حذف زبان انگلیسی نباید باعث بی‌عدالتی آموزشی شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10942
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۵۰ |
«رسالت »موضوع حذف زبان انگلیسی از نظام آموزشی را بررسی می‌کند؛

حذف زبان انگلیسی نباید باعث بی‌عدالتی آموزشی شود

طي روزهاي گذشته 57نماينده مجلس يک فوريت طرح «رفع انحصار از زبان انگليسي در نظام آموزش همگاني کشور» را به هيئت رئيسه مجلس ارسال کردند تا آموزش زبان‌ انگليسي از برنامه مدارس حذف و به تعبير ديگر اختياري شود.
حذف زبان انگلیسی نباید باعث بی‌عدالتی آموزشی شود

طي روزهاي گذشته ۵۷نماينده مجلس يک فوريت طرح «رفع انحصار از زبان انگليسي در نظام آموزش همگاني کشور» را به هيئت رئيسه مجلس ارسال کردند تا آموزش زبان‌ انگليسي از برنامه مدارس حذف و به تعبير ديگر اختياري شود.
براين اساس دانش‌آموزان مي توانند براي يادگيري و آموختن اين زبان خارجي به آموزشگاه‌هاي آزاد مراجعه کنند، گفته مي شود، اين طرح در ۶ ماده تهيه شده که در ماده يک آن آمده است: «از تاريخ تصويب اين قانون آموزش زبان انگليسي در نظام آموزش همگاني کشور جنبه اختياري خواهد داشت و وزارت آموزش‌وپرورش به شرحي که در ادامه اين قانون خواهد آمد مکلف است امکان آموزش ساير زبان‌هاي مهم بين‌المللي و منطقه‌اي را به‌صورت اختياري فراهم آورد».
بر اساس ماده ۳ «از تاريخ تصويب اين قانون آموزش‌وپرورش مکلف خواهد بود آموزش زبان‌هاي موضوع اين قانون و زبـان انگليسـي را صـرفاً از طريق آموزشگاه‌هاي آزاد تحـت نظـارت آن وزارت و حـداکثر معـادل سه سال تحصيلي منحصراً براي دانش‌آموزان مقطع دبيرستان ارائه کند»
در ماده ۴ اين طرح آمده است: «از تاريخ تصويب اين قانون استخدام به‌عنوان معلـم بـراي آموزش زبان انگليسي يا زبان‌هاي موضـوع مـاده (۲ ) اين قـانون از سـوي وزارت آموزش‌وپرورش ممنوع مي‌باشد. »
اما در مقدمه اين طرح با تاکيد بر «سخنان مقام معظم رهبري در ارديبهشت ۱۳۹۵ که فرمودند: «اين اصرار بر ترويج زبان انگليسي در کشور ما يک کار ناسالم است. … آن‌وقت ما بياييم زبان آن‌ها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترويج کنيم. اين عقلائي است؟” و همچنـين بــا توجـه بــه عـدم ضــرورت تعلـيم زبـان خـارجي بــه دانش‌آموزاني که به هر دليل بـه تحصـيل دانشـگاهي نخواهنـد پرداخـت و تأثيرات نامطلوبي که اجبار به آموختن زبـان خـارجي مي‌تواند در ضـعف تحصيلي اين گروه از دانش‌آموزان داشته باشد، همچنين ازآنجاکه آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاه‌هاي آزاد زبان کمتر موفقيت‌آميز بوده و بهتر است که آموزش تمامي زبان‌هاي انگليسي و غير انگليسي از محيط مدارس خارج‌شده و از طريق آموزشگاه‌هاي آزاد صورت گيرد…. .” آمده است: «لذا باهدف تحول آموزش زبان خارجي در آموزش همگاني کشور و همچنين جهت رفع انحصار و ايجاد فرصت براي علاقه‌مندان به زبان‌هاي غير انگليسي طرح «رفع انحصار از زبان انگليسي در نظام آموزش همگاني کشور» به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌شود.»
محمدرضا نيک نژاد از صاحب نظران و کارشناسان حوزه آموزش در واکاوي اين طرح به رسالت گفت: آموزش و پرورش با چالش ها و گرفتاري‌هاي بسيار و البته کمبود بودجه روبه روست و طرح ارائه شده تا حدود زيادي به اين مسئله ارتباط دارد اما بايد ببينيم شوراي عالي آموزش و پرورش و سازمان پژوهش ها در اين باره چه ديدگاهي دارند، بي ترديد ما نمي توانيم به يکباره زبان انگليسي را حذف کنيم و طرح هايي از اين دست ابتدا بايد پخته شوند تا بعد بتوانيم خانواده ها و دانش آموزان را در اين زمينه توجيه کنيم.
وي ادامه داد: اظهارنظر نمايندگان درباره حذف زبان انگليسي قانع کننده نبوده و حتي برخي گفته اند آموزش زبان در مدارس ناکارآمد است اما مي توان طرح هايي را ارائه داد که منجر به کارآمدي زبان انگليسي شود زيرا همه مي دانند تقريبا تدريس تمامي دروس در نظام آموزشي ما داراي کارآمدي لازم نيست و اساسا خود آموزش و پرورش به تنهايي ناکارآمد است، البته درست است که ما بايد انحصار را از روي آموزش زبان انگليسي برداريم اما حذف آن به يکباره شدني و قابل قبول نيست.
او با ذکر مثالي تصريح کرد: تقريبا ۳۰ سال از خصوصي سازي بخش هايي از آموزش مي گذرد و هنوز برخي با توجيحات مختلف از مدارس غيرانتفاعي دفاع مي‌کنند اما قانون اساسي به شما اجازه برون سپاري نمي دهد بنابراين وقتي در مدارس، زبان آموزش داده مي شود، اين حق يادگيري براي همه فراهم است اما برخي از خانواده ها به رغم اينکه مي توانند از مزاياي رايگان بودن آموزش زبان خارجي استفاده کنند، فرزندشان را در موسسات آزاد هم ثبت نام مي کنند حال با اين اقدام، آموزش و پرورش عملا فرزندان اين جامعه را به سمت خصوصي سازي سوق مي دهد،. مگر چند خانواده توان مالي، فرهنگي و اجتماعي لازم را دارند که فرزندشان را در آموزشگاه هاي خصوصي زبان ثبت نام کنند؟ در اينجا به اصل عدالت آموزشي خدشه وارد مي شود و حتي ممکن است مافيايي شکل بگيرد.
به گفته وي ابتدا بايد کار کارشناسي صورت بگيرد و بعد طرح مذکور در مسير اجرايي شدن قرار بگيرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.