توفان یاران اویس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10042
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱ |
«رسالت»، عملیات «نصر من الله» یمنی‌ها علیه ارتش سعودی در جنوب عربستان را بررسی می‌کند؛

توفان یاران اویس

عمليات گسترده اخير ارتش و نيروهاي مردمي يمن عليه عربستان آن هم در داخل خاک اين کشور متجاوز، شوک بسيار سختي را به محمد بن سلمان و ديگر تروريست هاي سعودي وارد کرده است.
توفان یاران اویس

عمليات گسترده اخير ارتش و نيروهاي مردمي يمن عليه عربستان آن هم در داخل خاک اين کشور متجاوز، شوک بسيار سختي را به محمد بن سلمان و ديگر تروريست هاي سعودي وارد کرده است.
هرچند رسانه هاي سعودي و اماراتي ابعاد گسترده اين عمليات غرورآفرين را سانسور کرده اند، اما به زودي جزئيات زيادي از حقارت و شکست سعودي ها در اين عمليات تعيين کننده، به دنيا مخابره خواهد شد.
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن از اجراي عمليات نظامي بزرگ ارتش موسوم به «نصرمن الله» در جنوب عربستان خبر داد و گفت در اين عمليات هزاران نفر به اسارت گرفته شد‌ند.
يحيي سريع سخنگوي نيروهاي مسلح يمن ديروز در يک نشست خبري از اجراي عمليات نظامي بزرگ موسوم به «نصر من الله» عليه ارتش سعودي در جنوب عربستان خبر داد و گفت: «اين عمليات چند ماهي است که ادامه دارد.»
به گزارش المسيره، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام کرد در عمليات نصر من الله در محور نجران (جنوب عربستان)، سه تيپ سعودي متلاشي شدند.
وي تأکيد کرد که اين عمليات چند ماهي ادامه دارد و طي اين مدت دشمنان ما خسارت‌هاي جاني و مالي خيلي زيادي را متحمل شده‌اند. در عمليات «نصرمن الله»، هزاران نفر که بيشتر آنها خيانتکار هستند از جمله صدها فرمانده، سرباز و افسر سعودي به اسارت گرفته شدند.
يحيي سريع گفت: «در اين عمليات منحصر به فرد، صدها کيلومتر از منطقه نجران آزاد شده و تعدادي از سربازان سعودي نيز به اسارت درآمدند. در عمليات پشتيباني ارتش يمن در نجران، يگان‌هاي موشکي، پهپادي و پدافندي شرکت داشتند. در عمليات «نصرمن الله» صدها نظامي سعودي کشته و تعدادي زيادي از جمله چند فرمانده به اسارت گرفته شدند.
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن خاطرنشان کرد، «در روزهاي آينده، نتايج و جزئيات بيشتري مربوط به اين عمليات را اعلام خواهيم کرد.»
لازم به ذکر است که اقتدار و ابتکار عمل ارتش و نيروهاي مردمي يمن، سران سعودي را به شدت زمينگير ساخته و آنها را وادار به پيدا کردن راهکاري ملتمسانه براي پايان دادن به جنگ يمن کرده است. هرچند عربستان سعودي هنوز به آتش‌بس در يمن تن نداده، اما مواضع اخير اين کشور پس از حمله به آرامکو و بي‌تحرکي آمريکا عليه محور مقاومت، نشان از کاهش بلندپروازي‌هاي سعودي‌ها دارد. پس از آنکه يمن در نيمه ماه جاري ميلادي (سپتامبر)، دو شرکت وابسته به شرکت نفت آرامکو را هدف عمليات پهپادي قرار داد و توليد بيش از پنج ميليون بشکه نفت سعودي را متوقف کرد، به نظر مي‌رسد سقف مواضع اين کشور مقابل يمن کاهش يافته است.
براي بررسي ابعاد اين حمله گسترده، «رسالت» گفت و گويي با حسن عابديني و جعفر قنادباشي از کارشناسان مسائل خاور ميانه و نيز نصرالدين عامر قائم مقام وزارت اطلاع رساني يمن ترتيب داده که در ادامه مي خوانيد.
*درمقابل متجاوزين سعودي آرام نخواهيم نشست
نصرالدين عامر قائم مقام وزارت اطلاع رساني يمن و عضو جنبش انصارالله در گفت و گو با «رسالت» تأکيد کرد: «طرف مقابل، بارها توافق صلح استکهلم را زيرپا گذاشته است. عربستان سعودي و متحدان آن به دليل حمايت هاي آمريکا و انگليس به جنايات خود در يمن ادامه مي دهند. بدون شک ما در مقابل متجاوزين سعودي آرام نخواهيم نشست. هدف ما برداشته شدن محاصره کل يمن است. ما ضربات دردناکي بر سعودي ها وارد آورده ايم و در آينده نيز اين مسير را ادامه خواهيم داد.»
* اقتدار نيروهاي زميني انصارالله يمن به جهان ثابت شد
حسن عابديني کارشناس مسائل بين‌الملل درباره پيروزي هاي اخيرا نيروهاي انصارالله يمن در حمله به عربستان سعودي به «رسالت» گفت: «مقاومت اسلامي به يک بازدارندگي راهبردي رسيده و کشورهاي منطقه شامل ارتجاع عرب، رژيم صهيونيستي و کشورهاي غربي به سرکردگي ايالات متحده آمريکا نمي‌خواهند اقتدار مقاومت اسلامي را به رسميت بشناسند. آنها به همين دليل ابتدا در تلاش بودند تا اقدام انصارالله و کميته‌هاي مردمي يمن در حمله گسترده به پالايشگاه‌هاي نفت آرامکو را به جمهوري اسلامي منتسب کنند.»
