تعظیم اقتصاد دنیا مقابل چشم‌بادامی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12526
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۸ |
«رسالت» در گفت‌وگو با کارشناسان، دلایل تبدیل چین به قدرت برتر اقتصادی را بررسی می‌کند؛

تعظیم اقتصاد دنیا مقابل چشم‌بادامی‌ها

زماني که در سال ۱۹۷۹ ميلادي حزب کمونيست چين درهاي کشور را به سوي اقتصاد جهاني باز کرد، کمتر کسي تصور مي کرد در کمتر از 40 سال، اين کشور به دومين اقتصاد برتر دنيا بعد از آمريکا تبديل شود.
تعظیم اقتصاد دنیا مقابل چشم‌بادامی‌ها

| نفيسه امامي|
زماني که در سال ۱۹۷۹ ميلادي حزب کمونيست چين درهاي کشور را به سوي اقتصاد جهاني باز کرد، کمتر کسي تصور مي کرد در کمتر از ۴۰ سال، اين کشور به دومين اقتصاد برتر دنيا بعد از آمريکا تبديل شود. اين کشور پس از اجراي سياست هاي اصلاحات و درهاي باز، شاهد ايجاد توسعه اقتصاد ملي و اجتماعي شد و دستاوردهاي چشمگيري را در عرصه اقتصاد بين الملل به دست آورد.
چين قواعد بين المللي تجارت را پذيرفته و بر آن اساس حرکت مي کند و اين مسئله هيچ ارتباطي با تغيير در ارکان حکومتي اين کشور ندارد زيرا به عنوان اصل کلي پذيرفته شده است. اين کشور تجارت موفق با همه دنيا را در اولويت خود قرار داده و همه رويکردها و تصميم گيري هاي کلان را نيز در اين مسير هدفمند کرده است به طور‌ي‌که امروز به بزرگ‌ترين کشور صادرکننده و واردکننده در دنيا تبديل شده است. اين دستاورد مهم را اين کشور طي سال‌هاي گذشته به دست آورده است.
از سوي ديگر سياست خارجي چين با اصل اولويت توسعه و اصلاحات اقتصادي کشور و اجراي سياست درهاي باز بر گسترش رابطه با همه کشورها و پرهيز از هرگونه درگيري استوار شده است و در اين راستا تلاش مي کند که از هرگونه برخورد نظامي و حتي مناقشات سياسي با ديگر کشورها پرهيز کند.
اين کشور از زمان اصلاحات اقتصادي ۱۹۷۹ به بعد نرخ رشدي حدود ۹ درصد را به طور متوسط تجربه کرده است. اين نرخ گاهي به ۱۶ درصد در سال نيز رسيده است. پيش بيني مي شود اين کشور در سال ۲۰۵۰ با حدود ۶۰ هزار ميليارد دلار (PPP) توليد داخلي، اقتصاد اول جهان با فاصله زياد از اقتصادهاي بعدي باشد. با توجه به رشد کنوني اقتصادي چين، اين کشور مي تواند جايگاه فعلي آمريکا را در اقتصاد کسب کند و به بزرگ ‌ترين اقتصاد جهان تبديل شود.
مجيد رضا حريري رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين در گفت و گو با «رسالت» درباره عوامل تبديل شدن چين به دومين اقتصاد برتر دنيا مي گويد: «در اين کشور اراده عمومي از جانب حاکميت براي شکستن بن بست اقتصادي ايجاد شد و به قوانين آزادي اقتصادي تن دادند. در چين ابتدا آزادسازي اقتصاد انجام شد و بعد از آن خصوصي سازي اقتصاد شکل گرفت.»
حريري ادامه مي دهد: «اقتصاد علم است و هر کشوري که توانسته شرايط اقتصادي خود را بهبود ببخشد، به علم اقتصاد تکيه کرده است. اين علم داراي سابقه است و هنر مديران هر کشور تطبيق دادن اين علم با شرايط کشور است. در چين ابتدا اقتصاد را آزاد کردند و سپس به قواعد بازار تن دادند. در چين اقتصاد، غيردولتي و خصوصي نيست، اما روابط بر اساس اقتصاد آزاد اداره مي شود هرچند مدير آن دولتي باشد.»
رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با تأکید بر اينکه الگوي تجار خارجي مستقل در دنيا وجود ندارد، مي افزايد:
«الگوي تجارت در دنيا فقط يک الگو است. با توجه به وجود نظام سوسياليستي در چين، قوانين بازار و تجارت خارجي پذيرفته شد و با توجه به شرايط جغرافيايي و جمعيت کشور، مدلي از فرمول هاي بومي براي اقتصاد بازار اين کشور تعريف شد و امروز چين بزرگ‌ترين تاجر دنياست و ميزان صادرات و واردات چين در دنيا داراي رتبه اول است.» وي وضعيت امروز چين را نتيجه وفاق جمعي و تصميم سياسي همه جناح ها مي داند و مي گويد: «آنها به اين نتيجه رسيدند که با قواعد بين المللي تجارت همراهي کنند. چين بيشترين سرمايه گذاري خارجي را در کشور خود جذب کرده و براي اين منظور محيط اقتصاد کشور را با ثبات و با اتکا کرده است.»
*چين به دنبال تجارت موفق با دنياست
ايجاد فضاي رقابتي، اقتصاد باثبات و تسهيل شرايط راه اندازي کسب و کار در چين بعد از اصلاحات اقتصادي در اين کشور، سرمايه گذاران خارجي را به سوي اين بازار جديد فرا خواند تا با استفاده از کارگر ارزان آن، اقدام به سرمايه گذاري و ايجاد کارخانه هاي بزرگ برندهاي خارجي در اين کشور نمايند.
اميرعباس زينت بخش کارشناس تأمین مالي و روابط بين الملل نيز در گفت و گو با «رسالت» به اهميت زيرساخت ها و ريزساخت هاي حاکميتي و شفافيت و تقويت تجارت با جهان در چين اشاره مي کند و مي افزايد: «وقتي کشوري بتواند رابطه آزاد تجاري و کانال هاي مالي آزاد با دنيا داشته باشد، اميدواري در کشور پشتوانه مهمي براي رشد و توسعه فراهم مي کند.»
زينت بخش بيان مي کند: «دولت در کشور چين موفق شده که در مقام ناظر توليد و اقتصاد قرار بگيرد تا اينکه در پروسه اقتصاد تعيين کننده باشد. در اين کشور اقتصاد در اختيار بخش خصوصي است که در فضاي رقابتي مجبور به بالابردن کيفيت محصولاتش است و مازاد توليدات خود را به ديگر کشورها صادر مي کند.» وي با اشاره به اهميت سرعت در راه اندازي کسب و کار در چين براي جذب سرمايه گذاري اشاره مي کند و مي گويد: «سرعت تبديل ايده به کالا و سرعت عملياتي شدن کسب و کار از صفر تا صد در اين کشور بسيار بالاست. اين مزيت بسيار مهمي براي حضور سرمايه گذاران در چين محسوب مي شود.» اين کارشناس روابط بين الملل چين را داراي راهبرد تجاري و مالي با دنيا معرفي مي کند که هيچ تخطي در آن راهبرد وجود ندارد و بيان مي کند: «در اين کشور اقتصاد داراي ثبات است و اين ارتباطي با حضور دولت هاي مختلف ندارد، زيرا راهبرد کلي در آنجا وجود دارد. اين کشور به دنبال ايجاد تجارت موفق با همه دنياست و همه رويکردهاي خود را بر اين اساس قرار داده است. در اين کشور برنامه مشخصي توسط همه کشور دنبال مي شود تا آن را محقق مي کنند.»به باور زينت بخش، مهم ترين دليل پيشرفت چين در عرصه جهاني، تجارت است که با توليد انواع کالاها، انواع نيازها را در همه کشورها تأمین مي کند. زينت بخش در ادامه مي گويد: «سياست چين مدارا با دنياست و مواضع آنها بيشتر بي طرفانه و خنثي است و اگر از کشوي جانب داري مي کند تا زماني است که به سياست خارجي آن خللي وارد نشود، زيرا راهبرد اساسي اين کشور تجارت با دنياست و هر چه که مخل آن باشد را به راحتي حذف مي کند.»
