جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63161
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار تاریخ انتشار : ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ |

جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها

جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها اعلام شد
جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها

پس از حدود دو سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد، وزارت علوم تصمیم گرفته تا از ۱۴ فروردین ماه کلاس‌ها حضوری برگزار شود.

 

در این زمینه دانشگاه‌های مختلف نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری و همچنین چگونگی ثبت‌نام خوابگاه‌ها را در سایت دانشگاه منتشر کرده‌اند.

 

* برقراری تسهیلات ویژه برای کلاس‌های حضوری

 

قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم نیز درباره حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهریورماه گذشته مقرر شد که کلاس‌های دانشگاه‌ها حضوری برگزار شود، قرار شد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری از مهر گذشته و دوره‌های کارشناسی از آبان ماه گذشته به صورت حضوری برگزار شود اما با موج جدید کرونا رو به رو شدیم که به همین دلیل فعالیت حضوری دانشگاه‌ها تا بهمن‌ماه به تعویق افتاد اما دوباره در آن زمان کرونا اوج گرفت و با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان و اساتید، فعالیت حضوری کلاس‌ها به ۱۴ فروردین موکول شد.

 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای از سرگیری آموزش حضوری، تسهیلات ویژه‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده است تا شرایط حضور در کلاس‌های درس برای همه دانشجویان فراهم شود، از جمله اینکه امکان حذف و اضافه برای دانشجویانی که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، فراهم باشد.

 

وی افزود: همچنین شرایطی فراهم می‌شود که دانشجویانی که در واحدهای خودگردان هستند، در صورت نیاز بتوانند از واحدهای دیگر دانشگاه یا به صورت مهمان در تک‌درس در شهرهای محل سکونت خود استفاده کنند.

 

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های نوین مبحث آموزش را متحول کرده است، اظهار داشت: در شرایط همه‌گیری کرونا، علی‌رغم سختی‌هایی که داشت، ظرفیت بسیار خوبی در آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شد که باید این مزیت را در شرایط آموزش حضوری نیز حفظ و برای ارتقا آن تلاش کرد.

 

عموعابدینی ادامه داد: ارتباط مجازی و برخط دانشجویان با اساتید در خارج از ساعات آموزشی و فراهم بودن شرایط برای بهره‌‌مندی همه دانشجویان در نقاط مختلف کشور از آموزش اساتید برجسته از جمله مزیت‌های آموزش الکترونیکی است که باید حفظ شده و استمرار داشته باشد.

 

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئین‌نامه جدید آموزشی تدوین شده است که ظرف روزهای آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و انتظار می‌رود همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تسریع اجرای آن اهتمام داشته باشند.

اعلام شرایط حضور دانشجوها در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها

 

همچنین هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: دانشگاه‌ها هیچ زمانی تعطیل نبودند و اصل بر حضوری بودن آموزش در دانشگاه ها است.کرونا باعث شد از دو سال پیش دانشگاه‌ها به صورت برخط اداره شوند و اغلب کلاس‌ها به شیوه غیر حضوری انجام شود، با این وجود در حوزه تحصیلات تکمیلی و در حوزه کارشناسی در دوره هایی که به صورت عملی بود، دانشگاه ها فعال بودند و به صورت حضوری دنبال می شدند.

 

وی گفت: هرچند در ماه‌ها و موارد خاص به سمت نیمه فعال بودن یا تعطیلی حرکت کردیم ولی این مسئله به صورت موقت بود و برخی از بحث‌ها مطرح شد، مبنی بر اینکه تصمیم بر حضور در دانشگاه‌های کشور تصمیمی چند روزه بوده است، از ۱۵ مهرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا و نهایتاً از اول آذرماه قرار بر این شد تا دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری حرکت کنند.

 

داداش پور گفت: قرار بر این بود که در نیم سال دوم تحصیلی دانشگاه ها به سمت حضوری کامل حرکت کنند اما امیکرون باعث شد که این کار به تاخیر بیافتد و نهایتاً بعد از افت سویه امیکرون ستاد ملی کرونا در آخرین تصمیم خود اعلام کرد که دانشگاه‌ها و مدارس کشور باید حضوری شوند.

 

وی افزود: مبنا تصمیمات ستاد ملی کرونا است و وزارت علوم دانشگاه‌های کشور بر همین مبنا به سمت بازگشایی کامل دانشگاه‌ها حرکت کردند که از ۱۴ فروردین ماه این اتفاق صورت خواهد گرفت.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حفظ سلامت دانشجویان اصل اساسی در آغاز آموزش حضوری است. از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اصل بر حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌هاست؛ تمام اقداماتی که لازم بود برای آموزش حضوری انجام شود، در دانشگاه‌های کشور آغاز شد.

 

وی در خصوص شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها، گفت: دانشجویان برای حضور در کلاس‌های دانشگاه‌، باید دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و مشکلی از بابت اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی نداریم و احتمالا” مشکل در خوابگاه‌های استیجاری یا خودگردان ممکن است باشد که به دنبال رفع آن هستیم.

 

داداش پور گفت: دانشجویان غیر بومی که متقاضی اسکان در خوابگاه‌ها هستند باید با هماهنگی دانشگاه مربوطه برای این موضوع ثبت‌نام کنند و برای اطلاع از آخرین تحولات به اطلاع رسانی دانشگاه ها دقت و آخرین اخبار را از وب سایت دانشگاه ها دریافت کنند.

حضور الزامی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران از ۱۴ فروردین

 

معاونت آموزشی دانشگاه تهران نیز در اطلاعیه‌ ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، بر شرکت منظم در کلاس‌های درس تاکید و درباره نحوه مواجهه با غیبت‌های غیرموجه، برنامه‌ریزی دروس عملی ناتمام و نحوه برگزاری امتحانات اطلاع‌رسانی کرد.

 

براساس این اطلاعیه شرکت منظم دانشجویان عزیز در کلاس‌های درس که در حفظ و اعتلای کیفیت علمی یاددهی-یادگیری خود و دانشگاه تأثیر به سزایی دارد، الزامی است.

 

دانشجویانی که به دلایل غیرموجه غیبت داشته باشند، مشمول ضوابط و مقررات مندرج در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران خواهند بود.

 

حضور اعضای هیأت علمی در محل خدمت و تشکیل کلاس درس بر اساس برنامه آموزشی اعلام شده برای نیمسال جاری، الزامی است.

 

استفاده از تجارب و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجادشده طی مدت آموزش غیرحضوری، در خارج از ساعات رسمی هر کلاس و مشروط به آنکه به هیچ وجه جایگزین تشکیل کلاس به صورت حضوری نشود، بلامانع است (اطلاعات لازم از حوزه معاونت محترم فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه دریافت و مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت).

 

امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد و در صورت لزوم، کامل کردن دروس عملی ناتمام احتمالی، در چند هفته پس از پایان امتحانات نیمسال جاری، قابل برنامه‌ریزی خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.