تمرین زندگی در ماه مهمانی خدا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20678
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۱۴ |
زیبایی‌های بهترین ماه خدا از راه رسیدند؛

تمرین زندگی در ماه مهمانی خدا

ماه مبارک رمضان از راه رسید تا دل‌های عاشق به پروردگار متعال یک‌بار دیگر در فضای این ماه پر خیروبرکت آرام‌گرفته و از فضل  خداوند مهربان لبریز شود.رمضان امسال بااین‌که در روزگار جولان کرونا فرارسیده اما همان حال و هوای همیشگی خود را دارد و بندگان تشنه محبت خداوند در این روزها از او عافیت و سلامتی طلب می‌کنند.
تمرین زندگی در ماه مهمانی خدا

‌|نفیسه امامی‌|
ماه مبارک رمضان از راه رسید تا دل‌های عاشق به پروردگار متعال یک‌بار دیگر در فضای این ماه پر خیروبرکت آرام‌گرفته و از فضل  خداوند مهربان لبریز شود.رمضان امسال بااین‌که در روزگار جولان کرونا فرارسیده اما همان حال و هوای همیشگی خود را دارد و بندگان تشنه محبت خداوند در این روزها از او عافیت و سلامتی طلب می‌کنند. شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات این روزهای رمضان سال ۱۴۴۱ دعا و طلب بخشش و عافیت برای همه باشد و پرداختن به این وجه از ارتباط انسان با خداوند مهربان در اولویت مناجات‌ها و زمزمه‌های همگان قرار گیرد. 
ضمن این‌که تلاوت آیات قرآن کريم نیز می‌تواند در کنار آرامش حاصل از دعا به درگاه خداوند متعال زمینه ارتباط عاشقانه بنده با معبود بزرگ خود را بیش‌ازپیش فراهم آورد.خداوند مشتاق درخواست بنده از اوست و درآیات و روایات تأکید شده هر زمان بنده از خدا درخواست و مطالبه‌ای داشته باشد خداوند آن را اجابت می‌کند، زیرا پروردگار به دعاگویان و درخواست‌کنندگان علاقه‌مند است.  تعالیم اسلامی نیز همواره سعی دارد کمبودهای معنوی و روحی انسان‌ها را با دستاویز قدرتمند دعا رفع نماید.  دعا کردن به پیشگاه خداوند نشانه‌ای از رحمت الهی است و راهی که از طریق آن بنده مشکلات و خواسته‌های خود را از پروردگار بخواهد و امید به برآورده شدن آن‌ها پیدا کند. انسان کامل خود را بی‌نیاز از دعا و توسل به ذات الهی تصور نمی‌کند و زمان‌هایی طلایی مانند ماه رمضان و به‌خصوص شب‌های قدر را بهترین فرصت برای ایجاد ارتباط با معبود می‌داند.  در روایتی از امام علی علیه‌السلام آمده است: خداوند کلید گنجینه‌های رحمتش را در دستان تو قرار داده که به تو اجازه دهد از او درخواست کنی تا هرگاه بخواهید درهای نعمتش را با دعا  بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی. 
سید محسن میرطالبی، کارشناس مذهبی و دکترای مهندسی سیستم‌های فرهنگی درباره اهمیت دعا و درخواست انسان از خدا در گفت‌وگو با «رسالت» می‌گوید: از دیدگاه آیات و روایات دعا منوط به زمان خاصی نیست و طبق توصیه‌ها هر زمان انسان احساس نیاز به پروردگار داشته باشد می‌تواند برای مسائل دنیوی و اخروی خواسته‌های خود را از خداوند بخواهد. 
وی زمان‌های خاصی را برای پررنگ‌تر شدن نقش دعا در زندگی انسان‌ها بیان کرد و می‌افزاید: یکی از این زمان‌ها شب‌های قدر است و تأکید شده بندگان برای خود و دیگران در این شب‌ها دعا کنند.
 میرطالبی ادامه می‌دهد: ماه رمضان و شب‌های قدر از بهترین زمان‌ها برای درخواست کردن از خدا و اجابت آن‌هاست چراکه طبق روایات در این ماه درهای بخشش باز است و زمانی‌ا ست که انسان هرچه بخواهد به او عطا می‌شود. 
این کارشناس مذهبی عدم دعا کردن را به معنای تسلط همه‌جانبه انسان بر خود وزندگی‌اش دانست و می‌افزاید: اگر دعا نباشد یعنی مدیریت زندگی به‌طور کامل به عهده انسان است به این معنا که انسان در همه ابعاد توانمند و قوی است. درصورتی‌که چنین چیزی وجود ندارد و  مخلوق به خالق همیشه نیازمند است.  وی بابیان این‌که خداوند مشتاق درخواست بنده از اوست، می‌گويد: درآیات و روایات تأکید شده هر زمان بنده از خدا درخواست و مطالبه‌ای داشته باشد خداوند آن را اجابت می‌کند، زیرا پروردگار به دعاگویان و درخواست‌کنندگان علاقه‌مند است. وی اضافه کرد: خداوند در سوره آل‌عمران اشاره می‌کند که متوکلین به خودش را دوست دارد. 
