تیم‌ملی گشت ارشاد مدیران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47126
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶ |
آغاز تمهیدات برای خشکاندن ریشه‌های فساد واکاوی شد

تیم‌ملی گشت ارشاد مدیران

«پایان گفتاردرمانی»؛ شاید این دقیق‌ترین گزاره برای توصیف تغییرات سیاسی این روزهای کشور باشد. تغییراتی که بناست پس از هشت سال «شعار» و «گفتاردرمانی» جای خودش را به «عمل‌گرایی» بدهد.
تیم‌ملی گشت ارشاد مدیران

«پایان گفتاردرمانی»؛ شاید این دقیق‌ترین گزاره برای توصیف تغییرات سیاسی این روزهای کشور باشد. تغییراتی که بناست پس از هشت سال «شعار» و «گفتاردرمانی» جای خودش را به «عمل‌گرایی» بدهد. رئیس‌جمهور مستقر بعد از حدود سه هزار روز تکیه زدن بر کرسی مهم پاستور هنوز ساعت‌ها برای «حرف زدن» وقت می‌گذارد و از آنتن پرهزینه رسانه ملی به زخم مردم نمک می‌پاشد و می‌گوید «دولت مسکن بسازد اشتباه است. مسکن را باید مردم بسازند و دولت فقط تسهیلات بدهد»، ولی آقای حقوقدان به اصل ۳۱ قانون اساسی اشاره نمی‌کند که صراحتا تصریح دارد «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی‌است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص‌روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.»قاعده سیاست این است که «در همیشه روی یک پاشنه نچرخد» و بناست با انتخاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان، شاهد چرخش درروی پاشنه‌ای دیگری باشیم؛ پاشنه‌ای که مختص پابرهنگان است… آنچه مستضعفین، این «انقلابی‌های واقعی» جمهوری اسلامی ایران را امیدوار کرده، اقدامات این روزهای رئیس‌جمهور منتخب است. طبق تقویم بناست رئیسی از ۱۴ مرداد و پس از انجام مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، زمام امور قوه عریض و طویل اجرایی رابا  اختیارات «گسترده» در اختیار بگیرد ازاین‌جهت، این روزها برای «آغاز امیدوارکننده تحول مدیریت کشور» در تکاپوست و جلسات متعدد برگزار می‌کند.
یکی از مهم‌ترین جلسات رئیس‌جمهور منتخب پیرو وعده‌اش برای مبارزه با پدیده منحوس فساد، روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ با حضور مقامات امنیتی و نظارتی کشورمان برگزار شد. حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، فرزاد مخلص الائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور و کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ازجمله مهمانان این «جلسه ویژه» بودند و همگی با اشاره به روحیه و منش ضد فساد حجت‌الاسلام رئیسی و اقدامات مؤثر و امیدآفرین وی در قوه قضائیه، دلگرمی و چشم امید مردم به دولت جدید را مورداشاره قراردادند و با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوعه خود، پیشنهادات و راهکارهایی را برای برخورد جدی با بسترهای فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.
آن‌طور که روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب گزارش داده است، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی شخصا اولین جلسه کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، براساس آسیب‌شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد کنند. تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های موردنیاز به‌منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانت زا، زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات دولتی، قاچاق سازمان‌یافته و ارائه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، ازجمله مأموریت‌های محوله به این کمیته است.
حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای این جلسه با اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه‌کنی فساد است، اظهار داشت: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم. وی ادامه داد: آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی را ما باید به آسیب زدایی تبدیل کنیم.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به حضور روسای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب‌شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل‌قبول از بسترهای تولید فساد در دولت» این است که اولاً نتایج حاصل از آسیب‌شناسی دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات خود در خصوص «بسترها»، «ریشه‌ها» و «گلوگاه‌های تولید فساد» در دولت را جمع‌بندی و به ما اعلام کنند. رئیسی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به‌منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکارهای مؤثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.
رویه‌ای که سید ابراهیم رئیسی در پیش‌گرفته است باید منتظر تحولات اساسی قوه قضائیه در قوه مجریه باشیم که خروجی آن، بازگشت اعتماد عمومی مردم به مسئولان اجرایی است.
 بدیهی است با بازگشت اعتماد عمومی به قوه مجریه، هزینه حکمرانی کاهش پیدا می‌کند و با همراهی مردم بخش عمده‌ای از مشکلات کاهش می‌یابد. رئیسی به‌خوبی دریافته است، آنچه مردم نیاز دارند نه «گفتاردرمانی» و «دادن وعده‌های سبز و بنفش» که بلکه «کار جهادی» و «حل مشکلات معیشتی» آن‌هاست.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.