وي ادامه داد: «سعودي و همراهانش چنين القا کردند، استفاده از پهپاد‌هاي دوربرد نمي‌تواند کار يمني‌ها باشد چون پهپادهاي يمني‌ بسيار ابتدايي هستند، بنابراين نمي‌تواند از پدافند هوايي پيشرفته مستقر در عربستان عبور کنند و در نهايت اگر اين پهپادها از سوي يمن به سمت تأسياست نفتي آمده حتما امکان رصد از طريق پايگاه‌هاي آمريکايي را دارا بوده است.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد: «آنها نمي‌خواستند اقتدار قدرت‌هاي بزرگ توسط قدرت نوظهور و مظلوم يمن شکسته شود، به همين جهت دست به فرافکني زدند. سعودي و هم‌پيمانانش بايد مي‌دانستند طي ۶ سال گذشته انصارالله يمن به کوه‌هاي سعده پناه برده و اکنون به قدرت منطقه‌اي تبديل شده اند. رژيم آل‌سعود که داراي بودجه سالانه بيش از ۷۵ ميليارد دلار است توان مقاومت در برابر اين قدرت منطقه‌اي را ندارد و بايد بدانند قراردادهاي ۴۵۰ ميليارد دلاري سعودي‌ها با آمريکايي‌ها نيز نتوانسته امنيت کاخ‌هاي سعودي را تأمين کند، بنابراين تلاش کردند با فرافکني بر شکست‌هاي پي در پي خود سرپوش بگذارند.»
عابديني تصريح کرد: «اقدام روز گذشته انصارالله نشان داد، نه تنها در حوزه عمليات هوايي امنيت آسمان رژيم سعودي ناامن شده بلکه در حوزه نيروي زميني نيز انصارالله و کميته‌هاي مردمي مي‌توانند ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري را به آنها وارد کنند. آمريکايي‌ها، انگليسي‌ها و سعودي‌ها مي‌توانند از برخي سربازان که توانستند از دست نيروهاي کميته مردمي يمني فرار کنند سؤال کرده و به اين نتيجه برسند که در اين عمليات تنها يمني‌ها حضور داشته و هيچ نيروي خارجي مشارکت نداشته است.»
*فروپاشي ماشين جنگي عربستان
جعفر قنادباشي کارشناس مسائل خاورميانه نيز در گفت و گو با «رسالت» به اهميت حمله نيروهاي مسلح يمن به نجران در عربستان اشاره کرد و گفت: «اين عمليات بعد از اعلام هشدارهاي قبلي نيروهاي يمني به عربستان انجام گرفت که نشان مي دهد نيروهاي انصارالله نه تنها در عرصه پهپادي و موشکي بلکه در عرصه زميني نيز پيشرفت کرده اند. پيش از اين نيروهاي يمني اعلام کرده بودند که در صورت تجاوز هوايي عربستان سعودي به يمن، به اين کشور حمله خواهند کرد.»
وي با اشاره به اهميت حمله به نجران افزود: «اين حمله بعد از هشدارهاي نيروهاي يمني در حمايت از مردم اين کشور به عربستان صورت گرفت که اجرايي شدن هشدارها را به رخ کشيد. ضمن اينکه بالابودن قدرت انصارالله را در عرصه تجهيزات زميني نشان داد و مشخص شد ارتش عربستان تا چه اندازه مي تواند ضعف و ناتوان باشد.»
قنادباشي اضافه کرد: «به اسارت درآمدن نيروهاي ارتش سعودي در جريان اين حمله به معني فروپاشي ماشين جنگي عربستان است و برگ برنده مثبت و بسيار مهم براي نيروهاي انصارالله محسوب مي شود، زيرا عربستان را وادار به شکست محاصره کرد.»
اين کارشناس سياسي با اشاره به اعلام آتش بس نيروهاي يمني گفت: «خواسته نيروهاي يمن پايان جنگ و محاصره اين کشور بود، اما عربستان در پاسخ به پيشنهاد انصارلله، پيشنهاد آتش بس در چند نقطه محدود را داد که يمن آن را رد کرد زيرا خواهان آتش بس کامل بود.»
وي معتقد است: «اين حمله برگ برنده مهم و تأثيرگذاردر قدرت يمني ها بود و اهميت آن به مراتب از اهميت قدرت پهپادي آنها بيشتر است، زيرا سدهاي دفاعي عربستان فرو ريخت و نشان داد نيروهاي متجاوز سعودي توان مقابله و امکان رويارويي با عمليات تازه را ندارند.»
قنادباشي درباره اهميت استان نجران در عربستان گفت: «جيزان، عسير و نجران سه استاني هستند که در گذشته متعلق به يمن بوده و در شرايط خاصي به تصرف عربستان درآمدند، اما همواره يمني ها خواستار بازگشت اين مناطق به اين کشور بودند ولي هربار سعودي ها با استفاده از زد و بندهاي سياسي از بازگرداندن آن طفره رفتند و اکنون که عربستان در نقطه ضعف قرار گرفته انصارالله تلاش مي کند زمينه بازگرداندن اين سه استان را فراهم کند.»
وي اضافه کرد: « عمليات اخير انصارلله اهميت زيادي پيدا کرد، زيرا نشان دهنده قدرت انصارالله و نيروهاي مردمي يمن است تا زمينه براي بازپس گيري استان هاي متعلق به اين کشور مهيا شود.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.