جان بولتون؛ نماد شکست سياست خارجي آمريکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7783
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 26 مرداد 1398 - 8:55 |

جان بولتون؛ نماد شکست سياست خارجي آمريکا

طي روزهاي اخير، برخي رسانه ها از احتمال برکناري جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا از قدرت خبر مي دهند . بر اين اساس، احتمال دارد دونالد ترامپ تا قبل از سال ۲۰۲۰،بولتون را برکنار کند.
جان بولتون؛ نماد شکست سياست خارجي آمريکا

طي روزهاي اخير، برخي رسانه ها از احتمال برکناري جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا از قدرت خبر مي دهند . بر اين اساس، احتمال دارد دونالد ترامپ تا قبل از سال ۲۰۲۰،بولتون را برکنار کند. همچنين ميزان محبوبيت سياست خارجي ترامپ در نزد شهروندان آمريکايي به شدت کاهش يافته است . برخي همراهان ترامپ به شدت از اينکه سياست خارجي دولت آمريکا به نقطه ضعف رئيس جمهور اين کشور در انتخابات رياست جمهوري سال آينده تبديل شود به شدت نگران و هراسان هستند .
بدون شک جان بولتون نماد شکست کامل سياست خارجي ايالات متحده آمريکاست. او در دوران رياست جمهور جرج واکر بوش نيز به نشانه شکست کاخ سفيد در نظام بين الملل تبديل شد . با اين حال ترامپ ترجيح داد تا از اين مهره سوخته و شکست خورده، دوباره در کاخ سفيد استفاده کند! حضور بولتون در کاخ سفيد، بدترين خيانت ترامپ به ملت آمريکا بوده است.
اين روزها حتي طرفداران اندک جان بولتون نيز اميدي نسبت به ادامه حضور او در قدرت ندارند. در نهايت اينکه جان بولتون سرنوشتي به جز شکست و ناکامي ندارد. زمان مرگ سياسي مشاور امنيت ملي ايالات متحده فرا رسيده است. اگرچه برخي لابي هاي قدرتمند در آمريکا که اکثراً لابي هاي صهيونيستي و سعودي هستند، در صدد استمرار حضور بولتون در کاخ سفيد هستند، اما به نظر مي رسد تاريخ مصرف سياسي مشاور امنيت ملي ترامپ به پايان رسيده است. يکي از موضوعات مهمي که اخيراً در صحنه سياست داخلي آمريکا مطرح شده موضوع اختلاف ميان بولتون و ترامپ است که همانند مقامات پيشين دولت ايالات متحده، نشانه هاي آن به صورت علني از سوي ترامپ و رسانه ها و افراد نزديک به کاخ سفيد بيان مي شود.
برخي شواهد جديد در تحليل هاي رسانه هاي آمريکا نشان مي دهد دونالد ترامپ با تغيير در تيم امنيت ملي به دنبال ارسال پيامي به ديگر کشورها در راستاي افزايش اعتبار تهديدها و جديت خود بود.
اما بنا به گفته يک تحليل‌گر ارشد امنيتي، «ترامپ تصور مي کرد افرادي چون تيلرسون و مک مستر وزراي خارجه و دفاع سابق، در حال تلاش براي مديريت روند تصميم گيري در کاخ سفيد و ايجاد محدوديت براي او هستند، بنابراين به دنبال افرادي وفادار است که در تحت هر شرايطي از تصميمات او تبعيت کنند.»
هدف دونالد ترامپ اين بود که ابتدا سلطه خود را بر روند تصميم گيري در کاخ سفيد تثبيت کند و در گام بعدي با استفاده ابزاري از چهره جنگ طلب و افراطي تيم جديد، کشورهاي ديگر را وادار به پذيرش خواسته هاي خود کند.به گفته اين مقام سابق امنيتي،کار ويژه اصلي بولتون در تيم ترامپ، اجراي تصميمات او و ايجاد ترس و نگراني در ميان نخبگان سياسي ديگر کشورهاست.
در نهايت اينکه احتمال دارد ترامپ ناچار شود در آينده اي نزديک ، تصميم خود مبني بر حذف جان بولتون از معادلات سياست خارجي ايالات متحده را اعلام کند. انتظار ترامپ براي بهبود وضعيت وي در نظرسنجي ها نه تنها به نتيجه نرسيده است، بلکه منجر به رقم خوردن نتايج بدتر در نظرسنجي هاي اخير شده است. به عنوان مثال در نظرسنجي جنجالي شبکه فاکس نيوز که منجر به خشم ترامپ شد، جو بايدن با اختلاف۱۰ درصد از رئيس جمهور فعلي ايالات متحده آمريکا پيش است. موضوعي که اگر ادامه يابد، جايي براي پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال بعد باقي نمي گذارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای جان بولتون؛ نماد شکست سياست خارجي آمريکا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.