جنگ ما و آمريکا جنگ اراده‌هاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3394
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰:۴۹ |
شرحي بر حديث ولايت

جنگ ما و آمريکا جنگ اراده‌هاست

گزينه قطعي ملت ايران مقاومت در مقابل آمريکاست و در اين رويارويي، در اين مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشيني. و بحث مقاومت هم بحث برخورد نظامي نيست؛ اين که حالا بعضي هم مسئله جنگ را در روزنامه و در فضاي مجازي و مانند اينها مطرح مي‌کنند حرف بيخودي است.
جنگ ما و آمريکا جنگ اراده‌هاست

حميدرضا ترقي
گزينه قطعي ملت ايران مقاومت در مقابل آمريکاست و در اين رويارويي، در اين مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشيني. و بحث مقاومت هم بحث برخورد نظامي نيست؛ اين که حالا بعضي هم مسئله جنگ را در روزنامه و در فضاي مجازي و مانند اينها مطرح مي‌کنند حرف بيخودي است. جنگي بنا نيست انجام بگيرد و به توفيق الهي انجام هم نخواهد گرفت. نه ما دنبال جنگيم، آنها هم به صرفه‌شان نيست که دنبال جنگ باشند و مي‌دانند که به صرفه‌شان نيست. ما هم که خب اهل ابتدا به کارِ نظامي نيستيم ــ هيچ وقت نبوديم، الان هم نيستيم ــ اين برخورد، برخورد اراده‌هاست؛ اين رويارويي، رويارويي اراده‌هاست؛ و اراده ما از آنها قوي‌تر است. ما علاوه بر اراده قوي، توکّل به خدا را هم داريم. ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ مَولَي الَّذينَ ءامَنوا وَ اَنَّ الکافِرينَ لا مَولي لَهُم؛(۲۸) آنها مولا ندارند؛ ما متّکي به اراده الهي هستيم. بنابراين ان‌شاء‌الله آينده، آينده خوبي است و سختي‌ها هم آن‌چنان که بعضي‌ها تصوير مي‌کنند و توصيف مي‌کنند، نيست و نخواهد بو د. مقام معظم رهبري ۲۴/۲/۹۸
مفهوم اراده
اراده و يا عزم هدفي را داشتن، خود پيش فرض ها و مشتقاتي را دربر مي گيرد که از مهمترين آن ها مي توان به مقابله و مقاومت در برابر دشواري هاي مسير پيموده شده تا هدف و مقصود اشاره نمود. صبر و ايستادگي جزو لاينفک اراده آدمي براي رسيدن به هر هدفي مي باشد. افرادي که اراده انجام فعل يا عملي را در خود تقويت مي نمايند، نگاهي آرماني همراه با پشتکار و توکل را توشه مسير حرکت شان قرار مي دهند.
تقابل اراده ها درنگاه رهبري
مقام معظم رهبري براي اولين بار از واژه تقابل اراده ها در دي ماه سال ۸۳ در جمع مردم قم استفاده كرده و بيان داشتند که: “جغرافياي سياسي دنيا را، اراده و ايمان انسان ها در آينده تعيين خواهد کرد”. اولين سخنراني معظم له پيرامون مقوله جنگ و يا تقابل اراده، اشاره به قدرت آدمي فارغ از هرگونه متعلقات دنيوي اعم از سلاح، دارايي و تجهيزات است.