وي با بيان اينکه چين با کشورهاي مختلف در آسيا و اروپا و استراليا قرارداد تجارت آزاد دارد، اظهار مي کند: «وقتي دروازه هاي تجارت کشوري به روي ديگر کشورها باز شود، رقابت اهميت پيدا مي کند. دولت چين حداقل دخالت را در بازار دارد و بيشتر براي تنظيم بازار ورود مي کند. در غير اينصورت توليدکننده، عرضه کننده و مصرف کننده نيست. دولت چين حرف اول و آخر را در اقتصاد نمي زند و دست تاجران را براي تجارت باز گذاشته تا بازارها را تصاحب کنند.»
*تبديل تهديد جمعيت به فرصت
چين قواعد تجارت در بازار بين المللي را پذيرفته و بر آن اساس پيش رفته است. با روندي که اين کشور طي مي کند به طور قطع مي تواند در جايگاه اول اقتصاد دنيا قرار بگيرد، زيرا زيرساخت هاي آن شکل گرفته است. جمشيد عدالتيان شهرياري فعال اقتصادي و کنشگر صنفي در گفت و گو با «رسالت» مي گويد: مائو در کشور چين انضباط را ايجاد کرد. از مهم ترين اقدامات حزب کمونيست در اين کشور، ايجاد پايه ها و زمينه هاي خيزش اقتصادي بود. اين حزب امنيت و زيرساخت ها را در اين کشور فراهم کرد و بعد از آن درهاي اين کشور را به روي اقتصاد جهاني باز کرد.»وي اظهار مي کند: «مزيت کشور چين دارا بودن بازار يک و نيم ميليارد نفري است که بسياري از سرمايه گذاران را به سوي خود فراخواند. انضباط آهنين چين اجازه نداد سنديکاي کارگري تقاضاي دستمزدهاي بالا داشته باشند. آنها نيروي کار ارزان قيمت و تحصيلکرده را تربيت کرده اند و سپس تجارت با دنيا انجام داده اند.» عدالتيان در ادامه مي گويد: «چين در توزيع ثروت بسيار خوب عمل کرده است. آمار نشان مي دهد، ۸۰ ميليون نفر از افرادي که در چين زيرخط فقر قرار داشته اند، کاهش پيدا کرده که اين دستاورد خوبي است و حزب کمونيست اين کشور هنوز وفادار به توزيع عادلانه ثروت است.» وي پيش بيني مي کند: «رشد اقتصادي چين در چند سال آينده از۳۰ هزار ميليارد دلار توليد ناخالص ملي مي گذرد و از آمريکا پيشي مي گيرد و اين نکته اي است که آمريکا درصدد جلوگيري از انجام آن است. رشد اقتصادي و دموکراسي دو روي يک سکه هستند و انتظار مي رود در سال‌هاي آتي يک حزب بر سر کار باقي نماند و اين کشورمجبور شود، اصل چند حزبي را بپذيرد.» اين عضو اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه چين در تجارت، قوانين بازار و حمايت از سرمايه را پذيرفته اما در حالت بومي شکل هاي گوناگون را گرفته است، مي افزايد: «پذيرفتن قواعد بازار و مالکيت خصوصي و رقابتي در بازار که اصل کلي است در چين هم پذيرفته شده است. يک و نيم ميليارد نفر جمعيت ابتدا تهديد براي چين محسوب مي شدند، اما اين کشور آن را به فرصت تبديل کرده است.»

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.