تناقض گویی آمریکا به خردورزی ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5780
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۲۹ |
حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌و‌گو با رسالت عنوان کرد

تناقض گویی آمریکا به خردورزی ایران

مواضع «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا در قبال ايران را مي توان بحث برانگيز و دوگانه توصيف کرد. ترامپ همزمان با اعلام آمادگي براي مذاکره با رئيس جمهور روحاني، همواره بر امکان رويارويي نظامي با ايران تاکيد مي کند.
تناقض گویی آمریکا به خردورزی ایران

|نفيسه امامي|
مواضع «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا در قبال ايران را مي توان بحث برانگيز و دوگانه توصيف کرد. ترامپ همزمان با اعلام آمادگي براي مذاکره با رئيس جمهور روحاني، همواره بر امکان رويارويي نظامي با ايران تاکيد مي کند. مواضع اخير دولت آمريکا در قبال تهران از جمله تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، به تنش ها ميان دو کشور دامن زده است. واشنگتن مدعي است که با اين رويکرد به دنبال تغيير رفتار ايران است. آمادگي براي حمله نظامي و سپس متوقف کردن آن تا سپاس گذاري از ايران به خاطر هدف قرار ندادن هواپيماي با سرنشين و سپس بازگشت به زبان تهديد و تشديد تحريمها، نشان دهنده سردرگمي ترامپ در پرونده ايران است. اما تصميمات هوشمندانه و رفتار خردمندانه جمهوري اسلامي در قبال تهديدات و قانون شکني هاي آمريکا سرگيجه شديدي در کاخ سفيد ايجاد کرده و باعث شده ترامپ اظهارات ضد و نقيضي را در اين باره اعلام کند.
حسين شيخ الاسلام معاون امور بين الملل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفت و گو با رسالت درباره عملکرد آمريکا در قبال ايران طي سالهاي گذشته گفت: آمريکا از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي درصدد نابودي انقلاب بود. اين کشور به عنوان رژيم سلطه گر و جنايتکار به دنبال عدم تحقق اراده ايران بوده و در سالهاي گذشته در برهه اي هم به موفقيت رسيده است؛ مانند کودتاي ۲۸ مرداد. کودتاي آمريکايي ۲۸ مرداد به عنوان سمبلي است که نشان مي دهد آمريکا طي چند روز، دولت مشروع ايران را با دخالت خود ساقط مي کند و شاه را به کشور بازمي گرداند.
وي ادامه داد: مبارزه ملت ايران با دولت آمريکا ادامه پيدا کرد تا انقلاب اسلامي با رهبري امام خميني به پيروزي اراده مردم ايران برخواسته دولت آمريکا منجر شد اما اين پيروزي دليلي بر انصراف آمريکا از دشمني با جمهوري اسلامي نيست بلکه راهبرد خود که سلطه بر ايران و منطقه استراتژيک خاورميانه است را ادامه مي دهد. آمريکا شريک نزديک شاه بود اما بعد از خروج او از کشور از پذيرفتن وي خودداري مي کند. تسخير لانه جاسوسي آمريکا بعد از پيروزي انقلاب هم به دليل جلوگيري از بروز کوتاي ۲۸ مرداد ديگري بود.
شيخ الاسلام با اشاره به وقوع جنگ هشت ساله و تهديدهاي جامعه بين المللي بر ايران گفت: جنگ تحميلي پرده ديگري از جنايت هاي آمريکاست. آمريکا هشت سال ملت ايران و عراق را در برابر يکديگر قرار داد اما توطئه ها با وجود مقاومت شکست خوردند. اکنون عراق نزديک ترين دولت و ملت به ايران است در حاليکه طبق توطئه هاي جهاني بايد دشمن شماره يک ايران محسوب شود.
وي تصريح کرد: پهپاد آمريکايي به تازگي توسط ايران ساقط شد زيرا حريم هوايي ايران را نقض کرد در حاليکه آمريکا هر گونه عکس العملي را مي توانست در قبال عملکرد ايران انجام دهد اما ترامپ اعلام مي کند چون ۱۵۰ نفر در ايران کشته مي شدند فرمان حمله نظامي به ايران را صادر نمي کند. در حاليکه ۳۰ سال قبل ۲۹۰ انسان بيگناه را در هواپيماي مسافربري ساقط مي کند. اکنون
