جشنواره‌ای که رنگ فجر و انقلاب نداشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16982
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۰۱ |
گزارشی از واپسین روزهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛

جشنواره‌ای که رنگ فجر و انقلاب نداشت

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در روزهای پایانی خود با حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ با اعلام اسامی نامزدهای این جشنواره بسیاری از منتقدان پس از تماشای فیلم‌ها در این روزها معتقدند فیلم‌هایی که تماشا کرده‌اند با آرمان‌ها و هویت انقلاب اسلامی در تعارض است
جشنواره‌ای که رنگ فجر و انقلاب نداشت

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در روزهای پایانی خود با حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ با اعلام اسامی نامزدهای این جشنواره بسیاری از منتقدان پس از تماشای فیلم‌ها در این روزها معتقدند فیلم‌هایی که تماشا کرده‌اند با آرمان‌ها و هویت انقلاب اسلامی در تعارض است و از این بابت از مسئولان سینمایی کشور گلایه‌مند بوده و خواستار انتخاب صحیح در داوری این جشنواره هستند. بیشتر منتقدان و اهالی سینما علاوه بر رفتار تبعیض‌آمیز مسئولان سینمایی نسبت به محتوای فیلم‌هایی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شده است معترض هستند چراکه آن‌ها بر این باورند مضامین این فیلم‌ها با آرمان‌های انقلاب اسلامی همخوانی ندارد. به‌جای اینکه فیلم‌های ارزشی و انقلابی موردتوجه قرار بگیرند به آثاری توجه می‌کنند که از محتوای ارزشی، انسانی، دینی، ملی و انقلابی
به دور و ساختاری اغراق‌شده دارند. این در صورتی است که به گفته آن‌ها جشنواره فیلم فجر تنها باید بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
*روز پنجم: خروج تنها فیلم کمدی جلف از آرای تماشاگران
اما روز پنجم جشنواره فیلم فجر سی و هشتم در سینما
رسانه پردیس ملت با نمایش ۳ فیلم داستانی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری » به کارگردانی پيمان قاسم‌خانی و مستند «عالی‌جناب» به کارگردانی سجاد ایمان و فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی مهدی موسوی همراه بود. ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین در روز چهارشنبه ۲ فیلم دیگر را به فهرست فیلم‌های سینمای رسانه‌ها به‌عنوان بخش خارج از مسابقه اضافه کرد ازجمله فیلم «شین» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی به فیلم‌های جشنواره اضافه شد. نوروز بیگی
پس از انتخاب نشدن این فیلم در بخش مسابقه اصلی از نبودن عنکبوت گله‌مند بود و با احترام به فیلم‌های دیگرش در جشنواره، آن را بهترین کار خود می‌دانست و درنهایت تصمیم گرفت فیلمی را که پنجمین اثر فهرست رزروهای بخش سودای سیمرغ بوده برای تک سانس و تماشای خبرنگاران و منتقدان برساند.
فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف ۲ : ارتش سری» ازجمله فیلم‌های ناموفق جشنواره با همان موضوع تکراری کمدی با شوخی‌های جنسی برای خنداندن مخاطب اکران شد اما این فیلم با عدم استقبال مخاطبان همراه بود و از فهرست آرای مردمی خط خورد. روز بلوا، اثر بهروز شعیبی کارگردان جوان و موفق سینما در روز پنجم جشنواره اکران شد و مخاطبان که سطح انتظار بیشتری از این کارگردان جوان سینما داشتند نتوانستند با این فیلم ارتباط برقرار کنند. فیلم مغز استخوان با ژانر فلاکت در جامعه و روابط پوچ خانوادگی به تقلید از فیلم‌های اصغر فرهادی نیز از فیلم‌های ناموفق این جشنواره بود.
*روز ششم: خاموشی چراغ‌های جشنواره در زمان شهرآورد پایتخت
روز ششم جشنواره فیلم فجر سی و هشتم در سینما رسانه پردیس ملت با نمایش ۲ فیلم داستانی «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امينی، «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نويد محمودي و مستند «زمستان» به کارگردانی مهرداد زاهدیان و فیلم کوتاه «پاندای قرمز» به کارگردانی علی پاک نیا همراه بود درحالی‌که در زمان مسابقه شهرآورد پایتخت هیچ فیلمی پخش نشد و سالن‌های سینما این مسابقه را برای اهالی رسانه نمایش دادند. همچنین روز ششم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه‌ها سرشار از حاشیه بود علی‌رغم تمامی وعده‌های داده‌شده توسط متصدیان برگزاری جشنواره مبنی بر عدم حضور افراد غیر مرتبط با رسانه، در این روز برخی کودکان سینما دوست در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کردند؛ به‌خصوص حضور نوه یکی از تهیه‌کنندگان سینما جای تأمل داشت.