در سخنان ايشان نقش اراده و ايمان انسان هاي آزادي خواه به عنوان نقش بي بديل و تعيين کننده(فارغ از قدرت سياسي حکومت ها و دولت ها) در تغييرات سياسي و ژئوپلتيک به خوبي مشخص شده است. پس از دو سال از اولين سخنراني ايشان در ديدار با دانشگاهيان استان سمنان با اشاره به مقاومت هاي مردمي در سال هاي دفاع مقدس، اين نوع دفاع با کمترين تجهيزات را نوعي پيروزي قدرت اراده مردم غيور ايران بر تجهيزات تا بن دندان مسلح عراقي ها دانسته اند. رهبر معظم انقلاب از سال ۸۵ تا به امروز در سخنراني ها و بيانات شان ۹ مرتبه به تقابل و يا جنگ اراده ها در دنياي امروز اشاره کرده و نسبت به اين امر در جامعه ايراني -اسلامي تأکيد داشته اند. حال به اختصار به اهم دلايل تاکيد معظم له به اين مقوله مي پردازيم:
الف) دامنه وگستره ي جنگ اراده ها
کليد واژه جنگ اراده ها که توسط رهبر انقلاب استفاده شده در درون خود انواع دشمني ها و تهاجمات دشمن را در برداشته است. جنگ هاي اقتصادي، فرهنگي، جنگ سرد ونرم ….همگي در ذيل جنگ اراده ها قرار گرفته اند. اگر هر ملتي ولو از مستضعفين عالم براي مقابله با هرگونه از تهديدات دشمنان داخلي و خارجي عزم خود را جزم کرده و اراده راستين براي تقابل داشته باشند، بي شک هرگونه تهاجم دشمنان در کوتاه مدت و يا دراز مدت با شکست مواجه خواهد شد. به عنوان مثال: براي مقابله با جنگ اقتصادي دشمن ( که در حال حاضر مي توان به کاهش ميزان فروش نفت وتحريم هاي بي سابقه ايالات متحده آمريکا واروپا عليه ايران اشاره كرد )اگر اراده راستين در ميان مردم و مسئولين وجود داشته باشد چنين ترفندها و تاکتيک هايي به منظور ضربه به اقتصاد کشور موثر نمي شود. حال براي همگان چنين سوالي پيش مي آيد که چگونه اراده ملت ايران در برابر اين جنگ اقتصادي موثر مي افتد؟ پاسخ به اين سوال بسيار آسان بوده، کافي است به بيانات رهبر معظم انقلاب توجه کنيم و نسبت به سخنان شان تامل نماييم.
مقام معظم رهبري در سخنان شان چندين بار به مباحث اقتصاد مقاومتي و استفاده از توليدات داخلي اشاره داشته و حتي در مرتبه دوم نسبت به عدم توجه مسئولين به اقتصاد مقاومتي در کشور ابراز ناراحتي کردند. اگر عزم و اراده مسئولين در جهت عدم وابستگي اقتصادي به نفت جزم شود و اگر اراده ملت ايران در استفاده از توليدات داخلي استوار شود، طبيعتا خدعه هاي دشمنان خارجي کارساز نخواهد شد. بنابراين به روشني مي توان گفت جنگ اراده ها، ابعاد گسترده اي
داشته که از مقوله هاي اقتصادي، سياسي و نظامي تا حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي را در برمي گيرد.
ب) دلسردنشدن درشرايط نامتوازن بادشمن
استراتژيست هاي نظامي همواره نقشه هاي مختلفي را براي مبارزه با تهديدات خارجي در نظر داشته و اگر دشمنان شان از توان بسيار بالايي برخوردار باشند، سعي در امتناع از جنگ با آنها مي نمايند. در واقع افزايش قدرت نظامي ديگر حکومت ها موجب دلسردي فرماندهان نظامي گرديده و تفکرات آن ها را تغيير مي دهد، ولي در جنگ اراده ها
دلسردي و نااميدي معنا و تفسيري نداشته و نخواهد داشت. در يک جنگ نامتوازن که شايد کشوري با يک نگاه اوليه در عرصه هاي مختلف اعم از فرهنگي و يا نظامي داراي تجهيزات و توان پاييني نسبت به ديگر حکومت هاست، نااميد نشده و به مسير مقاومت و برنامه ريزي براي تقابل با دشمن ادامه مي دهد. توکل و پشت‌کار در جنگ اراده ها بسيار موثر و کارساز مي باشد، همان طور که رهبري در ۳۰ تيرماه۱۳۹۲ در ديداربا مسئولان نظام، عنوان کردند:
“مکرر عرض کرده‌ايم؛ در عرصه‌هاي گوناگون جهاني، درگيري‌ها غالباً جنگ اراده‌ها است؛ هر طرفي که اراده‌اش زودتر ضعيف شود، شکست خواهد خورد. صبر يعني اين عزم را، اين اراده را نگه داشتن، حفظ کردن. توکل هم يعني کار را انجام دادن و نتيجه را از خدا خواستن. گمان نشود – که البته در فضاي دينيِ امروز گمان هم نمي شود؛ در گذشته چرا، تبليغ مي‌شد، اينجور توهّم مي‌شد – که توکل يعني بنشين تا خدا برساند، بنشين تا خدا درست کند، بنشين تا خدا گره را باز کند؛ نه، توکل يعني کار را انجام بده، نتيجه را از خدا بخواه؛ منتظر نتيجه از سوي پروردگار باش.”
