جوابيه وزارت آموزش و پرورش به «صداي ۲۰۳۰ به گوش مي‌رسد» - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3258
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۸:۳۷ |

جوابيه وزارت آموزش و پرورش به «صداي ۲۰۳۰ به گوش مي‌رسد»

به دنبال چاپ گزارشي با «عنوان صداي 2030 به گوش مي رسد» در تاريخ 21 ارديبهشت ماه 98 مركز هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي آموزش و پرورش جوابيه اي را براي روزنامه رسالت ارسال كرده كه عين متن ارسالي در ادامه مي آيد.
جوابيه وزارت آموزش و پرورش به «صداي ۲۰۳۰ به گوش مي‌رسد»

به دنبال چاپ گزارشي با «عنوان صداي ۲۰۳۰ به گوش مي رسد» در تاريخ ۲۱ ارديبهشت ماه ۹۸ مركز هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي آموزش و پرورش جوابيه اي را براي روزنامه رسالت ارسال كرده كه عين متن ارسالي در ادامه مي آيد.
مدير مسئول محترم روزنامه رسالت
با سلام و احترام؛
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ ۲۱/۲/۹۷ با عنوان «صداي ۲۰۳۰ به گوش مي‌رسد» پاسخ مركز هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي آموزش و پرورش موارد زير را جهت تنوير افكار عمومي به اطلاع مي‌رساند:
۱- مسئولين ارشد وزارت آموزش و پرورش به‌خصوص وزير محترم بارها و بارها در رسانه‌هاي مختلف اعلام نموده‌اند با وجود سند ارزشمند و معتبر تحول بنيادين، نيازي به اسناد ديگر نداريم، اصرار آن روزنامه محترم بر توجه به سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش بدون سند و ادله روشن منصفانه نيست.
۲- در جلسه‌اي كه اخيراً با دبير محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد، گزارش مستندي از روند اجراي سند تحول در وزارت آموزش و پرورش ارائه شده كه در صورت لزوم مديران محترم آن روزنامه مي‌توانند نتايج را از شوراي عالي انقلاب فرهنگي بپرسند.
۳- گزارش‌هاي مستند فعاليت‌هاي صورت گرفته در راستاي اجراي متوازن سند تحول به دفتر مقام معظم رهبري، هيئت دولت – هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، كميسيون آموزش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و… ارسال شده است.
۴- با تلاش‌هاي انجام شده در بند (۷۵) سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه- ابلاغي مقام معظم رهبري، اجراي سند تحول تكليف شده است.
۵- در ماده (۲) قانون برنامه ششم توسعه اجراي تحول بنيادين آموزش و پرورش به عنوان موضوع محوري و تكليف دولت در برنامه ششم تصويب شد، همچنين ماده (۶۳) دولت را مكلف به اجراي سند تحول در نظام تعليم و تربيت نموده است.
۶- به دنبال تصويب برنامه ششم، براي اولين بار با استقرار كامل، شش زير نظام تكليف شده در سند تحول، برنامه زمان‌بندي و اجرايي سند در طول برنامه ششم تدوين و در ۳ مهر ۹۷ ابلاغ شد، ضمن اينكه عناوين برنامه‌هاي سال‌هاي ۹۵، ۹۶ و ۹۷ با الهام از آموزه‌هاي سند تحول تدوين شده است.
۷- برنامه سال ۱۳۹۸ كاملاً مستند به برنامه اجرايي سند تحول،‌ تدوين و در ۲۷ فروردين ۹۸ ابلاغ شده است.
۸- همان طور كه در آن روزنامه محترم نيز اشاره شده، شايد بخش‌هايي از سند ۲۰۳۰ به ظاهر با سند تحول مطابقت دارد، ولي دليلي بر اجراي سند ۲۰۳۰ نمي‌باشد، وزارت آموزش و پرورش تمامي اين بخش‌ها را با الهام از آموزه‌هاي ماندگار و اصيل ديني مصرح در سند تحول اجرا مي‌نمايد و انتظار مي‌رود اين تكليف در گزارش‌ها مدنظر قرار گيرد.
