حرکت آرام پیام‌‌رسان‌های داخلی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6471
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱:۲۳ |
در گفت‌وگوی رسالت با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی تبیین شد

حرکت آرام پیام‌‌رسان‌های داخلی

پيام رسان‌هاي داخلي و بومي بعد از فيلتر شبکه‌هاي خارجي مورد توجه کاربران شبکه‌هاي مجازي بوده‌اند. هرچند ماجراي مهاجرت کاربران شبکه‌هاي اجتماعي از يک پيام رسان به پيام رسان ديگر بعد از فيلتر شدن را مي‌توان يک مزيت دانست
حرکت آرام پیام‌‌رسان‌های داخلی
|معصومه شمسيني غياثوند |
پيام رسان‌هاي داخلي و بومي بعد از فيلتر شبکه‌هاي خارجي مورد توجه کاربران شبکه‌هاي مجازي بوده‌اند. هرچند ماجراي مهاجرت کاربران شبکه‌هاي اجتماعي از يک پيام رسان به پيام رسان ديگر بعد از فيلتر شدن را مي‌توان يک مزيت دانست  اما با اين وجود شاهد هستيم که کاربران همچنان تمايل به شبکه‌هاي مجازي خارجي دارند.
براساس نتايج نظرسنجي ملي مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران، ايسپا به تازگي اعلام شده است بيش از۷۰ درصد مردم ايران حداقل از يکي از شبکه هاي اجتماعي مجازي استفاده مي‌کنند.
در اين نظرسنجي از پاسخ گويان پرسيده شده شما اکنون از کدام شبکه اجتماعي استفاده مي کنيد؟ که ۴۲/۸ درصد پاسخ داده اند، واتساپ، ۴۲/۴ درصد تلگرام و ۳۹/۵ درصد نيز اينستاگرام را اعلام کرده اند. پس از اين سه شبکه اجتماعي، سروش با ۲/۸ درصد، فيس بوک با ۲/۳ درصد، توئيتر با ۱/۹ درصد ، لاين با هشت دهم درصد، بله با هفت دهم درصد، آي گپ با شش دهم درصد، گپ با نيم درصد، بيسفون با دو دهم درصد و ساينا با يک دهم درصد قرار دارد. ۳۰/۴ درصد نيز اعلام کرده اند که از هيچ شبکه اجتماعي مجازي استفاده نمي‌کنند.
در مقايسه نظرسنجي تيرماه جاري ايسپا با نظرسنجي اسفندماه اين مجموعه نشان دهنده کاهش استفاده از تلگرام و افزايش استفاده از واتساپ و اينستاگرام است و بر اساس نظرسنجي اسفند ماه ۹۷ ايسپا با جامعه آماري شهروندان کل کشور، استفاده از تلگرام ۵۵/۹ درصد بوده که در تيرماه جاري با ۱۳.۵ درصد کاهش به 
۴۲/۴ درصد رسيده است. همچنين واتساپ با ۱۷/۷ درصد افزايش از ۲۵/۱ به ۴۲/۸ درصد و استفاده از اينستاگرام هم با ۱۳/۶ درصد افزايش از ۲۵/۹ درصد به ۳۹/۵ درصد رسيده است.
طي چند سال گذشته پيام رسان‌هاي داخلي راه اندازي شده اند که پيشينه آن به زمان فيلترينگ پيام رسان خارجي تلگرام بازمي گردد که انتظار مي‌رفت در آن زمان بسياري از کاربران به پيام رسان هاي بومي مهاجرت کنند که با توجه به اين آمار هنوز کاربران کمي عضو پيام رسان‌هاي داخلي هستند.
*وضعيت کاربران پيام رسان سروش
مرتضي رحيمي، مدير سابق پيام رسان سروش در گفت‌وگو با رسالت در رابطه با مهاجرت‌هاي که در پيام رسان‌هاي داخلي و خارجي صورت مي‌گيرد، گفت: 
مسئله مهاجرت کاربران پيام رسان‌ها به صورت گروهي سابق بر اين با حذف تلگرام طلايي توسط گوگل پلي از روي تلفن‌هاي همراه را شاهد بوديم که بيش از ۱۴ ميليون کاربر در واتساپ وجود داشت و با حذف تلگرام طلايي اين کاربران افزايش پيدا کردند.