*روز هفتم: قریبیان، حوصله بچه‌بازی مسئولان سینمایی را ندارم
روز هفتم جشنواره فیلم فجر سی و هشتم در سینما رسانه پردیس ملت با نمایش ۳ فیلم داستانی «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی و مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده و فیلم کوتاه «مادر برفی» به کارگردانی مرجان خسروی همراه بود. ازجمله حاشیه‌های این روز از جشنواره، صحبت‌های ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی خروج در نشست خبری در رابطه با نامهربانی مسئولان سینمایی بود، فرامرز قریبیان نیز در این نشست خبری از خاتمه فعالیت خود در سینما خبر داد و اعلام کرد: «حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.» فیلم آتابای نیکی کریمی نیز با واکنش مثبت مخاطبان همراه بود و شاهین امین، یکی از منتقدان در خصوص فیلم نیکی کریمی گفت: « اگر در این چند روز در فضای مجازی دقت کرده باشید این جمله را شنیده‌اید که «آتابای» بهترین فیلم نیکی کریمی ازنظر کارگردانی است. به نظرم این بهترین فیلمی است که در جشنواره دیده‌ام و توانسته به لحاظ بصری و داستانی جهان خود را به وجود بیاورد. از روایت لایه به لایه و تودرتوی داستان کلیت داستان را متوجه می‌شویم. تصاویر و ‌پلان‌ها گویای فضا و قصه فیلم هستند.»
روز هشتم: شهاب حسینی: مشکلات ما خارج از کشور حل نمی‌شود
روز هشتم سی و هشتمین جشنواره فجر در پردیس ملت با نمایش ۳ فیلم داستانی «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی و «من می‌ترسم» به کارگردانی بهنام بهزادی و مستند «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور و فیلم کوتاه «برف‌های سفید سرگردان» به کارگردانی حمیدرضا وطن‌دوست همراه بود. در آخر شب هم فیلم «شین» ساخته میثم کزازی به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با سخنانی جنجالی درباره جشنواره و تحریم آن از سوی شهاب حسینی همراه بود که وی با انتقاد از مسعود کیمیایی جهت تحریم این جشنواره گفت: «من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال بازهم فیلم نمی‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم آنقدر خودخواه باشد و به‌نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.»شهاب حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از همراهی بیگانگان برای دخالت در مسائل داخلی کشور گفت: «مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود. دو سال است دنیا را می‌چرخم و به این ایمان رسیده‌ام. مشکل ما بین خودمان و با تعامل میان خودمان حل می‌شود. اگر منتظر کسی از بیرون هستیم زهی خیال باطل.»
روز نهم: عدم حضور مسعود کیمیایی در پردیس ملت صدای همه را درآورد
اتفاق مهم روز نهم جشنواره فیلم فجر عدم برگزاری نشست خبری فیلم خون شد بود، عدم حضور مسعود کیمیایی در پردیس اهالی رسانه، صدای همه را درآورد. مسعود کیمیایی کارگردان و سعید آقاخانی بازیگر و هایده صفی یاری
تدوینگر فیلم خون شد انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر به دلیل اتفاقات رخ‌داده اخیر در کشور اعلام کرده بودند و جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم اعلام کرده بود به‌هیچ‌وجه حاضر نیست فیلمش را از حضور در بخش مسابقه سینمای ایران خارج کند.
روز دهم جشنواره فجر: اعلام نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

آخرین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه با اکران سه فیلم سینمایی و همچنین اعلام نامزدهای این دوره از جشنواره فیلم فجر همراه بود و سه فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و پسرکشی به کارگردانی محمدهادی کریمی اکران شد.سینمای اهالی رسانه بعد از برگزاری نشست خبری فیلم «پسرکشی» شاهد اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر بودند و پایان روز دهم جشنواره فیلم فجر یکی از مهم‌ترین التهابات سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با انتخاب نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود.سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی روزهای پایانی این جشنواره را طی کرد که بسیاری از منتقدان نسبت به فیلم‌های این جشنواره معترض هستند، نمایش حجم گسترده‌ای از چهره‌های غمگین، شکست و ناکامی، بدبختی، خون و خونریزی، اعتیاد و تلخی از انتقادِات به این جشنواره مردمی است جشنواره‌ای که مزین به نام انقلاب اسلامی است اما به گفته منتقدان رنگ و بویی از انقلاب اسلامی را به همراه ندارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.