ومعظم له در ديدار کارگزاران نظام با ايشان در ۲۴/۲/۹۸ فرمودند : و اراده ما از آنها قوي‌تر است. ما علاوه بر اراده قوي، توکّل به خدا را هم داريم(. ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ مَولَي الَّذينَ ءامَنوا وَ اَنَّ الکافِرينَ لا مَولي لَهمُ) آنها مولا ندارند؛ ما متّکي به اراده الهي هستيم
ج) جهاني بودن ؛جنگ اراده ها
وقتي سخن از جنگ نرم يا تهاجم فرهنگي به زبان مي آيد، همه نگاه ها به مقوله هايي همچون تغيير سبک زندگي اسلامي در ايران و يا تغيير پوشش دختران و پسران ايراني معطوف مي گردد و يا زماني که از کليدواژه هايي همچون جنگ اقتصادي صحبت مي کنيم، تحريم هاي بين المللي عليه ايران در اذهان عمومي متبادر مي شود. آنچه بين اين دو جمله مشترک بوده عبور ذهن همه ما با چنين واژگاني بر جغرافياي نظام جمهوري اسلامي ايران مي باشد يعني همه اين مقوله ها را معطوف به دشمني با نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مي دانيم، در حالي که چنين تحريم هاي بين المللي و يا تغييرات در سبک زندگي جوامع در اکثر نقاط دنيا به خصوص جوامع اسلامي رخ مي دهد. جنگ اراده ها يک کليت جهان شمول بوده که مرزهاي جغرافياي ذهني همه مردم را در نورديده و همه مظلومان جهان را که با اراده و عزم ملي خواستار مبارزه با ظالمين مي باشند، در برگرفته است. در همين راستا مقام معظم رهبري در آغاز جرقه هاي بيداري اسلامي در کشورهايي همچون مصر، بار ديگر به اهميت جنگ اراده ها در دنياي امروزي اشاره نموده ودر خطبه هاي نماز جمعه سال۸۹ فرمودند: “در هر قيام مردمي، جنگ واقعي بين اراده‌ها است. هر طرفي که مصمم‌تر باشد و سختي‌ها را تحمل کند پيروز قطعي است. قرآن به ما مي‌آموزد که: «إنّ الّذينَ قالُوا رَبُّنُا اللَّه ثُمَّ استَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِکَه ألَّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ أبشِرُوا بِالجَنَّهِ الَّتي کُنتُم تُوعَدونَ» وبه پيامبرش مي‌فرمايد: « فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ » دشمن مي‌کوشد با زور و فريب، اراده شما را تضعيف کند. مراقب باشيد اراده شما سست نشود.”
با گذشت يک سال از خطبه هاي نماز جمعه معظم له وهمچنين پيروزي هاي
مکرر جوانان انقلابي در اقصي نقاط کشورهاي اسلامي در دي ماه سال۱۳۹۰ و در اجلاس جهاني جوانان و بيداري اسلامي، رهبر انقلاب در ادامه صحبت هاي سال گذشته خود بيان داشتند: “امروز استکبار جهاني در مقابل بيداري اسلامي احساس ناتواني مي کند. شما غالبيد، شما پيروزيد، آينده مال شماست. کاري که انجام گرفته است، کار بسيار بزرگي است؛ اما اين پايان کار نيست – مهم اين است – اين شروع است، اين آغاز است. ملت‌هاي مسلمان بايد مجاهدت را ادامه بدهند تا بتوانند دشمن را از ميدان‌هاي گوناگون ازاله کنند. مبارزه، مبارزه همت‌ها و عزم‌ها و اراده‌هاست. هر طرف اراده قوي‌تري داشته باشد، او غالب است. آن کسي که دلش متکي به خداي متعال است، او غالب است. «ان ينصرکم اللَّه فلا غالب لکم»؛ اگر نصرت خدايي را به دست بياوريد، هيچ کس بر شما غلبه نخواهد کرد؛ شما پيش خواهيد رفت. ما مي خواهيم ملت هاي مسلمان که تشکيل‌دهنده امت بزرگ اسلامي‌اند، آزاد باشند، مستقل باشند، عزيز باشند، تحقير نشوند؛ با احکام مترقي و متعالي اسلام، زندگي خودشان را سامان بدهند؛ و اسلام مي تواند. در طول ساليان دراز، ما را از لحاظ علمي عقب نگه داشتند؛ فرهنگ ما را پايمال کردند، استقلال ما را از بين بردند. امروز ما بيدار شده‌ايم. ما ميدان هاي علم را هم يکي پس از ديگري تصرف خواهيم کرد.” آنچه از دو سخنراني مقام معظم رهبري به خوبي آشکار بوده، تاثيرگذاري سخنراني سال۸۹ ايشان در ميان جوانان انقلابي بوده که به درک صحيحي از تعبير جنگ اراده ها در کشورشان رسيده و در اين راستا از هيچ تلاشي دريغ ننمودند. اراده موجود در جوانان مسلمان و انقلابي موجب گرديده که تحولات اساسي در کشورهاي مصر، تونس و يمن رخ دهد که ادامه روند اين اراده راستين را همچنان در کشور يمن و در ميان جوانان مبارز انصارالله مي بينيم. يمن به رغم هجوم وحشيانه دولت سعودي وامارات که از کشتار زنان و کوکان بي گناه ابايي ندارند، همچنان شاهد مقاومت جوانان انقلابي و مسلمان بوده که در برابر تجهيزات و تسليحات سعودي ها ترس به خود راه نداده و اين جنگ را جنگ اراده ها مي پندارند.
