جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس را از دست ندهید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44835
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ |

جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس را از دست ندهید

شهر زیبا و تاریخی تفلیس (Tbilisi) پایتخت کشور گرجستان و یکی از زیباترین شهرهای این کشور است.
جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس را از دست ندهید

شهر زیبا و تاریخی تفلیس (Tbilisi) پایتخت کشور گرجستان و یکی از زیباترین شهرهای این کشور است . این شهر بیشترین جمعیت این کشور را در خود جای داده و شهری نسبتا مدرن است که البته توانسته هویت تاریخی خود را حفظ کند . تفلیس بواسطه داشتن چشمه‌های آب گرم فراوان به شهرت رسیده و در گذشته چیزی در حدود شصت چشمه آبگرم در این شهر می جوشید و امروزه تعداد این چشمه ها تنها با پنچ مورد می رسد.

تفلیس که در گذشته تبلیس نیز تلفظ می شد به معنای شهری با چشمه های آب گرم است و رفته رفته شهر پیرامون همین چشمه های آبگرم رشد کرد . این شهر دارای آب و هوای مطبوع و دل انگیز است و در محل اتصال دو قاره‌ اروپا و آسیا واقع شده است ؛

تفلیس در تور گرجستان ، در گذشته دارای موقعیتی استراتژیک بوده و در مسیر جاده ابریشم قرار داشت . و امروزه نیز محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپاست و بسیاری از تبادلات اقتصادی و انرژی در همین منطقه انجام می پذیرد . شهر تفلیس در حدود پانصد هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و رودخانه کر از وسط این شهر می گذرد که خود سبب پیدایش مناظری زیبا شده است .

همانطور که گفتیم این شهر بیشترین جمعیت کشور را در خود جا داده و جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر در تفلیس زندگی می کنند که اغلب از قشر متوسط و حتی پایین جامعه هستند و پیدا کردن کار همواره  از دغدغه های اصلی جوانان این شهر است .  و شاید به همین دلیل روز به روز بر تعداد جوانان مهاجرت کرده به قاره اروپا افزوده می گردد .

شهر تفلیس در قرن پنجم میلادی کشف شد و به مرور به وسعت آن افزوده و به شکل امروزی اش نزدیک گردید . تفلیس تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده و در طول تاریخ توسط حکومت های متعددی اداره می شد و به همین خاطر در گوشه و کنار این شهر با آثار تاریخی مختلفی روبرو خواهید شد که به نوعی شناسنامه و هویت فرهنگی این سرزمین را نشان می دهند . و جالب است بدانید این شهر در گذشته بخشی از امپراتوری ایران بوده و امروزه نیز ردپایی از فرهنگ و تمدن هزاران ساله این امپراتوری در گوشه و کنار این شهر پیداست  .

برای بازدید اجمالی از شهر تفلیس حداقل به سه روز زمان نیاز خواهید داشت و در طول این زمان بهتر است بازدید از محله تفلیس قدیم ، کلیسای سامبا ، خیابان روستاولی ، حمام سولفور ، پل صلح را در الویت قرار دهید .  ما نیز در ادامه به شرح برخی از آن ها در سفر باتو ، می پردازیم :

حمام سولفور

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم این شهر دارای چشمه‌ های آب گرم متعددی است و علت پیدایش شهر وجود همین چشمه های آب گرم بوده است . گفته می شود این چشمه های آب گرم دارای خواص درمانی بوده از این رو همواره  مورد علاقه حاکمان و سیاستمداران قرار داشته است .  البته چیزی که امروز از این چشمه های باقی مانده تنها قطره ای از دریاست و در طول تاریخ آب های این چشمه ها یکی پس از دیگری خشک شده اند .

پل صلح

این پل زیبا با معماری منحصر بفرد و دیدنی به نماد تفلیس مدرن تبدیل شده و در کنار سازه های مدرن دیگر شهر معرف چهره ای نو از شهر تفلیس است . پل صلح در سال ۲۰۱۰ میلادی از فلز و شیشه بر روی رودخانه کر ساخته ‌شد . این سازه یکصد و پنجاه متر طول دارد و دو منطقه قدیم و جدید شهر را به یکدیگر متصل می کند . 

برای نور پردازی این سازه بیش از شش هزار لامپ  استفاده شده که با تاریک شدن هوا جلوه ای زیبا به این سازه می بخشد و انعکاس این نور ها بر روی آب رودخانه ، منظره ای خیره کننده را پدید می آورد . همچنین در اطراف پل صلح کافه ها و رستوران های متنوعی به چشم می خورد که مکان مناسبی برای استراحت و صرف غذایی لذیذ هستند .

همچنین بهتر است بدانید آنتالیا شهری تاریخی با قدمتی هزاران ساله است . و همواره امپراتوری های بزرگی همچون یونانیان و رومیان بر آن حکمرانی داشته اند . و هر کدام از آن ها آثار باستانی ارزشمندی را از خود به جا گذارده اند که نمونه برجسته آن ها عبارتند از : شهر قدیمی فاسلیس  ، شهر باستانی ترمسوس  ، شهر باستانی افه سوس ،  آسپندوس . با این وجود بهتر است حین اقامت در شهر آنتالیا زمانی را به بازدید از آثار باستانی آن اختصاص دهید ، تا با گوشه از تمدن هزاران ساله این سرزمین آشنا شوید .

از همه این ها که بگذریم ، مراکز خرید مدرن و متنوع موجود در تور آنتالیا همه آنچه را نیاز دارید ، در اختیارتان می گذارد و گشت و گذار در آن ها تجربه ای جذاب و سرگرم کننده است . باید افزود این شهر نیز همانند شهر های دیگر ترکیه ، مراکز خرید مختلف دارد و انواع کالاهای با کیفیت و برندهای بزرگ دنیا را در آن ها ، نمایندگی دارند .

پارک ملی کاراتپه National Park Kartepe

کاراتپه به معنای تپه ی سیاه و پارک ملی کاراتپه مکانی ایده آل برای گردش و طبیعت گردی یکروزه است . در این منطقه ، تخته سنگ های بسیار بزرگی به چشم می خورد که بر روی آن ها نقوش باستانی حکاکی شده است . این کتیبه ها از تمدن های بزرگی نظیر آسیتاوادا ، اقوام فنیقی و هیتی به جا مانده است . جالب است بدانید در طول جنگ های صلیبی بسیاری از نبردها در همین منطقه به وقوع پیوسته است و آثاری از آن قابل رویت است .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.