حقوق‌بشر غربی با طعم آوارگی و کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29202
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۲ |
بی‌تفاوتی اتحادیه اروپا در قبال وضعیت اسفبار هزاران کودک پناهجو؛

حقوق‌بشر غربی با طعم آوارگی و کرونا

 5 روز از آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه پناه‌جویان در جزیره لسبوس یونان می‌گذرد.«موریا»، بزرگ‌ترین اردوگاه پناه‌جویان اروپا در یونان، در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۹ شهریور (۹ سپتامبر) در چند نقطه آتش گرفت.
حقوق‌بشر غربی با طعم آوارگی و کرونا

گروه بین‌الملل
 ۵ روز از آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه پناه‌جویان در جزیره لسبوس یونان می‌گذرد.«موریا»، بزرگ‌ترین اردوگاه پناه‌جویان اروپا در یونان، در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۹ شهریور (۹ سپتامبر) در چند نقطه آتش گرفت. با وزش باد آتش به‌سرعت به کانتینرهای مسکونی سرایت کرد و بیش از ۱۲هزار پناه‌جوی این اردوگاه را بی‌سرپناه کرد.هنوز معلوم نیست علت آتش‌سوزی چه بوده است. عده‌ای می‌گویند، اقدامی عمدی بوده و ساکنان محلی باعث آن بوده‌اند اما برخی دیگر می‌گویند، عده‌ای از ساکنان خود اردوگاه دست به این کار زده‌اند.
اگرچه سران کشورهای اروپایی در کنفرانس‌های مطبوعاتی روزانه خود در قبال این موضوع ابراز تأسف کرده و وعده کمک به هزاران کودک پناه‌جوی نجات‌یافته از این حادثه را می‌دهند، اما گزارش‌های میدانی نشان‌دهنده وخامت اوضاع انسانی در این اردوگاه است. کار به‌جایی رسیده که برخی نهادهای حقوق بشری در غرب که درگذشته علاقه‌ای به دفاع از حقوق پناه‌جویان نداشتند، در خصوص بروز یک بحران انسانی گسترده در میان آن‌ها هشدار داده‌اند. 
بحران ضربدر بحران! 
نزدیک به ۱۳ هزار ساکن قبلی اردوگاه موریا در جزیره لسبوس، اکنون در وضعیت بحرانی و سخت‌تری نسبت به گذشته به سر می‌برند! پناه‌جویان اردوگاه موریا در جزیره لسبوس از دریافت کمک مأیوس شده‌اند. آن‌ها نه‌تنها سرپناه بلکه غذای کافی نیز ندارند. دولت یونان درصدد برپایی چادرهایی است که تنها گنجایش سه‌هزار نفر را دارد.شبکه دویچه وله در گزارشی در خصوص آنچه این روزها در اردوگاه موریا می‌گذرد نوشته است:
«برای چهارمین شب متوالی پناه‌جویان اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان در فضای باز خوابیدند و خانواده‌هایی شب را با کودکانشان بر روی پتو زیر درختان زیتون سر کردند.عده‌ای نیز از گرسنگی خواب به چشمانشان نرفت، چراکه غذا و آبی که به‌صورت اضطراری تأمین می‌شود کفاف این جمعیت را نمی‌دهد.»
سایت  «تاگس شاو» به نقل از یک پدر ۳۰ ساله افغان در این اردوگاه می‌گوید:
«قبلا باید برای غذا در صف می‌ایستادیم. شلوغ بود اما هر چه بود غذا گیرمان می‌آمد. اما حالا هیچ مرکزی برای توزیع غذا وجود ندارد. وقتی کامیون غذا از راه می‌رسد جمعیت به‌سوی آن می‌دود و غذا به همه نمی‌رسد.»
 وعده‌هایی که عملی نشده است 
چنانچه خبرگزاری میزان گزارش داده است، وعده‌های مقامات یونانی در خصوص تأمین نیازهای اولیه ساکنان اردوگاه موریا  اساسا محقق نشده است! نکته حائز اهمیت اینکه حتی اگر وعده‌های داده‌شده از سوی مقامات یونانی و اروپایی محقق شود، تنها حدود ۲۰ درصد از ساکنان این اردوگاه می‌توانند تحت پوشش نیازهای اولیه قرار گیرند! به‌عنوان‌مثال، مقام‌های‌یونان وعده داده‌اند که کمک‌ها به‌زودی از راه خواهد رسید. دو کیلومتر دورتر از اردوگاه سوخته موریا دولت در حال چادرزنی برای اسکان اضطراری پناه‌جویان در یک منطقه نظامی سابق است.