تعلل دولت در راه‌اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11005
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ |
«رسالت» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار داد؛

تعلل دولت در راه‌اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان

پس از ماجراي جنجالي و افشاگري حقوق‌هاي نجومي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ماده 29 برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق و مزاياي مسئولان از جمله مديران کليه دستگاه‌هاي اجرایي شامل قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي ايران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها کردند.
تعلل دولت در راه‌اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان

معصومه شمسيني غياثوند
پس از ماجراي جنجالي و افشاگري حقوق‌هاي نجومي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق و مزاياي مسئولان از جمله مديران کليه دستگاه‌هاي اجرایي شامل قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي ايران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها کردند.
براي شفاف‌سازي اموال و دارايي مسئولان، صراحت قانون اساسي فقط مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور،‌ معاون رئيس‌جمهور و وزرا را شامل مي‌شد اما اکنون استانداران، معاونين وزرا و نمايندگان مجلس شامل اين قانون مي‌شوند. علي‌رغم اينکه بيش از يک سال از زمان ابلاغ اين قانون مي‌گذرد ولي دولت هنوز آن را عملياتي نکرده است که اين تعلل دولت در شفافيت حقوق مديران و مسئولان پذيرفتني نيست.
اسدالله عباسي، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس به تازگي گفته است: «با توجه به اينکه قانون در اين خصوص سطح بيشتري از مسئولان را براي شفاف‌سازي اموال و دارايي‌هايشان شامل شده است بايد نزديک به ۲۵۰ هزار مسئول، اموال و دارايي‌هايشان را روشن و شفاف اعلام کنند.»
امير خجسته، رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين رابطه گفته است: « شفافيت اموال و املاک مسئولان چه قبل از دوران مسئوليت و چه در حين مسئوليت و چه بعد از مسئوليت يک اصل است. اگر ما اين شفافيت را داشته باشيم و اموال و املاک مسئولان به‌طور شفاف در دسترس عموم قرار داشته باشد، ديگر راه براي مفاسد و آلودگي‌هايي که امروز با آن مواجه هستيم، باز نمي‌شود.»
*اهميت راه اندازي سامانه شفافيت حقوق و مزاياي مسئولان
راه اندازي «سامانه شفافيت حقوق و مزاياي مسئولان» موضوع مهمي است که به عنوان يکي از مطالبات اصلي مردم مطرح مي‌شود. اين سامانه، تکليفي بود که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تعيين شد اما اکنون نيم بيشتري از سال ۹۸ را سپري کرده‌ايم در حالي که راه اندازي اين سامانه به تعويق افتاده است.»
حسين‌علي حاجي‌دليگاني، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به علت تعلل دولت در راه اندازي «سامانه شفافيت حقوق و مزاياي مسئولان» به «رسالت» مي‌گويد: « دولت در اين جهت حرکت قابل توجهي را انجام نداده است اما در بخشي که در اختيار قوه قضائيه بوده است پيشرفت‌هايي صورت گرفته است.»
وي، در رابطه با طرح شفافيت اموال و دارايي‌ مسئولان اظهار داشت: « طرح مناسبي بوده است و آثار و برکات زيادي به همراه خواهد داشت. يکي از برکات اين طرح اين است که همه افراد دقت لازم را در حفظ اموال بيت المال خواهند داشت و موضوع ديگر پيشگيري از بروز فساد است.»
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اينکه اين طرح تاکنون به سرانجام نرسيده است، خاطرنشان کرد: « با وجود گذشت دو سال و نيم از طرح شفافيت اموال و دارايي‌هاي مسئولان، دولت به نوعي زمان مي‌خرد و اين طرح را اجرايي نمي‌کند. »
حاجي دليگاني همچنين تأکيد کرد: «قانونگذار در تدوين برنامه ششم توسعه در بند ۲۹، دولت را مکلف کرد سامانه حقوق و مزايا ايجاد کند تا از اين طريق تمامي اطلاعات مربوط به حقوق و مزاياي کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و ساير قوا مورد رصد قرار گيرد.»
*عدم سوء استفاده سياسي از طرح شفافيت حقوق مسئولان
اما حرف و حديث‌هاي فراواني در اجراي اين طرح وجود دارد که مانع از به سرانجام رسيدن آن شده است از جمله اينکه برخي معتقد هستند که اين طرح نبايد موجب سوء استفاده قرار بگيرد.
شمس‌الله شريعت‌نژاد، نماينده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت» در اين رابطه مي‌گويد: « در حال حاضر اين طرح به سرانجامي نرسيده است و بايد فهرست اسامي ۲۵۰ هزار نفر اعلام و در اختيار قوه قضائيه قرار بگيرد اما متأسفانه اين فهرست فراهم نشده و تکليف اين طرح مشخص نيست .»
شريعت نژاد با تأکيد بر عدم سوء استفاده از اين فهرست و ليست اموال و دارايي مسئولان گفت: « بايد اطمينان حاصل شود که اين فهرست تنها در اختيار مسئولان قوه قضائيه قرار بگيرد و از آن سوء استفاده سياسي نشود.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.