جواب کلوخ‌انداز سنگ است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1785
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴ |
در پي اقدام اخير احمق‌هاي درجه يک تأکيد شد

جواب کلوخ‌انداز سنگ است

عصر روز گذشته، دولت آمريکا در طرحي که وزارت خارجه اين کشور متولي آن است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست سازمان هاي تروريستي خود قرار داد.
جواب کلوخ‌انداز سنگ است

عصر روز گذشته، دولت آمريکا در طرحي که وزارت خارجه اين کشور متولي آن است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست سازمان هاي تروريستي خود قرار داد. مايک پامپئو، وزير خارجه آمريکا، ديروز علي‌رغم هشدارها، اضافه شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فهرست سازمان‌هاي اصطلاحاً «تروريستي» را اعلام کرد. اين اولين بار است که کاخ سفيد، نيروهاي مسلح رسمي يک کشور خارجي را به عنوان «سازمان تروريستي» معرفي مي‌کند.
مايک پامپئو در کنفرانس خبري گفت که اين تصميم ظرف يک هفته اجرايي خواهد شد. او گفت که تمامي بانک‌ها و شرکت‌ها بايد معاملات با سپاه ايران را متوقف کنند. پيش از اين رسانه‌ها گزارش داده‌اند اين اقدام به دولت آمريکا اجازه مي‌دهد عليه مقام‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و حاميان آنها ممنوعيت‌هايي اعمال کند.
کنگره آمريکا ظرف هفت روز آينده مي‌تواند جلوي اين اقدام را بگيرد اما اگر يک هفته بگذرد، اين اقدام اجرايي خواهد شد.
بيانيه کاخ سفيدکاخ سفيد ديروز در بيانيه‌اي رسماً برنامه دولت خود را براي اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فهرست سازمان‌هاي اصطلاحاً «تروريستي» خود اعلام کرد. اين اولين بار است که کاخ سفيد نيروهاي مسلح رسمي يک کشور خارجي را به عنوان «سازمان تروريستي» معرفي مي‌کند.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در اين بيانيه گفته است: «امروز من رسماً طرح دولت خود را براي اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و از جمله نيروي قدس به سازمان‌هاي تروريستي خارجي اعلام مي‌کنم.» کاخ سفيد از اين اقدام به عنوان «گامي بي‌سابقه» ياد کرده و نوشته وزارت خارجه آمريکا رهبري آن را به دست داشته است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اين اولين بار است که ايالات متحده بخشي از يک حکومت ديگر را به عنوان سازمان تروريستي خارجي معرفي مي‌کند. اين امر، مويد اين حقيقت است که اقدامات ايران، اساساً با اقدامات دولت‌هاي ديگر متفاوت است.» کاخ سفيد در ادامه با متهم کردن ايران به «حمايت از تروريسم» تصريح کرده است: «ما به افزايش فشار عليه ايران و بالا بردن هزينه‌هاي حمايت از فعاليت‌هاي تروريستي توسط اين کشور ادامه خواهيم داد تا زماني که اين کشور از رفتارهاي مخرب و غيرقانوني خود دست بردارد.»
واکنش مقامات لشکري و کشوري ايران
پيش از اين، سرلشکر محمد علي جعفري، فرمانده کل سپاه گفته بود در صورتي که آمريکا چنين حماقتي مرتکب شود، ارتش و نيروهاي امنيتي آمريکا در منطقه غرب آسيا، ديگر آرامش امروز را نخواهند داشت. او اضافه کرده است: «اگر آمريکايي‌ها دست به چنين حماقتي بزنند و امنيت ملي ما را به مخاطره بيندازند، مطابق سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران اقدامات مقابله به مثل را عملياتي و در دستور کار قرار خواهيم داد.»
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه هم به دولت آمريکا درباره اقدام عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران هشدار داده است.
ظريف دو روز پيش در حساب توئيترش نوشت: «کساني که نتانياهو را در اولويت نخست قرار مي‌دهند و از مدت‌ها پيش با اشتياق براي تروريستي اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملا از تبعاتي که اين کار براي نيروهاي ايالات متحده در اين منطقه دارد، مطلعند. در حقيقت، آن‌ها مي‌خواهند به نمايندگي از او (نتانياهو) ايالات متحده را به يک باتلاق بکشانند.»
