تعامل پاستور و بهارستان در پرداخت یارانه معیشتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35816
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴ |
طرح‌های دولت و مجلس برای پرداخت یارانه حمایتی تلفیق شدند؛

تعامل پاستور و بهارستان در پرداخت یارانه معیشتی

طبق اعلام سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت یارانه کمک معیشتی  کرونا برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی  ۱۲۰ هزار تومان و برای دیگر واجدان شرایط پرداخت ۱۰۰ هزار تومان  از روز پنج شنبه 27 آذرماه آغاز و به مدت چهار ماه ادامه خواهد شد.
تعامل پاستور و بهارستان در پرداخت یارانه معیشتی

نفیسه امامی
طبق اعلام سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت یارانه کمک معیشتی  کرونا برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی  ۱۲۰ هزار تومان و برای دیگر واجدان شرایط پرداخت ۱۰۰ هزار تومان  از روز پنج شنبه ۲۷ آذرماه آغاز و به مدت چهار ماه ادامه خواهد شد.
در اطلاعیه سازمان برنامه‌وبودجه درباره پرداخت یارانه معیشتی کرونا آمده است:
 «با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به‌دنبال تفاهم‌ حاصله مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آن‌ها مختل شده است، مقرر شد که به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود. 
همچنین افرادی که هیچ‌یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند و یا هیچ‌یک از اعضای خانواده آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند، به همراه افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و کسانی که در گروه یارانه معیشت‌بگیر باشند نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.»
در شرایطی که دولت آذرماه طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای حمایت جبرانی معیشت خانوارها در محدودیت‌های کرونایی اعلام کرد، قانون «الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد. 
بر اساس این قانون، دولت مکلف شد از ابتدای ۶‌ماهه دوم سال به‌صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ  ۱۲۰ هزار تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ۶۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند. 
اعتبار کلی برای پرداخت این یارانه  ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده بود که از محل فروش حق الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکیت ناشی از آن تأمین می‌شود. طرح دولت نیز برای حمایت از معیشت خانوارها برای چهار ماه پایانی سال به ۱۱ میلیون سرپرست خانوار شامل ۲۹.۷ میلیون نفر در قالب یارانه ۱۰۰ هزارتومانی اعلام شد.
 با توجه به دو  طرح همزمان دولت و مجلس برای پرداخت یارانه حمایتی، رئیس‌جمهور در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا درباره تلفیق طرح دولت و مجلس در قالب طرح سازمان برنامه اعلام کرد: «دولت قرار بود برای هر فرد ۱۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص بدهد، ضمن اینکه مجلس هم مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت ۱۲۰ هزار تومان به برخی از افراد داشت. ما با هماهنگی مجلس این مصوبه را تلفیق کردیم تا کسانی که مجلس مقرر کرده بود مانند کمیته امداد و بهزیستی هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و بقیه ۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پرداخت یارانه معیشتی به مردم تلاش شده است تا برای افرادی که حقوق ثابت ندارند، طی ۴ ماه، یک کمک معیشتی برای هر خانواده در نظر گرفته شود.»
پیش‌تر هم محمدباقر قالیباف،رئیس مجلس بر هماهنگی دولت و مجلس در طرح حمایت معیشتی تأکید کرده بود.
 محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در نشستی خبری اخیر خود با اشاره به مذاکره رئیس‌جمهور  با  رئیس مجلس به تفاهم حاصل‌شده میان مجلس و دولت در پرداخت یارانه معیشتی اشاره کرده و در این رابطه گفته است: «اصلاحی در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا ایجاد شد و بر این اساس، تعداد جمعیتی که این پرداخت کمکی را دریافت می‌کنند از ۳۰ میلیون نفر به  ۴۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده‌اند.»
با این اوصاف دولت موظف است که در ماه آینده سه یارانه، نقدی، معیشتی بنزین و کمک بلاعوض ۱۰۰ هزارتومانی را به‌حساب سرپرستان خانوار واریز کند.
نکته ضروری در این خصوص عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی به برخی از خانوارهایی است که شرایط دریافت این کمک بلاعوض را داشته‌اند و نسبت به این عدم واریز معترض شده‌اند، درحالی‌که بعضی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان با شرایط یکسان این ۱۰۰ هزار تومان را دریافت کرده‌اند.
گزارش مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم در ایران حاکی از آن است نرخ تورم ماهانه در فاصله آبان پارسال تا آبان امسال از ۱/۶درصد به ۵/۲ درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه هم از ۲۷ درصد در آبان پارسال به ۴۶/۴ درصد در آبان امسال رسیده است.
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان امسال نیز نسبت به ‌ماه قبل ۵ واحد درصد رشد داشته و میانگین تورم سالانه و تغییرات قیمت کالاها و سبد مصرفی مردم در یک‌سال منتهی به آبان امسال ۲۹درصد برآورد شده که نسبت به نرخ تورم سالانه مهر امسال ۱/۸درصد افزایش یافته است. 
مشکلات معیشتی و فشار تورمی که در پی تورم افسارگسیخته در جامعه به وجود آمد، دولت و مجلس را بر آن داشت تا با هدف حمایت از معیشت خانوارها در دهک‌های پایین درآمدی یارانه کمک معیشتی پرداخت شود تا کمکی هرچند ناچیز به خانوارها در تأمین کالاهای اساسی صورت بگیرد. 
با واریز اولین یارانه کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی دو نکته مبهم وجود دارد؛ اینکه آیا تعداد مشمولان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا ۲۹.۷ میلیون نفر درنظر گرفته شده و یا طبق مصوبه مجلس ۶۰ میلیون نفر مشمول این طرح می شوند؟ ضمن اینکه آیا بازه زمانی برای پرداخت یارانه، ۴ ماه پایانی سال درنظر گرفته شده یا بر اساس مصوبه مجلس که به دولت ابلاغ شده است، ۶ ماه یارانه پرداخت خواهد شد؟  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.