توني بلر در بن‌بست سياسي! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8073
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۰۶ |

توني بلر در بن‌بست سياسي!

نخست وزير اسبق انگليس همچنان بر عدم خروج کشورش از اتحاديه اروپا اصرار مي ورزد. چندي پيش «توني بلر» در مصاحبه با شبکه «اسکاي‌نيوز» تصريح کرد که بريتانيا به سمت برگزاري يک همه‌پرسي دوم مي‌رود و در صورت برگزاري همه‌پرسي به احتمال بسيار زياد، مردم انگليس به ادامه حضور در اتحاديه اروپا رأي خواهند داد
توني بلر در بن‌بست سياسي!
نخست وزير اسبق انگليس همچنان بر  عدم خروج کشورش از اتحاديه اروپا اصرار مي ورزد. چندي پيش «توني بلر» در مصاحبه با شبکه «اسکاي‌نيوز» تصريح کرد که بريتانيا به سمت برگزاري يک همه‌پرسي دوم مي‌رود و در صورت برگزاري همه‌پرسي به احتمال بسيار زياد، مردم انگليس به ادامه حضور در اتحاديه اروپا رأي خواهند داد.نخست‌وزير اسبق انگليس که خود از حزب کارگر است، ضمن تأکيد بر اينکه نتايج انتخابات پارلمان اروپا از شکاف و دودستگي انگليس حکايت داشت، پيش‌بيني کرد که انگليس احتمالا در نهايت از اين اتحاديه خارج نمي‌شود.
انتشار نظرسنجي هاي اخير در انگليس، شرايط سختي را براي طرفداران برگزاري همه پرسي دوباره بر سر برگزيت به وجود آورده است. يکي از اين افراد توني بلر نخست وزير اسبق انگليس و يکي از اعضاي حزب کارگر است. موافقت اکثر شهروندان انگليسي مبني بر خروج از اتحاديه اروپا ، نقشه هاي توني بلر مبني بر برگزاري همه پرسي دوباره بر سر برگزيت را عملا نقش بر آب ساخته است. 
توني بلر قصد داشت با مانور بر روي نارضايتي عمومي( بر سر اجراي برگزيت)، زمينه را جهت برگزاري همه پرسي دوم و متعاقبا بازگشت مقتدرانه خود به قدرت فراهم کند. حتي نخست وزير اسبق انگليس در اين خصوص وعده هايي به سران اتحاديه اروپا داده بود و سران اروپايي نيز قول داده بودند تا در اين مسير از بلر حمايت کنند. بلر پيش بيني کرده بود که تا اواسط سال ۲۰۱۹ ميلادي، ميزان مخالفت‌هاي عمومي در انگليس با خروج از اتحاديه اروپا به بالاي ۶۰ درصد برسد اما نظرسنجي هاي اخير بيانگر شکست وي در اين ميدان است!
بر اساس  يک نظرسنجي که روزنامه ديلي تلگراف نتايج آن را منتشر کرده، اکثر مردم انگليس معتقدند که «بوريس جانسون» نخست وزير انگليس بايد لندن را به هر طريقي از اتحاديه اروپا خارج کند حتي اگر ضروري باشد پارلمان را تعليق کند.جانسون اعلام کرده که روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) چه توافقي با بروکسل حاصل شود و چه توافقي به‌دست نيايد، انگليس را از اتحاديه اروپا خارج خواهد کرد اين در حالي است که بسياري از نمايندگان انگليسي مخالف خروج بدون توافق از اتحاديه اروپا هستند.بر اساس نتايج نظرسنجي «کامرس» ۵۴ درصد پاسخ دهندگان با اين موضوع اعلام موافقت کردند که جانسون بايد برگزيت را به هر طريقي انجام دهد حتي اگر ضرورت داشته باشد پارلمان را تعليق کند تا جلوي اين موضوع را بگيرد که نمايندگان مانع از اجراي برگزيت شوند.جانسون گفته به دنبال حصول توافقي با اتحاديه اروپا است اما اين موضوع را رد نکرده که احتمالا پارلمان را تعليق کند تا مانع از تلاش نمايندگان براي جلوگيري از خروج بدون توافق از اتحاديه اروپا شوند.
در هر حال، موافقت اکثر شهروندان انگليسي با خروج از اتحاديه اروپا(که مي تواند خود را در قالب برگزيت سخت يا برگزيت نرم نشان دهد) قدرت مانور سياسي توني بلر را بسيار محدود ساخته و سرمايه گذاري هاي سياسي وي از سال ۲۰۱۶ ميلادي ، يعني زمان برگزاري همه پرسي برگزيت تا کنون را نقش بر آب ساخته است.
توني بلر که حدود ۱۰ سال نخست وزيري انگليس را بر عهده داشت بر اين عقيده است که جانسون به زودي حداقل يکي از وعده هاي مهم خود در ارتباط با برگزيت را کنار خواهد گذاشت. به گفته وي اينکه نخست وزير جديد انگليس بتواند يک توافق برگزيت کاملا جديد را مورد مذاکره قرار دهد تحت شرايط موجود امري محال است و بنابراين جانسون خود را به سمت گوشه حرکت خواهد داد. اين مسئله به خصوص درباره بخش مربوط به مرزهاي ايرلند صدق مي کند.

| منبع خبر : اسكاي نيوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.