۹- سند تحول بنيادين آموزش و پرورش يك سند ملي است، پس همانگونه كه آن روزنامه تأكيد داشته است، بياييم با نقدي عالمانه و بي‌طرفانه به دوراز هر گونه نگرش سياسي اين مطابقت‌ها و مغايرت‌ها را تجزيه و تحليل كنيم، تا در جهت تنوير افكار عمومي به‌خصوص والدين عزيز، گام برداشته و دغدغه‌هاي احتمالي را برطرف نماييم.
۱۰- در جلسه عصر سه شنبه ۲۳ خرداد ۹۶ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به رياست دكتر روحاني رئيس‌جمهور تصريح و تصويب شد كه: «مبناي عمل در كشور، اسناد بالادستي مصوب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجلس شوراي اسلامي و ساير مراجع قانوني بوده و در حوزه آموزش و پرورش و تعليم و تربيت، سند اساسي و ملي، «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» خواهد بود كه اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده،‌ و هر سند، بيانيه و يا موضوع ديگري كه مغاير با اين سند باشد، ملغي است.»
۱۱- همان‌طور كه حجت‌الاسلام سرلك عضو محترم كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ پرسش خبرنگار روزنامه عنوان نموده‌اند؛ سرعت پياده‌سازي سند تحول نياز به زيرساخت‌ها و منابعي‌ دارد، ولي اين وزارتخانه علي‌رغم مسائل و مشكلات اقتصادي، سال‌هاي اخير نهايت تلاش خود را جهت تحقق سند تحول داشته است.
۱۲- سامانه پايش سند تحول در وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازي و در خروجي اخير كه در جلسه شوراي هماهنگي و اجرايي سند تحول ارائه شد، ميزان تحقق سند تحول بسيار فراتر از آنچه در گزارش روزنامه آمده،‌ ثبت شده است.
۱۳- سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و بخش دوم فصل هشتم آن تصويب دستورالعمل‌ها و نقشه راه بعدي را به شوراي عالي آموزش و پرورش سپرده است و اين شورا مصوبات زيادي در راستاي اجرايي شدن سند تحول داشته كه اسناد آن موجود مي‌باشد.
در پايان ضمن سپاس از توجه اصحاب رسانه به وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌هايي كه در جهت اعتلاي نظام تعليم و تربيت صورت مي‌پذيرد، خاطرنشان مي‌شود در بند (د) بخش دوم فصل هشتم سند تحول تصريح شد، «تمام دستگاه‌ها و نهادها به ويژه رسانه ملي، موظف‌اند در چارچوب اين سند، همكاري لازم با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي را براي تحقق اهداف تحول بنيادين آموزش و پرورش معمول دارند». فراموش نكنيم وزارت آموزش و پرورش مسئول اجراي سند تحول در سطح مدارس بوده و انتظار مي‌رود با همراهي و همكاري تمامي دستگاه‌ها در تحقق بيش از بيش اجراي اين سند ملي باشيم.خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.
پاسخ رسالت
آنچه در جوابيه وزارت آموزش و پرورش از گزارش تحليلي رسالت به چشم مي خورد نشان مي دهد گويا دوستان به درستي و كامل مطلب گزارش را مطالعه نكرده اند زيرا در جاي جاي اين گزارش به نقل از متوليان فرهنگي و مسئولان مختلف سند ۲۰۳۰ به بوته نقد گذاشته شده و ماحصل تيتر منتشر شده برداشتي آزاد از اين اظهارنظرهاست كه نشان مي دهد هنوز هم بخش هايي از اين سند در آموزش و پرورش درحال اجراست. كارشناسان هم در اين گزارش اشاره به آسيب هاي اجراي زيرپوستي اين سند داشته و اذعان دارند اند كه سند ۲۰۳۰ پس از اعتراض مقام معظم رهبري در ظاهر متوقف شده اما در عمل مشاهد مي شود كه بخش هايي از آن در سطح مدارس در حال اجراست. با اين حال روزنامه رسالت حسب وظيفه ذاتي خود تلاش دارد تا مشكلات و مسائل مختلف اجتماعي و فرهنگي كشور را با استفاده از نظرات كارشناسان و نخبگان هر حوزه مطرح و با استفاده از استانداردها و خلاقيت هاي روزنامه نگاري آن را به زيور طبع آراسته نمايد؛‌ خواه تو پند گير خواه ملال.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.