به بهانه زدن پهپاد آمريکايي جرئت حمله به ايران را ندارد زيرا توازن قواي منطقه به هم خورده است.
سفير سابق ايران در سوريه اضافه کرد: پهپاد آمريکايي رادار گريز بوده اما از زماني که از پايگاه امارات پرواز مي کند در رادار ايران رصد شده است. آنچه که در اين مسئله مهم است، انگيزه ايران براي ساقط کردن پهپاد بود؛ آمريکايي که شخصيت هاي هم پيمان خود را در سطوح عالي احمق خطاب مي کند. آمريکا و متحدانش براي تغيير حکومت بشار اسد، هشت سال جنايت هاي مختلفي را انجام دادند اما نتوانستند او را از حکومت ساقط کنند زيرا معادله توازن منطقه تغيير کرده است.
شيخ الاسلام بيان کرد: ستاد مشترک آمريکا براي حمله به هر نقطه اي برنامه ريزي دارد اما معادله هاي اين کشور بعد از ساقط شدن پهپاد رادار گريز به هم خورده است. آمريکا تصور رصد شدن پهپاد خود را نمي کرد وگرنه هرگز به حريم ايران وارد نمي شد. اين پهپاد دو برابر هواپيماهاي معمولي بالا رفته بود و آمريکا تصور نمي کرد ايران اراده درگيري با وي را داشته باشد. ايران از حريم خود به هر قيمتي دفاع مي کند.
وي با اشاره به قدرت بالاي اطلاعاتي ايران گفت: تروريست ها براي حمله به مجلس ايران در ديروالزور در سوريه و در فاصله ۷۵۰ کيلومتري، عمليات خود را طراحي کردند و ايران با چهار موشک مختلف ساختمان داعش را از اين فاصله منهدم کرد. اين حرکت نشان دهنده قدرت ايران در منطقه است.
مشاور سابق وزير امور خارجه درباره رفتار ضد و نقيض آمريکا در قبال ايران گفت: گيجي ترامپ در مواجهه با ايران به دليل تغيير معادله و توازن راهبردي منطقه اي است. او بر اساس فرضيه قبلي آمريکا شعار مي دهد اما در عمل واقعيت هاي موجود را درنظر مي گيرد و به همين علت دچار سردرگمي شده است.
وي با بيان اينکه جنگ نظامي ميان ايران و آمريکا به وقوع نمي پيوندد، گفت: ترامپ براي پيروز شدن دوباره در انتخابات، به دنبال ايجاد جنگ نظامي و کشتن سربازان آمريکايي نيست. کشته هاي سربازان آمريکايي مانع پيروزي دوباره او در انتخابات مي شود. همانطور که کارتر در دور دوم انتخابات رياست جمهوري آمريکا به علت شکست در عمليات طبس پيروز نشد.
معاون امور بين الملل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بيان کرد: مقام معظم رهبري هم قبل از اين فرمودند «جنگ نظامي با آمريکا به وقوع نمي پيوندد زيرا ما به دنبال جنگ با آمريکا نيستيم.» البته تشنج در منطقه براي آمريکا منفعت دارد زيرا براي حفاظت از عربستان و امارات، دلارهاي عربي دريافت مي کند. پايگاه هاي نظامي آمريکا در تيررس ايران است و حمله به ايران باعث هدف قرار گرفتن پايگاه هاي آمريکايي مي شود.
وي با اشاره به ايجاد تنش توسط همسايه هاي منطقه اي در ايران گفت: دو جبهه در منطقه وجود دارد: جبهه اي با حضور آمريکا، اسرائيل و کشورهاي شاهنشاهي ديکتاتور منطقه و جبهه ديگر شامل آزادي خواهان و مردم سالاران. اين دو جبهه در برابر يکديگر صف آرايي کرده اند. اگر مردم سالاري گسترش پيدا کند، جبهه کشورهاي ديکتاتور منطقه اي سقوط مي کند و بنابراين آمريکا و شرکاي منطقه اي به دنبال حذف مردم سالاري هستند.
شيخ الاسلام در پايان با اشاره به اينکه در عراق مردم سالاري جديدي با همکاري شيعه و سني شکل گرفته است، گفت: آمريکا و سعودي ها هر گونه جنايتي انجام دادند تا اين شيوه حکومت پا نگيرد. اما با پايداري ملت عراق و همکاري ايران، نقشه هاي آنها عملياتي شد. آمريکا به دنبال تشکيل ناتوي عربي بر عليه ايران بود اما نتوانست چنين کاري انجام دهد.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.