پایگاه اینترنتی محلی «استو نیسی» گزارش داده که در این منطقه قرار است به‌زودی ۵۰۰ چادر که هرکدام برای ۶ نفر در نظر گرفته‌شده بنا شود. به‌بیان‌دیگر ۵۰۰ چادر برای سه‌هزار نفر بنا خواهد شد درحالی‌که بیش از  ۱۲هزار نفر به سرپناه نیاز دارند.برخی دیگر، تعداد پناه‌جویان بی‌پناه  را بین ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر برآورد می‌کنند. سؤال اصلی اینجاست که آیا کشور یونان یا ۲۶ عضو دیگر اتحادیه اروپا، واقعا قدرت تأمین نیازهای این افراد را ندارند؟ وجود بیش از ۷ هزار پناه‌جوی کودک در میان ساکنان اردوگاه موریا  ابعاد انسانی این بحران را گسترده‌تر ساخته است. 
 حتی چادرها به اردوگاه نرسیده است! 
باگذشت ۵ روز از این حادثه، حتی چادرها برای اسکان اولیه پناه‌جویان به محل اردوگاه موریا نرسیده است! چادرها با هلی‌کوپتر به این محل آورده می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را از جاده‌ها منتقل کرد، زیرا ساکنان راه‌های ارتباطی برای عبور و مرور را سد کرده‌اند. آن‌ها شدیدا مخالف احداث یک اردوگاه جدید هستند.یکی از ساکنان خشمگین لسبوس در خیابانی که یک کامیون مایحتاج پناه‌جویان آن را مسدود کرده بود گفت: «ما هیچ اردوگاه جدیدی را در جزیره‌مان تحمل نمی‌کنیم. دیگر نمی‌توان این روش را ادامه داد. این جزیره مال ماست و ما آن را به هیچ‌کس دیگری نمی‌دهیم.»اما سؤال اصلی اینجاست که آیا مقامات یونانی نمی‌توانستند از طریق هلی‌کوپتر و در مدت‌زمانی کمتر از یک روز چادرها را به محل اردوگاه منتقل کنند؟ پاسخ این سؤال قطعا منفی نیست! 
 کرونا در کمین هزاران پناه‌جو در لسبوس
در شرایطی که پناه‌جویان از امکانات حداقلی و حتی آب و غذا در اردوگاه موریامحروم هستند و در شرایط بهداشتی و غیراستانداردی به سر می‌برند، احتمال شیوع گسترده ویروس کرونا در بین آن‌ها افزایش‌یافته است. شبکه دویچه وله گزارش داده است از ۳۵ پناه‌جویی که اوایل این هفته تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شد تعداد زیادی ناپدیدشده‌اند و به‌جای قرنطینه شدن در تماس با سایر پناه‌جویان قرارگرفته‌اند. احتمال می‌رود که شمار زیادی از طریق آن‌ها آلوده به این ویروس شده باشند.ساکنان لسبوس به همین علت نمی‌خواهند، شاهد برپایی یک اردوگاه دیگر در این جزیره باشند.
 حمایت مضحکانه اتحادیه اروپا
اگرچه در ابتدای حادثه، کشورهای اروپایی ژست حقوق بشری خاصی را در قبال این ماجرا گرفتند، اما باگذشت حدود ۱۰۰ ساعت از ماجرا، موضوع بی‌پناهی هزاران کودک پناه‌جو به مسئله‌ای بی‌اهمیت برای اروپائیان تبدیل‌شده است! کشورهای اتحادیه اروپا از ۱۲هزار و ۶۰۰ پناه‌جوی مستقر در لسبوس تنها ۴۰۰ پناه‌جو را پذیرش می‌کنند که این تصمیم، هم پناه‌جویان و هم ساکنان جزیره را مأیوس کرده است.بیش از صد شهر آلمان برای پذیرش این پناه‌جویان اعلام آمادگی کرده‌اند.
 اما هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان موافق نیست که این کشور به‌تنهایی این وظیفه را متقبل شود. او گفته است، کشورش حاضر است ۱۰۰ تا ۱۵۰ جوان زیر ۱۸ سال را بپذیرد.کاترین گورینگ اکارت، از رهبران فراکسیون سبزها در مجلس آلمان که در حال حاضر در لسبوس به‌سر می‌برد، تأکید کرده است که هزاران نفر از بی‌خانمان‌های اردوگاه موریا کودک هستند.
او به همین دلیل پیشنهاد وزیر کشور آلمان برای پذیرش حداکثر ۱۵۰ کودک را سخاوتمندانه نمی‌داند و می‌گوید، به‌عنوان یک آلمانی «خجالت‌ می‌کشد» که از آمادگی‌های اعلام‌شده برای پذیرش پناه‌جویان استفاده نمی‌شود.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.