آنچه به عنوان سه شاخص اصلي انتخاب کليدواژه جنگ اراده ها توسط رهبري بيان گرديده خود نمايانگر اهميت اين موضوع در ميان همه آزادي خواهان جهان مي باشد. جنگي که شکست در آن معنايي نداشته و صبر و مقاومت محور اصلي آن است.
هدف درجنگ اراده ها
تقابل اراده ها از اين جهت داراي اهميت است که طرفين جنگ سعي مي‌کنند به هر طريق ممکن بر سيستم محاسبات رقيب يعني اراده آنها تآثير بگذارندبگونه اي‌که اين تغيير محاسباتي منجر به تسليم کشور مقابل شود و از طرفي ديگر رقيب با به اين باور برسانند که خود اراده اي مصمم بر رفتار خويش دارند .!
براي اثبات اين موضوع مي توان دو دليل و مثال را مطرح کرد:
۱-آمريکايي ها توان حمله نظامي به ايران را ندارند و حتي متحدان منطقه اي آنها جرأت چنين اقدامي را نيز به خود نمي دهند.ولي تهديد به جنگ را درافکار عمومي بگونه اي ترويج و تبليغ مي‌کنند که روزنامه هاي
اصلاح طلب وترسو و غربگراي داخلي تيتر جنگ يا صلح ! مي‌زنند
۲-آمريکا مدعي شد که جلوي صادرات نفت ايران را به طور کامل مي گيرد در حالي که کارشناسان نفتي دنيا اظهار مي کنند که اگرچه کاهش صادرات نفت ايران ممکن است وليکن قطع صادرات نفت ايران و حتي کاهش آن به زير يک ميليون بشکه در روز براي آمريکا امکان پذير نيست.
در دو مورد بالا در حالي آمريکا تهديد مي کند که عملا امکان تحقق آنها وجود ندارد. همانطور که گفته شد هدف تحقق “تهديد” نيست بلکه “باور تهديد” است تا بتواند در محاسبات مسئولان و نخبگان تاثير گذاشته و آنها را وادار به پذيرش مذاکره مجددبا آمريکا کند .
همانطور که ملاحظه کرديد اين باور در بعضي از جريانها و حتي مسئولين بوجود آمد که بايد براي جلوگيري از جنگ و تهديد پاي ميز مذاکره رفت ولي با قاطعيت و دورانديشي رهبري ؛ اين اشتباه محاسباتي مثل برجام تکرار نشد ه است .
متقابلا ايستادگي ايران و رهبري آن در برابر آمريکا و ابراز اراده محکم و مقتدرانه رهبري بر مقاومت دربرابر زورگويي هاي آمريکا و تهديد به بستن را ه خروج نفت از منطقه و شخم زدن تل‌آويو و اسرائيل وضربه هاي
مقاومت در غزه و يمن به عوامل دشمن ؛ محاسبات دشمن را تغيير داده و آنها را وادار به عقب نشيني کرد.
با توجه به فرمايش صريح مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) که
مي فرمايند: («جنگ ، جنگ اراده هاست جنگ عزم هاي راسخ است، هر كه عزمش بيشتر بود او برنده است» و گزينه قطعي ملّت ايران مقاومت در مقابل آمريکا است و در اين رويارويي، در اين مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشيني ؛)مردم و مسئولين بايد با هوشمندي تمام اراده مصمم خود براي تسليم نشدن در مقابل فشار را به دشمن نشان دهندو اميدوار به نصرت الهي و با عزمي راسخ در اين مسير ايستادگي کنند.

نویسنده : حميدرضا ترقي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.