میرطالبی همه داشته‌های انسان را محبت و خواست خداوند بیان می‌کند و می‌گوید: با دعا انسان اذعان می‌کند که هیچ نیست و از هر آنچه در اختیار دارد مغرور نمی‌شود، همان‌طور که ازنظر توحید افعالی همه داشته‌های انسان به‌واسطه خواست خداوند است. به همین دلیل بنده باید از خدا همه خواسته‌های خود را بخواهد.
*رمضان زمانی برای بازگشت به قرآن 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی نیز ماه رمضان را بهترین زمان برای رجوع به قرآن و ایجاد سبک زندگی قرآنی با عمل به فرامین آن بیان می‌کند.  امیرمحسن عرفان عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت»، قرآن را عاملی برای هدایت انسان‌ها عنوان کرد و گفت: خداوند قرآن را نقشه راه برای زندگی بندگان قرار داده است، بنابراین برای مهندسی فرهنگی در جامعه اسلامی استفاده از فرهنگ قرآنی اجتناب‌ناپذیر است.
 این نکته به‌تنهایی یکی از دلایل مهم بودن این کتاب آسمانی را نشان می‌دهد.  وی با اشاره به تأکید فراوان بر قرائت قرآن در ماه رمضان، افزود: این نکته نشان‌دهنده اهمیت آن و پیوند این ماه با نزول قرآن و خاستگاه پیدایی این کتاب مقدس  در این ماه است. به همین علت در روایتی از امام رضا علیه‌السلام آمده است: اگر کسی یک آیه از قرآن را در این ماه تلاوت کند، ثوابش به میزان قرائت کل قرآن است. 
 عرفان، وجود زمان و مکان‌های خاص و ویژه در جهان را برای انسان‌ها نعمت شمرد و گفت: در جغرافیای عالم مکان‌های خاصی وجود دارند، همان‌طور که در طول سال زمان‌های ویژه‌ای هستند که بهانه‌ای برای انجام کارهای بزرگ می‌شوند. اگر بهار و عید نوروز دلیلی برای دیدوبازدید و صله‌رحم برای ماست، خداوند رمضان را بهار قرائت قرآن قرار داده  و آن را ربیع القرآن خوانده است تا بهانه‌ای برای توجه و اهمیت به آن شود. 
وی ادامه داد: پروردگار بشریت را مورد لطف و رحمت خود قرار داده است و رمضان را بهترین فرصت برای تلاوت قرآن.  این ماه بهار قرآن است یعنی بهترین فرصت برای استفاده از معارف و رسیدن به نور قرآن، اما لازمه رسیدن به معارف وحیانی، عاری بودن قلب از کفر و گناه است. 
عرفان با اشاره به این‌که وقتی انسان با قلب خالص معارف این کتاب مقدس را درک کند، عامل به آن می‌شود، تصریح کرد: درواقع نور هدایت و رحمت قرآن شامل کسانی است که قلب آن‌ها پذیرای معارف قرآنی باشد. قلوب بندگانی که مالامال از گناه، خباثت و کفر باشد، هرگز نمی‌تواند به معارف الهی دست پیدا کند.  عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف اسلامی معتقد است: رمضان بهار عبادت و عبودیت است و تأکید فراوان بر تلاوت قرآن در این ماه نشان دهنده باز بودن  درهای رحمت الهی و لطف پروردگار است.
عرفان تأکید کرد: در این ماه بستر برای هدایت انسان‌ها بیشتر فراهم‌شده و زمینه بروز لجاجت‌ها، حسادت‌ها و گناهان کمتر می‌شود لذا تلاوت و قرائت قرآن نیز ثواب چندین برابری پیدا می‌کند. 
وی رمضان را بهانه‌ای برای صیقل پیدا کردن دل‌ها دانست و افزود: خواندن قرآن به این امر کمک می‌کند اما باید توجه داشت تلاوت فقط شامل قرائت نگردد یعنی بدون توجه به تفسیر و روح آن خوانده شود. اگر در این ماه تأکید دوچندان برای خواندن قرآن می‌شود باید انسان را به سمت افزایش بصیرت و هدایت سوق دهد.  عرفان این ماه را زمان بازگشت به قرآن قلمداد کرد و افزود: این شرایط با نگاهی سطحی و حداقلی امکان‌پذیر نیست  بلکه رویکرد باید ایجاد سبک زندگی قرآنی باشد، درحالی‌که بعضی آن را می‌خوانند اما به آن عمل نمی‌کنند. 
وی در پایان سخنانش با تأکید برداشتن سه رویکرد در تلاوت قرآن کریم گفت: رویکرد عالمانه، عارفانه  و مبتنی بر سازندگی در سبک زندگی را باید مدنظر قرار دهیم. باید قرآن به‌مثابه نقشه راه دیده شود و بهانه‌ای برای تغییر نگاه به زندگی باشد، چراکه این کتاب آسمانی برای هدایت بشر فرستاده‌شده است.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.