غير از جعفري و ظريف، فرمانده کل ارتش و برخي نمايندگان مجلس و چهره هاي فعال سياسي کشور هم عليه اين اقدام دولت آمريکا موضع گرفته اند.
نامه ظريف و پيشنهاد تروريست خواندن نيروهاي آمريکايي
در همين رابطه، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان با ارسال نامه اي خطاب به حسن روحاني، رئيس شوراي عالي امنيت ملي، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه» مصوب مجلس شوراي اسلامي، پيشنهاد کرد شوراي عالي امنيت ملي کشورمان، نيروهاي نظامي آمريکا در منطقه غرب آسيا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌هاي تروريستي از نظر جمهوري اسلامي ايران قرار دهد.
بيانيه شوراي عالي امنيت ملي
شوراي عالي امنيت ملي کشورمان هم در واکنش به اقدام دولت آمريکا در تروريستي اعلام کردن سپاه، بيانيه اي منتشر کرد.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است «شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران اين اقدام بي‌اساس را خطر عمده‌اي براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بين‌الملل و منشورملل متحد مي‌داند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، برخلاف آمريکا و متحدان منطقه‌اي آن که همواره حامي گروه‌هاي افراطي‌ و تروريست‌ها در منطقه غرب آسيا بوده‌اند، پيوسته در خط مقدم مقابله با تروريزم و افراطي‌گري در منطقه بوده و نقش اين نيروي فداکار و انقلابي در مقابله با القاعده، داعش، النصره و ساير گروه‌هاي تروريستي در منطقه توسط مردم و دولت‌هاي آسيب‌ديده همواره مورد تقدير است.»
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است « جمهوري اسلامي ايران در اقدام متقابل در برابر اقدام غيرقانوني و نابخردانه امروز امريکا اعلام مي‌نمايد، رژيم ايالات متحده آمريکا را «دولت حامي تروريسم» و «فرماندهي مرکزي آمريکا موسوم به سنتکام» و تمامي نيروهاي وابسته به آن را «گروه تروريستي» مي‌داند. اين فرماندهي، مسئوليت اجراي سياست‌هاي تروريستي دولت امريکا عليه منطقه غرب آسيا را به عهده داشته که امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران و جان افراد بي‌گناه ايراني و غيرايراني را براي تحميل سياست‌هاي خصمانه ايالات متحده به‌خطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشيانه و عامدانه به هواپيماي مسافربري ايران در سال ۱۳۶۷، مشارکت در کشتار مردم يمن و ديگر شهروندان غير نظامي در غرب آسيا را مي‌توان نام برد. بديهي است رژيم ايالات متحده امريکا تمامي مسئوليت‌هاي عواقب خطرناک اين اقدام ماجراجويانه را برعهده خواهد داشت.» در همين رابطه با چندتن از صاحب نظران به گفت‌وگو پرداخته ايم.
حشمت الله فلاحت پيشه: نظاميان آمريکا در فهرست گروه هاي تروريستي قرار خواهند گرفت
حشمت الله فلاحت پيشه، رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با روزنامه رسالت از اقدام متقابل مجلس در قبال اقدام آمريکايي ها سخن گفته و اظهار مي کند: در کمتر از چند ساعت حتما مقابله به مثل مي شود و نظاميان آمريکا در منطقه در فهرست گروه هاي تروريستي قرار خواهند گرفت. من اعتقادم بر اين است که آمريکايي ها سه مشکل اساسي با بازوي قدرتمند ايران دارند که يکي حضور منطقه اي و ديگري موشک و موضوع هسته اي است و مي خواهند براي هرکدام از اين موارد برنامه اي طراحي کنند.
وي معتقد است: آمريکايي ها براي چيدن بال ايران در منطقه اين سياست را در پيش گرفتند اما به هرحال موضوع مقابله به مثل ايران در کمتر از چند ساعت انجام مي شود.
