وزیران، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را ۱۵ درصد افزایش خواهد داد. بنابراین با توجه به قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حقوق این افراد نباید کمتر از  دو میلیون و۸۰۰ هزار تومان باشد. این در حالی است که تاکنون چنین مصوبه‌ای برای بازنشستگان کارگری به تصویب و مرحله اجرا نرسیده بود و با توجه به اعتراضات کارگری مبنی بر افزایش حقوق شاغلان، هیئت‌وزیران چنین قانونی را به‌سرعت تصویب کرد. اما بازهم این نگرانی وجود دارد که آیا  اجرایی خواهد شد یا خیر؟
با وجود تورم بالا و پایین آمدن قدرت خرید مردم یک بازنشسته که وضعیت جسمانی او بیش از این یارای کار کردن ندارد چگونه می‌تواند با حداقل حقوق یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان امرار معاش کند؟ به نظر می‌رسد افزایش حقوق نیز نمی‌تواند کمک چندانی به بازنشستگان قشر کارگری کند. 
 «رسالت» در این باره با محمد حسینی و حسینعلی حاجی دلیگانی اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس به گفت‌وگو پرداخت:
*قانون افزایش حقوق بازنشستگان تاکنون اجرایی نشده است
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به میزان افزایش حقوق در طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: «در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه به افزایش حقوق بازنشستگان با توجه به نظر شورای نگهبان با عنوان طرح متناسب‌سازی یاد شده است و کلمه همسان‌سازی صحیح نیست. این طرح در سال ۸۶ بعد از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد، اما عملیاتی نشد.» 
وی افزود: «همچنین این افزایش حقوق در سال‌ ۸۹ با تعیین امتیازات شاغل و شغل تنها برای شاغلان منظور گردید و همین موضوع علت فاصله بین دستمزد شاغلان و بازنشستگان شد. در حال حاضر با توجه به تورم بالا، فاصله موجود بین حقوق بازنشستگان قبل از سال ۸۹ با بازنشستگان بعد از این سال بسیار است و تاکنون قادر به کمتر کردن فاصله دستمزد بازنشستگان و شاغلان نبوده‌ایم.»
*بازنشستگان ۱۵ درصد به حقوقشان افزوده خواهد شد
حسینی تصریح کرد: «دولت در قانون بودجه سال جاری مبلغ تخصیص داده‌شده به افزایش حقوق بازنشستگان  را رقم ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که بعد از  ارسال به کمیسیون تلفیق مجلس این رقم به ۵ هزار میلیارد تومان رسید. طبق این طرح در سال ۹۹  حقوق شاغلان و بازنشستگان تابع قانون خدمات کشوری
۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.» 
او در ادامه گفت : «همچنین در این طرح مقرر شد افرادی که حقوق آن‌ها بر اثر این افزایش کمتر از  دومیلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود، مابه‌التفاوت حقوق به حسابشان واریز شود. مجلس این عدد را برای طرح متناسب‌سازی معادل ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت و تصویب کرد. اما رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در روزهای اخیر این عدد را ۱۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد که مشخص نیست ۵ هزار میلیارد تومان افزوده‌شده را چگونه تأمین خواهند کرد.»
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پایان تأکید کرد: «طبق قانون الحاق ۲ مجلس، به دولت اجازه اضافه کردن ۱۰ درصدی به مبلغ مصوب مجلس داده شده است اما این مبلغ اعلام‌شده عجیب است. در سال جاری با توجه به این طرح با افزایش قابل‌توجهی از حقوق و دستمزدها روبه‌رو خواهیم شد.» 
*طرح افزایش حقوق برای رفاه حال بازنشستگان است 
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو دیگر کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به طرح متناسب‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان بیان کرد: «دولت در بودجه سال ۹۸ با تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان و در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اختصاص داد و درصدد افزایش رفاه حال بازنشستگان است.»
وی افزود: «رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در روزهای اخیر اعلام کرده است در نظر دارد این مبلغ را به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارتقا دهد. مجلس امیدوار است بازنشستگان تأمین اجتماعی و درواقع بازنشستگان کارگری نیز شامل این طرح شوند. علی‌رغم این‌که در قانون برنامه ششم ماده ۱۲ بر این امر تأکید شده است اما در عمل تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»
این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در پایان تأکید کرد: «میزان بودجه معین‌شده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از منبع بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود و طبق برنامه، دولت باید از فروردین‌ماه سال جاری این افزایش حقوق را به‌حساب بازنشستگان واریز کند.»

نویسنده : سارا عسکری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.