توزیع بخش عمده کتاب‌های درسی در مدارس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105082
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۸ |
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد

توزیع بخش عمده کتاب‌های درسی در مدارس

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از امروز فرآیند چاپ‌سپاری کتاب‌های مهر ۱۴۰۴ را آغاز شده است گفت: تغییرات کتب درسی امسال خیلی محدود و جزئی بود لذا به صورت سازمان یافته، تغییر محتوایی خاصی نداشته‌ایم.
توزیع بخش عمده کتاب‌های درسی در مدارس

حجت‌الاسلام علی لطیفی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان پژوهش تولید، چاپ و توزیع کتاب‌های درسی کشور است گفت: امسال وضع خیلی خوبی نسبت به تولید و توزیع کتاب داشته‌ایم، تمام کتاب‌های مربوط به سال تحصیلی پیش رو در استان‌ها توزیع شده و بخش قابل توجهی نیز از این کتاب‌ها به مدارس توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در مقطع ابتدایی و متوسطه اول درصد قابل توجهی از کتاب‌ها در مدارس موجود است افزود: کتب از مرکز به استان‌ها ارسال و از استان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس ارسال شده است، مقدار باقی مانده هم ظرف هفته آینده به مدارس ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از امروز فرآیند چاپ‌سپاری کتاب‌های مهر ۱۴۰۴ را شروع کردیم و کاملا چاپ امسال به پایان رسیده است ادامه داد: از نظر محتوایی چارچوب کتاب‌های درسی طوری است که هر سال لزوما تغییری ندارند؛ امسال تغییر عمده‌ای انجام نشد وفقط یک سری تغییرات جزئی و موردی را همچون همیشه داشته‌ایم.

لطیفی با بیان اینکه سامانه دریافت نظرات فعال است و اگر از طرف معلمان و دانش آموزان پیشنهاد یا انتقادی نسبت به بعضی از محتواها داشته باشند در صورت امکان، اعمال می‌شود گفت: امسال عمده تغییرات موارد خیلی محدود و جزئی بود وگرنه به صورت سازمان یافته تغییر محتوایی نداشته‌ایم؛ امسال عمده کار سازمان روی ۴ یا ۵ کتاب نونگاشت بوده که اجرای آزمایشی می‌شود؛ سه کتاب کار و فناوری، دو کتاب برای پایه‌های ششم و هفتم و هشتم، دو کتاب دینی برای پایه‌های هفتم و هشتم و دو کتاب آموزش خط تحریری برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی؛ البته اجرای آزمایشی در بعضی از مدارس و در بعضی از استان‌ها را داریم تا بعد از بازخوردگیری بتوانیم اجرای سراسری آن را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در کتاب‌های درسی اساسا کتابی به نام انسان و محیط‌ زیست داریم که به صورت اختصاصی در پایه یازدهم به مسئله محیط‌زیست پرداخته است عنوان کرد: موضوع محیط‌زیست از موضوعات مورد توجه و جدی در جامعه و فضای فرهنگی، اجتماعی است؛ در پایه‌های مختلف به صورت تلفیقی از دوره ابتدایی و در کتاب‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی به موضوع محیط زیست پرداخته شده است. همچنین در زمینه آموزش مهارت‌ها خصوصا مهارت‌های حوزه فناوری به روزرسانی برای کتاب کار و فناوری انجام می‌شود. همچنین آموزش‌های کدنویسی در سطح پایه و مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌ها برای راه اندازی کسب و کارها، کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید نیز ظرفیت‌های خوبی است که در کتاب‌های فعلی موجود است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ای رادیویی با بیان اینکه مسئله اصلی، اجرای آن‌ها در مدرسه است اظهار کرد: خیلی از این کتاب‌ها به دلایل مختلف آنگونه که باید جدی گرفته نمی‌شود، بعضی از کتاب‌ها یا درس‌ها گاهی نسبت به یک سری از درس‌ها درجه دو حساب می‌شوند و بعضی وقت‌ها امکانات اجرا برای آن‌ها فراهم نیست و این چالش‌هایی است که با آن مواجهیم وگرنه پیش‌بینی موضوعات مهم و مورد دغدغه در برنامه درسی معمولا وجود دارد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.