رحيمي در رابطه با اينکه چرا پيام رسان‌هاي داخلي کاربران کمتري دارند، خاطرنشان کرد: علت عدم استقبال از 
پيام رسان‌هاي داخلي به دليل ضعف فني آن‌ها نيست حتي در سال ۹۴ شاهد کوچ کاربران فضاي مجازي از وايبر به تلگرام بوديم در حالي که کارايي و قابليت وايبر بيشتر است و هنوز در دنيا کاربران زيادي را دارد اما به دليل سياست گذاري‌هاي که وجود دارد کاربران شبکه‌هاي مجازي داخل ايران تلگرام را نسبت به وايبر ترجيح دادند و هنوز اين تفکر را دارند که وايبر شبکه‌اي بي کيفيت است.وي با اشاره به خلاء‌هاي قانوني که در حوزه شبکه‌هاي فضاي مجازي و پيام رسان‌هاي داخلي در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضاي 
سياست گذاري با خلاء قانوني مواجه هستيم و همين موضوع باعث شده است که شبکه‌ها و پيام رسان‌هاي داخلي به درستي شناخته نشوند در حالي که بر اساس مصوبه شوراي فضاي مجازي بايد به مسئله پيام رسان‌هاي داخلي توجه مي‌شد که هنوز قوه قضائيه به آن رسيدگي نکرده است و در مورد اپليکيشن‌هاي داخلي اين خلاء را شاهد هستيم.
مدير سابق پيام رسان سروش با انتقاد از عملکرد ضعيف مسئولان در اجراي قوانين و لايحه‌هايي در رابطه با فضاي مجازي گفت: اگر اين خلاء ها برطرف نشود نمي‌توانيم شاهد رشد پيام رسان‌هاي داخلي کشور باشيم هرچند که برنامه‌هاي ما در پيام رسان‌هاي داخلي به صورت طولاني مدت سرمايه گذاري شده است و در کوتاه مدت تنها به شرطي جواب مي‌دهد که مسئولان توجه بيشتري را داشته باشند.
*وضعيت کاربران پيام رسان بله
​​​​​​​پيام رسان بومي بله يکي از ديگر از پيام رسان‌هاي است که اپليکيشن مالي آن مورد توجه کاربران بوده است، اين پيام رسان در مارکت بازار يك ميليون، در گوگل پلي ۵۰۰ هزار و در فروشگاه مايکت نيز ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد که در مجموعه تعداد کاربران فعال آن را به يك ميليون و ۷۰۰ هزار مي‌رساند.
مصطفي رادمرد، مدير پيام رسان بومي بله در گفت‌وگو با رسالت در رابطه با وضعيت پيام‌رسان‌ داخلي بله مي‌گويد: بر اساس گزارش فصلي و کانال رسمي بله شاهد روند روبه رشد اين پيام رسان داخلي هستيم. اين پيام رسان داخلي علاوه بر داشتن اپليکيشن مالي در زمينه پيام رساني هم فعاليت دارد و با استقبال کاربران شبکه‌هاي اجتماعي روبه رو است.
رادمرد با اشاره به رقابت پيام رسان‌هاي داخلي و خارجي و ميزان استقبال کاربران شبکه‌هاي اجتماعي از آن در داخل کشور گفت: عملکرد هر پيام رسان و اپليکيشن بستگي به سرويس و کارايي مثبتي دارد که به کاربران خود ارائه مي‌دهد لذا هر پيام رساني که بتواند خلاقيت بيشتري در جذب کاربران داشته باشد زمينه فضاي رقابتي را ايجاد مي‌کند.
مدير پيام رسان بومي بله با اشاره به آمار و وضعيت کاربران شبکه اجتماعي بله تأکيد کرد: با توجه به ميزان تراکنش‌ها و آمار گروه‌ها و کانال‌هاي اين شبکه اجتماعي شاهد روند روبه رشد آن در سه ماهه نخست سال بوديم که روند روبه افزايشي داشته است.
رادمرد در رابطه با ميزان استقبال کاربران از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي گفت: رويکرد مردم به پيام رسان‌هاي داخلي و ميزان استقبال آن‌ها روند متفاوتي را از خود نشان داده است اما هر زماني که اين شبکه‌ها مزيت‌هاي خود را نشان داده اند شاهد افزايش استقبال کاربران بوده ايم و اين بستگي به معيار و اهدافي دارد که اين شبکه‌ها دنبال مي‌کنند.
نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.