تشديد اختلافات آمريکا و اروپا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6706
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۱۳ |
تحليل رسالت از گزارش پايگاه خبري هيل

تشديد اختلافات آمريکا و اروپا

اختلافات ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا بر سر ايران، هر روز وارد فاز تازه تري مي شود. اين اختلافات در حالي تشديد مي شود که مناسبات رئيس جمهور آمريکا با برخي کشورهاي اروپايي مانند فرانسه نيز به دليل موضوعات اقتصادي و تجاري وارد فاز تازه اي شده است.
تشديد اختلافات آمريکا و اروپا

اختلافات ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا بر سر ايران، هر روز وارد فاز تازه تري مي شود. اين اختلافات در حالي تشديد مي شود که مناسبات رئيس جمهور آمريکا با برخي کشورهاي اروپايي مانند فرانسه نيز به دليل موضوعات اقتصادي و تجاري وارد فاز تازه اي شده است.
اين اختلاف، هم اکنون به حوزه امنيت بين الملل نيز کشيده شده است. پايگاه خبري «هيل» از نگراني کارشناسان سياسي درباره تشديد اختلاف‎نظر آمريکا و انگليس در نحوه برخورد با ايران، خبر داد.اين گروه از کارشناسان اظهارات هفته گذشته جرمي هانت وزير خارجه سابق انگليس مبني براينکه کشورش قصدي براي پيوستن به کارزار فشار حداکثري عليه ايران را به اين دليل که خواهان حفظ برجام است، ندارد؛ دليلي بر اثبات ادعاي خود تلقي کرده‌ و مي‎گويند اينکه لندن تنها به افزايش حضور نظامي در منطقه قانع شده، نشانه خوبي در رابطه راهبردي انگليس- آمريکا نيست.اين در حالي است که مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا هم در پاسخ گفته بود انگليس خودش بايد از کشتي‌هايش محافظت کند.به گفته اين کارشناسان، اينکه آمريکا و نزديک‌ترين متحدش يعني انگليس نمي‌توانند بر سر چنين موضوع ساده‎اي با هم کار کنند، نشانه وحشتناکي است.
به طور کلي، مناسبات دوجانبه آمريکا و اروپا طي ماه‌ها و سال‌هاي اخير دستخوش تحولاتي اساسي شده است. يکي از موضوعاتي که در قبال خروج ايالات متحده آمريکا از توافق هسته اي مورد بحث قرار گرفته، تاثير اين اقدام بر مناسبات ديپلماتيک جاري در نظام بين الملل است. خروج ترامپ از توافق هسته اي درست در حالي صورت گرفته که کماکان نگاه چند
جانبه گرايانه بين المللي بر مناسبات جاري در جهان امروز حاکم است. با اين حال رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا بارها به صورت مستقيم و غير مستقيم،
بر احياي يک‌جانبه گرايانه ايالات متحده در نظام بين الملل تاکيد کرده است. رويکردي که بسياري از سياستمداران آمريکايي از جمله بيل کلينتون و جيمي کارتر معتقدند تاريخ مصرف آن عملا پايان يافته است.
چنانچه منابع خبري مختلف نيز تاکيد کرده اند،تمامي بحران‌ها و چالش‌هاي به وجود آمده ميان ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا واقعي و جدي است! اما اينها يک چالش ديپلماتيک نيست! بروز اين چالش‌ها معلول ضعف بازيگران اروپايي ( در نظام بين الملل) است. در شرايطي که اتحاديه اروپا به سختي قادر به حفظ رويکرد چند جانبه گرايانه ديپلماتيک خود در نظام بين الملل است، ترامپ به فکر منافع خود و متحدانش است! در جريان خروج ايالات متحده از توافق هسته اي با ايران، ترامپ به ديگرمتحدان خود و منافع مشترک با آنها نگريست: بازيگراني مانند رژيم اشغالگر قدس ، عربستان سعودي و امارات متحده عربي. موضوع ديگري که در اين خصوص بايد مورد توجه قرار گيرد، تعهدات اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي به ايالات متحده آمريکا در خصوص تامين هزينه هاي ناتو است. آلمان مي گويد که هزينه هاي دفاعي خود را تا سال ۲۰۲۵ به ميزان ۱/۵ درصد توليد ناخالص داخلي اين کشورافزايش خواهد داد. اين در حالي‌است که تعهد آلمان و ديگر اعضاي ناتو ، ۲ درصد توليد تاخالص داخلي اين کشورهاست.
در خصوص فرانسه نيز هنوز اين کشور نتوانسته است بودجه دفاعي خود را به سقف ۲ درصد توليد ناخالص داخلي برساند. در هر حال، منازعات اقتصادي، امنيتي و سياسي حاکم ميان ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا کاملا جدي است. هر چند که کشورهاي اروپايي همچنان در مقابل اقدامات ايالات متحده ، منفعلانه عمل مي کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.