توپ تعلیق در زمین ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22687
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۵ |
بررسی دلایل ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال در گفت‌و گوی«رسالت» با حسین کلانی

توپ تعلیق در زمین ایران

پس از نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد و به انجام تغییرات در اساسنامه فدراسیون تأکید کرد، مقرر شد مسئولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن پیش‌نویس اساسنامه اصلاح شده را برای فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارسال کنند.
توپ تعلیق در زمین ایران

‌| نفیسه امامی ‌|
پس از نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد و به انجام تغییرات در اساسنامه فدراسیون تأکید کرد، مقرر شد مسئولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن پیش‌نویس اساسنامه اصلاح شده را برای فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارسال کنند. پیش‌نویس اساسنامه در شرایطی مراحل اصلاح و تدوین خود را سپری می‌کرد که بین اهالی فوتبال اختلاف‌نظرهایی وجود داشت.  در نهایت فدراسیون فوتبال پس از  تدوین پیش‌نویس، آن را به فدراسیون بین‌المللی ارسال کرد.
فیفا در نامه‌ای که روز جمعه ۲۹ می (۹ خرداد) به فدراسیون ایران ارسال کرد، ایرادهای زیادی را به پیش‌نویس وارد نمود و بیش از ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون مطرح شد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شد تا ۱۶ خردادماه اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند در غیر این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد. در این نامه‌بر مغایرت پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون جهانی تأکید شده است و از ایران خواسته شده تا در مدت زمان در نظر گرفته شده آن اشکالات را رفع نماید. 
فدراسیون فوتبال هم بعد از ارسال این نامه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده طبق تکلیف قانونی خود نسبت به پیگیری و تکمیل فرآیند اصلاح اساسنامه در تعامل با نهادهای بالادستی اقدام می‌کند. هرچند مشخص نیست آیا فدراسیون در مدت زمان باقی‌مانده می‌تواند به تدوین اساسنامه‌ای مطابق با قوانین فیفا اقدام کند یا امکان تعلیق مجدد فدراسیون فوتبال وجود دارد؟!
حسین کلانی  پیشکسوت فوتبال کشورمان  در گفت‌وگو با «رسالت» درباره ایرادات وارد شده به اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا گفت: بسیاری از اعضای فیفا از کشورهایی هستند که ارتباط خوبی با کشور ما ندارند و از هر وسیله‌ای برای اعمال فشار بر کشور و فوتبال ما استفاده می‌کنند تا آن را با مشکل مواجه نمایند. فیفا به علت وجود مشکلات عدیده با مربیان و بازیکنان خارجی و عدم انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال از کوچک‌ترین نقطه‌ضعف ما استفاده می‌کند که واردکردن ۸۰ ایراد به اساسنامه هم از جمله همین موارد است. وی با بیان این‌که عده‌ای در داخل کشور نیز به دنبال ایجاد اخلال در فوتبال هستند، افزود: در حال حاضر فوتبال تنها وسیله‌ای است که می‌تواند باعث تزریق نشاط و امیدواری در کشور شود، اما عده‌ای در داخل سعی دارند به آن آسیب وارد كنند؛ کسانی که در ظاهر علاقه‌مند به فوتبال هستند اما در واقع این‌گونه نیستند. بازیکن اسبق تیم پرسپولیس اضافه کرد: افرادی در داخل چوب لای چرخ ورزش می‌گذارند و درصدد از بین بردن ثبات و آرامش در ورزش هستند. عده‌ای به اشکال مختلف به ورزش کشور خیانت می‌کنند هرچند کسانی هم هستند که می‌توانند در برابر اقدامات آن‌ها بایستند. متأسفانه ما به گذشته رجوع می‌کنیم درحالی‌که دنیا به‌سوی دیگری رفته است. 
کلانی با اشاره به لزوم تغییر در اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان کرد: باید اساسنامه فدراسیون کشورهایی مانند انگلیس، ایتالیا 
 یا آرژانتین را  موردمطالعه قرار  دهیم  و آن‌ها را با فرهنگ و چارچوب‌های داخلی منطبق کنیم. این کار با استفاده از نظرات کارشناسی فرهیختگان حقوقی، ورزشی و فرهنگی میسر می‌شود. باید اتاق فکر آزادی شکل بگیرد و با همه متخصصان پیشکسوت و جوان تبادل‌نظر انجام شود. این پیشکسوت فوتبال کشورمان ادامه داد: برای رفع ایرادات اساسنامه فدراسیون فوتبال باید همه کارشناسان در کنار هم قرار بگیرند و کدورت‌ها و مشکلات شخصی خود را کنار بگذارند و به نظر واحد و اجماع فکری برسند و در نهایت صورت‌جلسه‌ای را تدوین کنند. کلانی با بیان این‌که خروج از فیفا نمی‌تواند ضربه سختی به فوتبال ما وارد کند، افزود: در صورتی‌که فیفا اساسنامه جدید فدراسیون را هم تأیید نکرد، هیچ مسئله خاصی برای فوتبال کشور رخ نمی‌دهد. مثلا اگر ما از شرکت در مسابقات جام جهانی فوتبال محروم شویم و یا امکان آوردن مربی یا بازیکن خارجی را نداشته باشیم، چه اتفاق خاصی برای فوتبال کشور رخ می‌دهد؟ مگر تا به الان مربیان و بازیکنان خارجی چه گلی به سر فوتبال زده‌اند که در صورت عدم حضور آن‌ها این اتفاق نیفتد. 
بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال تصریح کرد: ما باید بدانیم که فیفا با ایران دارای مشکل است و از هر طریقی تلاش می‌کند به ما ضربه بزند. فیفا تشکیلاتی مافیایی است که سه باند مافیایی بر آن احاطه دارند. بنابراین اگر ما بخواهیم در این تشکیلات حضور داشته باشیم باید تابع نظرات آن‌ها شویم در غیر این صورت می‌توانیم از ساختار آن‌ها خارج گردیم و این خروج آسیب چندانی به فوتبال کشور وارد نمی‌کند. کلانی با اشاره به تجربه خروج کشورها از فیفا گفت: چین، ژاپن و کره در سال‌های گذشته از فیفا خارج شدند و بعد از بازسازی ساختار فوتبال و رسیدن به راه‌حل اساسی و درست دوباره به فدراسیون جهانی فوتبال وارد شدند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.