تصمیم استراتژیک پارلمان عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15205
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷ |
«رسالت» در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را بررسی می‌کند؛

تصمیم استراتژیک پارلمان عراق

15دي‌ماه 98 طرحي تاريخي با لزوم اقدام دولت عراق براي پايان دادن به حضور نيرو‌هاي آمريکايي در خاک اين کشور مطرح شد و سپس با حضور 170نماينده پارلمان به تصويب و امضا رسيد.
تصمیم استراتژیک پارلمان عراق

|گروه سياسي|
۱۵دي‌ماه ۹۸ طرحي تاريخي با لزوم اقدام دولت عراق براي پايان دادن به حضور نيرو‌هاي آمريکايي در خاک اين کشور مطرح شد و سپس با حضور ۱۷۰نماينده پارلمان به تصويب و امضا رسيد. بر اساس اين مصوبه، پارلمان عراق خواستار پايان حضور تمام نيروهاي خارجي در خاک عراق، لغو درخواست کمک‌ از ائتلاف بين‌المللي مبارزه با داعش، منع استفاده نيروهاي خارجي از حريم هوايي عراق، شکايت از آمريکا به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نيز انحصار تسليحات در دست دولت عراق شد. ترامپ بزدل نيز در واکنش به تصويب طرح در پارلمان عراق براي خروج نظاميان آمريکايي از اين کشور، آن‌ها را تهديد به اعمال تحريم‌هاي شديد کرد.
«رسالت» براي بررسي اين موضوع با کارشناسان‌ مسائل بين‌الملل به گفت‌وگو پرداخت.
*عراق با تصویب خروج نيروهاي نظامي آمريکا در پارلمان‌، وارد جريان نظامي مي‌شود 
حسن هاني زاده، کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» درباره مصوبه خروج نظاميان آمريکايي از عراق بيان کرد: «مصوبه اخير پارلمان عراق پس از اقدام جنايتکارانه آمريکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني و ابو مهدي المهندس، پاسخي درست و سريع تلقي مي‌شود. از طرفي ديگر با توجه به شرايط کنوني عراق ممکن بود موج فعلي قابل‌کنترل نباشد بنابراين پارلمان عراق واکنشي سياسي و استراتژيک را تصويب کرد تا به‌موجب آن نيروهاي آمريکايي به‌طور کامل از اين کشور خارج شوند. حال اگر نيروهاي آمريکايي از اين خروج و مصوبه سر باز زنند به‌عنوان يک هدف مشروع براي محور مقاومت تلقي و هرگونه حمله نظامي که براي خروج آنان شکل گيرد از مشروعيت بين‌المللي برخوردار خواهد بود.» وي افزود:« اقدام پارلمان عراق به‌طور کامل انقلابي و درراستاي واکنش سياسي ترور دو سردار بزرگ و محبوب دل‌ها بود. بعدازاين مصوبه دولت عراق وارد جريان نظامي مي‌شود.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: «مصوبه انقلابي پارلمان عراق شرايطي جديد را براي نيروهاي نظامي آمريکايي در عراق ايجاد و موجب احساس خطر آنان مي‌شود، ازاين‌رو ترامپ شروع به تهديد عراق کرد اما اين تهديدات بي‌پايه موجب لغو اين مصوبه نشد. زيرا اين مصوبه داخلي متأثر از احساسات مردم عراق و درخواست آنان نسبت به خروج نظاميان آمريکايي است.»
هاني زاده در پايان ضمن بيان اينکه اقدامات عليه آمريکا تنها به عراق ختم نمي‌شود، گفت: «طرح پارلمان نيازمند امضاي رئيس‌جمهور عراق است و پس‌ازآن به‌عنوان مصوبه‌اي الزام‌آور تلقي مي‌شود که به هر شيوه ممکن مشروعيت دارد تا نيروهاي آمريکاي را از خاک عراق اخراج کند. اين اقدام تنها به کشور عراق ختم نمي‌شود و ممکن است در کشورهاي ديگر مانند سوريه و لبنان نيز اجرا شود.»
*اقدام پارلمان عراق، فرايند قابل‌اعتمادي را رقم مي زند 
همچنين سعدالله زارعي، کارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل نيز در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بيان کرد: «اهميت اقدام مجلس عراق از آنجايي معلوم مي‌شود که تاکنون آمريکايي‌ها حضورشان را به دو مستند قانوني تکيه مي‌دادند. نخست توافقنامه امنيتي نظامي که جرج بوش، رئيس‌جمهور آمريکا و نوري المالکي، نخست‌وزير عراق در نوامبر سال ۲۰۰۷امضاکرده بودند، توافقنامه همکاري بلندمدتي که ۳ محور امنيتي، سياسي و اقتصادي را در برداشت و بر اساس آن نيروهاي آمريکايي، آموزش نظامي نيروهاي عراق را به عهده گرفته بودند. مستند دوم هم توافقاتي بود که حيدرالعبادي و اوباما پس از بروز و ظهور داعش در عراق در سال ۲۰۱۴ به تأييد رساندند.»
وي افزود: «به‌موجب اين توافق به آمريکايي‌ها اجازه داده شد يک ائتلاف مصون از تروريست را تشکيل دهند و به همين خاطر توانستند تجهيزات و امکانات نظامي بسياري را در دست بگيرند و روند سياسي و اقتصادي دولت عراق را به مخاطره بيندازند.»
*آمريکا اگر به حضور در منطقه ادامه دهد طبق قانون هر اقدامي عليه آنان، داراي مشروعيت است 
کارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل تشريح کرد: «اين مصوبه در شرايط کنوني با حضور ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق اقدامي درست و فرايند امنيتي قابل‌اعتمادي را رقم مي زند و حاکي از آن است که مسائل بين آمريکا و عراق دستخوش تحول شده و مانند گذشته نيست.»
زارعي ادامه داد: «به همين دليل بلافاصله پس‌ازاينکه مصوبه خروج نظاميان از عراق تأييد شد دونالد ترامپ شروع به تهديد عراق کرد اما تهديدات بزدلانه و بي‌اساس آن مانع اين مصوبه نشد و فرايند خروج نيروهاي آمريکايي در حال بررسي مي‌باشد.»
اين کارشناس مسائل خاورميانه در آخر ضمن بيان اينکه خروج آمريکا دائمي خواهد بود، اظهار کرد: «پس‌ازاين مصوبه نيروهاي آمريکايي دو راه پيش روي خود دارند؛ يا بايد از خاک عراق خارج شوند و پادگان‌هاي خود را تعطيل کنند که اين اتفاق اعتراف به شکستي بزرگ است. اگر هم بمانند حضور آنان غيرقانوني و تجاوز به خاک عراق تلقي مي‌شود و در اين صورت هر اقدامي عليه آنان داراي مشروعيت است. بنابراين ناچارند که راه اول را انتخاب کنند.»

نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.