حتما مقابله به مثل مي شود و نظاميان آمريکا در منطقه در فهرست گروه هاي تروريستي قرار خواهند گرفت.
اسماعيل کوثري: سپاه پاسداران ابعاد پنهاني ندارد/ کوچکترين اقدام عليه سپاه پاسداران با شديدترين برخورد، پاسخ داده خواهد شد
اسماعيل کوثري، جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله هم در اين رابطه به روزنامه رسالت مي گويد: اقدامي که به ويژه مجلس بايد انجام دهد اين است که مقابله به مثل صورت بگيرد. از سوي ديگر اينکه آمريکايي ها، سپاه را در ليست گروه هاي تروريستي قرار
مي دهند، اقدامي غلط است. چرا که سپاه پاسداران يک تشکيلات نظامي و قانوني بوده و به شکل علني و مشهود فعاليت مي کند و مسائل پنهان ندارد. اين تروريست ها هستند که ابعاد و مسائل پنهاني دارند لذا در رابطه با اقداماتي که از سوي سپاه انجام گرفته،
هيچ گونه موضوع مخفي وجود نداشته است. بنابراين ما هم بايد در اين رابطه عکس العمل شديد و قوي نشان دهيم تا آنها بفهمند که نبايد گستاخي کنند. کوثري با تاکيد بر اينکه بايد به صورت قانوني نيروهاي نظامي آنان را در ليست گروه هاي تروريستي قرار دهيم، مي افزايد: آنها بايد بفهمند با اتخاذ چنين تصميماتي ضرر خواهند کرد و از کرده خودشان پشيمان مي شوند.
وي تصريح کرد: پيش از اين فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرده بوده که در صورت تروريستي خواندن سپاه، نيروهاي آمريکا در غرب آسيا روزهاي آرامي نخواهند داشت و سردار جعفري هم قاطعانه بر اين امر تصريح داشته اند که با اين حماقت، ارتش آمريکا و نيروهاي امنيتي آرامش امروز را نخواهند داشت. قطعا اين سخنان نمايانگر اين واقعيت است که کوچکترين اقدام عليه سپاه پاسداران با شديدترين برخورد، پاسخ داده خواهد شد.
جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله علت اين اقدام آمريکايي ها را ناتواني در برابر جمهوري اسلامي ذکر کرده و مي افزايد: آنها ظرف ۴۰ سال گذشته نتوانستند به اهداف پليد خود برسند لذا از اين مسئله ناراحت هستند و به اين صورت ناراحتي خود را بروز داده اند.
وي با اشاره به اينکه تحريم سپاه توسط آمريکا، کمک ديگري از سوي ترامپ به نتانياهو است، تصريح مي کند: اين مسئله مشخص است. ترامپ گفته است که آمده اسراييل را حفظ کند و از نخست وزير نادان آن يعني نتانياهو حمايت کند. در واقع نتانياهو از آمريکايي ها چنين سياست هايي را مي خواهد و آنها هم به اصطلاح دست بسته و کت بسته عمل مي کنند. در واقع آمريکايي ها، اسراييل را به عنوان جرثومه فساد ايجاد کرده اند تا به عنوان مترسک در منطقه از آن استفاده کنند و از کشورهاي منطقه باج بگيرند.
فواد ايزدي: قرار دادن سپاه در ليست گروه هاي تروريستي اقدامي نمادين است
فواد ايزدي، کارشناس مسائل سياسي هم به روزنامه رسالت مي گويد: در روابط بين الملل يک اصل مقابله به مثل وجود دارد، از اين جهت کوچک‌ترين اقدامي که مجلس شوراي اسلامي مي تواند انجام دهد، اين است که مطابق همين اقدام را در قبال نيروهاي نظامي آمريکا انجام دهد. اما فراتر از اين مقابله به مثل، اتفاقاتي است که در ۵ يا ۶ سال دولت حسن روحاني رخ داده و نتيجه آن وضعيت فعلي شده است، يعني هم برنامه هسته اي مان
کم و بيش متوقف شده و هم طرح هاي قبل و بعد از برجام پا برجاست و از سوي ديگر شاهد تحريم هاي جديد نيز هستيم.
به گفته وي اين وضعيت فعلي متاسفانه با همکاري مجلس بوده است. از اين جهت نياز است که هم دولت و هم مجلسي ها از تجارب ۵ يا ۶ سال گذشته درس بگيرند و در نهايت به سمت اصلاح اشتباهات شان حرکت کنند. اين اتفاقات نامناسبي که ظرف ساليان گذشته رخ داده فقط کار دولت نبوده، بلکه کار مجلس هم بوده و بايد مورد بازبيني و اصلاح قرار بگيرد.
ايزدي با تاکيد بر اينکه آمريکا چه در داخل دولت و چه در خارج دولت به اين اجماع رسيده که راه برخورد با ايران، تحريم است، مي افزايد: يعني هم جمهوري خواه و هم دموکرات بر اين اصل پافشاري دارند و بخشي از اين مسئله هم ناشي از پيام هايي است که آنها از داخل کشور ما دريافت کرده اند. چون ما موضوع تحريم را برجسته کرديم و حتي آب کشور را به برجام ارتباط داديم و اعلام اين نوع مواضع، بالا بردن ارزش کالايي است که دست طرف مقابل بوده، اين ها نتيجه اش اين شد که طرف مقابل احساس کرده که مي تواند امتياز بگيرد. از کجا متوجه شده؟ از حرف‌هايي که داخل کشور زده شد، از زماني که مسئولان از برجام ۲ و۳ صحبت کردند. وقتي از برجام مي گوييم، طرف مقابل برداشتش مذاکره است و مذاکره يعني بده و بستان. البته آنها به مسئله بده کار ندارند چون پايبندي به اين مسئله ندارند اما به موضوع بستان کار دارند.
به نظر مي رسد که آنها دو سال ديگر فرصت دارند که از قوه مجريه ايران امتياز دريافت کنند و از اين جهت طرف مقابل دارد منطقي عمل مي کند. کسي که اين گونه سخن مي گويد، غيرمنطقي عمل مي کند و اميدواريم باتوجه به اقدامات دولت آمريکا، رويه قوه مجريه اصلاح شود.
اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به موضوع انتخابات فلسطين و هديه ترامپ به نتانياهو تصريح مي کند: سپاه پاسداران يک سال و نيم است که در ليست سازمان هاي تروريستي قرار دارد لذا، اين مسئله جديد نيست. در آمريکا دو ليست يکي ليست وزارت خزانه داري و ديگري ليست وزارت خارجه وجود دارد. ذيل قانون کاتسا، سپاه در آگوست ۲۰۱۷ ذيل گروه هاي ترويستي قرار گرفت. ۱۰ سال قبل هم نيروي قدس در اين ليست قرار گرفته بود. اتفاقا آن ليست وزرات خزانه داري ليست مهمتري است زيرا مسئول تحريم ها در ساختار سياسي آمريکا وزارت خزانه داري است. از اين جهت آن اتفاق افتاده است. اما اينکه آمريکا چرا در حال حاضر اين اقدام را انجام مي دهند به خاطر اين است که سياست هاي آمريکايي ها شکست خورده. هدف آنها سرنگوني جمهوري اسلامي بود و بولتون هم گفته بود، جمهوري اسلامي چهلمين سالگردش را نمي بيند بنابراين نياز دارند تا حرکت هاي نماديني داشته باشند.
به گفته وي اين گونه اقدامات، حالت تبليغاتي دارد. اينکه سپاه را در ليست گروه هاي تروريستي وزارت خارجه هم بگذارند، اهميت جدي تري ندارد. از سوي ديگر در سرزمين هاي اشغالي انتخابات است و ميخواستند به نتانياهو هديه بدهند چون سپاه فقط در داخل کشور دشمن ندارد بلکه در خارج کشور هم دشمناني دارد که يکي از آنها نتانياهو است و باتوجه به انتخابات فردا اين اقدام، نوعي کمک به نخست وزير اسراييل است و ترامپ اعلام کرده مي پذيرد که بلندي هاي جولان بخشي از خاک رژيم صهيونيستي است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.